Innholdsfortegnelse
Smart Fortwo-motorer
Siden introduksjonen i 1998 har Smart Fortwo etablert seg som en urban subkompaktbil og tilbyr et kompakt, men mangfoldig Smart Fortwo-motorutvalg over fire generasjoner. Fra de tidlige tresylindrede bensinmotorene til moderne turbomotorer og elektriske motorer - utviklingen av Smart Fortwo-motorene viser en kontinuerlig teknisk evolusjon.
Smart Fortwo motorer: Historiske generasjoner (1998-2014)

De to første Smart Fortwo-generasjonene (1998-2007 og 2007-2014) formet merkets karakter med sine ukonvensjonelle motorkonsepter og dannet grunnlaget for all senere utvikling. Disse historiske Smart Fortwo-generasjonene nådde vanligvis 150 000 til 250 000 kilometer med riktig vedlikehold, og motorene i andre generasjon var betydelig mer pålitelige enn de tidlige enhetene. Større motorhavarier var sjeldne, men spesielt de første generasjonene led av problemer med den automatiserte girspaken og sporadiske skader på turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var Smart Fortwo 1.0 Turbo med 84 hk fra andre generasjon, som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte.
Smart Fortwo bensinmotorer: Historiske generasjoner (1998-2014)
Bensinmotorene i Smart Fortwo fra den første generasjonen (1998-2007) var basert på en 0,6-liters tresylindret motor med 45 hk (33 kW) og senere 55 hk (40 kW). Selv om disse Smart Fortwo-motorene var økonomiske, var de underdrevne og utsatt for problemer med tennspolen og katalysatoren. Fra 2003 ble Smart Fortwo 0.7 Turbo med 61 hk (45 kW) lagt til, som tilbød mer kraft, men av og til led turboladerskader. Andre generasjon (2007-2014) brakte mer moderne kraftenheter: Smart Fortwo 1.0 MHD (Micro Hybrid Drive) med 71 hk (52 kW) utviklet seg til den mest pålitelige bensinmotoren i denne epoken, mens Smart Fortwo 1.0 Turbo med 84 hk (62 kW) ble ansett som den kraftigste motoren. Smart Fortwo Brabus med 102 hk (75 kW) avrundet toppsegmentet, men var utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring.
Smart Fortwo dieselmotorer: Historiske generasjoner (1998-2014)
Smart Fortwo CDI var en spesialitet i småbilsegmentet og bød på eksepsjonell økonomi. Den første generasjonen (1999-2007) hadde en 0,8-liters tresylindret dieselmotor med 41 hk (30 kW), som til tross for sin lave effekt bare brukte 3,4 liter per 100 km. Andre generasjon (2007-2014) fikk en mer moderne 0,8 CDI med 54 hk (40 kW), som hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter. Disse Smart Fortwo-dieselmotorene viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske, men led av høye vedlikeholdskostnader og sporadiske problemer med partikkelfilteret i byen.
| Smart Fortwo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 0,6 bensin | 45-55 HK | 5,3-5,8 l/100 km | Tennspole, katalysator | Gjennomsnitt |
| 0,7 Turbo | 61 HK | 5,9 l/100 km | Skader på turboladeren | Moderat |
| 1,0 MHD | 71 HK | 4,7 l/100 km | Svært robust | Svært god |
| 1.0 Turbo | 84 HK | 5,1 l/100 km | Sporadisk turbolader | Bra |
| Brabus | 102 HK | 5,8 l/100 km | Skader på turboladeren | Moderat |
| 0,8 CDI | 41-54 HK | 3,1-3,4 l/100 km | Partikkelfilter, vedlikeholdskostnader | Bra |
Smart Fortwo-motorer: Generasjon III (2014-2019)

Den tredje Smart Fortwo-generasjonen markerte en ny begynnelse med helt nye motorer og forbedret driftssikkerhet. Denne generasjonen nådde lett 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de atmosfæriske motorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større motorskader ble en sjeldenhet, og det var bare turbovariantene som fortsatt viste sporadiske svakheter. Det absolutte høydepunktet var Smart Fortwo 1.0 med 71 hk - en teknisk moden tresylindret motor uten turbolading som kombinerte pålitelighet og effektivitet på en optimal måte. For første gang ble det også lansert en ren elektrisk versjon (smart EQ fortwo), noe som revolusjonerte motorporteføljen.
Smart Fortwo bensinmotorer: Generasjon III (2014-2019)
Smart Fortwo bensinmotorutvalget besto av to grunnmotorer: den 1,0-liters tresylindrede motoren med 71 hk (52 kW) og 0,9-liters turbomotoren med 90 hk (66 kW). Smart Fortwo 1.0 viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - uten turboladning var den fri for de typiske turboladerproblemene og leverte jevn kraft. Smart Fortwo 0.9 Turbo tilbød mer kraft, men var mer utsatt for turboladerskader og økt oljeforbruk. For sportslige sjåfører var det Smart Fortwo Brabus med 109 hk (80 kW), som imidlertid ble ansett som den mest problematiske motoren i denne generasjonen - hyppige rapporter om turboladerskader og overoppheting under sportslig kjøring gjorde den til modellseriens problembarn.
