Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorer
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 har siden markedslanseringen i 2006 etablert seg som en målestokk i segmentet for store varebiler, med et imponerende utvalg av motorer gjennom hele sin produksjonstid. Den kontinuerlige teknologiske utviklingen av MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene gjenspeiler Mercedes-Benz' innsats for å maksimere både effektivitet og pålitelighet i nyttekjøretøysektoren.

MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorer (2006-2018)
Den første generasjonen av MERCEDES-BENZ Sprinter 906 formet bildet av den moderne varebilen i over tolv år, og var kjennetegnet av eksepsjonelt robuste motorer som med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 600 000 kilometer - en kjørelengde som fortsatt er imponerende i dag. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 250 000 til 350 000 kilometer, og begrenset seg som regel til turboladere eller innsprøytningskomponenter. Den absolutte toppmotoren på denne tiden var 3.0 V6 CDI med 224 hk, som kombinerte kraft, jevn gange og holdbarhet på en perfekt måte, og som fortsatt regnes som referanse for motorer i nyttekjøretøy i dag. Tekniske nyvinninger som tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning og AdBlue-systemet fra 2009 plasserte Sprinter 906 et godt stykke foran konkurrentene fra Iveco Daily og VW Crafter. Motorserien ble bevisst utviklet med tanke på lang levetid og enkel service, noe som gjenspeiles i de eksepsjonelt lange vedlikeholdsintervallene på opptil 40 000 kilometer.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 dieselmotorer (2006-2018)
MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene besto utelukkende av dieselmotorer, som var delt inn i tre hovedkategorier. Innstegsmotoren 2.1 CDI (OM651) var tilgjengelig fra 2009 med ytelser fra 95 hk til 163 hk og viste seg å være et økonomisk, men tidvis undermotorisert drivverk for tung last. Styrken lå i det lave drivstofforbruket på 6,8-7,5 liter per 100 km og den robuste konstruksjonen, selv om tidlige varianter viste svakheter i form av koksing av EGR-ventilen og sporadiske problemer med styringskjeden etter 200 000 km. Mellomklassemotoren 2.2 CDI (OM651) med 95-150 hk hadde det beste forholdet mellom pris og ytelse, og ble den mest solgte MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motoren. Spesielt 129 hk-versjonen ble ansett for å gi en optimal balanse mellom ytelse og forbruk. Toppmodellen 3.0 V6 CDI (OM642) med 190-224 hk bød ikke bare på imponerende kjøreegenskaper, men også usedvanlig jevn gange og driftssikkerhet. Denne V6-dieselen ble ansett som en av de beste nyttekjøretøymotorene på sin tid, og selv ved intensiv bruk oppsto det sjelden store problemer - bare glødepluggene og luftmassesensoren trengte av og til tilsyn.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 bensinmotorer (2006-2018)
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 ble først og fremst utviklet som en dieselbil, men bensinversjoner var også tilgjengelige på utvalgte markeder. Den 3,5-liters V6-bensinmotoren (M272) med 258 hk var hovedsakelig beregnet på det nordamerikanske markedet, og selv om den hadde imponerende ytelse, hadde den et betydelig høyere drivstofforbruk på 12-15 liter per 100 km. I Europa forble denne motoren et sjeldent unntak og ble hovedsakelig brukt til spesielle bruksområder som redningskjøretøy eller bobiler. MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene i bensinversjon hadde tidvis problemer med ventiljusteringen og tennspolene, men oppnådde også høye kjørelengder på over 300 000 km med riktig vedlikehold.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.1 CDI | 95-163 HK | 6,8-7,5 l/100 km | EGR-ventil, timingkjede | Bra |
2.2 CDI | 95-150 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
3.0 V6 CDI | 190-224 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Glødeplugger, luftmassestrømssensor | Meget god |
3,5 V6 bensin | 258 HK | 12-15 l/100 km | Ventiljustering, tennspoler | Gjennomsnittlig |

MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorer (2018-2023)
