Innholdsfortegnelse
Nissan X-Trail-motorer
Siden lanseringen i 2001 har Nissan X-Trail etablert seg som en allsidig kompakt SUV og tilbyr et bredt utvalg av Nissan X-Trail-motorer gjennom fire generasjoner. Den teknologiske utviklingen har ført fra robuste sugemotorer til moderne turbomotorer og til slutt til innovative e-Power-hybridsystemer.

Nissan X-Trail-motorer: Historiske generasjoner I og II (2001-2014)
De to første generasjonene av Nissan X-Trail kjennetegnet modellens første år, og var preget av robuste, men teknisk enkle motorer. Generasjon I (2001-2007) og generasjon II (2007-2014) delte lignende motorkonsepter, med kjørelengder på mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på registerkjeden, vannpumpen og turboladeren i dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren i disse historiske generasjonene var 2,0 dCi med 150 hk fra generasjon II, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og akseptable forbruksverdier på en optimal måte. De tidlige Nissan X-Trail-motorene var fortsatt fri for kompleks elektronikk, noe som gjorde dem enkle å vedlikeholde, men mindre effektive.
Nissan X-Trail bensinmotorer: Historiske generasjoner I og II (2001-2014)
Utvalget av bensinmotorer i Nissan X-Trail besto hovedsakelig av sugemotorer fra QR-serien. Generasjon I ble dominert av 2,5-liters QR25DE med 165 hk, supplert av en mindre 2,0-liters QR20DE med 140 hk. Generasjon II brakte den reviderte QR25DE med 169 hk og 2,0-liters MR20DE med 141 hk. Disse Nissan X-Trail-motorene ble ansett som pålitelige, men tørste - forbrukstall på 9-11 liter var normalt. Den beste bensinmotoren var QR25DE fra generasjon II, som imponerte med sin jevne gange og holdbarhet, mens MR20DE ble ansett som den svakeste motoren fordi den hadde for lite krefter i forhold til bilens vekt.
Nissan X-Trail dieselmotorer: Historiske generasjoner I og II (2001-2014)
2.2 dCi (YD22DDTi) med 114-136 hk ble opprinnelig brukt i generasjon I av Nissan X-Trail-dieselmotorer, men ble ansett som problematisk på grunn av problemer med turboladeren og høy slitasje. Med generasjon II kom den betydelig bedre 2.0 dCi (M9R) med 150-173 hk, som utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i begge generasjonene. Denne Nissan X-Trail dCi-motoren hadde en utmerket kombinasjon av effekt (400 Nm dreiemoment), drivstofforbruk (6,5-7,5 l/100 km) og driftssikkerhet, og det var bare registerkjeden som trengte regelmessig ettersyn.
Nissan X-Trail-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
QR20DE (Gen I) | 140 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Underdrevet, tørst | Moderat |
QR25DE (Gen I) | 165 HK | 10,0-11,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
MR20DE (Gen II) | 141 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Svakt i forhold til kjøretøyets vekt | Moderat |
QR25DE (Gen II) | 169 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Drivstofforbruk, men robust | Bra |
2,2 dCi (Gen I) | 114-136 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Turbolader, slitasje | Problematisk |
2,0 dCi (Gen II) | 150-173 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Tannkjede | Veldig bra |

