Innholdsfortegnelse
VW Sharan 7N-motorer
Andre generasjon Volkswagen Sharan (7N) ble presentert i 2010 som etterfølgeren til den første Sharan, og etablerte seg raskt som en av de ledende MPV-ene på det europeiske markedet. Motorene i VW Sharan 7N kjennetegnes av en balansert blanding av effektivitet, ytelse og pålitelighet, og Volkswagen har kontinuerlig implementert tekniske forbedringer i løpet av produksjonsperioden. Fra de første TSI- og TDI-motorene til de nyeste Euro 6-motorene, gjenspeiler motorutvalget konsernets teknologiske utvikling.

VW Sharan 7N-motorer - markedslansering og første ansiktsløftning (2010-2015)
Den første fasen av VW Sharan 7N-motorene var preget av velprøvde Volkswagen-motorer som allerede hadde bevist sin pålitelighet i andre av konsernets modeller. Denne generasjonen kjørte vanligvis mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og større vedlikeholdsarbeider ble som regel utført mellom 150 000 og 200 000 kilometer. 2.0 TDI med 140 hk (CFGB) ble ansett som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, ettersom den kombinerte optimale kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet over lang tid. Teknisk sett var motorene basert på den velprøvde EA888- og EA189-plattformen, der dieselversjonene ble utviklet før utslippsskandalen og derfor anses å være spesielt robuste. I en markedssammenligning plasserte Sharans motorer den mellom den mer sportslige Ford S-Max og den mer komfortorienterte Citroën C8.
VW Sharan 7N TSI-bensinmotorer: første generasjon (2010-2015)
TSI-motorutvalget i de tidlige VW Sharan 7N-motorene besto av tre effektnivåer av den velprøvde 1,4 TSI-enheten. Innstegsmotoren med 150 hk (CAXA) hadde allerede tilstrekkelig ytelse for daglig familiekjøring, mens 170 hk-versjonen (CAVD) tilbød ekstra kraft. Toppmodellen var 1,4 TSI med 180 hk, som imponerte med sitt sportslige oppsett. Alle variantene var basert på EA111-blokken med turbolading og direkte innsprøytning. Styrken lå i den spontane gassresponsen og den jevne dreiemomentkurven, mens de typiske svake punktene ved høyere kjørelengder var registerkjeden (fra 120 000 km) og av og til turboladerens wastegate (fra 150 000 km). Drivstofforbruket lå på mellom 7,5 og 8,5 liter per 100 kilometer.
VW Sharan 7N TDI dieselmotorer: første generasjon (2010-2015)
Kjernen i de tidlige VW Sharan 7N-motorene var TDI-motorene, som var tilgjengelige i fire effektnivåer. 2.0 TDI med 115 hk (CFHC) fungerte som en økonomisk innstegsmotor, mens 140 hk-motoren (CFGB) tilbød den optimale balansen mellom ytelse og effektivitet. De to kraftigere variantene med 163 hk (CFGC) og 170 hk (CFFE) var rettet mot kunder med høyere krav til ytelse. Alle motorene hadde common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 5-normen. Den jevne gangen og det høye dreiemomentet selv ved lave turtall gjorde disse motorene til ideelle partnere for den tunge Sharan. EGR-ventilene fra 180 000 kilometer og tidvis turboladergeometrien i de kraftigere versjonene fra 200 000 kilometer viste seg å være problematiske. Det gjennomsnittlige drivstofforbruket lå på mellom 5,8 og 6,8 liter per 100 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI 150 HK | 150 | 8,2 | Tannkjede fra 120 000 km | God |
1,4 TSI 170 HK | 170 | 8,5 | Tannkjede, wastegate | Bra |
1,4 TSI 180 HK | 180 | 8,7 | Tannkjede, høyere slitasje | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI 115 HK | 115 | 5,8 | EGR-ventil fra 180 000 km | Meget bra |
2,0 TDI 140 HK | 140 | 6,2 | Mindre EGR-problemer | Meget bra |
2,0 TDI 163 HK | 163 | 6,5 | Turboladergeometri | God |
2.0 TDI 170 HK | 170 | 6,8 | Turbolader, DPF-regenerering | Bra |

VW Sharan 7N-motorer - ansiktsløftning og Euro 6-konvertering (2015-2020)
Med faceliften i 2015 fikk VW Sharan 7N-motorene en omfattende oppdatering, som først og fremst påvirket utslippsstandarder og effektivitet. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 280 000 til 380 000 kilometer, selv om overgangen til Euro 6 i første omgang førte til isolerte AdBlue-problemer med dieselmotorene. Den reviderte 2.0 TDI med 150 hk (DFLA) etablerte seg som den nye referansemotoren, ettersom den kombinerte de velprøvde egenskapene til forgjengeren med toppmoderne eksosteknologi. Bensinmotorene fikk EA888-motoren, mens dieselmotorene fikk den sofistikerte SCR-katalysatorteknologien. I konkurransemiljøet fortsatte Sharan å hevde seg mot rivaler som den reviderte Seat Alhambra og den nye Renault Espace.
VW Sharan 7N TSI bensinmotorer: Facelift-Generation (2015–2020)
De reviderte bensinmotorene i VW Sharan 7N er nå basert på den mer moderne EA888-enheten. Den nye 1.4 TSI med 150 hk (CZDA) var mer effektiv og smidig enn forgjengeren, mens 2.0 TSI med 220 hk (CHHB) ble introdusert som den nye toppmodellen. Denne kraftige motoren stammer fra Golf GTI og ga Sharan ekte sportsbilytelser for første gang. De tekniske forbedringene omfattet blant annet optimalisert forbrenningskammergeometri, redusert indre friksjon og raffinert turboladning. På de tidlige EA888-motorene (fra 100 000 km) oppsto det av og til svake punkter i stempelringene, noe som kunne føre til økt oljeforbruk. Drivstoffeffektiviteten ble forbedret til 7,0 til 8,8 liter per 100 kilometer.
VW Sharan 7N TDI-dieselmotorer: Euro 6 og SCR-teknologi (2015-2020)
Dieselmotorene i VW Sharan 7N, som oppfyller Euro 6-normen, fikk en grunnleggende overhaling av etterbehandlingssystemet for eksosgasser. 2.0 TDI var nå tilgjengelig i tre effektnivåer: 115 hk (DFLA), 150 hk (DFLA) og 184 hk (DFLA), der alle variantene er basert på samme grunnmotor. Den nye SCR-katalysatorteknologien med AdBlue-innsprøytning gjorde det mulig å overholde de strenge Euro 6-grensene. Selv om motorene i seg selv forble svært pålitelige, oppstod det sporadiske problemer med AdBlue-doseringsenheten de første årene, for det meste mellom 80 000 og 120 000 kilometer. DPF-regenereringen fungerte mer pålitelig enn i forgjengerne, og drivstofforbruket falt til mellom 4,9 og 5,8 liter per 100 kilometer. Varianten med 184 hk ga den beste kombinasjonen av ytelse og effektivitet.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI 150 HK (EA888) | 150 | 7,0 | Stempelringer fra 100 000 km | Bra |
2,0 TSI 220 HK | 220 | 8,8 | Høyere slitasje, turbolader | Middels |
2,0 TDI 115 hk Euro-6 | 115 | 4,9 | AdBlue-system fra 80 000 km | Meget bra |
2,0 TDI 150 hk Euro-6 | 150 | 5,3 | Mindre problemer med AdBlue | Meget bra |
2,0 TDI 184 hk Euro-6 | 184 | 5,8 | AdBlue-dosering, turbolagre | Bra |

VW Sharan 7N-motorer - sluttfase og produksjonsslutt (2020-2022)
De siste årene med VW Sharan 7N-motorene var preget av ytterligere detaljforbedringer og en gradvis utfasing av modellen. Påliteligheten nådde sitt høydepunkt med en forventet kjørelengde på over 300 000 kilometer med riktig vedlikehold. Den modne 2,0 TDI med 150 hk i sitt siste utviklingsstadium ble sett på som en referanse for langdistanseegenskaper og økonomi. Teknisk sett fikk motorene de nyeste optimaliseringene innen motorstyring og forbedrede materialer for økt holdbarhet. Med fokus på ID.Buzz som den elektriske etterfølgeren ble produksjonen av Sharan avviklet, og en vellykket æra med VW Sharan 7N-motorene var over.
VW Sharan 7N TSI-bensinmotorer: Siste evolusjonære fase (2020-2022)
I den siste fasen var utvalget av VW Sharan 7N-bensinmotorer begrenset til den velprøvde 1,4 TSI med 150 hk, som nå var tilgjengelig i sin mest modne form. Erfaringene fra disse årene ble kanalisert inn i detaljforbedringer, som først og fremst dreide seg om langtidsholdbarhet. Problemene med stempelringene i den tidlige EA888-generasjonen ble i stor grad løst, og registerkjeden fikk en forsterket konstruksjon. Motoren hadde nå en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Med et standardforbruk på 6,8 liter per 100 kilometer og en effekt som var tilstrekkelig for alle bruksområder, var den en verdig avslutning på bensinmotorens æra.
VW Sharan 7N TDI dieselmotorer: Moden Euro 6d-teknologi (2020-2022)
De siste dieselmotorene i VW Sharan 7N representerte høydepunktet i TDI-utviklingen. 2,0 TDI med 150 hk og 184 hk var fortsatt tilgjengelig, begge nå med Euro 6d-godkjenning og optimalisert SCR-teknologi. AdBlue-systemene fungerte pålitelig, og DPF-regenereringen var praktisk talt vedlikeholdsfri. Spesielt 150 hk-motoren imponerte med sine balanserte egenskaper og evne til å levere konstant effekt selv ved høye kjørelengder. Drivstoffeffektiviteten oppnådde toppverdier på 4,7 liter per 100 kilometer i den kombinerte syklusen. Disse motorene regnes nå som referanse for moderne dieselteknologi i MPV-er.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI 150 hk endelig | 150 | 6,8 | Minimale barnesykdommer | Meget bra |
2,0 TDI 150 hk Euro-6d | 150 | 4,7 | Svært lav feilrate | Meget bra |
2,0 TDI 184 hk Euro-6d | 184 | 5,2 | Isolerte problemer med turbolager | Meget bra |

Konklusjon: De beste VW Sharan 7N-motorene av alle generasjoner
Utviklingen av VW Sharan 7N-motorene gjennom tolv år demonstrerer på en imponerende måte den kontinuerlige forbedringen av moderne drivverksteknologi. Fra de første utprøvde TSI- og TDI-motorene til de svært effektive Euro 6d-motorene i sluttfasen, har Volkswagen lykkes med å optimalisere pålitelighet, effektivitet og kjøreegenskaper. Motorprogrammet har alltid tilbudt den rette løsningen for ulike krav og budsjetter.
- Beste VW Sharan 7N bensinmotor:
1,4 TSI med 150 hk i sin siste utviklingsfase (2020-2022) kombinerer optimale kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og maksimal pålitelighet med minimale svakheter.
- Beste VW Sharan 7N dieselmotor:
2,0 TDI med 150 hk i Euro 6d-versjon (2020-2022) regnes som referansen for moderne dieselteknologi med fremragende langdistanseegenskaper og økonomi med tilnærmet vedlikeholdsfri drift.
- Den mest pålitelige VW Sharan 7N-motoren:
2.0 TDI med 140 hk fra første generasjon (2010-2015) imponerer med velprøvd teknologi uten kompleks etterbehandling av eksosgasser og oppnår med letthet kjørelengder på over 400 000 kilometer.
Hos AUTODOC finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til alle VW Sharan 7N-motorer for å sikre pålitelighet og lang levetid for bilen din.