Innholdsfortegnelse
Audi 80 B4-motorer
Audi 80 B4, som ble produsert fra 1991 til 1996, markerte høydepunktet i den fjerde generasjonen av denne suksessrike mellomklassemodellserien. Med et variert utvalg av motorer, fra økonomiske firesylindrede enheter til kraftige sekssylindrede motorer, etablerte B4 seg som en teknologisk pioner i sin tid. Den kontinuerlige videreutviklingen av drivverksteknologien gjorde denne generasjonen til en av de mest sofistikerte Audi 80-variantene noensinne.

Audi 80 B4-motorer - Teknologisk modenhet og pålitelighet (1991-1996)
Den fjerde generasjonen av Audi 80 B4 representerte det teknologiske høydepunktet i modellserien og bød på et imponerende utvalg av motoralternativer. Denne generasjonen var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og mange biler nådde lett 400 000 til 500 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer, noe som gjør B4 til en av de mest pålitelige bilene i sin klasse.
Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 2,8 V6-motoren (AAH), som med sin balanserte kombinasjon av kraft, smidighet og holdbarhet regnes som en av de beste Audi-motorene gjennom tidene. Tekniske nyvinninger som innføringen av 20V-ventilteknologi i de firesylindrede motorene og videreutviklingen av TDI-teknologien var viktige kjennetegn ved denne epoken.
Audi 80 B4 posisjonerte seg i markedet som et premiumalternativ til BMW 3-serie og Mercedes 190E, og scoret poeng med sin overlegne byggekvalitet og innovative drivverksteknologi. Konkurranseevnen ble særlig understreket av introduksjonen av den første TDI-motoren i kompaktklassen.
Audi 80 B4 bensinmotorer: Fjerde generasjon (1991-1996)
Bensinmotorene i Audi 80 B4 representerte det beste Ingolstadt hadde å by på. Utvalget strakte seg fra den økonomiske 1,6-liters firesylinderen til den kraftige 2,8-liters V6-motoren, og hver motor hadde sine egne styrker.
1,6-litersmotoren (ADA) med 71 hk fungerte som innstegsmotor og imponerte med sin ekstreme økonomi og driftssikkerhet. Typiske svakheter viste seg først etter 300 000 kilometer i form av justering av ventilklaring og utskifting av kamreim. 1,8-literen (ADR) med 90 hk bød allerede på betydelig mer kjørekomfort, mens 20V-varianten (ABK) med 140 hk innfridde sportslige ambisjoner.
Det absolutte høydepunktet var 2,0-liters 16V-motoren (ABK) med 140 hk, som imponerte med sitt dreiemoment og sin holdbarhet. Problemer oppstår hovedsakelig med registerkjeden etter 200 000 kilometer. Den som derimot var best, var 2,8 V6-motoren (AAH) med 174 hk, som regnes som nærmest uforgjengelig og som fortsatt går jevnt selv etter 400 000 kilometer.
Svakhetene i bensinmotorene er konsentrert om tennspoler etter 150 000 kilometer, vannpumper etter 200 000 kilometer og sporadiske problemer med innsprøytningssystemet. V6-motorene viser sporadiske lekkasjer ved ventildekselpakningene etter høy kjørelengde.
Audi 80 B4 dieselmotorer: fjerde generasjon (1991-1996)
Dieselmotorene i B4 markerte en milepæl i Audis historie, da den revolusjonerende TDI-teknologien for første gang fant veien inn i mellomklassen. Denne generasjonen tilbød både konvensjonelle sugedieselmotorer og de banebrytende turbodieselmotorene.
1.9 TDI (1Z) med 90 hk revolusjonerte dieselmarkedet og regnes fortsatt som en av de beste dieselmotorene noensinne. Kombinasjonen av lavt drivstofforbruk (5,5 l/100 km), høy kjørelengde og moderat kompleksitet gjorde den til mange kunders favoritt. Typiske problemer med innsprøytningspumpen og innsprøytningsdysene viser seg først etter 300 000 kilometer.
Den konvensjonelle 1,9 D (1Y) med 68 hk fungerte som innstegsdiesel og imponerte med sin ekstreme enkelhet og pålitelighet. Selv om disse motorene var mindre kraftige, oppnådde de ofte kjørelengder på over 500 000 kilometer. 1.6 TD (JX) med 80 hk var et kompromiss mellom ytelse og økonomi, men viste av og til problemer med turboladeren etter 200 000 kilometer.
Dieselmotorenes svake punkter er konsentrert om glødeplugger i vintermånedene, drivstoffilter hver 30 000 kilometer og, i TDI-variantene, innsprøytningspumpen etter svært høy kjørelengde. Motorene anses imidlertid for å være usedvanlig robuste og vedlikeholdsfrie.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 (ADA) | 71 | 7,2 | Ventilklaring etter 300 000 km | God |
1,8 (ADR) | 90 | 7,8 | Tennspoler etter 150 000 km | Bra |
2,0 16V (ABK) | 140 | 8,5 | Tannkjede etter 200 000 km | Meget bra |
2,8 V6 (AAH) | 174 | 9,2 | Ventildekselpakninger | Meget bra |
1,6 TD (JX) | 80 | 5,8 | Turbolader etter 200 000 km | Bra |
1.9 D (1Y) | 68 | 5,2 | Glødeplugger | Meget bra |
1.9 TDI (1Z) | 90 | 5,5 | Innsprøytningspumpe etter 300 000 km | Meget bra |

Konklusjon: De beste Audi 80 B4-motorene av alle generasjoner
Audi 80 B4 representerer høydepunktet i modellseriens evolusjon og tilbyr et av de mest balanserte motorprogrammene i bilhistorien. Den teknologiske modenheten til denne generasjonen gjenspeiles i den eksepsjonelle levetiden og påliteligheten til alle motorene som tilbys.
- Beste Audi 80 B4 bensinmotor:
2,8 V6 (AAH) med 174 hk kombinerer perfekt kraft, smidighet og legendarisk holdbarhet, og regnes som en av de beste Audi-motorene gjennom tidene.
- Beste Audi 80 B4 dieselmotor:
1,9 TDI (1Z) med 90 hk revolusjonerte dieselmarkedet og imponerer fortsatt i dag med sin kombinasjon av økonomi og pålitelighet.
- Mest pålitelige Audi 80 B4-motor:
1,9 D (1Y) med 68 hk oppnår ofte kjørelengder på over 500 000 kilometer uten større reparasjoner takket være sin ekstreme enkelhet.
Hos AUTODOC finner du alle reservedeler du trenger til Audi 80 B4-motorer i dokumentert kvalitet til rimelige priser.