Innholdsfortegnelse
Mini kombikupé med motorer
Siden gjenfødelsen i 2001 har Mini hatchback blitt et ikon i det moderne småbilsegmentet, med et mangfoldig utvalg av motorer gjennom fire generasjoner. Fra de tidlige Chrysler-motorene til de moderne BMW-motorene - hver generasjon gjenspeiler den teknologiske utviklingen av den førsteklasses småbilen.

Mini Hatchback generasjon I (2001-2006)
Den første generasjonen av den moderne Mini Hatchback markerte relanseringen av det legendariske merket under BMW-ledelse og baserte seg på velprøvd, men ikke alltid perfekt motorteknologi. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens dieselmotorene enkelt nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller vannpumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Særlig de tidlige Cooper S-modellene med kompressor viste svakheter i kjøling og oljeforsyning. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 D med 109 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være overraskende holdbar.
Bensinmotorer i Mini kombikupé: Generasjon I (2001-2006)
Utvalget av bensinmotorer i Mini hatchback besto til å begynne med av en 1,6-liters sugemotor med 90 hk i Mini One og 116 hk i Mini Cooper. Disse Chrysler-baserte motorene viste seg å være robuste, men led av typiske problemer som vannpumpedefekter og sporadisk støy fra registerkjeden. Mini Cooper S med 163 hk var basert på en 1,6-liters motor med kompressor, som ga sportslige ytelser, men som var utsatt for overoppheting og kompressorproblemer. Spesielt kjølingen av ladeluftkjøleren og oljetilførselen under sportslig belastning viste seg å være de svake punktene ved disse tidlige Mini hatchback-motorene.
Dieselmotorer i Mini hatchback: Generasjon I (2001-2006)
Mini hatchback diesel var tilgjengelig med en 1,4 D (75 hk) og senere en 1,6 D (109 hk). Begge de Toyota-baserte dieselmotorene utviklet seg til å bli de mest pålitelige drivlinjene i den første generasjonen. Mini One D med 1,4 D var noe treg, men ekstremt økonomisk og holdbar. Mini Cooper D med 1,6 D hadde en utmerket kombinasjon av ytelse og forbruk, og viste seg å være så godt som vedlikeholdsfri - det var bare innsprøytningspumpen som trengte tilsyn av og til.
Mini kombi motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 90-116 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Vannpumpe, registerkjede | Bra |
1,6 kompressor | 163 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Overoppheting, kompressor | Moderat |
1,4 D | 75 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Treg, men robust | Middels |
1,6 D | 109 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |

Mini Halvkombi generasjon II (2006-2013)
Den andre generasjonen av Mini Hatchback gikk over til BMWs egne motorer og markerte et betydelig sprang i kvalitet når det gjelder utførelse og pålitelighet. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og dieselmotorene regnes som spesielt holdbare med opptil 350 000 kilometer. Større motorhavarier har blitt sjeldnere; bare de turboladede Cooper S-motorene viser fortsatt svakheter i høytrykkspumpen og innsprøytningsdysene. Det absolutte høydepunktet var 2.0 D med 143 hk - et teknisk mesterverk med common rail-innsprøytning, som bød på både kraft og effektivitet og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.
Bensinmotorer i Mini kombikupé: Generasjon II (2006-2013)
Utvalget av bensinmotorer i Mini hatchback startet med 1,4-liters sugemotor (95 hk) i Mini One og 1,6-liters sugemotor (120 hk) i Mini Cooper. Disse BMW-utviklede motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. For sportslige sjåfører fantes Mini Cooper S med en 1,6-liters turbomotor og ytelser fra 175 til 211 hk. Mini Cooper S Turbo utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om defekte høytrykkspumper, tilstoppede innsprøytningsdyser og skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Dieselmotorer i Mini kombikupé: Generasjon II (2006-2013)
Mini hatchback diesel var tilgjengelig med en 1,6 D (90/110 hk) og en 2,0 D (143 hk). Begge de BMW-utviklede dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter. Mini Cooper D med 1,6 D (110 hk) viste seg å være en velbalansert allrounder med godt drivstofforbruk og solid driftssikkerhet. Mini Cooper SD med 2,0 D (143 hk) utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - med et testforbruk på bare 4,1-4,7 liter per 100 km og eksepsjonell driftssikkerhet, ideell for hyppige sjåfører og lange reiser.
Mini kombi motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 naturlig sugemotor | 95 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,6 motor med naturlig innsuging | 120 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Robust og pålitelig | Meget bra |
1.6 Turbo | 175-211 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Høytrykkspumpe, innsprøytningsdyser | Problematisk |
1,6 D | 90-110 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Solid driftssikkerhet | God |
2,0 D | 143 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Eksepsjonelt pålitelig | Meget god |