Den andre generasjonen av MERCEDES-BENZ Sprinter 906 markerte en teknologisk revolusjon med introduksjonen av helt nye motorfamilier og, for første gang, bensinmotorer for det europeiske markedet. Påliteligheten holdt seg på det vanlige høye nivået med en forventet kjørelengde på 350 000 til 500 000 kilometer, og de nye motorene imponerte med toppmoderne eksosgassrensing og forbedret effektivitet. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på de mer komplekse eksossystemene. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 2.0 CDI med 163 hk, som oppnådde samme ytelse som forgjengerne til tross for mindre slagvolum og var betydelig mer økonomisk. Introduksjonen av MBUX og avanserte assistansesystemer understreket Mercedes-Benz' krav om å være teknologisk ledende også innen nyttekjøretøy. I en direkte sammenligning med konkurrentene Ford Transit og Renault Master, tilbød MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene fra denne generasjonen den beste kombinasjonen av effektivitet, komfort og holdbarhet.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 dieselmotorer (2018-2023)
Den nye generasjonen dieselmotorer var helt og holdent basert på den moderne OM654-motoren i ulike konfigurasjonsnivåer. 2.0 CDI erstattet både 2.1 og 2.2 CDI fra forrige generasjon og var tilgjengelig med ytelser fra 114 hk til 190 hk. MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene med 143 hk og 163 hk ble de mest populære variantene, ettersom de ga en optimal balanse mellom ytelse, drivstofforbruk og innkjøpskostnader. Den nye motoren imponerte med et betydelig redusert drivstofforbruk på 6,2-7,8 liter per 100 km og toppmoderne Euro 6d TEMP-utslippskontroll med SCR-katalysator. De komplekse AdBlue-systemene med sensorer og varmeelementer, som kunne svikte i kaldt vær eller på grunn av manglende vedlikehold, viste seg tidvis å være problematiske. Den velprøvde 3.0 V6 CDI-motoren ble erstattet av en modernisert OM642-motor med 190 hk, som mistet noe effekt, men som var betydelig renere og mer effektiv. Disse MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene fortsatte å bli sett på som målestokken for jevn gange og holdbarhet i segmentet.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 bensinmotorer (2018-2023)
For første gang tilbød Mercedes-Benz Sprinter 906 også med bensinmotorer i Europa. Den 2,0-liters turboladede bensinmotoren (M274) med 163 hk og 190 hk var hovedsakelig rettet mot kunder i lavutslippssoner eller med lavere årlig kjørelengde. Disse MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene imponerte med lave innkjøpskostnader og jevn gange, men hadde den typiske ulempen med et høyere drivstofforbruk på 9,5-11,2 liter per 100 km. De tekniske problemene var stort sett begrenset til tennspolene og sporadiske skader på turboladeren ved intensiv bruk. 3,5 V6-bensinmotoren forble tilgjengelig for det amerikanske markedet, men ble redusert til 188 hk takket være mer moderne direkte innsprøytning og turboladning, noe som forbedret påliteligheten betydelig.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 CDI | 114-190 HK | 6,2-7,8 l/100 km | AdBlue-system, sensorer | Meget bra |
3,0 V6 CDI | 190 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Velprøvd, robust | Meget bra |
2.0 Turbo bensin | 163-190 HK | 9,5-11,2 l/100 km | Tennspoler, turbolader | Bra |
3,5 V6 bensin | 188 HK | 11,8-13,5 l/100 km | Direkte innsprøytning | Gjennomsnittlig |

MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorer (2023-i dag)
Den nåværende generasjonen av MERCEDES-BENZ Sprinter 906 fokuserer konsekvent på elektrifisering og representerer Mercedes-Benz' fremtidsvisjon i nyttekjøretøysektoren. I tillegg til de velprøvde dieselmotorene er en helelektrisk eSprinter for første gang integrert i modellutvalget, og med en rekkevidde på opptil 440 km setter den nye standarder. Ettersom denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2023, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tegn på en levetid på over 400 000 kilometer for dieselvariantene. Toppmotoren er fortsatt 2.0 CDI med 170 hk, som har blitt enda mer effektiv og renere takket være ytterligere optimaliseringer. Integreringen av 48-volts mildhybridteknologi i utvalgte dieselmotorer lover ytterligere drivstoffbesparelser og reduserte utslipp. I en sammenligning med konkurrentene ligger dagens Sprinter 906 klart foran konkurrenter som Iveco Daily Electric eller Ford E-Transit, takket være kombinasjonen av velprøvd dieselteknologi og innovativ elektrisk mobilitet.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 dieselmotorer (2023-i dag)
