Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ ML W164-motorer
Andre generasjon av Mercedes-Benz ML-Klasse (W164) ble lansert i 2005 og etablerte seg som en premium-SUV med et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske V6-dieselmotorer til kraftige V8-bensinmotorer. I løpet av produksjonsperioden fra 2005 til 2011 utviklet Mercedes-Benz kontinuerlig MERCEDES-BENZ ML W164-motorene og introduserte innovative teknologier som BlueTEC-diesel og AMG-motorer med høy ytelse.

MERCEDES-BENZ ML W164-motorer (2005-2011)
Den andre ML-generasjonen markerte et vendepunkt for Mercedes-Benz i luksus-SUV-segmentet, og kjennetegnes av en balansert blanding av komfort, ytelse og pålitelighet. Kjørelengden til MERCEDES-BENZ ML W164-motorene varierte betraktelig: Mens de robuste V6-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de mer komplekse V8-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av ventilstyringen eller luftfjæringen mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Større motorproblemer oppstod hovedsakelig når vedlikeholdet ble forsømt, spesielt med de tidlige M272/M273-bensinmotorene med sine følsomme balanseaksler. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var ML 320 CDI med OM642-motoren, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste Mercedes-dieselmotorene gjennom tidene.
MERCEDES-BENZ ML W164 bensinmotorer (2005-2011)
MERCEDES-BENZ ML W164-motorene omfattet et bredt utvalg av V6- og V8-bensinmotorer. ML 350 med M272 V6-motor (200 kW/272 hk) var innstegsmodellen, etterfulgt av ML 500 med M273 V8 (285 kW/388 hk). Senere kom ML 450 Hybrid (250 kW/340 hk systemeffekt) og ML 550 (285-320 kW/388-435 hk). Disse MERCEDES-BENZ ML W164-motorene led av typiske problemer for Mercedes-generasjonen på den tiden: M272/M273-motorene fikk ofte problemer med balanseringsakslene, noe som førte til kostbare reparasjoner mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Den kraftigste vanlige bensinmotoren var ML 550 med opptil 320 kW (435 hk), men den ble ansett som mindre pålitelig på grunn av sin kompleksitet.
MERCEDES-BENZ ML W164 AMG-motorer (2005-2011)
AMG-variantene av MERCEDES-BENZ ML W164-motorene representerte toppen av ytelsespyramiden. ML 63 AMG ble lansert i 2006 med M156 V8-motoren (378 kW/514 hk), som senere ble økt til 390 kW (530 hk). Disse MERCEDES-BENZ ML W164-motorene ble ansett for å være usedvanlig kraftige, men også svært vedlikeholdskrevende - M156 var kjent for problemer med kamakselens faseenhet og ventilfjærene, noe som oppstod spesielt ved høyt kjørelengde. Til tross for disse svakhetene utviklet ML 63 AMG seg til å bli den mest karakteristiske motoren i serien med sin umiskjennelige V8-lyd og imponerende akselerasjon.
MERCEDES-BENZ ML W164 dieselmotorer (2005-2011)
V6-dieselmotorene dominerte utvalget av MERCEDES-BENZ ML W164-motorer. ML 280 CDI (140 kW/190 hk) var innstegsmodellen, etterfulgt av den populære ML 320 CDI (165 kW/224 hk) og ML 350 CDI (170-190 kW/231-258 hk). Alle variantene benyttet den velprøvde OM642 V6-dieselmotoren, som viste seg å være en av de mest pålitelige MERCEDES-BENZ ML W164-motorene. ML 320 CDI utviklet seg til å bli bestselgeren i serien - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2007 med forbedret common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, ble ansett for å være usedvanlig holdbare og økonomiske. Disse MERCEDES-BENZ ML W164-motorene oppfylte allerede Euro 4-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av trekkraft, drivstofforbruk og pålitelighet, ideelt for lange reiser og tilhengertrekk.
MERCEDES-BENZ ML W164 BlueTEC-dieselmotorer (2009-2011)
Mercedes-Benz introduserte BlueTEC-teknologien i MERCEDES-BENZ ML W164-motorene i 2009. ML 350 BlueTEC (155-190 kW/211-258 hk) brukte SCR-katalysatorer med AdBlue-injeksjon for å redusere nitrogenoksider. Disse avanserte MERCEDES-BENZ ML W164-motorene oppfylte den strenge Euro 5-normen og ble ansett som spesielt miljøvennlige, men hadde tidvis problemer med AdBlue-systemet ved lave temperaturer. ML 350 BlueTEC utviklet seg til å bli den mest teknisk avanserte dieselmotoren i serien, med utmerket lettkjørthet og et høyt dreiemoment på opptil 620 Nm.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
ML 350 (M272) | 272 HK | 10,2-11,8 l/100 km | Balanseringsaksler, ventilkontroll | Moderat |
ML 500/550 (M273) | 388-435 HK | 12,1-14,5 l/100 km | Utjevningsaksler, høyt forbruk | Moderat |
ML 63 AMG (M156) | 514-530 HK | 14,8-16,2 l/100 km | Kamakselfasere, ventilfjærer | Problematisk |
ML 280 CDI (OM642) | 190 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Veldig robust, ikke særlig vanlig | Bra |
ML 320 CDI (OM642) | 224 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
ML 350 CDI (OM642) | 231-258 HK | 7,6-8,3 l/100 km | Svært robust, høy kjørelengde | Meget god |
ML 350 BlueTEC (OM642) | 211-258 HK | 7,2-7,9 l/100 km | AdBlue-system i kaldt vær | Bra |

Konklusjon: De beste MERCEDES-BENZ ML W164-motorene-motorer
Utviklingen av MERCEDES-BENZ ML W164-motorene viser tydelig Mercedes-Benz' fokus på mangfold og teknisk innovasjon. Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, slet bensinmotorene med typiske problemer for datidens Mercedes-generasjon. BlueTEC-teknologien markerte et viktig skritt i retning av mer miljøvennlige drivsystemer og etablerte Mercedes-Benz som en pioner innen ren dieselteknologi.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164 bensinmotor:
ML 350 (M272, 272 hk) har den beste balansen mellom ytelse, forbruk og reparasjonskostnader blant bensinmotorene, til tross for sine kjente svakheter.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164 dieselmotor:
ML 320 CDI (OM642, 224 hk) regnes som den mest pålitelige og økonomiske motoren i hele modellutvalget, med enestående lang holdbarhet.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164-motor med høy ytelse:
Til tross for sine svakheter er ML 63 AMG (M156, 514-530 hk) motoren med den sterkeste karakteren og den kraftigste ytelsen med en umiskjennelig V8-opplevelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle MERCEDES-BENZ ML W164-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.