Innholdsfortegnelse
Audi TT-motorer
Siden lanseringen i 1998 har Audi TT etablert seg som et ikon for sportsbil-design, og har tilbudt et bredt utvalg av Audi TT-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning.

Audi TT-motorer: Generasjon I (1998-2006)
Den første Audi TT-generasjonen var en pionerperiode for Audis sportsbilambisjoner og var preget av robuste, men ennå ikke teknisk modne motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,8-turbomotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer, krevde de tidlige TDI-dieselmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av oljeslamdannelse var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.8T med 225 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og tuningpotensial på en optimal måte og oppnådde kultstatus.
Audi TT bensinmotorer: Generasjon I (1998-2006)
Audi TTs bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av 1,8-liters turbomotorer med ulike effektnivåer. Innstegsmotoren var en 1.8T med 132 kW (180 hk), etterfulgt av den kraftigere 1.8T med 165 kW (225 hk). Disse Audi TT-motorene var basert på den velprøvde EA113-enheten og ble ansett for å være svært robuste, men led av typiske problemer for den tidlige turbogenerasjonen: oljeslamdannelse hvis vedlikeholdsintervallene var for lange, sporadiske skader på turboladeren og problemer med tennspoleenheten. Den sjeldne 3.2 VR6 med 184 kW (250 hk) var bare tilgjengelig i TT 3.2 quattro og bød på en umiskjennelig lyd, men var betydelig mer tørst enn turbovariantene.
Audi TT dieselmotorer: Generasjon I (1998-2006)
Det fantes bare ett alternativ for Audi TT-dieselmotorene: 1.9 TDI med 110 kW (150 hk), som var ekstremt sjelden og bare ble tilbudt på noen få markeder. Denne Audi TT TDI-motoren var basert på den velprøvde PD-enheten og var i utgangspunktet pålitelig, men led av sin høye vekt og atypiske egenskaper for en sportsbil. Tilgjengeligheten var så begrenset at den nå er en av de sjeldneste TT-variantene.
Audi TT-motor | Utgangseffekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8T | 180 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Oljeslam, tennspoler | Bra |
1,8T | 225 HK | 8,8-9,8 l/100 km | Oljeslam, turbolader | Meget bra |
3,2 VR6 | 250 HK | 11,2-12,4 l/100 km | Høyt forbruk, timingkjede | Bra |
1,9 TDI | 150 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svært sjelden, tung | Gjennomsnittlig |

Audi TT-motorer: Generasjon II (2006-2014)
Den andre Audi TT-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang med introduksjonen av FSI direkte innsprøytning og mer moderne turboladere. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og 2.0 TFSI-bensinmotorene med 200 hk anses for å være spesielt velbalanserte. Større motorhavarier ble sjeldnere, men nye problemer som defekte høytrykkspumper og forkoksing av innsugsventilene forekom. Det absolutte høydepunktet var 2,5 TFSI med 340 hk i TT RS - en femsylindret turbo som bød på både kraft og en umiskjennelig lyd. En 2.0 TDI ble også tilbudt for første gang, men var bare moderat etterspurt.
Audi TT bensinmotorer: Generasjon II (2006-2014)
Audi TTs bensinmotorutvalg startet med 2.0 TFSI i ulike effektnivåer fra 147 kW (200 hk) til 195 kW (265 hk). Disse Audi TT TFSI-motorene fra EA113-generasjonen viste seg å være betydelig mer moderne enn sine forgjengere, med FSI direkte innsprøytning og forbedret turboladerteknologi. Audi TT 2.0 TFSI med 147 kW (200 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, mens de kraftigere variantene tidvis hadde problemer med høytrykkspumpen og koksing av innsugsventilene. Det absolutte høydepunktet var Audi TT RS 2,5 TFSI med 250 kW (340 hk) - en femsylindret turbomotor som ble kjent for sin karakteristiske lyd og høye ytelse, men som var utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring.
Audi TT dieselmotorer: Generasjon II (2006-2014)
Audi TT 2.0 TDI med 125 kW (170 hk) var det eneste dieselalternativet og var basert på den velprøvde EA189-motoren. Denne Audi TT-dieselen hadde common-rail-innsprøytning med partikkelfilter og tilbød en god kombinasjon av ytelse og effektivitet. Audi TT 2.0 TDI viste seg å være grunnleggende pålitelig, men hadde tidvis problemer med eksosresirkuleringen og partikkelfilteret. Etterspørselen forble imidlertid lav, ettersom dieselegenskapene ikke matchet sportsbilfilosofien til TT.
Audi TT-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 200 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Høytrykkspumpe, ventilkoksing | Meget bra |
2,0 TFSI | 211-265 HK | 8,2-9,4 l/100 km | Forkoksing, turbolader | Bra |
2,5 TFSI | 340 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Turbolader, høy belastning | Bra |
2,0 TDI | 170 HK | 5,8-6,4 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Gjennomsnittlig |

