Innholdsfortegnelse
Peugeot 207 motorer
Peugeot 207 ble lansert i 2006 som etterfølgeren til den populære 206, og etablerte seg raskt som en av de mest suksessrike småbilene i Europa. I løpet av produksjonsperioden fra 2006 til 2014 tilbød Peugeot 207 et variert utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselvarianter, og gjennomgikk en bemerkelsesverdig teknologisk utvikling.

Peugeot 207-motorer: Generasjon I (2006-2014)
Den første generasjonen av Peugeot 207 var preget av et bredt utvalg av motorer og ulike kvalitetsnivåer avhengig av drivverk. Kjørelengden varierte betraktelig: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, viste spesielt de tidlige 1,6 THP-bensinmotorene de første svakhetstegnene i turboladeren og timingkjeden mellom 100 000 og 150 000 kilometer. De mindre bensinmotorene med naturlig innsug viste seg å være mye mer pålitelige, men krevde regelmessig vedlikehold hver 15 000 til 20 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 HDi med 110 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og eksepsjonell økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.
Peugeot 207 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2014)
Peugeot 207s bensinmotorprogram omfattet både sugemotorer og turboladede varianter. 1.4 VTi med 70 kW (95 hk) utgjorde innstegsnivået, etterfulgt av 1.6 VTi med 88 kW (120 hk) - begge med velprøvd sugeteknologi. Disse Peugeot 207-motorene ble ansett som pålitelige, men ikke spesielt økonomiske. Den kraftigste bensinmotoren var 1,6 THP med 110 kW (150 hk) til 128 kW (174 hk), som imidlertid var en av de mest problematiske motorene i hele modellutvalget. Typiske svakheter var at registerkjeden strekte seg fra 80 000 kilometer, skader på turboladeren på grunn av karbonavleiringer og problemer med høytrykkspumpen. Særlig de tidlige THP-motorene (2007-2009) utviklet seg til virkelige problembarn, mens de senere variantene fra 2010 og fremover ble noe mer pålitelige takket være modifikasjoner.
Peugeot 207 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2014)
Den velprøvde HDi-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Peugeot 207-dieselmotorene. Den minste var 1.4 HDi med 50 kW (68 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. 1,6 HDi var tilgjengelig med ulike effektnivåer fra 66 kW (90 hk) til 82 kW (112 hk), og ble det sentrale elementet i dieselprogrammet. Disse Peugeot 207 HDi-motorene ble ansett for å være ekstremt driftssikre og økonomiske, med et testforbruk på bare 3,8 til 4,2 liter per 100 km. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold: tette partikkelfiltre, defekte glødeplugger og sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer. 1,6 HDi med 110 hk regnes som den beste motoren i hele Peugeot 207-serien.
Peugeot 207 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 VTi | 95 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Høyt forbruk, men robust | Gjennomsnittlig |
1,6 VTi | 120 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Pålitelig, men tørst | God |
1,6 THP | 150-174 HK | 7,8-8,9 l/100 km | Tannkjede, turbolader, høytrykkspumpe | Problematisk |
1,4 HDi | 68 HK | 3,8-4,1 l/100 km | Underdrevet, men økonomisk | Gjennomsnittlig |
1,6 HDi | 90-112 HK | 3,9-4,3 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Peugeot 207 motorer: Historisk utvikling og facelift-varianter (2006-2014)
Ettersom Peugeot 207 bare gikk gjennom én generasjon, kan man likevel identifisere ulike utviklingsfaser. Den tidlige fasen (2006-2009) var preget av barnesykdommer, spesielt med THP-motorene, mens den sene fasen (2010-2014) brakte betydelige forbedringer etter faceliften. I begynnelsen var 1,4 og 1,6 VTi sugemotorene de mest pålitelige alternativene, selv om de ikke ble ansett som spesielt økonomiske. 1,6 THP gjennomgikk flere utviklingsstadier - de tidlige variantene (motorkode 5FX) ble ansett som spesielt problematiske, mens de senere versjonene (motorkode 5FY) ble noe mer pålitelige takket være forsterkede registerkjeder og forbedrede turboladere.
Blant dieselmotorene etablerte 1,6 HDi seg raskt som en bestselger og forble praktisk talt uforandret gjennom hele produksjonsperioden - et tegn på moden teknologi. De ulike effektnivåene (90, 110, 112 hk) skilte seg hovedsakelig fra hverandre når det gjaldt motorstyring og ladetrykkregulering, men hadde den samme robuste grunnkonstruksjonen. Spesielt 1,6 HDi-motorene med Euro 5-norm og optimalisert partikkelfilter produsert fra 2008 regnes som de mest driftssikre motorene i hele Peugeot 207-serien.
Peugeot 207 spesialmodeller og sportsversjoner: Generasjon I (2006-2014)
Peugeot tilbød ulike spesialmodeller for sportslige sjåfører. Peugeot 207 GTi var kun tilgjengelig med 1,6 THP (150 hk) og senere med 174 hk. Disse variantene led av de samme problemene som standard THP-motorene, men bød på en annen kjøreopplevelse takket være sportslig oppsett og fjæringsmodifikasjoner. Peugeot 207 RC var toppversjonen med 177 hk, men den ble bare produsert i et lite antall og regnes i dag som et samlerobjekt.
Diesel-sportsversjonene, som 207 GTi HDi med 110 hk, viste seg å være betydelig mer driftssikre og var et interessant alternativ for sportslige, hyppige sjåfører. Kombinasjonen av ytelse og effektivitet gjorde den til et av de beste alternativene i hele modellutvalget.
Peugeot 207 spesialmodell | Ytelser | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
207 GTi (1,6 THP) | 150 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
207 GTi (1,6 THP) | 174 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tannkjede, turbolader, høytrykkspumpe | Problematisk |
207 RC (1,6 THP) | 177 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Sjeldne, men samme THP-problemer | Moderat |
207 GTi HDi | 110 HK | 4,1-4,5 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 207-motorene av alle varianter
Utviklingen av Peugeot 207-motorene viser en tydelig todeling: Mens HDi-dieselmotorene gjennomgående ble ansett som driftssikre og økonomiske, slet de turboladede THP-bensinmotorene med betydelige kvalitetsproblemer. Bensinmotorene med naturlig aspirasjon posisjonerte seg som et solid mellomklassealternativ, selv om de ikke var spesielt økonomiske. For kjøpere av brukte Peugeot 207 bensinbiler er valget av motor avgjørende for langsiktig tilfredshet.
- Beste Peugeot 207 bensinmotor:
Peugeot 207 1,6 VTi (120 hk) er den av bensinmotorene som tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet og hverdagstauglighet, selv om drivstofforbruket er høyere.
- Beste Peugeot 207 dieselmotor:
Peugeot 207 1,6 HDi (110 hk) regnes som den beste motoren i utvalget, med eksepsjonell driftssikkerhet, lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft til alle bruksområder.
- Beste Peugeot 207 sportsmotor:
Peugeot 207 GTi HDi (110 hk) kombinerer sportslig ytelse med påliteligheten til den velprøvde HDi-teknologien, noe som gjør den til det beste valget for sportslige, hyppige sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 207-motorvarianter tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.