Innholdsfortegnelse
Volvo XC60-motorer
Siden lanseringen i 2008 har Volvo XC60 blitt en av de mest vellykkede premium-SUV-ene, med et bredt utvalg av Volvo XC60-motorer over to generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne hybriddrift.

Volvo XC60-motorer: Generasjon I (2008-2017)
Den første generasjonen Volvo XC60 etablerte seg som en robust premium-SUV med et bredt utvalg av motorer som kjennetegnes av eksepsjonell holdbarhet. De fleste Volvo XC60-motorene i denne generasjonen nådde lett 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, og særlig dieselvariantene skilte seg ut. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av slitasjedeler som turboladere eller drivstoffinjektorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var D5 med 215 hk - en femsylindret diesel som kombinerte kraft, pålitelighet og den karakteristiske Volvo-lyden på en optimal måte. Den første generasjonen var preget av velprøvde Volvo-dyder som sikkerhet og robusthet, men lå fortsatt bak de tyske konkurrentene når det gjaldt teknologi.
Volvo XC60 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Bensinmotorutvalget til Volvo XC60 besto av ulike motorvarianter fra T5 til T6. T5 var tilgjengelig som en 2,0-liters firesylindret turbomotor med 180 kW (245 hk), senere etterfulgt av 2,5-liters femsylindrede varianter med 200 kW (272 hk). Den kraftigste bensinmotoren i Volvo XC60 var T6 med en 3,0-liters sekssylindret turbomotor og 210 kW (286 hk). Disse Volvo XC60-motorene viste seg å være overraskende pålitelige, men led av typiske problemer som slitasje på turboladeren ved høy kjørelengde og sporadiske problemer med drivstoffpumpen. T5 ble den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, ettersom den ga en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.
Volvo XC60 dieselmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Volvo XC60-dieselmotorene ble dominert av den legendariske D5-motoren, en 2,4-liters femsylindret dieselmotor med ulike effektnivåer fra 163 hk til 215 hk. Det fantes også den mindre D3 med 2,0 liter og 150 hk og D4 med 190 hk. Volvo XC60 D5 med 215 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige og karakteristiske motoren i hele generasjonen - den typiske femsylindrede lyden og den enestående trekkraften gjorde den til en ekte Volvo-klassiker. Disse Volvo XC60-dieselmotorene var kjent for sin lange levetid, og det var bare drivstoffinjektorene som krevde vedlikehold etter rundt 200 000 kilometer.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
T5 2.0T | 245 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Slitasje på turbolader, drivstoffpumpe | Bra |
T5 2,5T | 272 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Bra |
T6 3.0T | 286 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Kompleks, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
D3 2,0 | 150 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
D4 2,4 | 190 HK | 6,0-6,4 l/100 km | Innsprøytningsdyser etter 200 000 km | Meget bra |
D5 2,4 | 163-215 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Svært robust, karakterfull lyd | Veldig bra |

Volvo XC60-motorer: Generasjon II (2017-i dag)
Den andre generasjonen Volvo XC60 markerte et revolusjonerende teknologisk sprang med den nye SPA-plattformen og fullstendig reviderte motorer. Alle Volvo XC60-motorene er nå basert på modulære fire- og tresylindrede enheter med turbolading og kompressor. Påliteligheten fortsetter å ligge på 300 000 til 400 000 kilometer, selv om hybridvariantene ennå ikke har noen langtidserfaring. Typiske vedlikeholdsintervaller er 150 000 til 200 000 kilometer for større komponenter som turboladere eller høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet er T8 Twin Engine med en systemeffekt på 407 hk - en plug-in-hybrid som kombinerer effektivitet og ytelse på en perfekt måte. Denne generasjonen har posisjonert Volvo teknologisk på nivå med BMW og Mercedes, med et spesielt fokus på elektrifisering og miljøvennlighet.
Volvo XC60 bensinmotorer: Generasjon II (2017-i dag)
Bensinmotorutvalget i Volvo XC60 er i sin helhet basert på den nye Drive-E-motorfamilien. T4 med 2,0-liters firesylindret turbo leverer 140 kW (190 hk), T5 med samme slagvolum, men optimalisert tuning 187 kW (254 hk). Den kraftigste rene bensinmotoren er T6 med en 2,0-liters firesylindret motor og både turbo og kompressor med 235 kW (320 hk). Disse Volvo XC60-motorene har vist seg å være betydelig mer effektive enn sine forgjengere, men av og til oppstår det problemer med den komplekse turboladingen i T6 og koksing av inntaksventilene på korte turer. T5 utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen.
Volvo XC60 dieselmotorer: Generasjon II (2017-i dag)
Volvo XC60 Diesel tilbys utelukkende som D4 og D5 med 2,0-liters firesylindret motor. D4 leverer 140 kW (190 hk), D5 173 kW (235 hk). Begge Volvo XC60-dieselmotorene har moderne common rail-innsprøytning med opptil 2500 bar trykk og SCR-katalysator. Volvo XC60 D4 viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og høy robusthet på lang sikt. Disse motorene er imidlertid mer følsomme for korte kjøreturer enn forgjengerne og krever regelmessig motorveikjøring for å regenerere partikkelfilteret.
Volvo XC60 hybriddrivlinjer: Generasjon II (2017-i dag)
Volvo XC60 hybrid-familien består av ulike elektrifiseringsnivåer. T6 Twin Engine kombinerer en 2,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor som gir en systemeffekt på 253 kW (344 hk). T8 Twin Engine har den høyeste effekten på 300 kW (407 hk) og en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. Mildhybridvarianter (B4, B5, B6) med 48-volts teknologi har også vært tilgjengelig siden 2020. Volvo XC60 T8 har utviklet seg til å bli det tekniske flaggskipet, men har tidvis problemer med den komplekse elektronikken og batteristyringen. Mildhybridsystemene viser seg å være mye mer pålitelige og tilbyr en god balanse mellom effektivitet og kompleksitet.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
T4 2.0T | 190 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Ventilkoksing på korte kjøreturer | Bra |
T5 2.0T | 254 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Robust, balansert | Meget god |
T6 2.0T+K | 320 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Kompleks turbolading, vedlikeholdskrevende | Gjennomsnittlig |
D4 2,0 | 190 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
D5 2,0 | 235 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Robust, økonomisk | Meget god |
T6 Twin-motor | 344 HK | 2,1 l/100 km + strøm | Kompleks elektronikk | Bra |
T8 Twin-motor | 407 HK | 2,0 l/100 km + elektrisitet | Batteristyring, elektronikk | Bra |
B4/B5/B6 Mild-hybrid | 197-300 HK | 6,8-7,9 l/100 km | Pålitelig, enkel | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Volvo XC60-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Volvo XC60-motorene viser tydelig endringen fra klassiske, robuste enheter til svært effektive, elektrifiserte drivverk. Mens den første generasjonen imponerte med sine karakteristiske femsylindrede motorer og ekstreme holdbarhet, scorer den andre generasjonen med toppmoderne teknologi og høy effektivitet. Dieselmotorene i Volvo XC60 forble de mest pålitelige drivlinjene i begge generasjonene, mens bensinmotorene fikk et betydelig kvalitetsløft takket være kontinuerlig videreutvikling.
- Beste Volvo XC60-bensinmotor:
T5 2.0T (254 hk, generasjon II) kombinerer moderne Drive-E-teknologi med utmerket driftssikkerhet og gir den beste balansen mellom ytelse og effektivitet.
- Beste Volvo XC60 dieselmotor:
D5 2.4 (215 hk, generasjon I) er fortsatt den legendariske Volvo-klassikeren med uovertruffen femsylindret lyd og eksepsjonell holdbarhet, tett fulgt av den moderne D4 2.0 (190 hk, generasjon II) som gir maksimal effektivitet.
- Beste Volvo XC60 hybridmotor:
B5 mildhybrid (250 hk, generasjon II) tilbyr den optimale kombinasjonen av effektivitet, pålitelighet og moderat kompleksitet uten ulempene med plug-in-hybridsystemer.
For vedlikehold og reservedeler til alle Volvo XC60-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.