Innholdsfortegnelse
Smart 451-motorer
Smart 451 ble lansert i 2007 som andre generasjon av den legendariske bybilen, og etablerte seg raskt som et urbant kultobjekt med et karakteristisk motorutvalg. I løpet av den åtte år lange produksjonsperioden fortsatte Smart 451-motorteknologien å utvikle seg og tilbød ulike bensin- og dieselvarianter for ulike kjørebehov.

Smart 451-motorer (2007-2014)
Smart 451-generasjonen markerte et betydelig sprang i utviklingen sammenlignet med forgjengeren, og bød på ganske respektabel pålitelighet for et lite kjøretøy. Med riktig vedlikehold nådde de fleste Smart 451-motorer lett 150 000 til 200 000 kilometer, mens større reparasjoner vanligvis måtte utføres mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,0 MHD med 71 hk, som kombinerte økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig kraft på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av det automatiske start-stopp-systemet fra 2009 og videreutviklingen av den automatiserte manuelle girkassen. Sammenlignet med konkurrenter som Fiat 500 eller VW up! posisjonerte Smart 451 seg som en teknisk mer sofistikert, men også mer vedlikeholdsintensiv bil.
Smart 451 bensinmotorer (2007-2014)
Bensinmotorutvalget i Smart 451 inkluderte ulike tresylindrede motorer fra Mitsubishi. Innstegsmotoren var en 1,0-liters sugemotor (M132) med 52 kW (71 hk), som var tilgjengelig som en MHD-versjon (Micro Hybrid Drive) med automatisk start-stopp. Denne Smart 451-motoren viste seg å være den mest driftssikre i hele serien, med minimale serieproblemer og lavt vedlikeholdsbehov. For mer sportslige krav var Smart 451 Brabus tilgjengelig med en 1,0-liters turbomotor (M132 Turbo) med 75 kW (102 hk), som imidlertid var mer utsatt for skader på turboladeren og økt oljeforbruk. Den kraftigste varianten var Smart 451 Brabus Xclusive med 90 kW (122 hk), som tidvis hadde problemer med motorfestene og kjølesystemet på grunn av den høye belastningen.
Smart 451 dieselmotorer (2007-2014)
Smart 451 cdi hadde en 0,8-liters tresylindret dieselmotor (OM660) med 33 kW (45 hk), som ble utviklet av Mercedes-Benz. Denne Smart 451-dieselmotoren var svært økonomisk med et drivstofforbruk på bare 3,3 liter per 100 kilometer, men led av typiske problemer med små dieselmotorer, som tilstopping av sotpartikkelfilteret ved hyppige korte kjøreturer og sporadiske innsprøytningsproblemer. Smart 451 cdi viste seg å være en ideell langdistansependler, men var mindre egnet for ren bykjøring. Kjøringsegenskapene var bemerkelsesverdig gode, selv for en tresylindret dieselmotor, og ved vanlig motorveikjøring nådde motoren lett 250 000 kilometer.
Smart 451-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 MHD | 71 HK | 4,3-4,7 l/100 km | Svært robust, minimalt med problemer | Veldig bra |
1.0 Turbo | 102 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Skader på turboladeren, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
1,0 Turbo Xclusive | 122 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Motorfester, kjølesystem | Moderat |
0,8 cdi | 45 HK | 3,3-3,8 l/100 km | Partikkelfilter, drivstoffinnsprøytning | Bra |

Smart 451-motorer: elektrisk variant (2012-2014)
Som en pioner innen elektromobilitet introduserte Smart den elektriske drivlinjen Smart 451 allerede i 2012, som kombinerte en 55 kW (75 hk) elektrisk motor med et 17,6 kWh litium-ion-batteri. Denne elektriske varianten av Smart 451 hadde en rekkevidde på opptil 145 kilometer og trengte rundt 8 timer for en full opplading fra en stikkontakt. Elmotoren viste seg å være praktisk talt vedlikeholdsfri, men de første batteriene begynte å miste kapasitet etter bare 80 000 til 100 000 kilometer. Rekuperasjonen under bremsing var effektiv, og akselerasjonen fra 0 til 60 km/t på 6,5 sekunder var bedre enn alle forbrenningsmotorene i serien. Av og til oppstod det programvarefeil i batteristyringssystemet, og de høye kostnadene ved å bytte batteri etter garantiperioden var problematiske.
Smart 451 Electric Drive: Tekniske detaljer (2012-2014)
Smart 451 Electric Drive hadde en permanent eksitert synkronmotor med en effekt på 55 kW (75 hk) og et dreiemoment på 130 Nm. Tesla-batteriet hadde en nominell kapasitet på 17,6 kWh og var temperaturkontrollert. Strømforbruket lå på ca. 15,1 kWh per 100 kilometer, noe som innebar driftskostnader på ca. 4 euro per 100 kilometer. Toppfarten var elektronisk begrenset til 125 kilometer i timen. Spesielt bemerkelsesverdig var rekuperasjonseffekten på opptil 15 kW, som forlenget rekkevidden betydelig i typisk bytrafikk.
Smart 451 Electric | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
Elektrisk drift | 75 HK | 15,1 kWh/100 km | Batterikapasitet, programvare | Bra |

Konklusjon: De beste Smart 451-motorene av alle varianter-motorer
Utviklingen av Smart 451-motorene viser et konsekvent fokus på effektivitet og optimalisering av bykjøring. Mens bensinmotorene var godt egnet til hverdagsbruk, var dieselmotoren kongen av forbruk, og elmotoren var et forvarsel om fremtiden. De ulike Smart 451-motorene passet optimalt til ulike førertyper.
- Beste Smart 451 bensinmotor:
Smart 451 1.0 MHD (71 hk) imponerte med sin eksepsjonelle driftssikkerhet, lave vedlikeholdskostnader og tilstrekkelig kraft for bykjøring.
- Beste Smart 451 dieselmotor:
Smart 451 0,8 cdi (45 hk) hadde en uslåelig økonomi og var ideell for langdistansependlere som regelmessig kjører på motorveien.
- Beste Smart 451 elmotor:
Smart 451 electric drive (75 hk) var forut for sin tid og tilbød praktisk elektrisk mobilitet for bybruk allerede i 2012.
For vedlikehold og reservedeler til alle Smart 451-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.