Innholdsfortegnelse
Audi A3 8VA-motorer
Tredje generasjon Audi A3 (8V) ble lansert i 2012 og etablerte seg som en teknologisk pioner i det kompakte premiumsegmentet. Det varierte motorutvalget utviklet seg kontinuerlig gjennom hele produksjonsperioden og inkluderte både økonomiske innstegsmotorer og kraftige sportsversjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle sugemotorer til ultramoderne turbomotorer med hybridteknologi hadde en varig innvirkning på denne generasjonen.

Audi A3 8VA-motorer - første generasjon MQB-plattform (2012-2016)
Den første fasen av den tredje A3-generasjonen var basert på den nye MQB-plattformen og førte med seg en grunnleggende fornyelse av motorutvalget. Disse motorene har en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og da er det særlig registerkjeden i bensinmotorene og innsprøytningssystemet i dieselmotorene som krever oppmerksomhet. 2.0 TDI med 150 hk regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, ettersom den kombinerer ytelse, effektivitet og holdbarhet på en optimal måte. Introduksjonen av EA888-motorfamilien for bensinmotorer og videreutviklingen av TDI-enhetene markerte viktige tekniske milepæler. Sammenlignet med konkurrenter som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse, posisjonerer A3 seg som det teknologisk mest avanserte alternativet med det bredeste motorutvalget.
Audi A3 8VA TFSI bensinmotorer første generasjon (2012-2016)
TFSI-motorutvalget besto av tre grunnvarianter, som alle var basert på moderne turbolading. 1.2 TFSI med 110 hk (CJZA) var innstegsmodellen og imponerte med sitt lave drivstofforbruk, men hadde tidvis problemer med registerkjeden fra 120 000 kilometer. 1,4 TFSI med 122 hk (CXSA) etablerte seg som en populær mellomting med balanserte ytelser, mens 140 hk-versjonen (CZCA) med sylinderdeaktivering (COD) sørget for ekstra effektivitet. COD-teknologien viste seg tidvis å være problematisk med begge 1,4-liters motorene, som kunne kreve service etter 100 000 kilometer.
Den kraftige 1,8 TFSI-motoren med 180 hk (CJSA/CJSB) hadde sportslige ytelser og ble ansett som den mest pålitelige bensinmotoren i den første generasjonen. Den robuste konstruksjonen og den velprøvde EA888-basen sørget for lave feilrater. S3-versjonen med 2.0 TFSI og 300 hk (CJXC) representerte toppen av ytelsesskalaen og imponerte med sin smidige gange og trekkraft, men krevde presise vedlikeholdsintervaller for optimal levetid.
Audi A3 8VA TDI-dieselmotorer første generasjon (2012-2016)
TDI-motorserien var basert på den velprøvde EA288-familien og hadde tre effektnivåer. 1,6 TDI med 110 hk (CXMA) fungerte som en økonomisk innstegsdiesel med et forbruk på rundt 4,2 liter per 100 kilometer. Den enkle konstruksjonen uten SCR-katalysator gjorde den lite vedlikeholdskrevende, men begrenset effekten.
2.0 TDI var tilgjengelig i to varianter: 150 hk (CRLB) og 184 hk (CUNA). 150 hk-versjonen utviklet seg til å bli bestselgeren i serien og imponerte med sin ideelle balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Motoren oppnådde lett en kjørelengde på 300 000 kilometer med regelmessig vedlikehold. Versjonen med 184 hk ga ekstra sportslige egenskaper, men krevde mer intensivt vedlikehold av eksosetterbehandlingssystemet på grunn av den høyere belastningen.