Dieselmotorutvalget er fortsatt basert på den velprøvde OM654-enheten, men har blitt revidert nok en gang og oppfyller nå Euro 6e-standarden. 2.0 CDI er tilgjengelig i effektnivåer fra 120 hk til 170 hk, og de kraftigste variantene kan leveres med 48-volts mildhybridteknologi som tilleggsutstyr. Disse MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene gir bedre akselerasjon og et redusert drivstofforbruk på 5,8-7,2 liter per 100 km takket være den elektriske hjelpedriften. Den velprøvde 3.0 V6 CDI-motoren har blitt optimalisert til 185 hk gjennom effektiviseringstiltak, men har beholdt sin legendariske jevnhet og pålitelighet. De første rapportene viser at AdBlue-systemene er blitt mer pålitelige, men kompleksiteten i etterbehandlingen av eksosgassen er fortsatt et potensielt svakt punkt.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 elektrisk drift (2023-i dag)
eSprinter markerer en milepæl i MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorenes historie, og tilbyr to batteristørrelser med 55 kWh eller 113 kWh for rekkevidder på opptil 440 km. Den elektriske motoren leverer 150 kW (204 hk) og har et umiddelbart tilgjengelig dreiemoment på 362 Nm. Spesielt imponerende er hurtigladekapasiteten med opptil 115 kW likestrøm, som gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på rundt 42 minutter. Driftskostnadene er betydelig lavere enn for dieselvariantene, men kjøpet er likevel betydelig dyrere. De første praktiske testene viser at eSprinter er spesielt godt egnet for bylogistikk og faste ruter.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 bensinmotorer (2023-i dag)
Bensinmotorene er i stor grad fjernet fra det europeiske sortimentet og er kun tilgjengelige for spesielle markeder. 2,0-liters turbobensinmotoren er fortsatt tilgjengelig i en revidert versjon med 170 hk for spesielle bruksområder, men spiller en underordnet rolle i dagens MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorprogram.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 CDI | 120-170 HK | 5,8-7,2 l/100 km | Ingen kjent ennå | Meget bra |
2,0 CDI Mild-Hybrid | 150-170 HK | 5,5-6,8 l/100 km | Ny teknologi | Meget bra |
3.0 V6 CDI | 185 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Velprøvd, pålitelig | Meget god |
eSprinter | 204 HK | 19-25 kWh/100 km | Høye anskaffelseskostnader | Bra |
2,0 Turbo bensin | 170 HK | 9,8-11,5 l/100 km | Sjelden tilgjengelig | Gjennomsnittlig |

Sammendrag: De beste MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorene over tre generasjoner viser Mercedes-Benz' konsekvente fokus på pålitelighet, effektivitet og holdbarhet i nyttekjøretøysektoren. Mens dieselmotorene gjennomgående anses som referansen i segmentet, markerer integreringen av elektromobilitet et viktig skritt inn i fremtidens nyttetransport. Den kontinuerlige videreutviklingen av velprøvd dieselteknologi parallelt med elektrifisering gir kundene den optimale løsningen for alle bruksområder.
- Beste MERCEDES-BENZ Sprinter 906 dieselmotor:
2.0 CDI med 163 hk (generasjon II) tilbyr den perfekte balansen mellom ytelse, forbruk og dokumentert pålitelighet for alle bruksområder.
- Beste MERCEDES-BENZ Sprinter 906 bensinmotor:
2,0 turbobensinmotoren med 163 hk (generasjon II) er det beste bensinalternativet, selv om dieselmotorer dominerer i nyttekjøretøysektoren.
- Beste MERCEDES-BENZ Sprinter 906 med elektrisk drift:
eSprinter med 204 hk og 113 kWh batteri (generasjon III) setter nye standarder for utslippsfri bylogistikk og lokaltransport.
For vedlikehold og service av alle MERCEDES-BENZ Sprinter 906-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originaldeler og erstatningskomponenter av høy kvalitet med pålitelig og rask levering for alle generasjoner.