• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Mercedes Vito W639 motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Mercedes Vito W639-motorer - første generasjon CDI (2003-2010)
    1. Mercedes Vito W639 CDI-dieselmotorer: første generasjon (2003-2010)
    2. Mercedes Vito W639 bensinmotorer: første generasjon (2003-2010)
  2. Mercedes Vito W639 Motorer - Facelift BlueEFFICIENCY (2010-2014)
    1. Mercedes Vito W639 CDI dieselmotorer: BlueEFFICIENCY (2010-2014)
  3. Konklusjon: De beste Mercedes Vito W639-motorene av alle generasjoner

Mercedes Vito W639 ble lansert i 2003 som andre generasjon av den populære varebilen, og etablerte seg raskt som en pålitelig partner i den kommersielle sektoren. I løpet av den elleve år lange produksjonsperioden frem til 2014 gikk W639 gjennom ulike motorfaser med forskjellige bensin- og dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen spente fra klassiske CDI-dieselmotorer til moderne BlueEFFICIENCY-varianter med forbedret miljøkompatibilitet.

Mercedes Vito W639-motorer - første generasjon CDI (2003-2010)

Mercedes Vito W639-motorer - første generasjon CDI (2003-2010)

Den første fasen av Mercedes Vito W639 var preget av velprøvde CDI-dieselmotorer og individuelle bensinvarianter. Denne generasjonen oppnådde vanligvis kjørelengder på mellom 400 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner skjedde vanligvis først etter 300 000 kilometer, og injektorer og turboladere var de vanligste svake punktene. 2.2 CDI med 150 hk ble ansett som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen og kombinerte tilstrekkelig effekt med høy driftssikkerhet. Teknisk sett var motorene basert på velprøvde Mercedes-motorer fra personbildivisjonen, noe som sikret en høy kvalitetsstandard. I en markedssammenligning posisjonerte Vito W639 seg som et premiumalternativ til VW Crafter og Ford Transit.

Mercedes Vito W639 CDI-dieselmotorer: første generasjon (2003-2010)

CDI-dieselprogrammet besto av tre effektnivåer med den velprøvde 2,2-liters common rail-motoren. Den første 2,2 CDI-motoren med 95 hk (motorkode OM646) viste seg å være økonomisk og vedlikeholdsvennlig, men nådde raskt sine grenser når den ble fullastet. Mellomklassevarianten med 109 hk ga det beste kompromisset mellom ytelse og forbruk. Toppmodellen 2.2 CDI-motoren med 150 hk (motorkode OM646 DE22LA) leverte kraftige ytelser takket være ladeluftkjøling og optimalisert innsprøytning. Typiske svake punkter for alle CDI-motorer var problemer med innsprøytningen etter 200 000 kilometer og skader på turboladeren etter 250 000 kilometer. Tannkjeden viste seg å være slitesterk og forårsaket sjelden problemer. Spesielt 150 hk-motoren imponerte med sin trekkraft og holdbarhet.

Mercedes Vito W639 bensinmotorer: første generasjon (2003-2010)

Den eneste tilgjengelige bensinmotoren var 3,2 V6 med 218 hk (motorkode M112 E32). Denne motoren fra E-Klasse hadde imponerende ytelse og en raffinert V6-lyd. Drivstofforbruket var imidlertid betydelig høyere enn dieselvariantene, rundt 12-14 liter per 100 kilometer. Problemer med driftssikkerheten oppstod hovedsakelig med tennspoleenheten og lambdasonden. Etter 150 000 kilometer hadde ventilspindeltetningene en tendens til å lekke. Motorens jevnhet og kraftutvikling var imidlertid eksemplarisk. På grunn av de høye driftskostnadene forble denne motoren en nisjeløsning for spesielle bruksområder.

Motoreffekt Effekt (hk) Forbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
2,2 CDI 95 HK 95 7,5 Injektorer fra 200 000 km God
2,2 CDI 109 HK 109 7,8 Injektorer, turbolader Bra
2,2 CDI 150 HK 150 8,2 Turbolader fra 250 000 km Meget bra
3,2 V6 bensin 218 13,5 Tennspoler, ventilspindeltetninger Gjennomsnittlig

Mercedes Vito W639 Motorer - Facelift BlueEFFICIENCY (2010-2014)

Med faceliften i 2010 introduserte Mercedes BlueEFFICIENCY-teknologien og reviderte motorprogrammet fundamentalt. Påliteligheten forble på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 350 000 til 450 000 kilometer. Reparasjonsintervallene ble forskjøvet bakover på grunn av forbedrede materialer og produksjonstoleranser. 2.1 CDI med 136 hk etablerte seg som gullstandarden og kombinerte økonomi med tilstrekkelig kraft. Blant de tekniske nyvinningene var optimaliserte innsprøytningssystemer, forbedret etterbehandling av avgasser og automatisk start-stopp på utvalgte varianter. Mercedes fortsatte å score poeng i forhold til konkurrentene med overlegen byggekvalitet og kjørekomfort.

Mercedes Vito W639 CDI dieselmotorer: BlueEFFICIENCY (2010-2014)

Den reviderte CDI-generasjonen var basert på den nye 2,1-liters firesylindrede motoren med betydelig forbedret virkningsgrad. Til tross for mindre slagvolum hadde 2.1 CDI-motoren med 95 hk samme ytelse som forgjengeren. Versjonen med 116 hk erstattet den tidligere motoren på 109 hk, og leverte et merkbart høyere dreiemoment i det lavere turtallsområdet. Toppmodellen 2.1 CDI med 136 hk (motorkode OM651) imponerte med sin smidige gange og økonomi med et drivstofforbruk på bare 6,8 liter. Alle BlueEFFICIENCY-motorene fikk reviderte injektorer med høyere innsprøytningstrykk og mer presis dosering. Typiske problemområder ble flyttet til AdBlue-systemet og dieselpartikkelfilteret. Motorens holdbarhet økte betydelig takket være optimaliserte materialer og belegg.

Motor Effekt (hk) Forbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
2.1 CDI 95 HK 95 6,5 DPF-regenerering God
2.1 CDI 116 HK 116 6,7 AdBlue-system Bra
2.1 CDI 136 HK 136 6,8 AdBlue-pumpe fra 180 000 km Meget bra

Konklusjon: De beste Mercedes Vito W639-motorene av alle generasjoner

Motorutviklingen til Mercedes Vito W639 viser en kontinuerlig forbedring av effektivitet og miljøvennlighet i løpet av elleve års produksjon. Mens de tidlige CDI-motorene imponerte med sin robusthet, ga BlueEFFICIENCY-motorene betydelige drivstofforbruksfordeler med gjennomgående høy driftssikkerhet.

  • Beste Mercedes Vito W639 dieselmotor:

2.1 CDI med 136 hk fra BlueEFFICIENCY-generasjonen kombinerer optimale kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet på lang sikt.

  • Mest pålitelige Mercedes Vito W639-motor:

2.2 CDI med 150 hk fra den første generasjonen regnes som praktisk talt uforgjengelig og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.

  • Den mest økonomiske motoren i Mercedes Vito W639:

Med sine 6,5 liter gir 2.1 CDI med 95 hk BlueEFFICIENCY den beste økonomien med akseptable kjøreegenskaper.

For alle Mercedes Vito W639-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-55%
MOBIL Delvac MX Super Defense V4 121650 Motorolje 15W-40, 20l
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 15W-40
  • ACEA: ACEA B2, ACEA E3
  • API: API CF-4
  • Produsentens anbefalinger: DDC DFS 93K215, Mack EO-N, Mack EO-M Plus, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3, MTU-2, CUMMINS CES 20071, CUMMINS CES 20072, Mack EO-M, MAN M 3275-1, Renault RLD
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Delvac
  • Versjon: MX Super Defense V4
  • Varenummer: 121650
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Lastebiler
  • egnet for drivstofftype: Diesel
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 1594,78 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 15W-40, 20l
Artikkelnummer: 121650
sammenlignet med Veil. pris 3587,75 kr

1594,78 kr
79,74 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Versjon: XL-III C3
  • Varenummer: 872373
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 497,89 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
497,89 kr
124,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 10
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-10
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 602,59 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-10
Mer
602,59 kr
60,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-5 Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 69
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 332,18 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-5
Mer
332,18 kr
66,44 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 758,20 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
758,20 kr
75,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-56%
FEBI BILSTEIN 21829 Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Anmeldelser - 43
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 521 71, VW TL 521 78, VW TL 525 12, VW TL 726 Y, MB 235.10, Ford WSS-M2C200-D2
  • viskositetsklasse SAE: 75W
  • Vekt [kg]: 0,917
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje manuell girkasse
  • Varenummer: 21829
  • Vår pris: 194,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Artikkelnummer: 21829
sammenlignet med Veil. pris 446,44 kr

194,42 kr
194,42 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Transmax Dexron VI Mercon LV 1550C4 Olje automatgir 1l, Rød
Anmeldelser - 15
Produkt info
  • Produsentens anbefalinger: GM Dexron VI, Ford Mercon LV, Aisin Warner AW-1, Aisin Warner AW-2, Bentley PY112995PA, BMW ATF3+, BMW ATF6, BMW ATF7, BMW ATF+4, Ammix ATF D-III, Elfmatic J6, Ford Mercon ULV, Ford Mercon SP, Honda ATF-3.1, Honda ATF DW-1, Honda ATF Z1, Hyundai SP-IV, Hyundai SP-IV M, Hyundai SP-IV-RR, Jaguar Fluid 8432, JASO M315 1A-LV, JWS 3314, JWS 3317, JWS 3309, JWS 3324, LR LR023288, LR TYK500050, MB 236.10, MB 236.12, MB 236.14, MB 236.15, MB 236.17, Maserati 231603, Mazda ATF M-III, Mazda ATF M-V, Mazda ATF FZ, Mitsubishi SP-II, Mitsubishi SP-III, Mitsubishi SP-IV, Mitsubishi ATF-PA, Mitsubishi ATF-J3, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic S, Nissan Matic F, Subaru F6, Suzuki 2384K, Toyota T-III, Toyota T-IV, Toyota WS, Volvo 1161540, VW G 052 990, VW G 055 540, VW G 060 162, Volvo 97342
  • olje: Fullsyntetisk olje, Syntetisk olje
  • Versjon: Dexron VI Mercon LV
  • Produktlinje: Transmax
  • Tank design: Flaske
  • Girtype: for automatgir
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 1
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Olje automatgir
  • Varenummer: 1550C4
  • Vår pris: 180,78 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Olje automatgir 1l, Rød
Artikkelnummer: 1550C4
180,78 kr
180,78 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 X1
  • Varenummer: 150565
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 582,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
582,41 kr
116,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-38%
VAN WEZEL 3080536 Støtfanger bak høyre bak
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Monteringsposisjon: høyre bak
  • Overflate: grunnet, glatt
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med reflektor
  • Hjulavstand: stor hjulavstand
  • Akselavstand [mm]: 3430
  • Indre lengde [mm]: 1010
  • Form: lang
  • Reservedel til motsatt side: 3080535
  • VAN WEZEL: Støtfanger bak
  • Varenummer: 3080536
  • Vår pris: 961,12 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Støtfanger bak høyre bak
Artikkelnummer: 3080536
sammenlignet med Veil. pris 1563,98 kr

961,12 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
2594 BOSCH 0 986 025 940 Starter 12V, 1,7kW, Tallant.: 12, 30,50, links, Ø 70 mm
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • Nominell ytelse [kW]: 1,7
  • Spenning [V]: 12
  • Tannantall: 12
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Antall festehull 0
  • Flensdiameter [mm]: 70
  • Ant. gjengeboringer: 2
  • Byttedel
  • Klemme: 30,50
  • Posisjon / grad: links
  • drev grunnposisjon [mm]: 15,5
  • startertype: selvlagret
  • Lengde [mm]: 202
  • Gjengemål: M10x1.5
  • gjengemål 1: M10x1.5
  • festevinkel [grad]: 30
  • Vinkelmål kjeveåpning [grad]: 140
  • Vinkelmål festehull [grad]: 30
  • BOSCH: Starter
  • Varenummer: 0 986 025 940
  • Vår pris: 1782,00 kr
  • Tilstand: Refabrikkert
Detaljer
BOSCH Starter 12V, 1,7kW, Tallant.: 12, 30,50, links, Ø 70 mm
Artikkelnummer: 0 986 025 940
1782,00 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL MN7402-20 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 15W-40
  • ACEA: ACEA E2, ACEA A3 / B3, ACEA A2 / B2
  • API: API CG-4, API CF, API SL
  • Produsentens anbefalinger: VW 505 00, VW 501 01, MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS, MTU-2
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Mineralolje
  • Produktlinje: DIESEL
  • Varenummer: MN7402-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1094,91 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: MN7402-20
Mer
1094,91 kr
54,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 438,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
438,04 kr
87,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Rimula R6 LM 550044858 Motorolje 10W-40, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • ACEA: ACEA E6, ACEA E9
  • API: API CK-4
  • JASO: JASO DH-2
  • Produsentens anbefalinger: CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20086, CUMMINS CES 20081, DQC IV-18 LA, DDC DFS 93K222, DDC DFS 93K218, Mack EOS-4.5, Mack EO-O PP, MAN M 3271-1, MB 228.51, MTU-3.1, Renault RLD, Scania LA, Volvo VDS-4.5, Volvo VDS-4, Iveco 18-1809 NG2
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: Rimula
  • Versjon: R6 LM
  • Varenummer: 550044858
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Lastebiler
  • Katalysatortype: for kjøretøy med katalytisk sot / partikkelfilter
  • SHELL: Motorolje
  • Vår pris: 1552,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 10W-40, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 550044858
1552,23 kr
77,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
RepDPF HERTH+BUSS ELPARTS 54271045 Trykkledning, trykksensor (sot- / partikkelfilter)
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • Eksosanlegg: for kjøretøy med fra prod. montert sot / partikkelfilter
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tilkoplingsledning, med verneslage, med mårvern, med bøyler
  • Diameter trykkledningtilkobling [mm]: 5, 6,5
  • Lengde [m]: 1
  • Material: Silikon
  • kjem. egenskap: oljebestandig
  • temperaturområde [°C]: -40
  • Temperaturområde til [°C]: +350
  • Spennområde fra [mm]: 10,0, 11,0, 11,5, 12,5
  • Spenneområde til [mm]: 12,5, 13,5, 14,0, 15,0
  • HERTH+BUSS ELPARTS: Trykkledning, trykksensor (sot- / partikkelfilter)
  • Varenummer: 54271045
  • Vår pris: 825,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
HERTH+BUSS ELPARTS Trykkledning, trykksensor (sot- / partikkelfilter)
Artikkelnummer: 54271045
825,04 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: