Innholdsfortegnelse
Hyundai Tucson-motorer
Hyundai Tucson har utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede kompakte SUV-ene siden lanseringen i 2004, og har et bredt utvalg av Hyundai Tucson-motorer i fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne hybriddrivlinjer.

Hyundai Tucson generasjon I (2004-2010)
Den første Hyundai Tucson-generasjonen etablerte modellen som en solid kompakt SUV med velprøvde, men fortsatt teknisk enkle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer, mens bensinmotorene vanligvis trengte større reparasjoner mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Større motorskader var sjeldne, men timingkjeder og kamakselfasere krevde regelmessig oppmerksomhet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,7 V6 med 175 hk, som kombinerte kraft og driftssikkerhet på en optimal måte og fortsatt regnes som en av de beste Hyundai Tucson-motorene i dag.
Hyundai Tucson bensinmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Hyundai Tucson bensinmotorutvalget besto av tre hovedmotorer: en 2,0-liters firesylindret motor med 104 kW (141 hk), en kraftigere variant med 112 kW (152 hk) og en 2,7-liters V6 med 129 kW (175 hk). Hyundai Tucson 2,0-literen viste seg å være en pålitelig arbeidsmotor med moderat drivstofforbruk, men hadde tidvis problemer med tennspolene og lambdasonden. Hyundai Tucson 2,7 V6 bød på utmerket jevnhet og høy driftssikkerhet, men var betydelig mer tørst. Alle motorene hadde inntaksmanifoldinjeksjon og ble kombinert med manuelle femtrinns eller firetrinns automatgirkasser.
Hyundai Tucson dieselmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Den eneste Hyundai Tucson-dieselen var en 2,0-liters CRDi med 83 kW (113 hk) til 103 kW (140 hk), som ble tilbudt fra 2004 til 2010. Denne Hyundai Tucson TDI-motoren var basert på velprøvd common rail-teknologi og viste seg å være svært økonomisk med et drivstofforbruk på bare 6,5-7,2 liter per 100 km. Påliteligheten var utmerket, og det var bare innsprøytningspumpen og turboladeren som krevde sporadisk service etter rundt 200 000 kilometer. Motoren oppfylte Euro 4-standarden og hadde en god balanse mellom ytelse og effektivitet.
Hyundai Tucson-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 141-152 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tennspoler, lambdasensorer | Bra |
2,7 V6 | 175 HK | 10,1-11,4 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Meget bra |
2,0 CRDi | 113-140 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Innsprøytningspumpe, turbolader | Meget god |

Hyundai Tucson generasjon II (2010-2015)
Den andre generasjonen Hyundai Tucson markerte et betydelig teknologisk sprang med moderne motorer med direkte innsprøytning og forbedret effektivitet. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 280 000 og 380 000 kilometer, og 2,0-liters dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 220 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere og høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet var 2.0 CRDi med 184 hk - en kraftig og effektiv motor som også håndterte tung tilhengerlast med letthet. I denne generasjonen ble også Gamma-motorfamilien introdusert for første gang, og den kjennetegnes av kompakt design og god effektivitet.
Hyundai Tucson bensinmotorer: Generasjon II (2010-2015)
Hyundai Tucsons bensinmotorutvalg ble fullstendig fornyet og inkluderte 1,6-liters GDI med 99 kW (135 hk) og 2,0-liters GDI med 122 kW (166 hk). Begge Hyundai Tucson-motorene hadde direkte innsprøytning (GDI) og variabel ventilstyring. Hyundai Tucson 1.6 GDI viste seg å være en økonomisk bymotor, men hadde problemer med forkoksing av innsugsventilene på grunn av direkteinnsprøytningen. Hyundai Tucson 2.0 GDI tilbød mer effekt og bedre motorveiegenskaper, men led av lignende problemer pluss sporadiske defekter i høytrykkspumpen. Begge motorene var tilgjengelige med enten sekstrinns manuell eller sekstrinns automatgirkasse.
Hyundai Tucson dieselmotorer: Generasjon II (2010-2015)
Hyundai Tucson 2.0 CRDi ble tilbudt i to effektnivåer: 136 hk og 184 hk. Begge variantene var basert på den velprøvde tredje generasjons R-motoren med common-rail innsprøytning. Hyundai Tucson 2.0 CRDi med 136 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen med et drivstofforbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km. Den kraftigere versjonen med 184 hk ga utmerkede kjøreegenskaper, men var mer utsatt for skader på turboladeren under sportslig kjøring. Begge motorene oppfylte Euro 5-standarden og hadde partikkelfilter.
Hyundai Tucson-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 GDI | 135 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Ventilkoksing | Gjennomsnitt |
2,0 GDI | 166 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Moderat |
2,0 CRDi | 136 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2.0 CRDi | 184 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Skader på turboladeren | Bra |