Mini Hatchback Generation III (2013-2019)
Den tredje generasjonen av Mini Hatchback baserte seg på BMWs egne tre- og firesylindrede motorer, og regnes som den mest teknisk sofistikerte generasjonen. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 220 000 og 300 000 kilometer, og dieselmotorene anses fortsatt for å være spesielt holdbare. Introduksjonen av den modulære BMW-motorfamilien førte til betydelige forbedringer i drivstofforbruk og utslipp. Den absolutte toppmotoren var 2.0 D med 150 hk - et mesterverk innen dieselteknologi med AdBlue-system og eksepsjonelt jevn gange. Elektrifisering ble også introdusert for første gang med Mini Electric, selv om denne ikke ble tilgjengelig før mot slutten av generasjonen.
Bensinmotorer i Mini kombikupé: Generasjon III (2013-2019)
Utvalget av bensinmotorer i Mini hatchback inkluderte en 1,2-liters tresylindret turbo (102 hk) i Mini One og en 1,5-liters tresylindret turbo (136 hk) i Mini Cooper. Disse BMW-utviklede motorene viste seg å være økonomiske og stort sett pålitelige, men hadde av og til problemer med registerkjeden ved høyt kjørelengde. Mini Cooper S baserte seg på en 2,0-liters firesylindret turbomotor med 192 hk, som viste seg å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren. Den kraftigste Mini John Cooper Works med 231 hk tilbød sportslige ytelser, men var utsatt for skader på turboladeren ved aggressiv kjøring.
Dieselmotorer i Mini hatchback: Generasjon III (2013-2019)
Mini hatchback diesel var tilgjengelig med en 1,5 D (116 hk) og en 2,0 D (150/170 hk). Alle dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og AdBlue-system. Mini Cooper D med 1,5 D viste seg å være en økonomisk bybil med god driftssikkerhet. Mini Cooper SD med 2,0 D (150 hk) utviklet seg til å bli høydepunktet innen Mini-dieselteknologi - med et testforbruk på bare 3,9-4,4 liter per 100 km, eksepsjonelt jevn gange og høy driftssikkerhet.
Mini kombi motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Turbo | 102 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Bra |
1,5 Turbo | 136 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Stort sett pålitelig | Svært god |
2.0 Turbo | 192-231 HK | 6,7-7,4 l/100 km | JCW utsatt for turboskader | Bra |
1,5 D | 116 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Økonomisk og pålitelig | God |
2,0 D | 150-170 HK | 3,9-4,4 l/100 km | Det ypperste innen dieselteknologi | Veldig bra |

Mini Hatchback Generation IV (2019-i dag)
Den nåværende generasjonen av Mini Hatchback representerer BMWs visjon for fremtidens småbiler i premiumsegmentet, og satser fullt og helt på elektrifisering. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med den nyeste turboteknologien, mens den helelektriske Mini Electric innvarsler en helt ny æra. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 2,0-liters turbomotoren med 306 hk i John Cooper Works GP, som kombinerer sportslige ytelser med forbedret driftssikkerhet. Elektrifiseringen lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske motoren er praktisk talt vedlikeholdsfri.
Bensinmotorer i Mini kombikupé: Generasjon IV (2019-i dag)
Grunnstammen i Mini hatchback-motorutvalget er fortsatt den 1,5-liters tresylindrede turboen med 102 hk (Mini One) og 136 hk (Mini Cooper). Disse velprøvde BMW-motorene har blitt videreutviklet og har så langt vært uten større produksjonsproblemer. Mini Cooper S er basert på en revidert 2,0-liters firesylindret turbomotor med 178 hk, som har vist seg å være mer driftssikker enn tidligere generasjoner. Mini John Cooper Works med 231 hk og Limited GP med 306 hk tilbyr topp ytelse, men viser de første tegnene på økt slitasje ved ekstrem belastning.
Dieselmotorer i Mini kombikupé: Generasjon IV (2019-i dag)
Dieselmotorene ble avviklet med den fjerde generasjonen - BMW satser nå utelukkende på bensin- og eldrift for Mini hatchback.
Mini kombikupé med elektrisk drift: Generasjon IV (2019-i dag)
Mini Electric (Cooper SE) har en elmotor på 135 kW (184 hk) med et dreiemoment på 270 Nm og en rekkevidde på opptil 234 kilometer. Den elektriske drivlinjen gir spontan kraftleveranse og er praktisk talt vedlikeholdsfri, men med begrensninger når det gjelder rekkevidde på lange reiser.
Mini kombi motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 Turbo | 102-136 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 Turbo | 178-306 HK | 6,1-7,8 l/100 km | GP utsatt for ekstreme belastninger | Bra |
Elektrisk | 184 HK | 15,2-17,6 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | Meget god |

Konklusjon: De beste Mini kombimotorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mini hatchback-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle generasjoner. Mens de første motorene fortsatt slet med barnesykdommer, har særlig dieselmotorene utviklet seg til å bli svært driftssikre motorer. Den nye elektrifiseringen av fjerde generasjon lover en lovende fremtid for miljøbevisste sjåfører som verdsetter kjøreglede og driftssikkerhet.
- Beste bensinmotor i Mini kombikupé:
Den 1,5-liters tresylindrede turbomotoren (136 hk, generasjon III og IV) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og utmerket driftssikkerhet.
- Beste dieselmotor i Mini kombikupé:
2.0 D (150 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og kjøreegenskaper i alle generasjoner.
- Beste Mini kombikupé med elektrisk drift:
Mini Electric (184 hk, generasjon IV) med sin vedlikeholdsfrie teknologi og spontane kraftoverføring for bybruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mini hatchback-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.