Innholdsfortegnelse
Mercedes Vito W639 motorer
Mercedes Vito W639 ble lansert i 2003 som andre generasjon av den populære varebilen, og etablerte seg raskt som en pålitelig partner i den kommersielle sektoren. I løpet av den elleve år lange produksjonsperioden frem til 2014 gikk W639 gjennom ulike motorfaser med forskjellige bensin- og dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen spente fra klassiske CDI-dieselmotorer til moderne BlueEFFICIENCY-varianter med forbedret miljøkompatibilitet.

Mercedes Vito W639-motorer - første generasjon CDI (2003-2010)
Den første fasen av Mercedes Vito W639 var preget av velprøvde CDI-dieselmotorer og individuelle bensinvarianter. Denne generasjonen oppnådde vanligvis kjørelengder på mellom 400 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner skjedde vanligvis først etter 300 000 kilometer, og injektorer og turboladere var de vanligste svake punktene. 2.2 CDI med 150 hk ble ansett som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen og kombinerte tilstrekkelig effekt med høy driftssikkerhet. Teknisk sett var motorene basert på velprøvde Mercedes-motorer fra personbildivisjonen, noe som sikret en høy kvalitetsstandard. I en markedssammenligning posisjonerte Vito W639 seg som et premiumalternativ til VW Crafter og Ford Transit.
Mercedes Vito W639 CDI-dieselmotorer: første generasjon (2003-2010)
CDI-dieselprogrammet besto av tre effektnivåer med den velprøvde 2,2-liters common rail-motoren. Den første 2,2 CDI-motoren med 95 hk (motorkode OM646) viste seg å være økonomisk og vedlikeholdsvennlig, men nådde raskt sine grenser når den ble fullastet. Mellomklassevarianten med 109 hk ga det beste kompromisset mellom ytelse og forbruk. Toppmodellen 2.2 CDI-motoren med 150 hk (motorkode OM646 DE22LA) leverte kraftige ytelser takket være ladeluftkjøling og optimalisert innsprøytning. Typiske svake punkter for alle CDI-motorer var problemer med innsprøytningen etter 200 000 kilometer og skader på turboladeren etter 250 000 kilometer. Tannkjeden viste seg å være slitesterk og forårsaket sjelden problemer. Spesielt 150 hk-motoren imponerte med sin trekkraft og holdbarhet.
Mercedes Vito W639 bensinmotorer: første generasjon (2003-2010)
Den eneste tilgjengelige bensinmotoren var 3,2 V6 med 218 hk (motorkode M112 E32). Denne motoren fra E-Klasse hadde imponerende ytelse og en raffinert V6-lyd. Drivstofforbruket var imidlertid betydelig høyere enn dieselvariantene, rundt 12-14 liter per 100 kilometer. Problemer med driftssikkerheten oppstod hovedsakelig med tennspoleenheten og lambdasonden. Etter 150 000 kilometer hadde ventilspindeltetningene en tendens til å lekke. Motorens jevnhet og kraftutvikling var imidlertid eksemplarisk. På grunn av de høye driftskostnadene forble denne motoren en nisjeløsning for spesielle bruksområder.
Motoreffekt | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 CDI 95 HK | 95 | 7,5 | Injektorer fra 200 000 km | God |
2,2 CDI 109 HK | 109 | 7,8 | Injektorer, turbolader | Bra |
2,2 CDI 150 HK | 150 | 8,2 | Turbolader fra 250 000 km | Meget bra |
3,2 V6 bensin | 218 | 13,5 | Tennspoler, ventilspindeltetninger | Gjennomsnittlig |

Mercedes Vito W639 Motorer - Facelift BlueEFFICIENCY (2010-2014)
Med faceliften i 2010 introduserte Mercedes BlueEFFICIENCY-teknologien og reviderte motorprogrammet fundamentalt. Påliteligheten forble på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 350 000 til 450 000 kilometer. Reparasjonsintervallene ble forskjøvet bakover på grunn av forbedrede materialer og produksjonstoleranser. 2.1 CDI med 136 hk etablerte seg som gullstandarden og kombinerte økonomi med tilstrekkelig kraft. Blant de tekniske nyvinningene var optimaliserte innsprøytningssystemer, forbedret etterbehandling av avgasser og automatisk start-stopp på utvalgte varianter. Mercedes fortsatte å score poeng i forhold til konkurrentene med overlegen byggekvalitet og kjørekomfort.
Mercedes Vito W639 CDI dieselmotorer: BlueEFFICIENCY (2010-2014)
Den reviderte CDI-generasjonen var basert på den nye 2,1-liters firesylindrede motoren med betydelig forbedret virkningsgrad. Til tross for mindre slagvolum hadde 2.1 CDI-motoren med 95 hk samme ytelse som forgjengeren. Versjonen med 116 hk erstattet den tidligere motoren på 109 hk, og leverte et merkbart høyere dreiemoment i det lavere turtallsområdet. Toppmodellen 2.1 CDI med 136 hk (motorkode OM651) imponerte med sin smidige gange og økonomi med et drivstofforbruk på bare 6,8 liter. Alle BlueEFFICIENCY-motorene fikk reviderte injektorer med høyere innsprøytningstrykk og mer presis dosering. Typiske problemområder ble flyttet til AdBlue-systemet og dieselpartikkelfilteret. Motorens holdbarhet økte betydelig takket være optimaliserte materialer og belegg.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.1 CDI 95 HK | 95 | 6,5 | DPF-regenerering | God |
2.1 CDI 116 HK | 116 | 6,7 | AdBlue-system | Bra |
2.1 CDI 136 HK | 136 | 6,8 | AdBlue-pumpe fra 180 000 km | Meget bra |

Konklusjon: De beste Mercedes Vito W639-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til Mercedes Vito W639 viser en kontinuerlig forbedring av effektivitet og miljøvennlighet i løpet av elleve års produksjon. Mens de tidlige CDI-motorene imponerte med sin robusthet, ga BlueEFFICIENCY-motorene betydelige drivstofforbruksfordeler med gjennomgående høy driftssikkerhet.
- Beste Mercedes Vito W639 dieselmotor:
2.1 CDI med 136 hk fra BlueEFFICIENCY-generasjonen kombinerer optimale kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet på lang sikt.
- Mest pålitelige Mercedes Vito W639-motor:
2.2 CDI med 150 hk fra den første generasjonen regnes som praktisk talt uforgjengelig og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
- Den mest økonomiske motoren i Mercedes Vito W639:
Med sine 6,5 liter gir 2.1 CDI med 95 hk BlueEFFICIENCY den beste økonomien med akseptable kjøreegenskaper.
For alle Mercedes Vito W639-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.