Smart Fortwo elektrisk stasjon: Generasjon III (2014-2019)
Smart EQ fortwo med 82 hk (60 kW) elektrisk kraft revolusjonerte bybilkonseptet. Med en rekkevidde på opptil 160 km og praktisk talt vedlikeholdsfri drift ble dette drivsystemet raskt en favoritt blant bybilister. Batteriteknologien viste seg å være pålitelig, bare ladetiden på opptil 6 timer i stikkontakten ble kritisert.
| Smart Fortwo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1,0 bensin | 71 HK | 4,1 l/100 km | Svært robust, ingen turbolading | Meget god |
| 0,9 Turbo | 90 HK | 4,7 l/100 km | Skader på turboladeren, oljeforbruk | Moderat |
| Brabus | 109 HK | 5,2 l/100 km | Skader på turboladeren, overoppheting | Problematisk |
| EQ Electric | 82 HK | 16,3 kWh/100 km | Lange ladetider | Bra |
Smart Fortwo-motorer: Generasjon IV (2019-2024)
Den fjerde Smart Fortwo-generasjonen fokuserte helt og holdent på elektromobilitet og markerte slutten på forbrenningsmotorer hos smart. Som en ren elbil tilbød smart EQ fortwo ulike ytelsesnivåer og markerte overgangen til merkets helelektriske fremtid. Påliteligheten til de elektriske drivverkene viste seg å være enestående, med en forventet kjørelengde på over 300 000 kilometer og minimale vedlikeholdskostnader. Toppmotoren var smart EQ fortwo med 82 hk, som hadde den perfekte balansen mellom ytelse, rekkevidde og effektivitet. Batteriteknologien ble kontinuerlig forbedret og tilbød en rekkevidde på opptil 180 kilometer ved slutten av produksjonsperioden.
Smart Fortwo med elektrisk drift: Generasjon IV (2019-2024)
smart EQ fortwo ble tilbudt utelukkende som elbil og hadde en elmotor på 82 hk (60 kW) med et dreiemoment på 160 Nm. Batteriet på 17,6 kWh ga en rekkevidde på 130-180 km, avhengig av utstyr og kjørestil. Smart Fortwo Electric Drive viste seg å være ekstremt pålitelig og vedlikeholdsfri - typiske problemer med forbrenningsmotoren hørte fortiden til. Kun ladeinfrastrukturen og den begrensede rekkevidden på lange reiser ble identifisert som svakheter. Batteriet kunne lades til 80 % på 40 minutter ved hurtigladestasjonen.
| Smart Fortwo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| EQ Elektrisk | 82 HK | 16,1 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | Svært god |
Smart Fortwo-motorer: Generasjon V (2024-i dag)
Den nåværende Smart Fortwo Generation #1 representerer en fullstendig fornyelse av merket under kinesisk-tysk ledelse og baserer seg helt og holdent på moderne elektrisk teknologi. Med betydelig større dimensjoner og toppmoderne batteriteknologi tilbyr den nye Smart Fortwo en rekkevidde på opptil 440 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er smart #1 Brabus med 428 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Den nye batteriteknologien lover en levetid på over 500 000 kilometer med minimale vedlikeholdskostnader.
Smart Fortwo elektrisk drift: Generasjon V (2024-i dag)
Motorprogrammet smart #1 omfatter ulike elektriske drivverk fra 272 hk til 428 hk systemeffekt. Smart #1 med 272 hk (200 kW) danner grunnlaget og tilbyr en rekkevidde på opptil 440 km. smart #1 Brabus med 428 hk (315 kW) er i ferd med å utvikle seg til tidenes kraftigste smart og tilbyr sportsbilytelse med SUV-praktisitet. Alle den nye generasjonen Smart Fortwo-motorer har 800-volt-teknologi og kan lades fra 10 % til 80 % på 30 minutter.
| Smart Fortwo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1 Elektrisk | 272 HK | 17,9 kWh/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Veldig bra |
| 1 Brabus | 428 HK | 18,7 kWh/100 km | Høy pris, kompleks teknologi | Bra |
Konklusjon: De beste Smart Fortwo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Smart Fortwo-motorene viser en fascinerende transformasjon fra ukonvensjonelle forbrenningsmotorer til toppmoderne elektrisk teknologi. Mens de tidlige Smart Fortwo-generasjonene fortsatt slet med barnesykdommer, utviklet de senere elektriske motorene seg til ekstremt pålitelige og effektive løsninger for urban mobilitet. Den nye generasjon #1 lover en ytterligere økning i ytelse og rekkevidde.
- Beste Smart Fortwo bensinmotor:
Smart Fortwo 1.0 MHD (71 hk, generasjon II og III) kombinerer høy driftssikkerhet med lavt drivstofforbruk og gjør slutt på den problematiske turboladingen.
- Beste Smart Fortwo dieselmotor:
Smart Fortwo 0,8 CDI (54 hk, generasjon II) tilbyr eksepsjonell økonomi med bare 3,1 liter drivstofforbruk og høy holdbarhet.
- Beste Smart Fortwo med elektrisk drift:
Smart EQ fortwo (82 hk, generasjon III og IV) med sin balanserte kombinasjon av ytelse, rekkevidde og pålitelighet med minimale vedlikeholdskostnader.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Smart Fortwo-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.
Passende produkter: