Innholdsfortegnelse
Peugeot 307 motorer
Etter markedslanseringen i 2001 etablerte Peugeot 307 seg som en solid kompaktbil i mellomklassen og tilbød et variert utvalg av motorer gjennom hele produksjonsperioden. De ulike generasjonene brakte med seg ulike tekniske utviklinger og nivåer av pålitelighet, der dieselmotorene gjennomgående ble ansett som de kraftigste representantene for Peugeot 307-motorene.

Peugeot 307 generasjon I (2001-2008)
Den første og eneste generasjonen av Peugeot 307 var en epoke preget av teknisk mangfold, og kombinerte både velprøvde og innovative motorteknologier. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de robuste HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, viste de tidlige bensinmotorene de første store tegnene på slitasje allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Store motorskader var ikke uvanlig ved forsømt vedlikehold, spesielt på 2,0-liters bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 HDi med 136 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknisk sett var Peugeot 307 forut for sin tid, med innovative common rail-dieselmotorer og moderne bensinmotorer med variabel ventilstyring.
Peugeot 307 bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Peugeot 307s bensinmotorutvalg besto av ulike motorvarianter fra 1,4 til 2,0 liter. Innstegsmotoren var en 1,4-liters med 75 hk, etterfulgt av en 1,6-liters med 90 hk og 110 hk. Disse mindre Peugeot 307-motorene viste seg å være relativt driftssikre, men led av typiske franske bensinmotorproblemer: defekte tennspoler, problemer med lambdasonden og sporadiske tomgangsproblemer. 2,0-liters bensinmotoren med 136 hk var den kraftigste representanten, men hadde problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk. Variantene som ble produsert fra 2005 og utover, med forbedret motorstyring, viste seg å være betydelig mer driftssikre enn de tidlige modellene.
Peugeot 307 dieselmotorer: Generasjon I (2001-2008)
HDi-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Peugeot 307-dieselmotorene. 1,4 HDi med 68 hk var tilgjengelig som innstegsdiesel, men viste seg å ha for lite krefter i forhold til bilens vekt. 1,6 HDi med 90 hk og 110 hk utviklet seg til å bli bestselgeren i serien - spesielt 110 hk-varianten hadde en utmerket kombinasjon av ytelse og drivstofforbruk. Peugeot 307 2.0 HDi med 90 hk og 136 hk utgjorde toppen av dieselprogrammet, og 136 hk-versjonen ble ansett som den mest driftssikre motoren i hele serien. Disse Peugeot 307 HDi-motorene oppfylte tidlig Euro 4-normen og hadde svært lang holdbarhet hvis vedlikeholdsintervallene ble overholdt.
Peugeot 307 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 75 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Tennspoler, lambdasonde | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 90-110 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tomgangsproblemer, tennspoler | Bra |
2,0 16V | 136 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
1,4 HDi | 68 HK | 4,8-5,2 l/100 km | For svak motor | Middels |
1,6 HDi | 90-110 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2.0 HDi | 90-136 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Langsiktig holdbarhet | Meget god |

Peugeot 307 ansiktsløftning (2005-2008)
I tillegg til visuelle endringer, brakte faceliften i 2005 også tekniske forbedringer av Peugeot 307-motorene. Kjørelengden økte takket være forbedrede materialer og optimalisert motorstyring: HDi-dieselmotorene nådde nå regelmessig 350 000 til 450 000 kilometer, mens bensinmotorene ble betydelig mer driftssikre takket være reviderte tenningssystemer og forbedrede pakninger. Typiske reparasjonsintervaller gikk fra 120 000 kilometer til 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider. Den beste motoren var fortsatt 2.0 HDi med 136 hk, som nå også var utstyrt med partikkelfilter. Teknisk sett ble alle motorene Euro 4-kompatible og fikk forbedrede systemer for eksosrensing.
Peugeot 307 bensinmotorer: Ansiktsløftning (2005-2008)
De reviderte bensinmotorene i Peugeot 307 fikk forbedret tenningssystem og optimalisert motorstyring. 1,4-literen forble uendret på 75 hk, men viste færre problemer med tennspolene. 1,6-literen ble standardisert til 110 hk og fikk forbedret ventilstyring. Den problematiske 2,0-literen ble grunnleggende revidert og viste betydelig færre problemer med registerkjede og oljeforbruk. Alle Peugeot 307 bensinmotorer i faceliftet hadde forbedrede katalysatorer og oppfylte Euro 4-standarden.
Peugeot 307 dieselmotorer: Ansiktsløftning (2005-2008)
Peugeot 307 HDi-motorene var alle utstyrt med partikkelfilter og oppfylte Euro 4-normen. 1,4 HDi ble noe oppgradert til 70 hk, men forble for svak. 1,6 HDi fikk en ny variant på 109 hk ved siden av den eksisterende versjonen på 90 hk. 2.0 HDi ble tilbudt i en ny 138 hk-variant, som regnes som den beste Peugeot 307-motoren noensinne - med enestående smidighet, lavt drivstofforbruk og eksepsjonell holdbarhet.
Peugeot 307 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 75 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Sjeldne problemer med tennspolen | Bra |
1,6 16V | 110 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 16V | 136 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Betydelig forbedret | Meget bra |
1,4 HDi | 70 HK | 4,6-5,0 l/100 km | Svakt motorisert | Middels |
1,6 HDi | 90-109 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Eksepsjonelt robust | Svært god |
2.0 HDi | 136-138 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Den beste motoren i serien | Meget bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 307-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 307-motorene viser en kontinuerlig forbedring i løpet av produksjonsperioden. Mens de tidlige bensinmotorene fortsatt slet med typiske barnesykdommer, utviklet HDi-dieselmotorene seg til å bli seriens styrke helt fra starten av. Ansiktsløftningen i 2005 brakte avgjørende forbedringer til alle motorvarianter og gjorde Peugeot 307 til en av de mest pålitelige kompaktbilene i sin tid.
- Beste Peugeot 307 bensinmotor:
1,6 16V med 110 hk (facelift 2005-2008) har den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og driftssikkerhet blant bensinmotorene.
- Beste Peugeot 307 dieselmotor:
2.0 HDi med 138 hk (facelift 2005-2008) regnes som den beste motoren i hele serien med eksepsjonell holdbarhet og lavt drivstofforbruk.
- Beste allround-motor:
1,6 HDi med 109 hk (facelift 2005-2008) gir den optimale balansen mellom ytelse, økonomi og pålitelighet for de fleste bilførere.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Peugeot 307, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.