Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz Sprinter-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Mercedes-Benz Sprinter blitt en målestokk i segmentet for lette nyttekjøretøy, og tilbyr et imponerende utvalg av motorer gjennom fire generasjoner. Fra robuste dieselmotorer til moderne elektriske motorer - Mercedes-Benz Sprinters motorutvalg gjenspeiler tre tiår med kontinuerlig teknologisk utvikling.

Mercedes-Benz Sprinter generasjon I (1995-2006)
Den første generasjonen Mercedes-Benz Sprinter satte nye standarder i nyttekjøretøybransjen og kjennetegnes av sin eksepsjonelle robusthet. Kjørelengden var imponerende: Godt vedlikeholdte Mercedes-Benz Sprinter-motorer kjørte regelmessig mellom 500 000 og 800 000 kilometer, og kjørelengder på over én million kilometer var ikke uvanlig. Større reparasjoner var som regel først påkrevd etter 300 000 til 400 000 kilometer, hovedsakelig på innsprøytningspumpen eller turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,9 TDI med 129 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Den første generasjonen var kjennetegnet av mekaniske innsprøytningspumper og enkel, men velprøvd teknologi som fungerte pålitelig selv under ekstreme forhold.
Mercedes-Benz Sprinter bensinmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz Sprinter var enkle og besto hovedsakelig av en 2,3-liters firesylindret motor med 90 kW (122 hk) og 105 kW (143 hk). Disse Mercedes-Benz Sprinter-motorene var basert på velprøvd sugemotor-teknologi uten turbolading og ble ansett som pålitelige, men tørste. Forbruket lå på 11-14 liter per 100 km, noe som gjorde dem lite attraktive for kommersielle brukere. Typiske problemer var slitasje på topplokkpakningen etter høy kjørelengde og sporadiske problemer med tenningssystemet. Mercedes-Benz Sprinters bensinmotorer ble hovedsakelig tilbudt i markeder der diesel var mindre vanlig.
Mercedes-Benz Sprinter dieselmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Mercedes-Benz Sprinters dieselmotorer utgjorde hoveddelen av den første generasjonen. 2.3 TDI var tilgjengelig som innstegsmotor med 79 hk, mens 2.9 TDI ble tilbudt i effektnivåer fra 95 hk til 129 hk. Disse Mercedes-Benz Sprinter TDI-motorene hadde mekaniske innsprøytningspumper fra Bosch og var ekstremt robuste. Mercedes-Benz Sprinter 2,9 TDI med 129 hk ble en bestselger - den hadde tilstrekkelig kraft til tung last og tilhengerkjøring med et drivstofforbruk på 8-10 liter per 100 km. Teknikkens enkelhet ble spesielt verdsatt: Defekter kunne ofte repareres selv i avsidesliggende områder.
Mercedes-Benz Sprinter-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 bensinmotor | 122-143 HK | 11-14 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, topplokkpakning | Gjennomsnittlig |
2,3 TDI | 79 HK | 8-9 l/100 km | Lite kraft | God |
2,9 TDI | 95-129 HK | 8-10 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 400 000 km | Meget god |

Mercedes-Benz Sprinter generasjon II (2006-2018)
Den andre generasjonen Mercedes-Benz Sprinter innebar et teknologisk kvantesprang med common rail-innsprøytning og moderne elektronikk. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå, og Mercedes-Benz Sprinter-motorene i denne generasjonen kjørte vanligvis mellom 400 000 og 600 000 kilometer. Det var sjelden kapitalfeil på motoren, men de mer komplekse systemene krevde hyppigere vedlikeholdsintervaller. Det absolutte høydepunktet var 3.0 V6 CDI med 224 hk - et teknisk mesterverk som for første gang gjorde sportslige kjøreegenskaper mulig. Innføringen av BlueEFFICIENCY-teknologien fra 2009 forbedret drivstofforbruket og utslippene betydelig, samtidig som motorene ble mer stillegående og mer raffinerte.
Mercedes-Benz Sprinters bensinmotorer: Generasjon II (2006-2018)
Mercedes-Benz Sprinters bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og besto av en 3,5-liters V6 med 190 kW (258 hk) og senere en 3,0-liters V6 med 170 kW (231 hk). Disse Mercedes-Benz Sprinter-motorene hadde betydelig mer effekt enn sine forgjengere og var optimalisert for det nordamerikanske markedet. Mercedes-Benz Sprinter 3,5 V6 viste seg å være driftssikker, men hadde et høyt drivstofforbruk på 12-15 liter per 100 km. Typiske problemer var slitasje på tennspolene og sporadiske problemer med drivstoffpumpen. I Europa forble bensinversjonene nisjeløsninger.
Mercedes-Benz Sprinter dieselmotorer: Generasjon II (2006-2018)
Mercedes-Benz Sprinters dieselutvalg var mangfoldig og strakte seg fra 2.1 CDI med 95 hk til 3.0 V6 CDI med 224 hk. Mercedes-Benz Sprinter 2.1 CDI ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 95 hk til 163 hk og viste seg å være økonomisk og pålitelig. Alle Mercedes-Benz Sprinter CDI-motorene hadde common-rail-innsprøytning og turbolading. Mercedes-Benz Sprinter 2.1 CDI med 129 hk utviklet seg til å bli generasjonens arbeidshest - robust, økonomisk (6,5-7,5 l/100 km) og vedlikeholdsvennlig. V6-motorene med et slagvolum på 3,0 liter leverte 190 hk eller 224 hk og var beregnet på tunge bruksområder.
Mercedes-Benz Sprinter-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,0/3,5 V6 bensinmotor | 231-258 HK | 12-15 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, tennspoler | Gjennomsnitt |
2,1 CDI | 95-163 HK | 6,5-8,5 l/100 km | Robust og økonomisk | Meget god |
3.0 V6 CDI | 190-224 HK | 7,5-9,0 l/100 km | Kompleks, men kraftig | Bra |

