Innholdsfortegnelse
Renault Twingo-motorer
Siden lanseringen i 1993 har Renault Twingo blitt en av de mest karakteristiske småbilene, med et variert utvalg av motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne turbomotorer.

Renault Twingo-motorer: Generasjon I (1993-2007)
Den første generasjonen Renault Twingo var en revolusjon i småbilsegmentet og kjennetegnes av enkle, men robuste motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,2-liters bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer, krevde de mindre 1,0-liters motorene ofte større reparasjoner mellom 180 000 og 220 000 kilometer. Motorene ble holdt teknisk enkle, noe som hadde både fordeler og ulemper. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,2 16V med 75 hk, som kombinerte livlighet, driftssikkerhet og akseptabelt drivstofforbruk på en optimal måte. Denne generasjonen var preget av filosofien "less is more" og tilbød hovedsakelig bensinmotorer uten kompleks teknologi.
Renault Twingo bensinmotorer: Generasjon I (1993-2007)
Renault Twingo bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av ulike typer sugemotorer. Innstegsmotoren var en 1,0-liters tresylindret motor med 40 kW (54 hk), som senere ble supplert med en variant med 43 kW (58 hk). Disse små Renault Twingo-motorene var økonomiske, men ofte underdrevne og utsatt for ventilproblemer ved høyt kjørelengde. Den firesylindrede 1,2-literen var opprinnelig tilgjengelig med 8 ventiler og 40 kW (54 hk), senere kom en 16-ventilers versjon med 55 kW (75 hk). Den kraftigste motoren var 1.2 16V, som kjennetegnes av jevn gange og pålitelighet, men som av og til hadde problemer med topplokkpakningen.
Renault Twingo dieselmotorer: Generasjon I (1993-2007)
Dieselmotorene spilte en underordnet rolle i den første generasjonen av Renault Twingo. En 1,9 dCi med 50 kW (68 hk) ble kun tilbudt fra 1997, men var bare en moderat suksess på grunn av vekten og den tilhørende frontbelastningen. Selv om denne Renault Twingo-dieselen var økonomisk, var den høylytt og treg, og derfor var den bare en nisjeløsning.
Renault Twingo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 8V | 54-58 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Ventilproblemer, undermotorisert | Gjennomsnitt |
1,2 8V | 54 HK | 6,0-6,4 l/100 km | Enkel, men treg | Gjennomsnittlig |
1,2 16V | 75 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Topplokkpakning | Bra |
1,9 dCi | 68 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Høylytt, treg, fronttung | Moderat |

Renault Twingo-motorer: Generasjon II (2007-2014)
Den andre Renault Twingo-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang og tilbød moderne motorteknologi for første gang. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og 1,2-liters bensinmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier er sjeldne, bare turbomotorene viser av og til svakheter hvis vedlikeholdet forsømmes. Det absolutte høydepunktet var 1,2 TCe med 100 hk - en liten turbomotor som bød på både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også kraftige Renault Sport-versjoner for første gang, men disse var mer sårbare på grunn av sin kompleksitet.
Renault Twingo bensinmotorer: Generasjon II (2007-2014)
Renault Twingos bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 1.2 16V (75 hk), som nå hadde forbedret motorstyring. Et nytt tilskudd var 1.2 TCe (Turbo Control efficiency) med 74 kW (100 hk), den første turbomotoren i Twingos historie. Disse Renault Twingo TCe-motorene viste seg å være livlige og økonomiske, men hadde tidvis problemer med turboladeren under sportslig kjøring. 1,2 8V med 58 hk, som viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, var fortsatt tilgjengelig for de som ønsket å spare penger. Den mest spektakulære motoren var 1,6 16V i Twingo RS med 98 kW (133 hk), som imidlertid var svært vedlikeholdskrevende på grunn av sitt høye turtall.
Renault Twingo dieselmotorer: Generasjon II (2007-2014)
Renault Twingo 1.5 dCi med 47 kW (64 hk) og senere 55 kW (75 hk) utviklet seg til å bli den mest vellykkede dieselmotoren i serien. Disse Renault Twingo-dieselmotorene hadde moderne common-rail-innsprøytning og partikkelfilter. 1,5 dCi viste seg å være svært økonomisk og driftssikker, med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km. Problemer oppstod hovedsakelig når partikkelfilteret ble forsømt, ellers ble disse motorene ansett for å være svært robuste.
Renault Twingo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V | 58 HK | 5,9-6,3 l/100 km | Svært robust, enkel | Veldig bra |
1,2 16V | 75 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Velprøvd, pålitelig | God |
1,2 TCe | 100 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Turboladerskade med Sport | Bra |
1,6 16V RS | 133 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, høyt turtall | Moderat |
1,5 dCi | 64-75 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Problemer med partikkelfilter | Meget bra |