Nissan X-Trail-motorer: Generasjon III (2014-2022)
Den tredje generasjonen av Nissan X-Trail markerte overgangen til moderne, effektive motorer, og for første gang ble CVT-girkasse innført som standard. Kjørelengden nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene hadde fortsatt den lengste levetiden. Kritiske reparasjoner skjedde vanligvis mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på CVT-girkassen, turboladeren og innsprøytningssystemet. Det absolutte høydepunktet var 1,6 dCi med 130 hk - en økonomisk og pålitelig motor som passet perfekt til bilens egenskaper. Denne generasjonen led imidlertid av introduksjonen av CVT-girkassen, som svekket kjøredynamikken og ble ansett som et svakt punkt.
Nissan X-Trail bensinmotorer: Generasjon III (2014-2022)
Utvalget av bensinmotorer i Nissan X-Trail ble redusert til to hovedmotorer: 1,6 DIG-T (turbo) med 163 hk og 2,0-liters MR20DD med 144 hk. Nissan X-Trail 1,6 DIG-T hadde anstendig ytelse og akseptabelt drivstofforbruk (7,0-8,5 l/100 km), men led av og til av problemer med turboladeren og koksing av innsugsventilene. Den 2,0-liters sugemotoren viste seg å være mer pålitelig, men hadde for lite krefter i forhold til bilens vekt. Begge Nissan X-Trail-motorene slet med den trege CVT-girkassen, noe som påvirket kjøredynamikken betydelig.
Nissan X-Trail dieselmotorer: Generasjon III (2014-2022)
Nissan X-Trail 1.6 dCi (R9M) med 130 hk dominerte dieselutvalget og utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen. Med et drivstofforbruk på bare 4,8-5,8 l/100 km og høy driftssikkerhet var den ideell for de som kjørte mye. Den ble supplert av 1.7 dCi med 150 hk, selv om denne ble tilbudt sjeldnere. Begge Nissan X-Trail dCi-motorene hadde moderne common-rail-innsprøytning og SCR-katalysatorer, men hadde av og til problemer med tilstoppede partikkelfiltre på korte turer.
Nissan X-Trail-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 MR20DD | 144 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Undermotorisert, treg CVT-girkasse | Moderat |
1,6 DIG-T | 163 HK | 7,0-8,5 l/100 km | Turbolader, ventilkoksing | Middels |
1,6 dCi | 130 HK | 4,8-5,8 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
1,7 dCi | 150 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Sjelden, partikkelfilter | Bra |

Nissan X-Trail-motorer: Generasjon IV (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen av Nissan X-Trail revolusjonerte drivkonseptet med introduksjonen av e-Power-teknologi som hoveddrivverk. Denne innovative løsningen kombinerer en bensinmotor som generator med en elektrisk motor som drivverk, og lover en kjørelengde på over 300 000 kilometer ved å avlaste forbrenningsmotoren. Siden generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er e-Power-systemet med 204 hk, som kombinerer elektrisk kjøredynamikk med rekkevidden til en bensinmotor. Den komplekse teknologien kan imidlertid føre til høyere reparasjonskostnader.
Nissan X-Trail e-Power hybriddrift: Generasjon IV (2022-i dag)
Nissan X-Trail e-Power-systemet består av en 1,5-liters bensinmotor (157 hk) som generator og en elektrisk motor (204 hk) for fremdrift. Dette innovative konseptet muliggjør ren elektrisk kjøring med ubegrenset rekkevidde. Nissan X-Trail e-Power tilbyr jevn kraftoverføring uten girskift og et drivstofforbruk på 5,8-6,8 l/100 km. Som den eneste tilgjengelige Generation IV-drivlinjen er e-Power-systemet i ferd med å bli signaturmotoren for denne generasjonen, selv om kompleksiteten reiser spørsmål om påliteligheten på lang sikt.
Nissan X-Trail mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2022-i dag)
I tillegg til e-Power-systemet tilbyr Nissan en 1,5-liters turbomotor med mild hybridteknologi og 163 hk på enkelte markeder. Denne Nissan X-Trail-motoren kombinerer direkte mekanisk drift med elektrisk assistanse, men er betydelig mindre vanlig enn e-Power-systemet.
Nissan X-Trail-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
e-Power (1,5 + e-motor) | 204 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Kompleks teknologi, ukjent | God |
1,5 Turbo Mild-Hybrid | 163 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Sjelden tilgjengelig | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Nissan X-Trail-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Nissan X-Trail-motorene viser et tydelig skifte fra konvensjonelle drivsystemer til innovative hybridløsninger. Mens de tidlige generasjonene var preget av robuste, men tørste motorer, er den nåværende generasjonen helt avhengig av elektrifisering. Dieselmotorene har vært de mest pålitelige drivlinjene gjennom tre generasjoner, mens bensinmotorene kun tilbyr et overbevisende alternativ med e-Power-teknologi.
- Beste bensinmotor i Nissan X-Trail:
Nissan X-Trail e-Power-systemet (204 hk, generasjon IV) kombinerer elektrisk kjøredynamikk med rekkevidden til en bensinmotor og revolusjonerer drivlinjekonseptet.
- Beste dieselmotor i Nissan X-Trail:
Nissan X-Trail 1,6 dCi (130 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Nissan X-Trail hybridmotor:
Nissan X-Trail e-Power-systemet (generasjon IV) er den eneste tilgjengelige hybriddrivlinjen og setter nye standarder for effektivitet og kjørekomfort.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Nissan X-Trail, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.