Innholdsfortegnelse
Ford Mondeo-motorer
Siden lanseringen i 1993 har Ford Mondeo etablert seg som en bestselger i mellomklassen, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig teknisk utvikling over fem generasjoner. Ford Mondeo-motorene har utviklet seg fra enkle sugemotorer til toppmoderne turboladede bensinmotorer og effektive dieselmotorer, og hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike standarder for pålitelighet.

Ford Mondeo-motorer: Generasjon I & II (1993-2007) - Historiske generasjoner
De to første Ford Mondeo-generasjonene la grunnlaget for seriens suksess og var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk konvensjonelle motorer. Den første generasjonen (1993-2000) hadde hovedsakelig sugemotorer, mens den andre generasjonen (2000-2007) allerede hadde de første turbodieselmotorene. Typisk kjørelengde var 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer - hovedsakelig skift av tannrem, vannpumper og av og til topplokkpakninger på bensinmotorer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 2,0 TDCi med 130 hk fra andre generasjon, som kombinerte driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte.
Ford Mondeo bensinmotorer: Generasjon I & II (1993-2007)
I den første generasjonen besto Ford Mondeos bensinmotorutvalg hovedsakelig av sugemotorer: 1,6 Zetec (90 hk), 1,8 Zetec (110-115 hk) og 2,0 Zetec (130-136 hk). I andre generasjon ble det lagt til kraftigere varianter, blant annet 2,5 V6 Duratec med 170 hk og den sportslige 3,0 V6 ST220 med 226 hk. Den beste bensinmotoren i disse generasjonene var 2.0 Zetec med 130 hk fra første generasjon - den viste seg å være spesielt pålitelig og vedlikeholdsvennlig. Andre generasjons V6-motorer led derimot av typiske problemer som utette ventildekselpakninger og økt oljeforbruk, mens de mindre Zetec-motorene tidvis fikk problemer med topplokkpakningen.
Ford Mondeo dieselmotorer: Generasjon I og II (1993-2007)
I den første generasjonen av Ford Mondeo-dieselmotorer dominerte 1,8 TD med 90 hk, men den var høylytt og treg. Den andre generasjonen kom med den revolusjonerende 2.0 TDCi med common-rail innsprøytning i ulike effektnivåer fra 115 til 155 hk. Det fantes også en 2,2 TDCi med 155 hk for høyere krav. Ford Mondeo 2,0 TDCi med 130 hk ble den mest pålitelige motoren i begge generasjonene, med en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet. Disse tidlige TDCi-motorene var fortsatt uten partikkelfilter og ble ansett som spesielt robuste.
Ford Mondeo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6/1,8 Zetec | 90-115 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Topplokkpakning | Bra |
2,0 Zetec | 130-136 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,5/3,0 V6 | 170-226 HK | 9,5-11,5 l/100 km | Ventildekselpakninger, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
1,8 TD | 90 HK | 6,0-7,0 l/100 km | Høylytt, treg | Moderat |
2,0 TDCi | 115-155 HK | 5,5-6,5 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
2,2 TDCi | 155 HK | 6,0-7,0 l/100 km | Robust, men sjelden | Bra |

Ford Mondeo-motorer: Generasjon III (2007-2014)
Den tredje generasjonen Ford Mondeo markerte et teknologisk sprang med introduksjonen av moderne turbobensinmotorer og avansert dieselteknologi. Kjørelengden falt imidlertid til mellom 200 000 og 300 000 kilometer ettersom de mer komplekse motorene ble mer vedlikeholdskrevende. Typiske reparasjonsintervaller lå på mellom 120 000 og 180 000 kilometer, og særlig turbobensinmotorene led av problemer med registerkjeder og turboladere. Den fremste motoren i denne generasjonen var 2.0 TDCi med 163 hk, som hadde høy driftssikkerhet til tross for partikkelfilteret. Denne generasjonen var også den første som introduserte den problematiske PowerShift-dobbeltclutchgirkassen, noe som hadde en negativ innvirkning på den generelle driftssikkerheten.
Ford Mondeo bensinmotorer: Generasjon III (2007-2014)
Ford Mondeos bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og besto nå hovedsakelig av turboladede motorer. 1,6 EcoBoost med 160 hk erstattet de større sugemotorene, men viste seg å være problematisk på grunn av hyppige feil på registerkjeden og turboladeren. 2.0 EcoBoost med 203/240 hk tilbød sportslige ytelser, men led av lignende problemer. Den eneste sugemotoren som var tilgjengelig, var 2,5 Duratec med 175 hk, som viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen. Ford Mondeo EcoBoost-motorene utviklet seg til å bli de mest problematiske motorene i serien - for tidlig skade på registerkjeden etter så lite som 80 000 kilometer og feil på turboladeren gjorde dem til kostbare alternativer.
Ford Mondeo dieselmotorer: Generasjon III (2007-2014)
Ford Mondeo 2.0 TDCi ble videreutviklet og ble nå utstyrt med partikkelfilter som standard. Tilgjengelige effektnivåer varierte fra 115 til 200 hk, med motoren på 163 hk som den optimale. Det fantes også en mindre 1,8 TDCi med 125 hk, men denne var mindre utbredt. Ford Mondeo 2,0 TDCi med 163 hk viste seg å være den beste motoren i denne generasjonen - den kombinerte høy ytelse med akseptabel driftssikkerhet, selv om det av og til oppstod problemer med partikkelfilteret. De kraftigere variantene med 180 og 200 hk hadde oftere skader på turboladeren og injektorproblemer.
Ford Mondeo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 EcoBoost | 160 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
2,0 EcoBoost | 203-240 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
2,5 Duratec | 175 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
1,8 TDCi | 125 HK | 5,0-6,0 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 115-200 HK | 5,5-6,5 l/100 km | Partikkelfilter, injektorer | Bra |

Ford Mondeo-motorer: Generasjon IV (2014-2022)
Den fjerde Ford Mondeo-generasjonen fokuserte konsekvent på downsizing og elektrifisering, men dette førte til blandede resultater. Kjørelengden stagnerte på mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og hybridvariantene hadde ennå ingen langtidserfaring. Større reparasjoner var for det meste påkrevd mellom 100 000 og 150 000 kilometer, spesielt for EcoBoost-motorene. Overraskende nok var toppmotoren 2,5 Duratec Hybrid med 187 hk systemeffekt, som kombinerte høy pålitelighet med god effektivitet. Denne generasjonen introduserte også den første Ford Mondeo Hybrid og gjorde endelig slutt på epoken med store sugemotorer.
Ford Mondeo bensinmotorer: Generasjon IV (2014-2022)
Ford Mondeos bensinmotorutvalg fokuserte på EcoBoost-turbomotorer: 1,5 EcoBoost med 165 hk og 2,0 EcoBoost med 238 hk. 1,5 EcoBoost viste seg å være mindre problematisk enn forgjengeren på 1,6 liter, men fortsatte å vise svakheter i timingkjeden og sporadiske problemer med kjølevæsken. Den kraftige 2.0 EcoBoost var fortsatt utsatt for de typiske EcoBoost-problemene - skader på timingkjeden og feil på turboladeren gjorde den til en kostbar fornøyelse. Paradoksalt nok ble hybriddriften ansett som den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, ettersom 2,5 Duratec ble drevet mye mer skånsomt i hybridmodus.
Ford Mondeo dieselmotorer: Generasjon IV (2014-2022)
Den velprøvde Ford Mondeo 2.0 TDCi ble videreutviklet og var tilgjengelig i effektnivåer fra 150 til 210 hk. Alle variantene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Ford Mondeo 2.0 TDCi med 180 hk utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen og tilbød en balansert kombinasjon av ytelse og driftssikkerhet. Den kraftigste varianten med 210 hk var imidlertid utsatt for turboladerproblemer og injektorfeil, mens 150 hk-versjonen ble ansett som spesielt økonomisk og pålitelig.
Ford Mondeo hybriddrift: Generasjon IV (2014-2022)
For første gang tilbød Ford en Mondeo Hybrid med en 2,5 Duratec-bensinmotor og en elektrisk motor med en systemeffekt på 187 hk. Denne Ford Mondeo Hybrid viste seg å være overraskende pålitelig, ettersom bensinmotoren ble drevet mer skånsomt takket være den elektriske støtten. Problemene var stort sett begrenset til den komplekse elektronikken og sporadiske batteriproblemer etter høy kjørelengde.
Ford Mondeo motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost | 165 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Tannkjede, kjølevæske | Moderat |
2,0 EcoBoost | 238 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
2,0 TDCi | 150-210 HK | 4,8-5,8 l/100 km | Turbolader (210 hk), ellers robust | Bra |
2,5 Hybrid | 187 HK | 4,2 l/100 km | Elektronikk, batteri | Bra |

Ford Mondeo-motorer: Generasjon V (2022-i dag)
Den femte og antakelig siste generasjonen Ford Mondeo er utelukkende tilgjengelig som hybrid og representerer Fords avgang fra det tradisjonelle mellomklasse-segmentet i Europa. Alle drivlinjene er basert på elektrifisert teknologi, med både fullhybrid og ladbar hybrid tilgjengelig. Ettersom denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2022, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser at påliteligheten er betydelig forbedret sammenlignet med de problematiske EcoBoost-motorene. Toppmodellen er 2.5 Duratec plug-in hybrid med 191 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet.
Ford Mondeo hybriddrivlinjer: Generasjon V (2022-i dag)
Ford Mondeos motorutvalg består utelukkende av hybridmotorer. Fullhybriden kombinerer en 2,5 Duratec-bensinmotor med en elektrisk motor som gir 191 hk systemeffekt, mens plug-in-hybriden tilbyr samme basis med et større batteri og 191 hk. Disse Ford Mondeo-motorene benytter den velprøvde Atkinson Cycle-teknologien og anses for å være betydelig mer driftssikre enn de tidligere EcoBoost-motorene. Ford Mondeo 2.5 Hybrid ser ut til å bli den beste motoren i serien, og kombinerer fordelene ved elektrifisering med robustheten til den velprøvde Duratec-motoren.
Ford Mondeo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 full hybrid | 191 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Så langt ingen serieproblemer | Veldig bra |
2,5 ladbar hybrid | 191 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Kompleks elektronikk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Ford Mondeo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Mondeo-motorene har hatt en brokete historie - mens de første generasjonene imponerte med robuste sugemotorer og pålitelige TDCi-dieselmotorer, hadde EcoBoost-turbobensinmotorene i de midterste generasjonene betydelige problemer med driftssikkerheten. Den nåværende hybridgenerasjonen lover en tilbakevending til større pålitelighet gjennom velprøvd teknologi kombinert med moderne elektrifisering.
- Beste Ford Mondeo bensinmotor:
Ford Mondeo 2.5 Duratec Hybrid (191 hk, generasjon V) kombinerer påliteligheten til den velprøvde Duratec-motoren med moderne hybridteknologi og høy effektivitet.
- Beste Ford Mondeo dieselmotor:
Ford Mondeo 2,0 TDCi (130-163 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Ford Mondeo hybridmotor:
Ford Mondeo 2,5 Plug-in Hybrid (191 hk, generasjon V) med elektrisk rekkevidde og lavt drivstofforbruk med høy systemytelse.
For vedlikehold og reservedeler for alle Ford Mondeo generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.