Renault Twingo-motorer: Generasjon III (2014-2024)
Den tredje generasjonen av Renault Twingo revolusjonerte konseptet med bakmotor og bakhjulsdrift, noe som krevde helt nye motorløsninger. De fleste motorene i denne generasjonen går mellom 180 000 og 250 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de atmosfæriske motorene anses som mer driftssikre enn turbovariantene. Motorarrangementet bak i bilen medførte nye utfordringer, særlig når det gjaldt kjøling og vedlikehold. Den absolutte toppmotoren var 0,9 TCe med 90 hk, som bød på overraskende livlige ytelser til tross for sitt lille slagvolum. Denne generasjonen baserte seg helt og holdent på tresylindret teknologi og slapp dieselmotorer.
Renault Twingo bensinmotorer: Generasjon III (2014-2024)
Renault Twingo bensinmotorutvalget var utelukkende basert på tresylindrede motorer. Innstegsmotoren var en 1,0-liters sugemotor med 51 kW (70 hk), som kjennetegnes av sin enkelhet og driftssikkerhet. I tillegg kunne man velge mellom to 0,9 TCe turbomotorer med 66 kW (90 hk) og 81 kW (110 hk). Disse Renault Twingo TCe-motorene hadde overraskende gode ytelser til tross for sitt lille slagvolum, men hadde tidvis problemer med turboladeren og kjølingen på grunn av motorarrangementet bak. 0,9 TCe med 90 hk ble den mest populære motoren i denne generasjonen, ettersom den tilbød det beste kompromisset mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.
Renault Twingo med elektrisk drift: Generasjon III (2014-2024)
Fra 2020 ble Renault Twingo Electric tilbudt med en 60 kW (82 hk) elektrisk motor. Denne hadde en rekkevidde på rundt 190 km og viste seg å være vedlikeholdsvennlig og pålitelig, men med begrensninger når det gjaldt ladehastighet.
Renault Twingo motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 SCe | 70 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Enkel, pålitelig | Veldig bra |
0,9 TCe | 90 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Turbolader, kjøling | Bra |
0,9 TCe | 110 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Turbolader, overoppheting | Gjennomsnittlig |
Elektrisk | 82 HK | 16,0 kWh/100 km | Lav rekkevidde | God |

Renault Twingo-motorer: Generasjon IV (2024-i dag)
Den fjerde generasjonen av Renault Twingo går tilbake til det konvensjonelle frontmotoroppsettet og fokuserer helt og holdent på elektrifisering. Ettersom generasjonen først ble annonsert i 2024 og ennå ikke er fullt tilgjengelig på markedet, finnes det ingen langtidserfaring ennå. Den første informasjonen viser imidlertid et tydelig fokus på elektrisk drift med ulike rekkeviddealternativer. Toppmotoren skal være en elektrisk motor med over 130 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Den nye generasjonen lover en levetid på over 200 000 kilometer for de elektriske motorene.
Renault Twingo med elektrisk drift: Generasjon IV (2024-i dag)
Den nye generasjonen av Renault Twingo vil utelukkende bli tilbudt med elektrisk drift. Det er planlagt ulike motoriseringer med ytelser mellom 65 og 130 hk og rekkevidder fra 200 til over 400 kilometer. Disse Renault Twingo Electric-motorene er basert på den nyeste Renault-Nissan-teknologien og lover høy effektivitet.
Renault Twingo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
Elektrisk Base | 65 HK | 15,0 kWh/100 km | Ingen erfaring ennå | Bra |
Elektrisk ytelse | 130 HK | 16,5 kWh/100 km | Ingen erfaring ennå | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Renault Twingo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Twingo-motorene viser tydelig endringen fra enkle, robuste sugemotorer til moderne, effektive drivverk. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin enkelhet og pålitelighet, ga de senere generasjonene mer kraft og effektivitet, men også større kompleksitet. Den nye elektriske generasjonen lover et miljøvennlig alternativ for urban mobilitet.
- Beste Renault Twingo bensinmotor:
Renault Twingo 1,2 8V (58 hk, generasjon II) kombinerer eksepsjonell pålitelighet med lave driftskostnader og enkelt vedlikehold.
- Beste Renault Twingo dieselmotor:
Renault Twingo 1,5 dCi (75 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og hverdagsvennlighet på tvers av alle generasjoner.
- Beste Renault Twingo med elektrisk drift:
Renault Twingo Electric (82 hk, generasjon III) med sin vedlikeholdsfrie teknologi og lave driftskostnader, selv om rekkevidden er begrenset.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Renault Twingo tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.