• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Audi TT-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Audi TT-motorer: Generasjon I (1998-2006)
    1. Audi TT bensinmotorer: Generasjon I (1998-2006)
    2. Audi TT dieselmotorer: Generasjon I (1998-2006)
  2. Audi TT-motorer: Generasjon II (2006-2014)
    1. Audi TT bensinmotorer: Generasjon II (2006-2014)
    2. Audi TT dieselmotorer: Generasjon II (2006-2014)
  3. Audi TT-motorer: Generasjon III (2014-2023)
    1. Audi TT bensinmotorer: Generasjon III (2014-2023)
    2. Audi TT RS-motorer: Generasjon III (2014-2023)
  4. Konklusjon: De beste Audi TT-motorene i alle generasjoner

Siden lanseringen i 1998 har Audi TT etablert seg som et ikon for sportsbil-design, og har tilbudt et bredt utvalg av Audi TT-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning.

Audi TT-motorer: Generasjon I (1998-2006)

Audi TT-motorer: Generasjon I (1998-2006)

Den første Audi TT-generasjonen var en pionerperiode for Audis sportsbilambisjoner og var preget av robuste, men ennå ikke teknisk modne motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,8-turbomotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer, krevde de tidlige TDI-dieselmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av oljeslamdannelse var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.8T med 225 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og tuningpotensial på en optimal måte og oppnådde kultstatus.

Audi TT bensinmotorer: Generasjon I (1998-2006)

Audi TTs bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av 1,8-liters turbomotorer med ulike effektnivåer. Innstegsmotoren var en 1.8T med 132 kW (180 hk), etterfulgt av den kraftigere 1.8T med 165 kW (225 hk). Disse Audi TT-motorene var basert på den velprøvde EA113-enheten og ble ansett for å være svært robuste, men led av typiske problemer for den tidlige turbogenerasjonen: oljeslamdannelse hvis vedlikeholdsintervallene var for lange, sporadiske skader på turboladeren og problemer med tennspoleenheten. Den sjeldne 3.2 VR6 med 184 kW (250 hk) var bare tilgjengelig i TT 3.2 quattro og bød på en umiskjennelig lyd, men var betydelig mer tørst enn turbovariantene.

Audi TT dieselmotorer: Generasjon I (1998-2006)

Det fantes bare ett alternativ for Audi TT-dieselmotorene: 1.9 TDI med 110 kW (150 hk), som var ekstremt sjelden og bare ble tilbudt på noen få markeder. Denne Audi TT TDI-motoren var basert på den velprøvde PD-enheten og var i utgangspunktet pålitelig, men led av sin høye vekt og atypiske egenskaper for en sportsbil. Tilgjengeligheten var så begrenset at den nå er en av de sjeldneste TT-variantene.

Audi TT-motor Utgangseffekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,8T 180 HK 8,2-9,1 l/100 km Oljeslam, tennspoler Bra
1,8T 225 HK 8,8-9,8 l/100 km Oljeslam, turbolader Meget bra
3,2 VR6 250 HK 11,2-12,4 l/100 km Høyt forbruk, timingkjede Bra
1,9 TDI 150 HK 6,8-7,2 l/100 km Svært sjelden, tung Gjennomsnittlig

Audi TT-motorer: Generasjon II (2006-2014)

Audi TT-motorer: Generasjon II (2006-2014)

Den andre Audi TT-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang med introduksjonen av FSI direkte innsprøytning og mer moderne turboladere. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og 2.0 TFSI-bensinmotorene med 200 hk anses for å være spesielt velbalanserte. Større motorhavarier ble sjeldnere, men nye problemer som defekte høytrykkspumper og forkoksing av innsugsventilene forekom. Det absolutte høydepunktet var 2,5 TFSI med 340 hk i TT RS - en femsylindret turbo som bød på både kraft og en umiskjennelig lyd. En 2.0 TDI ble også tilbudt for første gang, men var bare moderat etterspurt.

Audi TT bensinmotorer: Generasjon II (2006-2014)

Audi TTs bensinmotorutvalg startet med 2.0 TFSI i ulike effektnivåer fra 147 kW (200 hk) til 195 kW (265 hk). Disse Audi TT TFSI-motorene fra EA113-generasjonen viste seg å være betydelig mer moderne enn sine forgjengere, med FSI direkte innsprøytning og forbedret turboladerteknologi. Audi TT 2.0 TFSI med 147 kW (200 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, mens de kraftigere variantene tidvis hadde problemer med høytrykkspumpen og koksing av innsugsventilene. Det absolutte høydepunktet var Audi TT RS 2,5 TFSI med 250 kW (340 hk) - en femsylindret turbomotor som ble kjent for sin karakteristiske lyd og høye ytelse, men som var utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring.

Audi TT dieselmotorer: Generasjon II (2006-2014)

Audi TT 2.0 TDI med 125 kW (170 hk) var det eneste dieselalternativet og var basert på den velprøvde EA189-motoren. Denne Audi TT-dieselen hadde common-rail-innsprøytning med partikkelfilter og tilbød en god kombinasjon av ytelse og effektivitet. Audi TT 2.0 TDI viste seg å være grunnleggende pålitelig, men hadde tidvis problemer med eksosresirkuleringen og partikkelfilteret. Etterspørselen forble imidlertid lav, ettersom dieselegenskapene ikke matchet sportsbilfilosofien til TT.