Audi TT-motorer: Generasjon III (2014-2023)
Den tredje generasjonen av Audi TT baserte seg helt og holdent på moderne turbo med direkte innsprøytning og representerte toppen av motorteknologien for denne modellserien. Alle bensinmotorene hadde moderne EA888-teknologi med forbedret effektivitet og ytelse. Med riktig vedlikehold var kjørelengden på 250 000 til 350 000 kilometer, og 2.0 TFSI-motorene med 230 hk ble ansett som spesielt velbalanserte. Toppmotoren var 2,5 TFSI med 400 hk i TT RS, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. Dieselmotorene ble helt kansellert da de ikke lenger passet inn i merkets filosofi.
Audi TT bensinmotorer: Generasjon III (2014-2023)
Audi TTs motorutvalg var basert på to 2.0 TFSI-motorer med 169 kW (230 hk) og 213 kW (290 hk). Begge Audi TT-motorene var utstyrt med den moderne EA888 Generation 3 med forbedret direkteinnsprøytning og turboladerteknologi. Audi TT 2.0 TFSI med 169 kW (230 hk) anses som spesielt vellykket og utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Den kraftigere 2.0 TFSI med 213 kW (290 hk) i TT S viste tidvis økt oljeforbruk under sportslig kjøring.
Audi TT RS-motorer: Generasjon III (2014-2023)
Audi TT RS 2.5 TFSI med 294 kW (400 hk) representerte det ypperste innen motorteknologi. Denne femsylindrede turbomotoren var basert på den velprøvde EA855-motoren og tilbød ikke bare imponerende ytelse, men også den karakteristiske femsylindrede lyden. Audi TT RS-motoren viste seg å være svært pålitelig, med bare sporadiske problemer med oljetilførselen ved høye G-krefter under ekstreme belastninger på racerbanen.
Audi TT-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 230 HK | 6,9-7,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TFSI | 290 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Oljeforbruk ved sportskjøring | Bra |
2,5 TFSI | 400 HK | 8,9-9,8 l/100 km | Oljetilførsel under ekstrem belastning | Meget bra |

Konklusjon: De beste Audi TT-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi TT-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen som er gjort over tre generasjoner. Mens den første generasjonen fortsatt slet med klassiske turbo-problemer, oppnådde de senere generasjonene imponerende driftssikkerhet og effektivitet. Fokuset på ren bensinteknologi i tredje generasjon understreket sportsbilfilosofien til TT og førte til de beste motorene i serien.
- Beste Audi TT bensinmotor:
Audi TT 2.0 TFSI (230 hk, generasjon III) kombinerer moderne EA888-teknologi med høy effektivitet og fremragende driftssikkerhet.
- Beste Audi TT sportsmotor:
Audi TT RS 2,5 TFSI (400 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og den karakteristiske femsylindrede lyden.
- Beste Audi TT-klassiker:
Audi TT 1.8T (225 hk, generasjon I) er fortsatt den beste motoren fra den første generasjonen på grunn av sin robusthet, tuningpotensial og kultstatus.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi TT-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.