Mercedes-Benz Sprinter generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende Mercedes-Benz Sprinter-generasjonen representerer fremtiden for nyttekjøretøy med et fullstendig revidert motorutvalg og elektrifisering tilgjengelig for første gang. Påliteligheten til Mercedes-Benz Sprinter-motorene når nye, høye standarder, med en forventet kjørelengde på mellom 500 000 og 700 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 350 000 til 450 000 kilometer. Toppmodellen er 2.0 CDI-motoren med 170 hk, som kombinerer toppmoderne teknologi med velprøvd pålitelighet. eSprinter er en revolusjonerende helelektrisk variant som setter nye standarder for utslippsfrie nyttekjøretøy. Integreringen av MBUX infotainment og omfattende tilkoblingsmuligheter gjør dagens Sprinter til den smarteste nyttekjøretøyen i sin klasse.
Mercedes-Benz Sprinter bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz Sprinters bensinmotorutvalg fokuserer på en moderne 2,0-liters turbomotor med 140 kW (190 hk), som er spesialutviklet for det nordamerikanske markedet. Denne Mercedes-Benz Sprinter-motoren er basert på den velprøvde M274-serien og tilbyr en balansert kombinasjon av ytelse og effektivitet. Med et drivstofforbruk på 9-11 liter per 100 km er den betydelig mer økonomisk enn sine forgjengere. Typiske problemer er ennå ikke kjent, ettersom motoren bare har vært i bruk i noen få år. Mercedes-Benz Sprinter 2.0 Turbo er spesielt egnet for markeder med lave bensinpriser.
Mercedes-Benz Sprinter dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Kjernen i den tredje generasjonen er den helt nye 2.0 CDI (OM654) i ulike effektnivåer fra 84 hk til 170 hk. Disse Mercedes-Benz Sprinter-motorene er utstyrt med den nyeste fjerde generasjon common-rail-teknologi med opptil 2500 bar innsprøytningstrykk. Mercedes-Benz Sprinter 2.0 CDI med 114 hk fungerer som innstegsmotor og har et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km. Toppvarianten med 170 hk kombinerer høy ytelse med et drivstofforbruk på 6,2-7,1 liter per 100 km. Alle Mercedes-Benz Sprinter CDI-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og er utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning.
Mercedes-Benz Sprinter med elektrisk drift: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz eSprinter markerer inngangen til elektromobilitet og er utstyrt med en elektrisk motor på 85 kW (116 hk). Avhengig av batteristørrelsen er rekkevidden 115-168 km, noe som er tilstrekkelig for leveringstrafikk i byer. Mercedes-Benz eSprinter har et øyeblikkelig dreiemoment og tilnærmet lydløs drift, men har høye innkjøpskostnader og begrenset rekkevidde. En ny generasjon med betydelig bedre rekkevidde er varslet for 2024.
Mercedes-Benz Sprinter-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 Turbo-bensinmotor | 190 HK | 9-11 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | God |
2,0 CDI | 84-170 HK | 5,8-7,1 l/100 km | Veldig moderne og effektiv | Veldig bra |
eSprinter | 116 HK | 26-30 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde, høye kostnader | Gjennomsnitt |

Mercedes-Benz Sprinter - Historiske generasjoner (1995-2006)
Mercedes-Benz Sprinters begynnelse går tilbake til 1995, da den erstattet den vellykkede T1/TN. Den første generasjonen (1995-2006) var kjennetegnet av mekanisk robusthet og enkel teknologi som fungerte pålitelig selv under ekstreme forhold. Denne epoken var dominert av Mercedes-Benz Sprinter-dieselmotorer med mekaniske innsprøytningspumper, som var mindre effektive, men svært holdbare. Mercedes-Benz Sprinter 2,9 TDI med 129 hk ble ansett som den beste dieselmotoren i denne historiske perioden og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 800 000 kilometer. Den 2,3-liters bensinmotoren med 143 hk var det beste valget, selv om det høye drivstofforbruket gjorde den lite attraktiv for kommersielle brukere. Denne historiske generasjonen la grunnlaget for Sprinters verdensomspennende suksess og beviste at tysk ingeniørkunst også kunne sette standarder i nyttekjøretøysektoren.

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz Sprinter-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz Sprinter-motorene viser en konsekvent progresjon fra robuste mekaniske systemer til høyeffektive, rene drivsystemer. Mens de historiske dieselmotorene imponerte med sin ekstreme levetid, tilbyr de moderne motorene betydelig bedre drivstofforbruk og utslippsverdier med gjennomgående høy pålitelighet. Introduksjonen av elektrisk mobilitet med eSprinter viser Mercedes-Benz' engasjement for bærekraftig mobilitet i nyttekjøretøysektoren.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz Sprinter:
Mercedes-Benz Sprinter 2.0 Turbo (190 hk, generasjon III) kombinerer moderne teknologi med akseptabelt drivstofforbruk og er den beste bensinmotoren i Sprinters historie.
- Beste dieselmotor i Mercedes-Benz Sprinter:
Mercedes-Benz Sprinter 2.0 CDI (170 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og topp moderne eksosteknologi i alle generasjoner.
- Beste Mercedes-Benz Sprinter med elektrisk drift:
Mercedes-Benz eSprinter (116 hk, generasjon III) er for øyeblikket det eneste elektriske alternativet, og er ideell for utslippsfri bylogistikk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz Sprinter-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.