Innholdsfortegnelse
VW Touareg-motorer
Siden lanseringen i 2002 har VW Touareg etablert seg som Volkswagens flaggskip i det luksuriøse SUV-segmentet, og tilbyr et imponerende utvalg av VW Touareg-motorer, fra økonomiske V6-dieselmotorer til kraftige W12-bensinmotorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av VW Touareg-motorene gjenspeiler Volkswagens skifte fra konvensjonelle store motorer til effektive, elektrifiserte drivsystemer.

VW Touareg generasjon I (2002-2010)
Den første VW Touareg-generasjonen var en banebrytende prestasjon for Volkswagen i premium-SUV-segmentet og var kjennetegnet av robuste, men tørste motorer. Med riktig vedlikehold kunne kjørelengden lett komme opp i 250 000 til 350 000 kilometer, og V6 TDI-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for de komplekse V8- og V10-motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 V6 TDI med 225 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og fortsatt akseptabelt drivstofforbruk på en optimal måte. Den første generasjonen slet imidlertid med de typiske barnesykdommene med luftfjæring og elektroniske systemer, noe som økte driftskostnadene.
VW Touareg bensinmotorer: Generasjon I (2002-2010)
VW Touaregs bensinmotorutvalg startet med en 3,2 V6 med 220 hk, som fungerte som innstegsmotor. 4.2 V8 med 310 hk var betydelig kraftigere, men hadde et høyt drivstofforbruk på over 12 liter. Det absolutte høydepunktet var den sjeldne 6.0 W12 med 450 hk - et teknisk mesterverk, men med et drivstofforbruk på 15-18 liter per 100 km var den bare egnet for entusiaster. Disse VW Touareg-motorene led av typiske problemer for sugemotorer med stort volum: høyt drivstofforbruk, dyrt vedlikehold og tidvis problemer med den komplekse elektronikken. 3,2 V6 viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren, mens W12 ble ansett som problematisk på grunn av sin kompleksitet.
VW Touaregs dieselmotorer: Generasjon I (2002-2010)
2,5 R5 TDI med 174 hk dominerte VW Touaregs dieselmotorutvalg som innstegsmotor, men den femsylindrede konfigurasjonen gjorde at den gikk ujevnt. 3.0 V6 TDI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 204 til 240 hk og utviklet seg til å bli midtpunktet i dieselprogrammet. Maksimal effekt ble levert av 5.0 V10 TDI med 313 hk - en monsterdiesel som imidlertid var kompleks og vedlikeholdskrevende. VW Touareg 3,0 V6 TDI med 225 hk viste seg å være det beste kompromisset mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Disse tidlige common rail-dieselmotorene var robust bygget, men hadde tidvis problemer med høytrykkspumpen og injektorene.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,2 V6 | 220 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
4,2 V8 | 310 HK | 12,5-14,2 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Moderat |
6,0 W12 | 450 HK | 15,0-18,0 l/100 km | Ekstremt høyt forbruk, komplekst | Problematisk |
2,5 R5 TDI | 174 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Ujevn kjøring | Gjennomsnittlig |
3,0 V6 TDI | 204-240 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Av og til høytrykkspumpe | Meget bra |
5.0 V10 TDI | 313 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Moderat |

VW Touareg generasjon II (2010-2018)
Den andre generasjonen VW Touareg markerte et betydelig teknologisk sprang og fokuserte på mer effektive motorer med moderne turboladning. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer for de velprøvde V6-dieselmotorene, mens de nye V6-bensinmotorene med kompressor ble betydelig mer økonomiske. Større reparasjoner var bare å forvente mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 3.0 V6 TDI med 245 hk - en moden og pålitelig motor med et moderne common-rail-system. For første gang ble det også brukt hybriddrift, men den var bare en moderat suksess på grunn av kompleksiteten og den høye vekten. Generasjon II ble ansett for å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren, med færre elektroniske problemer og mer robuste motorer.
VW Touaregs bensinmotorer: Generasjon II (2010-2018)
VW Touaregs bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og baserte seg på moderne turboladning. 3.0 V6 FSI med kompressor produserte 280 hk og var betydelig mer økonomisk enn forgjengeren. 4.2 V8 FSI med 360 hk tilfredsstilte sportslige krav, selv om den fortsatt var tørst. Disse VW Touareg-motorene hadde FSI-direkteinnsprøytning og kompressor, noe som forbedret effektiviteten. 3.0 V6 FSI utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med balanserte ytelser og et akseptabelt drivstofforbruk på 9-11 liter. Problemer oppstod hovedsakelig med clutchen til kompressoren og av og til med drivstoffinjektorene.
VW Touareg dieselmotorer: Generasjon II (2010-2018)
VW Touareg 3.0 V6 TDI dominerte dieselutvalget i ulike effektnivåer fra 204 til 262 hk. Alle variantene hadde moderne tredjegenerasjons common-rail innsprøytning med piezoinjektorer. VW Touareg 3.0 V6 TDI med 245 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,5 liter per 100 km til tross for bilens størrelse. Disse VW Touareg TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og var utstyrt med SCR-katalysator og partikkelfilter. Problemene oppsto hovedsakelig på grunn av forsømt vedlikehold av eksosetterbehandlingssystemet.
VW Touareg hybriddrift: Generasjon II (2010-2018)
VW Touareg Hybrid kombinerte en 3,0 V6 TSI med 333 hk med en 47 hk elektrisk motor for en systemeffekt på 380 hk. Denne første VW Touareg Hybrid var teknisk ambisiøs, men tung og kompleks. Nikkel-metallhydridbatteriet var utsatt for defekter, og systemet viste seg å kreve mye vedlikehold. Hybriden forble en nisjeløsning og ble avviklet etter noen år.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,0 V6 FSI | 280 HK | 9,0-11,0 l/100 km | Clutch med kompressor | Bra |
4,2 V8 FSI | 360 HK | 11,5-13,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
3,0 V6 TDI | 204-262 HK | 6,8-8,2 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
3,0 TSI Hybrid | 380 HK | 8,2 l/100 km | Batteri, kompleksitet | Moderat |

