• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 207 motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 207-motorer: Generasjon I (2006-2014)
    1. Peugeot 207 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2014)
    2. Peugeot 207 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2014)
  2. Peugeot 207 motorer: Historisk utvikling og facelift-varianter (2006-2014)
    1. Peugeot 207 spesialmodeller og sportsversjoner: Generasjon I (2006-2014)
  3. Konklusjon: De beste Peugeot 207-motorene av alle varianter

Peugeot 207 ble lansert i 2006 som etterfølgeren til den populære 206, og etablerte seg raskt som en av de mest suksessrike småbilene i Europa. I løpet av produksjonsperioden fra 2006 til 2014 tilbød Peugeot 207 et variert utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselvarianter, og gjennomgikk en bemerkelsesverdig teknologisk utvikling.

Peugeot 207-motorer: Generasjon I (2006-2014)

Peugeot 207-motorer: Generasjon I (2006-2014)

Den første generasjonen av Peugeot 207 var preget av et bredt utvalg av motorer og ulike kvalitetsnivåer avhengig av drivverk. Kjørelengden varierte betraktelig: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, viste spesielt de tidlige 1,6 THP-bensinmotorene de første svakhetstegnene i turboladeren og timingkjeden mellom 100 000 og 150 000 kilometer. De mindre bensinmotorene med naturlig innsug viste seg å være mye mer pålitelige, men krevde regelmessig vedlikehold hver 15 000 til 20 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 HDi med 110 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og eksepsjonell økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.

Peugeot 207 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2014)

Peugeot 207s bensinmotorprogram omfattet både sugemotorer og turboladede varianter. 1.4 VTi med 70 kW (95 hk) utgjorde innstegsnivået, etterfulgt av 1.6 VTi med 88 kW (120 hk) - begge med velprøvd sugeteknologi. Disse Peugeot 207-motorene ble ansett som pålitelige, men ikke spesielt økonomiske. Den kraftigste bensinmotoren var 1,6 THP med 110 kW (150 hk) til 128 kW (174 hk), som imidlertid var en av de mest problematiske motorene i hele modellutvalget. Typiske svakheter var at registerkjeden strekte seg fra 80 000 kilometer, skader på turboladeren på grunn av karbonavleiringer og problemer med høytrykkspumpen. Særlig de tidlige THP-motorene (2007-2009) utviklet seg til virkelige problembarn, mens de senere variantene fra 2010 og fremover ble noe mer pålitelige takket være modifikasjoner.

Peugeot 207 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2014)

Den velprøvde HDi-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Peugeot 207-dieselmotorene. Den minste var 1.4 HDi med 50 kW (68 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. 1,6 HDi var tilgjengelig med ulike effektnivåer fra 66 kW (90 hk) til 82 kW (112 hk), og ble det sentrale elementet i dieselprogrammet. Disse Peugeot 207 HDi-motorene ble ansett for å være ekstremt driftssikre og økonomiske, med et testforbruk på bare 3,8 til 4,2 liter per 100 km. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold: tette partikkelfiltre, defekte glødeplugger og sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer. 1,6 HDi med 110 hk regnes som den beste motoren i hele Peugeot 207-serien.

Peugeot 207 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,4 VTi 95 HK 6,8-7,2 l/100 km Høyt forbruk, men robust Gjennomsnittlig
1,6 VTi 120 HK 7,1-7,8 l/100 km Pålitelig, men tørst God
1,6 THP 150-174 HK 7,8-8,9 l/100 km Tannkjede, turbolader, høytrykkspumpe Problematisk
1,4 HDi 68 HK 3,8-4,1 l/100 km Underdrevet, men økonomisk Gjennomsnittlig
1,6 HDi 90-112 HK 3,9-4,3 l/100 km Svært robust og økonomisk Veldig bra

Peugeot 207 motorer: Historisk utvikling og facelift-varianter (2006-2014)

