Innholdsfortegnelse
Ford Transit-motorer
Siden introduksjonen i 1965 har Ford Transit utviklet seg til å bli en av Europas mest vellykkede transportbiler, med et variert utvalg av Ford Transit-motorer i fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne EcoBoost- og hybriddrivlinjer.

Ford Transit-motorer: Historiske generasjoner I-III (1965-2013)
De tre første Ford Transit-generasjonene formet nesten fem tiår med konstruksjon av nyttekjøretøy, og var kjennetegnet av robuste, men ennå ikke teknisk modne motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype og vedlikehold: Mens de velprøvde 2,4 TDCi-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 2,4 TDCi med 140 hk fra tredje generasjon (2000-2013), som kombinerte effekt, pålitelighet og moderat økonomi på en optimal måte. Denne epoken var preget av kontinuerlig videreutvikling: Generasjon I (1965-1978) bød hovedsakelig på bensinmotorer, generasjon II (1978-2000) introduserte de første dieselmotorene, og generasjon III (2000-2013) perfeksjonerte common rail-teknologien.
Ford Transit bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1965-2013)
Ford Transits bensinmotorserie gjennomgikk en bemerkelsesverdig utvikling fra enkle sugemotorer til moderne drivstoffinnsprøytningssystemer. Generasjon I var dominert av de robuste 1,6- og 2,0-liters motorene med 53-78 hk, som var økonomiske, men med svak brystkasse. I generasjon II kom kraftigere 2,0- og 2,5-liters motorer med opptil 100 hk, mens generasjon III introduserte moderne 2,3-liters motorer med drivstoffinnsprøytning og opptil 145 hk. Den beste historiske bensinmotoren i Ford Transit var 2,3 Duratec med 145 hk (2006-2013), som ga en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet. Disse Ford Transit-motorene led imidlertid av typiske problemer for eldre bensinmotorer: høyt drivstofforbruk ved full belastning, problemer med tennspolen og tidvis skader på toppakningen på grunn av overoppheting.
Ford Transit dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1965-2013)
Ford Transit dieselutvikling begynte først i generasjon II med 2,5-liters sugediesel (69 hk), som var høylytt og treg, men ekstremt holdbar. Gjennombruddet kom i generasjon III med introduksjonen av TDCi-teknologien: 2.0 TDCi (85/100 hk) og spesielt 2.4 TDCi (100/115/140 hk) ble legender når det gjaldt pålitelighet. Ford Transit 2,4 TDCi med 140 hk ble håndverkernes absolutte favoritt - den hadde nok kraft til tung last, et moderat forbruk på 8-9 liter per 100 km og kjørte regelmessig over 500 000 kilometer. Disse Ford Transit TDCi-motorene oppfylte allerede Euro 4-normen og hadde en utmerket kombinasjon av effekt, drivstofforbruk og driftssikkerhet, og det var bare høytrykkspumpen som av og til skapte problemer.
Ford Transit-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6/2,0 bensinmotor (Gen I) | 53-78 HK | 10-12 l/100 km | Svak i brystet, utdatert | Gjennomsnitt |
2,3 Duratec (Gen III) | 145 HK | 11-13 l/100 km | Tennspoler, toppakning | Bra |
2,5 Diesel (Gen II) | 69 HK | 8-9 l/100 km | Høylytt, treg, men robust | Bra |
2,0 TDCi (Gen III) | 85-100 HK | 7-8 l/100 km | Høytrykkspumpe | Bra |
2,4 TDCi (Gen III) | 100-140 HK | 8-9 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |

Ford Transit-motorer: Generasjon IV (2013-2019)
Den fjerde Ford Transit-generasjonen markerte en revolusjonerende ny begynnelse med helt ny arkitektur og toppmoderne motorteknologi. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2.2 TDCi-dieselmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige EcoBoost-bensinmotorene som har vist tegn til barnesykdommer. Det absolutte høydepunktet var 2.2 TDCi med 155 hk - et teknisk mesterverk med en optimal balanse mellom effekt og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også EcoBoost-teknologien i bensinmotorene for første gang og bød på betydelig forbedret støyisolering samt moderne utslippskontroll med Euro 5- og Euro 6-standarder.
Ford Transit bensinmotorer: Generasjon IV (2013-2019)
Ford Transits bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og var nå basert på moderne EcoBoost-teknologi. 3,5 EcoBoost V6 med 290 hk tilbød for første gang sportsbillignende ytelse i en varebil, mens 3,7 V6 med 305 hk fungerte som toppmotor. Disse Ford Transit EcoBoost-motorene viste seg å være betydelig mer effektive enn sine forgjengere, med et drivstofforbruk på 10-12 liter per 100 km til tross for en betydelig økning i effekt. Ford Transit 3,5 EcoBoost utviklet seg til å bli den mest interessante bensinmotoren i denne generasjonen, med imponerende trekkraft og moderat drivstofforbruk. Problemer var imidlertid at turboladeren av og til ble skadet under høy belastning, og at det kompliserte direkteinnsprøytningssystemet kunne føre til koksingsproblemer.
Ford Transit dieselmotorer: Generasjon IV (2013-2019)
Ford Transit 2,2 TDCi (Puma-motoren) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 100 til 155 hk og ble ryggraden i serien. Denne Ford Transit-dieselen hadde moderne common-rail innsprøytning med opptil 2000 bar trykk og SCR-katalysator for Euro 6-standarden. Ford Transit 2.2 TDCi med 125 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for kommersielle og hyppige sjåfører. De kraftigere variantene med 140 og 155 hk ga ekstra reserver for tung last, men viste av og til problemer med eksosresirkulering i urbane kjøreprofiler.
Ford Transit-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,5 EcoBoost V6 | 290 HK | 10-12 l/100 km | Turbolader, koksdannelse | Bra |
3,7 V6 | 305 HK | 11-13 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
2,2 TDCi | 100-155 HK | 6,8-8,2 l/100 km | EGR-ventil, svært robust | Meget god |