Hyundai Tucson generasjon III (2015-2021)
Den tredje generasjonen av Hyundai Tucson brakte med seg et helt nytt utvalg av motorer med toppmoderne teknologi og betydelig forbedret effektivitet. Påliteligheten nådde nye høyder med en typisk kjørelengde på 300 000 til 450 000 kilometer for dieselmotorene. Større motorfeil ble en sjeldenhet, og det var bare 1,6-liters turbomotorene som viste sporadiske svakheter i styringskjeden. Den absolutte toppmotoren var 2.0 CRDi med 185 hk, som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte også mindre turbomotorer for første gang, som tilbød høy ytelse til tross for mindre slagvolum.
Hyundai Tucson bensinmotorer: Generasjon III (2015-2021)
Hyundai Tucsons bensinmotorutvalg besto av 1,6-liters sugemotor med 97 kW (132 hk), 1,6-liters turbomotor med 130 kW (177 hk) og 2,0-liters sugemotor med 122 kW (166 hk). Hyundai Tucson 1,6-liters sugemotor viste seg å være svært driftssikker, men den var svak i forhold til bilens vekt. Hyundai Tucson 1,6 Turbo hadde betydelig bedre kjøreegenskaper, men hadde problemer med registerkjeden og tidvis skader på turboladeren. Hyundai Tucson 2.0 sugemotor var et godt kompromiss, men var mindre økonomisk enn turboversjonen. Alle motorene hadde moderne motorstyringssystemer og ble kombinert med manuelle sekstrinns- eller sekstrinns automatgirkasser.
Hyundai Tucson dieselmotorer: Generasjon III (2015-2021)
Hyundai Tucson 1.7 CRDi med 85 kW (115 hk) og 104 kW (141 hk) samt 2.0 CRDi med 136 kW (185 hk) utgjorde dieselmotorutvalget. Hyundai Tucson 1.7 CRDi utviklet seg til å bli den mest økonomiske motoren i serien med et drivstofforbruk på bare 4,7-5,3 liter per 100 km, men den var mindre egnet til å trekke tilhenger. Hyundai Tucson 2.0 CRDi med 185 hk bød på utmerkede kjøreegenskaper og høy driftssikkerhet, med bare sporadiske problemer med EGR-ventilen. Alle dieselmotorene oppfylte Euro 6-standarden og hadde SCR-katalysator.
Hyundai Tucson-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 132 HK | 7,3-8,1 l/100 km | Svakbrystet | Gjennomsnitt |
1,6 Turbo | 177 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
2.0 naturlig sugemotor | 166 HK | 7,9-8,6 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
1,7 CRDi | 115-141 HK | 4,7-5,3 l/100 km | Svak ved kjøring med tilhenger | Meget bra |
2,0 CRDi | 185 HK | 5,4-6,1 l/100 km | EGR-ventil | Veldig bra |

Hyundai Tucson generasjon IV (2021-i dag)
Den nåværende Hyundai Tucson-generasjonen representerer det teknologiske høydepunktet i serien med fullstendig elektrifisering av alle drivsystemer. Alle bensinmotorer er nå utstyrt med mildhybridteknologi, og det finnes også kraftige plug-in-hybrider med en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer. Siden generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2021, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.6 T-GDI plug-in hybrid med en systemeffekt på 265 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren.
Hyundai Tucson mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2021-i dag)
Hyundai Tucsons motorutvalg er basert på to 1,6-liters turbomotorer med 110 kW (150 hk) og 132 kW (180 hk), begge med 48-volts mildhybridteknologi. Hyundai Tucson 1,6 T-GDI med 150 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Den kraftigere motoren på 180 hk gir mer effekt, men viser allerede de første tegnene på problemer med registerkjeden ved høyt kjørelengde.
Hyundai Tucson ladbare hybrider: Generasjon IV (2021-i dag)
Hyundai Tucson plug-in hybridvariantene tilbyr en systemeffekt på 195 kW (265 hk) med en elektrisk rekkevidde på opptil 62 km. Disse Hyundai Tucson-motorene kombinerer 1.6 T-GDI med en 66,9 kW elektrisk motor og et 13,8 kWh batteri. Hyundai Tucson PHEV har så langt vist god driftssikkerhet, men er teknisk kompleks og krever spesialisert vedlikehold.
Hyundai Tucson dieselmotorer: Generasjon IV (2021-i dag)
En enkelt Hyundai Tucson 1.6 CRDi med 85 kW (115 hk) og 48-volts mildhybridsystem er tilgjengelig. Denne motoren viderefører tradisjonen med økonomiske Hyundai Tucson-dieselmotorer, med et drivstofforbruk på bare 4,9-5,4 liter per 100 km. Driftssikkerheten ser ut til å være på samme høye nivå som i forrige generasjon.
Hyundai Tucson-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI MHEV | 150 HK | 6,3-6,9 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,6 T-GDI MHEV | 180 HK | 6,7-7,3 l/100 km | Tannkjede med høy kjørelengde | Bra |
1,6 CRDi MHEV | 115 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
1,6 T-GDI PHEV | 265 HK | 1,6 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | God |

Konklusjon: De beste Hyundai Tucson-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Hyundai Tucson-motorene viser en jevn forbedring i pålitelighet og effektivitet. Mens de tidlige generasjonene fortsatt slet med klassiske problemer, har de moderne mildhybridmotorene vist seg å være svært lovende. Dieselmotorene har vært de mest pålitelige drivlinjene i alle generasjoner, mens bensinmotorene først nådde full modenhet i den fjerde generasjonen.
- Beste Hyundai Tucson bensinmotor:
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV (150 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Hyundai Tucson dieselmotor:
Hyundai Tucson 2.0 CRDi (185 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og økonomi på tvers av alle generasjoner.
- Beste Hyundai Tucson hybridmotor:
Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV (265 hk, generasjon IV) med sin høye elektriske rekkevidde på 62 km og lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Hyundai Tucson, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.