Innholdsfortegnelse
VW Golf 2-motorer
VW Golf 2 ble lansert i 1983 og etablerte seg raskt som en bestselger i kompaktklassesegmentet med et bemerkelsesverdig stort utvalg av motorer i løpet av den åtte år lange produksjonsperioden. Den andre Golf-generasjonen bød på et bredt utvalg av bensin- og dieselmotorer, fra økonomiske innstegsmotorer til sportslige høyytelsesmotorer, og la grunnlaget for Volkswagens motorteknologi i tiårene som kom.

VW Golf 2-motorer (1983-1991)
VW Golf 2-generasjonen representerte et betydelig teknologisk sprang i forhold til forgjengeren og satte nye standarder for pålitelighet og holdbarhet i kompaktklassesegmentet. Med riktig vedlikehold nådde de fleste VW Golf 2-motorene lett 300 000 til 500 000 kilometer, og de robuste sugemotorene gikk ofte enda lenger. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på clutchen, girkassen eller understellet - selve motorene viste seg å være praktisk talt uforgjengelige. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,8 GTI 16V med 139 hk, som kombinerte sportslighet med overraskende egnethet for hverdagsbruk. Blant de tekniske høydepunktene var innføringen av katalysatorteknologi, elektronisk tenning i alle modeller og den første 16-ventilers motoren i en Volkswagen. I en markedssammenligning utkonkurrerte Golf 2 klart konkurrenter som Ford Escort og Opel Kadett når det gjaldt byggekvalitet og motorens holdbarhet.
VW Golf 2 bensinmotorer (1983-1991)
VW Golf 2-bensinmotorene besto av et bredt utvalg av sugemotorer, som startet med den økonomiske 1,0-liters motoren med 37 kW (50 hk), som hovedsakelig fungerte som en innstegsmotor. Den mest populære VW Golf 2-motoren var 1,3 MH med 40 kW (55 hk), som senere også ble tilgjengelig i en katalysatorversjon med 44 kW (60 hk). Mer kraft fikk man fra 1,6-litersmotoren i ulike versjoner fra 51 kW (70 hk) til 66 kW (90 hk). Kronen på verket for VW Golf 2-bensinmotorene var GTI-variantene: 1,8 GTI ble lansert i 1984 med 82 kW (112 hk) og ble oppgradert til 103 kW (140 hk) i 1986. Det tekniske høydepunktet var 1,8 GTI 16V som ble lansert i 1987 med 102 kW (139 hk), og som satte nye standarder med sitt topplokk med to kamaksler og fire ventiler per sylinder. Alle VW Golf 2-motorene var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og høy driftssikkerhet, og det var bare enkelte forgasserproblemer i eldre modeller.
VW Golf 2 dieselmotorer (1983-1991)
VW Golf 2-dieselserien begynte med den velprøvde 1,6 D-motoren med 40 kW (54 hk), en sugediesel uten turbolader, som kjennetegnes av eksepsjonell økonomi og holdbarhet. VW Golf 2 1,6 D hadde et drivstofforbruk på bare 4,5-5,0 liter per 100 kilometer og ble ansett som nærmest uforgjengelig - mange eksemplarer kjørte over 500 000 kilometer uten problemer. Fra 1986 kom den mer moderne 1,6 TD med turbolader og 51 kW (70 hk), som ga betydelig mer effekt, men som var noe mer utsatt for skader på turboladeren. VW Golf 2 1,6 TD hadde en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk på rundt 5,5-6,0 liter per 100 kilometer. Begge dieselmotorene i VW Golf 2 var mekanisk enkle, hadde ikke komplisert elektronikk og kunne også enkelt vedlikeholdes av amatørmekanikere. De eneste typiske svakhetene var innsprøytningspumpene ved høye kjørelengder og sporadiske problemer med glødepluggene.
VW Golf 2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 | 50 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svakt motorisert | Gjennomsnittlig |
1,3 MH | 55-60 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Problemer med forgasseren | Bra |
1,6 | 70-90 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,8 GTI | 112-140 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Høy slitasje under sport | Bra |
1,8 GTI 16V | 139 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Komplekst topplokk | Meget bra |
1,6 D | 54 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Langsom, men uforgjengelig | Meget god |
1,6 TD | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Skader på turboladeren | Bra |

Konklusjon: De beste VW Golf 2-motorene gjennom tidene-motorer
VW Golf 2-motorene satte standarder for pålitelighet og lang levetid som fortsatt er uovertrufne i dag. Spesielt de enkle sugemotorene viste seg å være nærmest uforgjengelige og gjorde Golf 2 til en av de mest holdbare bilene i sin tid. Kombinasjonen av robust teknologi, enkelt vedlikehold og høy hverdagstauglighet gjorde denne generasjonen til en milepæl i bilhistorien.
- Beste VW Golf 2 bensinmotor:
VW Golf 2 1,8 GTI 16V med 139 hk kombinerte sportslige ytelser med overraskende pålitelighet og regnes som en av de beste motorene som Volkswagen noensinne har bygget.
- Beste VW Golf 2 dieselmotor:
VW Golf 2 1,6 D med 54 hk var ikke den kraftigste, men den desidert mest driftssikre og økonomiske motoren i hele serien - en ekte langdistanseløper.
- Beste VW Golf 2 allrounder:
VW Golf 2 1,6 med 70-90 hk hadde den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet til hverdagsbruk.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av reservedeler for vedlikehold og reparasjon av klassiske VW Golf 2-motorer, fra originale deler til reproduksjoner av høy kvalitet for restaurering av klassiske biler.