Ford Transit-motorer: Generasjon V (2019-i dag)
Den nåværende generasjonen Ford Transit bygger på velprøvd teknologi med målrettede forbedringer, og representerer Fords fokus på pålitelighet og effektivitet. EcoBlue-dieselmotorene tilbyr forbedret utslippskontroll og drivstoffeffektivitet, mens EcoBoost-bensinmotorene er videreutviklet. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 2.0 EcoBlue med 185 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. EcoBlue-teknologien lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom den optimaliserte forbrenningen og den forbedrede termostyringen beskytter motoren.
Ford Transit bensinmotorer: Generasjon V (2019-i dag)
Grunnstammen i Ford Transits bensinmotorutvalg er den videreutviklede 3,5 EcoBoost V6 med 290 hk. Denne Ford Transit-motoren har optimalisert turboladerteknologi og forbedret direkte innsprøytning. Ford Transit 3,5 EcoBoost med 290 hk anses å være betydelig mer moden enn forgjengeren og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Tendensen til koksing har blitt betydelig redusert ved hjelp av optimaliserte innsprøytningsstrategier.
Ford Transit dieselmotorer: Generasjon V (2019-i dag)
Ford Transit EcoBlue-motorfamilien består av 2,0-liters motorer med ytelser fra 105 til 185 hk. Disse Ford Transit-motorene kombinerer moderne biturboteknologi med optimalisert utslippskontroll og oppfyller Euro 6d-standarden. Ford Transit 2.0 EcoBlue med 130 hk er i ferd med å utvikle seg til seriens allrounder - den har tilstrekkelig effekt til de fleste formål, bruker bare 6,5-7,2 liter per 100 km og har så langt ikke vist noen serieproblemer. De kraftigere variantene med 170 og 185 hk utnytter bi-turbo-teknologi for maksimal trekkraft, men er teknisk mer komplekse.
Ford Transit hybriddrift: Generasjon V (2019-i dag)
Fra 2022 ble det for første gang tilbudt en Ford Transit mildhybrid med 48-volts teknologi. Denne kombinerer 2.0 EcoBlue med en elektrisk startgenerator og gir moderate drivstoffbesparelser på rundt 5-8 prosent.
Ford Transit-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,5 EcoBoost V6 | 290 HK | 10-11 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 EcoBlue | 105-185 HK | 6,5-7,8 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
2.0 EcoBlue Mild-Hybrid | 130 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Kompleks, men effektiv | God |

Konklusjon: De beste Ford Transit-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Transit-motorene viser tydelig Fords fokus på pålitelighet og praktiske egenskaper. Mens dieselmotorene i Ford Transit har vært målestokken for lang levetid i alle generasjoner, har bensinmotorene også utviklet seg til å bli respektable alternativer. Den nye femte generasjon EcoBlue-teknologien lover en lovende videreføring av dieseltradisjonen for sjåfører som setter pris på effektivitet og pålitelighet.
- Beste Ford Transit-bensinmotor:
Ford Transit 3,5 EcoBoost V6 (290 hk, generasjon V) kombinerer moderne turboteknologi med høy ytelse og betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengerne.
- Beste Ford Transit dieselmotor:
Ford Transit 2.4 TDCi (140 hk, generasjon III) er fortsatt gullstandarden når det gjelder pålitelighet og holdbarhet, etterfulgt av den moderne 2.0 EcoBlue (130 hk, generasjon V) som det beste alternativet i dag.
- Beste Ford Transit hybridmotor:
Ford Transit 2.0 EcoBlue mildhybrid (130 hk, generasjon V) med sin moderate, men merkbare effektivitetsøkning med velprøvd basisteknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle Ford Transit-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.