Ettersom Peugeot 207 bare gikk gjennom én generasjon, kan man likevel identifisere ulike utviklingsfaser. Den tidlige fasen (2006-2009) var preget av barnesykdommer, spesielt med THP-motorene, mens den sene fasen (2010-2014) brakte betydelige forbedringer etter faceliften. I begynnelsen var 1,4 og 1,6 VTi sugemotorene de mest pålitelige alternativene, selv om de ikke ble ansett som spesielt økonomiske. 1,6 THP gjennomgikk flere utviklingsstadier - de tidlige variantene (motorkode 5FX) ble ansett som spesielt problematiske, mens de senere versjonene (motorkode 5FY) ble noe mer pålitelige takket være forsterkede registerkjeder og forbedrede turboladere.

Blant dieselmotorene etablerte 1,6 HDi seg raskt som en bestselger og forble praktisk talt uforandret gjennom hele produksjonsperioden - et tegn på moden teknologi. De ulike effektnivåene (90, 110, 112 hk) skilte seg hovedsakelig fra hverandre når det gjaldt motorstyring og ladetrykkregulering, men hadde den samme robuste grunnkonstruksjonen. Spesielt 1,6 HDi-motorene med Euro 5-norm og optimalisert partikkelfilter produsert fra 2008 regnes som de mest driftssikre motorene i hele Peugeot 207-serien.

Peugeot 207 spesialmodeller og sportsversjoner: Generasjon I (2006-2014)

Peugeot tilbød ulike spesialmodeller for sportslige sjåfører. Peugeot 207 GTi var kun tilgjengelig med 1,6 THP (150 hk) og senere med 174 hk. Disse variantene led av de samme problemene som standard THP-motorene, men bød på en annen kjøreopplevelse takket være sportslig oppsett og fjæringsmodifikasjoner. Peugeot 207 RC var toppversjonen med 177 hk, men den ble bare produsert i et lite antall og regnes i dag som et samlerobjekt.

Diesel-sportsversjonene, som 207 GTi HDi med 110 hk, viste seg å være betydelig mer driftssikre og var et interessant alternativ for sportslige, hyppige sjåfører. Kombinasjonen av ytelse og effektivitet gjorde den til et av de beste alternativene i hele modellutvalget.

Peugeot 207 spesialmodell Ytelser Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
207 GTi (1,6 THP) 150 HK 8,1-8,7 l/100 km Tannkjede, turbolader Problematisk
207 GTi (1,6 THP) 174 HK 8,5-9,2 l/100 km Tannkjede, turbolader, høytrykkspumpe Problematisk
207 RC (1,6 THP) 177 HK 8,7-9,4 l/100 km Sjeldne, men samme THP-problemer Moderat
207 GTi HDi 110 HK 4,1-4,5 l/100 km Svært pålitelig Veldig bra

Konklusjon: De beste Peugeot 207-motorene av alle varianter

Utviklingen av Peugeot 207-motorene viser en tydelig todeling: Mens HDi-dieselmotorene gjennomgående ble ansett som driftssikre og økonomiske, slet de turboladede THP-bensinmotorene med betydelige kvalitetsproblemer. Bensinmotorene med naturlig aspirasjon posisjonerte seg som et solid mellomklassealternativ, selv om de ikke var spesielt økonomiske. For kjøpere av brukte Peugeot 207 bensinbiler er valget av motor avgjørende for langsiktig tilfredshet.

  • Beste Peugeot 207 bensinmotor:

Peugeot 207 1,6 VTi (120 hk) er den av bensinmotorene som tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet og hverdagstauglighet, selv om drivstofforbruket er høyere.

  • Beste Peugeot 207 dieselmotor:

Peugeot 207 1,6 HDi (110 hk) regnes som den beste motoren i utvalget, med eksepsjonell driftssikkerhet, lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft til alle bruksområder.

  • Beste Peugeot 207 sportsmotor:

Peugeot 207 GTi HDi (110 hk) kombinerer sportslig ytelse med påliteligheten til den velprøvde HDi-teknologien, noe som gjør den til det beste valget for sportslige, hyppige sjåfører.