Audi TT-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
2,0 TFSI 200 HK 7,8-8,6 l/100 km Høytrykkspumpe, ventilkoksing Meget bra
2,0 TFSI 211-265 HK 8,2-9,4 l/100 km Forkoksing, turbolader Bra
2,5 TFSI 340 HK 9,8-11,2 l/100 km Turbolader, høy belastning Bra
2,0 TDI 170 HK 5,8-6,4 l/100 km EGR-ventil, partikkelfilter Gjennomsnittlig

Audi TT-motorer: Generasjon III (2014-2023)

Audi TT-motorer: Generasjon III (2014-2023)

Den tredje generasjonen av Audi TT baserte seg helt og holdent på moderne turbo med direkte innsprøytning og representerte toppen av motorteknologien for denne modellserien. Alle bensinmotorene hadde moderne EA888-teknologi med forbedret effektivitet og ytelse. Med riktig vedlikehold var kjørelengden på 250 000 til 350 000 kilometer, og 2.0 TFSI-motorene med 230 hk ble ansett som spesielt velbalanserte. Toppmotoren var 2,5 TFSI med 400 hk i TT RS, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. Dieselmotorene ble helt kansellert da de ikke lenger passet inn i merkets filosofi.

Audi TT bensinmotorer: Generasjon III (2014-2023)

Audi TTs motorutvalg var basert på to 2.0 TFSI-motorer med 169 kW (230 hk) og 213 kW (290 hk). Begge Audi TT-motorene var utstyrt med den moderne EA888 Generation 3 med forbedret direkteinnsprøytning og turboladerteknologi. Audi TT 2.0 TFSI med 169 kW (230 hk) anses som spesielt vellykket og utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Den kraftigere 2.0 TFSI med 213 kW (290 hk) i TT S viste tidvis økt oljeforbruk under sportslig kjøring.

Audi TT RS-motorer: Generasjon III (2014-2023)

Audi TT RS 2.5 TFSI med 294 kW (400 hk) representerte det ypperste innen motorteknologi. Denne femsylindrede turbomotoren var basert på den velprøvde EA855-motoren og tilbød ikke bare imponerende ytelse, men også den karakteristiske femsylindrede lyden. Audi TT RS-motoren viste seg å være svært pålitelig, med bare sporadiske problemer med oljetilførselen ved høye G-krefter under ekstreme belastninger på racerbanen.

Audi TT-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
2,0 TFSI 230 HK 6,9-7,8 l/100 km Ingen serieproblemer så langt Veldig bra
2.0 TFSI 290 HK 7,8-8,6 l/100 km Oljeforbruk ved sportskjøring Bra
2,5 TFSI 400 HK 8,9-9,8 l/100 km Oljetilførsel under ekstrem belastning Meget bra

Konklusjon: De beste Audi TT-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Audi TT-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen som er gjort over tre generasjoner. Mens den første generasjonen fortsatt slet med klassiske turbo-problemer, oppnådde de senere generasjonene imponerende driftssikkerhet og effektivitet. Fokuset på ren bensinteknologi i tredje generasjon understreket sportsbilfilosofien til TT og førte til de beste motorene i serien.

  • Beste Audi TT bensinmotor:

Audi TT 2.0 TFSI (230 hk, generasjon III) kombinerer moderne EA888-teknologi med høy effektivitet og fremragende driftssikkerhet.

  • Beste Audi TT sportsmotor:

Audi TT RS 2,5 TFSI (400 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og den karakteristiske femsylindrede lyden.

  • Beste Audi TT-klassiker:

Audi TT 1.8T (225 hk, generasjon I) er fortsatt den beste motoren fra den første generasjonen på grunn av sin robusthet, tuningpotensial og kultstatus.

For vedlikehold og reservedeler til alle Audi TT-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 566,90 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
566,90 kr
141,73 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 78
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: Top Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 4200
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 8973
  • Vår pris: 1061,05 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
1061,05 kr
212,21 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 458,77 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
458,77 kr
91,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-70%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO Long Life
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2204218
  • Vår pris: 573,54 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

573,54 kr
114,71 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-10
  • Vår pris: 798,92 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
798,92 kr
79,89 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151057
  • Vår pris: 773,02 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
773,02 kr
193,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 11
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Spesifikasjon: ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • TOYOTA: Motorolje
  • Varenummer: 08880-83389
  • Vår pris: 931,53 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
931,53 kr
186,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 599,09 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
599,09 kr
119,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
OPEL GM DEXOS2™ SUPER SYNTHETIC 19 42 003 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 80
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA C3
  • Produktlinje: DEXOS2™
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: SUPER SYNTHETIC
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • OPEL GM: Motorolje
  • Varenummer: 19 42 003
  • Vår pris: 575,91 kr
Detaljer
OPEL GM Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 19 42 003
575,91 kr
115,18 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL MN7402-20 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: VW 505 00, VW 501 01, MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS, MTU-2
  • Spesifikasjon: API CG-4, ACEA E2, API CF, API SL, ACEA A3 / B3, ACEA A2 / B2
  • Produktlinje: DIESEL
  • viskositetsklasse SAE: 15W-40
  • olje: Mineralolje
  • Spesifikasjon iht. API: CF, CG-4, SL
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7402-20
  • Vår pris: 1124,68 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: MN7402-20
Mer
1124,68 kr
56,23 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API CH-4, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7908-5
  • Vår pris: 482,00 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
482,00 kr
96,40 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 442,87 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
442,87 kr
110,72 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-5 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 24
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-5
  • Vår pris: 465,52 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: MN7715-5
Mer
465,52 kr
93,10 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 527,26 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
527,26 kr
131,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE LL 15F7E5 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: LL
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 15F7E5
  • Vår pris: 606,53 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 15F7E5
606,53 kr
151,63 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: