Innholdsfortegnelse
Volvo V70-motorer
Siden lanseringen i 1996 har Volvo V70 etablert seg som en av de mest populære stasjonsvognene i premiumsegmentet, med et variert utvalg av Volvo V70-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, men svensk ingeniørkunst har alltid fokusert på sikkerhet og holdbarhet.

Volvo V70-motorer: Generasjon I (1996-2000)
Den første generasjonen Volvo V70 var en pionerperiode for Volvo i premiumsegmentet for stasjonsvogner, og var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk konvensjonelle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 5-sylindrede bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde de tidlige turbomotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller motorfestene mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av problemer med kjølesystemet var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.3 T5 med 250 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og den karakteristiske Volvo-lyden på en optimal måte.
Volvo V70 bensinmotorer: Generasjon I (1996-2000)
Bensinmotorene i Volvo V70 besto hovedsakelig av 5-sylindrede motorer med en karakteristisk lyd. Den 2,4-liters sugemotoren var tilgjengelig med 103 kW (140 hk) som innstegsmotor, og senere kom det varianter med 125 kW (170 hk). Disse Volvo V70-motorene ble ansett for å være svært pålitelige og slitesterke, og typiske problemer med motorlagrene oppstod først etter lang kjørelengde. Den kraftigste bensinmotoren i Volvo V70 var 2.3 T5 med 184 kW (250 hk), som ga mer effekt med sin turbolader, men som også var mer utsatt for skader på turboladeren og problemer med ladeluftkjøleren. En annen populær motor var 2,0-liters turbomotoren med 160 hk, som hadde en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.
Volvo V70 dieselmotorer: Generasjon I (1996-2000)
Volvo V70-dieselmotorene var til å begynne med bare tilgjengelige med 2,5 TDI med 103 kW (140 hk), som ble utviklet i samarbeid med Audi. Denne Volvo V70 TDI viste seg å være svært økonomisk og pålitelig, men led av typiske problemer med dieselteknologien på den tiden, som høye driftsstøyer og treg akselerasjon. Motoren oppfylte allerede Euro 3-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av drivstofføkonomi og holdbarhet, men var ikke fullt så karakteristisk som Volvos egne bensinmotorer på grunn av sin opprinnelse.
Volvo V70-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 naturlig sugemotor | 140-170 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Motorfester etter høy kjørelengde | Meget bra |
2.0 Turbo | 160 HK | 8,8-9,4 l/100 km | Turbolader, intercooler | Bra |
2,3 T5 | 250 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Turbolader, kjølesystem | Bra |
2,5 TDI | 140 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Høylytt, treg akselerasjon | Bra |

Volvo V70-motorer: Generasjon II (2000-2007)
Den andre generasjonen Volvo V70 markerte et betydelig teknologisk sprang og regnes som den mest allsidige av alle de tre generasjonene. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de 2,4-liters sugemotorene med 140-170 hk anses som spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt sjeldne, bare de kraftige T5-bensinmotorene viser fortsatt svakheter i turboladeren og de elektroniske systemene. Det absolutte høydepunktet var 2,5 T med 210 hk - et teknisk mesterverk med balansert ytelse og høy pålitelighet. Moderne dieselteknologi ble også introdusert for første gang med 2,4 D5-motoren fra 2001.
Volvo V70 bensinmotorer: Generasjon II (2000-2007)
Volvo V70s bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 2,4-liters sugemotoren (140/170 hk), som fortsatte å fungere som basis. Nye tilskudd var 2.5 T med 154 kW (210 hk) og den reviderte 2.3 T5 med 184-191 kW (250-260 hk). Disse Volvo V70-motorene fikk mer moderne motorstyring og forbedret turboladerteknologi. Volvo V70 2.5 T utviklet seg til å bli den mest pålitelige turbomotoren i denne generasjonen, med bare sporadiske problemer med tennspolen og luftmengdemåleren. For sportslige sjåfører var det Volvo V70 R med 2,5 T5 og 300 hk, men på grunn av sin kompleksitet og firehjulsdriftssystemet hadde den ofte problemer med Haldex-koblingen og turboladeren.
Volvo V70 dieselmotorer: Generasjon II (2000-2007)
Volvo V70 2.4 D (130 hk) ble i 2001 supplert med den betydelig kraftigere 2.4 D5 med 120 kW (163 hk). Senere kom varianter med 136 kW (185 hk). Alle Volvo V70-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter. Volvo V70 2.4 D5 med 120 kW (163 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,2-6,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og trailerdrift. De kraftigere D5-variantene var tidvis utsatt for problemer med høytrykkspumpen og turboladeren.
Volvo V70-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 naturlig sugemotor | 140-170 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
2,5 T | 210 HK | 9,1-9,7 l/100 km | Tennspole, luftmengdemåler | Bra |
2,3/2,5 T5 | 250-300 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Turbolader, Haldex-clutch (R-modell) | Gjennomsnittlig |
2,4 D | 130 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Bra |
2,4 D5 | 163-185 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Høytrykkspumpe, turbolader (185 hk) | Meget bra |

Volvo V70-motorer: Generasjon III (2007-2016)
Den tredje generasjonen Volvo V70 representerte toppen av svensk ingeniørkunst før den kinesiske overtakelsen, og regnes som den mest moderne og teknisk sofistikerte av alle tre generasjonene. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og 2,0-liters dieselmotorene med 136 hk anses som spesielt holdbare og økonomiske. Større motorhavarier har blitt svært sjeldne, og det er bare de kraftige T6-bensinmotorene som av og til viser svakheter i høytrykkspumpen i direkteinnsprøytningssystemet. Det absolutte høydepunktet var 2.4 D5 med 205 hk - et teknisk mesterverk med fem sylindere som bød på både kraft og effektivitet. Moderne turbobensinteknologi med direkte innsprøytning ble også introdusert for første gang.
Volvo V70 bensinmotorer: Generasjon III (2007-2016)
Bensinmotorutvalget til Volvo V70 ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne turbomotorer med direkte innsprøytning. 1.6 T4 med 132 kW (180 hk) fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 2.0 T med 149 kW (203 hk) og 2.5 T5 med 169 kW (230 hk). Disse Volvo V70-motorene var utstyrt med toppmoderne direkteinnsprøytning og variabel ventilstyring. Volvo V70 2.0 T utviklet seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen, med god ytelse og akseptabel driftssikkerhet. For sportslige sjåfører fantes Volvo V70 T6 med 3,0-liters turbo og 224 kW (304 hk), som imidlertid på grunn av sin kompleksitet og direkte innsprøytning ofte hadde problemer med høytrykkspumpen og koksing av innsugsventilene.
Volvo V70 dieselmotorer: Generasjon III (2007-2016)
Volvo V70 2.0 D3 (136 hk) dannet grunnlaget for dieselprogrammet, som ble supplert med 2.0 D4 med 120-133 kW (163-181 hk) og den karakteristiske 2.4 D5 med 151-158 kW (205-215 hk). Alle Volvo V70-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Volvo V70 2.0 D3 med 100 kW (136 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,9-5,4 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. 2.4 D5 forble den mest karakteristiske motoren med sin 5-sylindrede lyd, men var tidvis utsatt for problemer med eksosresirkuleringen og turboladeren.
Volvo V70-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T4 | 180 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Direkte innsprøytning, ventilkoksing | Bra |
2,0 T | 203 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Balansert, få problemer | Meget god |
2,5 T5 | 230 HK | 8,4-9,0 l/100 km | Direkte innsprøytning, høytrykkspumpe | Bra |
3,0 T6 | 304 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Høytrykkspumpe, ventilkoksing | Middels |
2,0 D3 | 136 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2,0 D4 | 163-181 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Turbolading av og til | Bra |
2,4 D5 | 205-215 HK | 5,4-6,1 l/100 km | EGR-ventil, turbolader | Bra |

Konklusjon: De beste Volvo V70-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Volvo V70-motorene er et tydelig bevis på svensk ingeniørkompetanse gjennom to tiår. Mens dieselmotorene i Volvo V70 har vært pålitelige og økonomiske i alle generasjoner, har bensinmotorene utviklet seg til stadig mer sofistikerte og effektive drivsystemer. De karakteristiske 5-sylindrede motorene har preget den umiskjennelige Volvo-kjøreopplevelsen gjennom alle generasjoner.
- Beste Volvo V70-bensinmotor:
Volvo V70 2.0 T (203 hk, generasjon III) kombinerer moderne turbo med direkte innsprøytning, høy effektivitet og utmerket pålitelighet med sportslige ytelser.
- Beste Volvo V70 dieselmotor:
Volvo V70 2.0 D3 (136 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk med et drivstofforbruk på under 5,5 liter per 100 km.
- Den mest karakteristiske Volvo V70-motoren:
Volvo V70 2.4 D5 (163-215 hk, generasjon II og III) med sin umiskjennelige 5-sylindrede lyd og typiske Volvo-kjøringskultur er fortsatt den mest emosjonelle motoren i alle generasjoner.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Volvo V70 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.