For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 207-motorvarianter tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 78
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: Top Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 4200
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 8973
  • Vår pris: 1055,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
1055,17 kr
211,03 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: Helix
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Varenummer: 550046306
  • Vår pris: 595,59 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
595,59 kr
148,90 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 440,98 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
440,98 kr
110,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 3000 XE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150941
  • Vår pris: 2179,32 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
2179,32 kr
108,97 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 524,89 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
524,89 kr
131,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 151453 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 111
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 3000 XE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151453
  • Vår pris: 526,83 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151453
526,83 kr
131,71 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 FS X2 153640 Motorolje 5W-50, 4l
Anmeldelser - 58
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, Porsche A40, Fiat 9.55535-M2
  • Spesifikasjon: API SP, ACEA A3 / B4, API CF
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-50
  • Versjon: FS X2
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: for vanskelige bruksforhold
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153640
  • Vår pris: 697,58 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-50, 4l
Artikkelnummer: 153640
697,58 kr
174,40 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FUCHS TITAN SYN MC 987654315 Motorolje 10W-40, 1l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-D2, Fiat 9.55535-G2, VW 502 00, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: TITAN
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: SYN MC
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • FUCHS: Motorolje
  • Varenummer: 987654315
  • Vår pris: 124,54 kr
Detaljer
FUCHS Motorolje 10W-40, 1l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 987654315
124,54 kr
124,54 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Extreme MN7915-20 Motorolje 5W-40, 20l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: Extreme
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Motorsykkel
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7915-20
  • Vår pris: 1336,90 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 20l
Artikkelnummer: MN7915-20
Mer
1336,90 kr
66,85 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL TURBO MN7904-10 Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
  • Spesifikasjon: API CI-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: DIESEL TURBO
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7904-10
  • Vår pris: 717,03 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7904-10
Mer
717,03 kr
71,70 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 151776 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 82
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151776
  • Vår pris: 436,82 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 151776
436,82 kr
109,21 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
NISSAN KE90090042 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentanbefaling olje: Nissan
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • NISSAN: Motorolje
  • Varenummer: KE90090042
  • Vår pris: 867,67 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NISSAN Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: KE90090042
867,67 kr
173,53 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-16%
4604 DENSO Nickel TT K20TT Tennplugg M14x1.25, Nøkkelvidde: 16 mm
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Produktlinje: Nickel TT
  • Tennplugg: 1-jordingselektrode, nikkel-mellomelektrode
  • Nøkkelvidde: 16 mm
  • Gjengelengde [mm]: 19
  • Gjengemål: M14x1.25
  • Tilkoblingsteknikk: Solid SAE
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vekt [g]: 43
  • for OE-nummer: 1WT318110
  • alternativ artikkel: IK20, IK20TT, IK20
  • DENSO: Tennplugg
  • Varenummer: K20TT
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
DENSO Tennplugg M14x1.25, Nøkkelvidde: 16 mm
Artikkelnummer: K20TT
sammenlignet med Veil. pris 69,52 kr

58,08 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-32%
MOTUL 8100 X-CLEAN EFE 109471 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 78
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.52, Fiat 9.55535-S1, Fiat 9.55535-S2, MB 229.51, VW 505 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: 8100
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: X-CLEAN EFE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOTUL: Motorolje
  • Varenummer: 109471
  • Vår pris: 688,14 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOTUL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 109471
sammenlignet med Veil. pris 1016,04 kr

688,14 kr
137,63 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-40%
MOBIL Super 3000 Formula P 152170 Motorolje 0W-30, 1l
Anmeldelser - 16
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2302, PSA B71 2312, Fiat 9.55535-GS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: 3000 Formula P
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 152170
  • Vår pris: 198,56 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-30, 1l
Artikkelnummer: 152170
sammenlignet med Veil. pris 331,44 kr

198,56 kr
198,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: