Innholdsfortegnelse
Audi A4 B6 Avant motorer
Audi A4 B6 Avant ble lansert i 2001 som stasjonsvognutgaven av den andre A4-generasjonen og etablerte seg raskt som et premiumalternativ til BMW 3-serie Touring og Mercedes C-Klasse stasjonsvogn. Motorutvalget omfattet både økonomiske TDI-dieselmotorer og kraftige V6-bensinmotorer, som ble teknisk raffinert gjennom kontinuerlig videreutvikling frem til 2005. Denne generasjonen markerte Audis overgang til moderne common rail-dieselmotorer og avanserte FSI-bensinmotorer.

Audi A4 B6 Avant-motorer - første generasjon av stasjonsvognklassen (2001-2005)
B6-generasjonen av A4 Avant var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og mange eksemplarer nådde lett 350 000 til 400 000 kilometer. Større reparasjoner skjedde vanligvis først etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere på TDI-modeller eller timingkjeder på V6-bensinmodeller. 1.9 TDI med 130 hk ble ansett som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, og den kombinerte økonomi og pålitelighet på en perfekt måte. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av Multitronic-girkassen og videreutviklingen av TDI-teknologien med pumpeinjektorinnsprøytning. I en markedssammenligning plasserte A4 B6 Avant seg som det mest teknisk avanserte alternativet, langt foran BMW og Mercedes når det gjaldt dieselteknologi.
Audi A4 B6 Avant TDI-dieselmotorer: første generasjon (2001-2005)
TDI-motorfamilien i B6-generasjonen var basert på velprøvd pumpeinjektorteknologi og tilbød fire effektnivåer fra 100 til 163 hk. 1,9 TDI med motorkode AVF (130 hk) viste seg å være seriens høydepunkt med et drivstofforbruk på bare 6,2 liter per 100 kilometer og minimale problemer frem til godt over 300 000 kilometer. Den svakeste representanten var 1,9 TDI med 100 hk (motorkode AVB), som ofte ble overbelastet på grunn av sine lave effektreserver. 2,5 TDI V6-motorene (motorkode AKE, BAU, BDG) leverte mellom 150 og 163 hk, men var utsatt for turboladerproblemer og kostbare reparasjoner av innsprøytningssystemet etter 180 000 kilometer. Typiske svake punkter for alle TDI-variantene var glødepluggene etter 120 000 kilometer og innsprøytningspumpene etter 250 000 kilometer, sistnevnte med reparasjonskostnader på 2 000 til 3 000 euro.
Audi A4 B6 Avant bensinmotorer: første generasjon (2001-2005)
Bensinmotorene i B6-generasjonen besto av både firesylindrede og V6-motorer med ytelser mellom 130 og 220 hk. Midtpunktet var 2.0 FSI med motorkode BGB (150 hk), som var en av de første bensinmotorene med direkte innsprøytning og som fortsatt regnes som pålitelig i dag. V6-motorene 2.4 (motorkode BDV, 170 hk) og 3.0 (motorkode ASN, 220 hk) bød på sportslige ytelser, men var utsatt for problemer med registerkjeden etter 150 000 kilometer, noe som resulterte i reparasjonskostnader på 1 500-2 500 euro. 1,8T (motorkode BFB, 163 hk) viste seg å være problematisk med hyppige skader på turboladeren etter 120 000 kilometer og kostbare reparasjoner av tennspolen. 1,6-litersmotoren (motorkode ALZ, 102 hk) ble ansett som undermotorisert i forhold til bilens vekt, men viste best holdbarhet på lang sikt uten noen store svakheter.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 TDI (100 HK) | 100 | 6,0 | Underdrevet | Gjennomsnitt |
1,9 TDI (130 HK) | 130 | 6,2 | Glødeplugger etter 120 000 km | Meget bra |
2,5 TDI V6 (150 HK) | 150 | 7,8 | Turbolader etter 180 000 km | Bra |
2,5 TDI V6 (163 HK) | 163 | 8,1 | Innsprøytningspumpe etter 250 000 km | Bra |
1,6 bensin | 102 | 8,5 | Underdrevet | Bra |
1.8T | 163 | 9,2 | Turbolader etter 120 000 km | Moderat |
2.0 FSI | 150 | 8,8 | Ingen store svakheter | Meget bra |
2.4 V6 | 170 | 10,1 | Tannkjede etter 150 000 km | Bra |
3.0 V6 | 220 | 11,2 | Tannkjede etter 150 000 km | Bra |

Konklusjon: De beste Audi A4 B6 Avant-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen av Audi A4 B6 Avant gjenspeiler Audis fokus på dieselteknologi og innovative bensinmotorer. Til tross for noen typiske svakheter i turboladere og timingkjeder, oppnådde de fleste motorene imponerende kjørelengder og satte standarder i mellomklassen.
- Beste Audi A4 B6 Avant dieselmotor:
1,9 TDI med 130 hk (motorkode AVF) kombinerte optimale kjøreegenskaper med minimalt drivstofforbruk og eksepsjonell driftssikkerhet over 350 000 kilometer.
- Beste Audi A4 B6 Avant bensinmotor:
2.0 FSI med 150 hk (motorkode BGB) imponerte som en pioner innen direkte innsprøytning med balanserte kjøreegenskaper og lave vedlikeholdskostnader.
- Audi A4 B6 Avant-motoren med lengst levetid:
Den 1,6-liters bensinmotoren med 102 hk viste seg å være nærmest uforgjengelig til tross for sin beskjedne ytelse, og nådde regelmessig over 400 000 kilometer uten større reparasjoner.
For alle Audi A4 B6 Avant-motorer finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.