Innholdsfortegnelse
Ford Mondeo Mk4 Turnier motorer
Ford Mondeo Mk4 Turnier etablerte seg som en populær mellomklassekombi fra 2007 til 2014 og tilbød et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige bensinmotorer. Den teknologiske utviklingen i løpet av produksjonsperioden produserte både velprøvde og problematiske drivenheter.

Ford Mondeo Mk4 Turnier-motorer (2007-2014)
Fjerde generasjon Ford Mondeo Mk4 Turnier markerte et viktig vendepunkt i Fords motorstrategi, og introduserte moderne teknologier som direkte innsprøytning og turbolading i mellomklassen. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde TDCi-dieselmotorene enkelt nådde 300 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste de tidlige EcoBoost-bensinmotorene de første svakhetstegnene i turboladeren og direkteinnsprøytningen mellom 80 000 og 150 000 kilometer. Større reparasjoner var først å forvente etter 200 000 kilometer for dieselmotorene, og mye tidligere for bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDCi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av PowerShift-girkassen med dobbeltclutch og Start-Stop-systemet, selv om sistnevnte fortsatt hadde barnesykdommer i begynnelsen. I en markedssammenligning plasserte Mondeo Mk4 Turnier seg mellom VW Passat Variant og Opel Insignia Sports Tourer som et teknologisk avansert, men ikke alltid like pålitelig alternativ.
Ford Mondeo Mk4 Turnier bensinmotorer (2007-2014)
Ford Mondeo Mk4 Turnier-bensinmotorutvalget omfattet både sugemotorer og moderne turbomotorer med direkte innsprøytning. En 1,6-liters sugemotor med 81 kW (110 hk) utgjorde innstegsnivået, etterfulgt av en 2,0-liters sugemotor med 107 kW (145 hk). Disse velprøvde Duratec-motorene viste seg å være pålitelige, men tørste. Fra 2010 kom de revolusjonerende EcoBoost-motorene: 1,6 EcoBoost med 118 kW (160 hk) og senere 134 kW (182 hk) og 2,0 EcoBoost med 176 kW (240 hk). Ford Mondeo Mk4 Turnier EcoBoost-motorene led imidlertid av typiske problemer med direkte innsprøytning: Koksing av inntaksventilene, skader på turboladeren på grunn av karbonavleiringer i oljen og problemer med høytrykkspumpen gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Spesielt 2.0 EcoBoost viste ofte tegn på overoppheting og motorskader ved sportslig kjøring.
Ford Mondeo Mk4 Turnier dieselmotorer (2007-2014)
Ford Mondeo Mk4 Turnier-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde TDCi-familien med common-rail-innsprøytning. Den minste motoren var en 1,8 TDCi med 92 kW (125 hk), som viste seg å være økonomisk og pålitelig. Hovedmotoren var 2.0 TDCi med ulike effektnivåer: 103 kW (140 hk), 120 kW (163 hk) og senere 132 kW (179 hk). Ford Mondeo Mk4 Turnier 2,0 TDCi med 163 hk ble en absolutt favoritt - spesielt variantene som ble produsert fra 2011 og utover med forbedret eksosetterbehandling, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Det fantes også en 2,2 TDCi med 147 kW (200 hk), selv om denne ble montert sjeldnere. Disse Ford Mondeo Mk4 Turnier TDCi-motorene var allerede Euro 5-kompatible og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofføkonomi og pålitelighet, og det var bare eksosresirkuleringsventilene og partikkelfiltrene som krevde sporadisk vedlikehold.
Ford Mondeo Mk4 Touring-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 Duratec | 110 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Høyt forbruk, lav ytelse | Gjennomsnittlig |
2,0 Duratec | 145 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Tørstig, men pålitelig | Gjennomsnittlig |
1,6 EcoBoost | 160-182 HK | 6,8-7,9 l/100 km | Turbolader, ventilkoksing | Moderat |
2,0 EcoBoost | 240 HK | 8,7-9,8 l/100 km | Overoppheting, turbolader, høytrykkspumpe | Problematisk |
1,8 TDCi | 125 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust og økonomisk | Bra |
2,0 TDCi | 140-179 HK | 5,4-6,2 l/100 km | EGR-ventil, svært robust (163 hk) | Meget god |
2,2 TDCi | 200 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Sjelden, men kraftig | God |

Konklusjon: De beste Ford Mondeo Mk4 Turnier-motorene-motorer
Utviklingen av Ford Mondeo Mk4 Turnier-motorene viser tydelig utfordringene i den tidlige turbo-æraen med direkte innsprøytning. Mens de tradisjonelle TDCi-dieselmotorene forble pålitelige gjennom hele produksjonen, slet de innovative EcoBoost-bensinmotorene med barnesykdommer som først ble løst i senere generasjoner. De naturlig aspirerte bensinmotorene var pålitelige, men kunne ikke holde tritt med konkurrentene når det gjaldt drivstofforbruk og ytelse.
- Beste Ford Mondeo Mk4 Turnier bensinmotor:
2,0 Duratec (145 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet og hverdagsbruk, selv om den ikke imponerer når det gjelder drivstofforbruk.
- Beste Ford Mondeo Mk4 Turnier dieselmotor:
2,0 TDCi (163 hk) representerer det absolutte høydepunktet og kombinerer pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig kraft til alle formål.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Ford Mondeo Mk4 Turnier, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.