VW Touareg generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende VW Touareg-generasjonen representerer Volkswagens mest moderne motorteknologi og baserer seg helt og holdent på turbolading og elektrifisering. Alle motorene er utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi, noe som sikrer forbedret effektivitet og komfort. Ettersom generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2018, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første årene viser lovende pålitelighetsverdier. Toppmotoren er 3.0 V6 TDI med 286 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og sørger for mykere starter.
VW Touaregs bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
VW Touaregs bensinmotorutvalg er basert på to moderne TSI-motorer med turbolading. 3.0 V6 TSI leverer 340 hk og er utstyrt med et 48-volts mildhybridsystem. Maksimal effekt leveres av 4.0 V8 TSI med 460 hk, som bare var tilgjengelig i et begrenset antall. Disse VW Touareg-motorene drar nytte av den nyeste turboteknologien og sylinderdeaktivering. 3.0 V6 TSI er i ferd med å utvikle seg til den beste bensinmotoren i Touaregs historie - den har en jevn kraftutvikling og har så langt stort sett vært fri for produksjonsproblemer. De første rapportene viser bare sporadiske problemer med den komplekse elektronikken i mildhybridsystemet.
VW Touareg dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
VW Touareg Touareg 3.0 V6 TDI har tre motorer med 231, 286 og 421 hk, hvorav de to kraftigste variantene har elektrisk turboladning. VW Touareg 3.0 V6 TDI med 286 hk regnes som generasjonens beste dieselmotor og byr på en utmerket balanse mellom effekt og effektivitet. Alle VW Touareg TDI-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og er utstyrt med toppmoderne etterbehandling av avgasser. V8 TDI-motoren på 421 hk er et teknisk mesterverk med fire turboladere, men den er potensielt vedlikeholdskrevende på grunn av sin kompleksitet.
VW Touareg ladbar hybrid: Generasjon III (2018-i dag)
VW Touareg eHybrid kombinerer en 3,0 V6 TSI med en elektrisk motor på 136 hk, noe som gir en systemeffekt på 462 hk. Med en elektrisk rekkevidde på rundt 47 km gir den en god balanse mellom ytelse og effektivitet. Denne VW Touareg Hybrid er betydelig mer sofistikert enn forgjengeren, men teknisk kompleks og dyr å vedlikeholde.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,0 V6 TSI | 340 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Mild hybridelektronikk | Meget bra |
4.0 V8 TSI | 460 HK | 10,5-12,2 l/100 km | Sjelden tilgjengelig | Bra |
3,0 V6 TDI | 231-286 HK | 6,4-7,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
4,0 V8 TDI | 421 HK | 7,8-8,9 l/100 km | Kompleks, fire turboladere | Gjennomsnittlig |
3,0 TSI eHybrid | 462 HK | 2,5-3,2 l/100 km | Kompleks, kostbar | Bra |

Konklusjon: De beste VW Touareg-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Touareg-motorene viser en tydelig evolusjon fra tørste motorer med stort volum til effektive, elektrifiserte drivverk. Mens den første generasjonen fortsatt slet med barnesykdommer, utviklet de senere generasjonene seg til å bli pålitelige og teknisk modne biler. VW Touaregs dieselmotorer forble det mest fornuftige valget for langturskjøring og trailerdrift gjennom alle generasjoner.
- Beste VW Touareg bensinmotor:
VW Touareg 3.0 V6 TSI (340 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med mildhybridsystem og tilbyr den beste balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste VW Touareg dieselmotor:
VW Touareg 3.0 V6 TDI (245-286 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste VW Touareg hybridmotor:
VW Touareg eHybrid (462 hk, generasjon III) med sin sofistikerte plug-in-hybridteknologi og en elektrisk rekkevidde på 47 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Touareg-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.