Alle TDI-motorene i denne generasjonen hadde moderne common rail-innsprøytning og imponerte med sin smidige gange. Typiske svakheter var i området rundt innsprøytningsdysene etter 180 000 kilometer og av og til i høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TFSI | 110 | 5,6 | Tannhjulskjede fra 120 000 km | God |
1,4 TFSI | 122/140 | 5,4/5,1 | COD-system fra 100 000 km | Bra |
1,8 TFSI | 180 | 6,2 | Mindre problemer | Meget bra |
2.0 TFSI S3 | 300 | 7,8 | Vedlikeholdskrevende høy ytelse | Bra |
1,6 TDI | 110 | 4,2 | Begrenset ytelse | God |
2,0 TDI | 150 | 4,5 | Innsprøytningsdyser fra 180 000 km | Meget bra |
2,0 TDI | 184 | 4,8 | Intensiv etterbehandling av eksos | Bra |

Audi A3 8VA-motorer - Euro-6 ansiktsløftning og elektrifisering (2016-2020)
Ansiktsløftningen i 2016 førte ikke bare med seg visuelle endringer, men også en grunnleggende overhaling av motorutvalget. Innføringen av Euro 6-standarden krevde omfattende tekniske justeringer, samtidig som de første elektrifiserte drivverkene ble introdusert. Den typiske kjørelengden steg til mellom 280 000 og 380 000 kilometer, noe som skyldtes forbedret materialkvalitet og optimaliserte produksjonstoleranser. Større reparasjoner ble utsatt til 180 000 til 220 000 kilometer, noe som skyldtes kontinuerlig videreutvikling. 35 TFSI med 150 hk etablerte seg som den beste motoren i denne generasjonen, ettersom den kombinerte moderne effektivitet med velprøvd pålitelighet. Introduksjonen av e-tron hybriddrift markerte starten på elektrifiseringen hos Audi, mens de reviderte TDI-motorene beviste sin tekniske overlegenhet til tross for dieselskandalen.
Audi A3 8VA TFSI bensinmotorer ansiktsløftning (2016-2020)
Den reviderte TFSI-serien fikk nye betegnelser i henhold til Audis system med ytelsesindekser. 30 TFSI med 116 hk (DKLA) erstattet 1,2-litersmotoren og var basert på en ny 1,0-liters tresylindret motor med forbedret virkningsgrad. Den kompakte konstruksjonen reduserte vekten, mens den optimaliserte turboladingen sørget for livlige ytelser. Av og til oppstod det problemer med registerkjeden etter 140 000 kilometer, men det var sjeldnere enn med forgjengeren.
35 TFSI med 150 hk (DADA) utviklet seg til å bli midtpunktet i bensinmotorutvalget. Den var basert på 1,5-liters TSI-motoren med sylinderdeaktivering, og ga en optimal kombinasjon av ytelse og forbruk. Miller-forbrenningsprosessen og den optimaliserte COD-teknologien reduserte drivstofforbruket til under 5,5 liter per 100 kilometer. Driftssikkerheten overgikk klart den forrige generasjonen, ettersom Audi hadde eliminert de kjente svake punktene.
De sportslige variantene 40 TFSI med 190 hk (DKZA) og 45 TFSI med 245 hk for S3 (DKZA/DNWA) avrundet toppsegmentet. Begge motorene var basert på den velprøvde 2,0-liters EA888-motoren, og imponerte med sin smidige gange og trekkraft. S3-versjonen med 245 hk erstattet motoren med 300 hk, og hadde et mer balansert forhold mellom effekt og vekt takket være optimalisert tuning.
Audi A3 8VA TDI-dieselmotorer ansiktsløftning (2016-2020)
TDI-motorserien ble grunnleggende revidert og fikk omfattende systemer for etterbehandling av avgasser for Euro 6-standarden. 30 TDI med 116 hk (DGTC) erstattet 1,6-liters motoren og var basert på en ny 1,6-liters motor med SCR-katalysator. AdBlue-innsprøytning ble obligatorisk, noe som førte til økte driftskostnader, men reduserte utslippsverdiene drastisk.
35 TDI med 150 hk (DFGA) etablerte seg som etterfølgeren til den vellykkede 2.0 TDI og beholdt sine positive egenskaper. Forbedret innsprøytning og optimalisert forbrenningskammergeometri økte effektiviteten ytterligere, samtidig som den robuste konstruksjonen muliggjorde kjørelengder på over 350 000 kilometer. Etterbehandling av eksosgassen krevde regelmessig påfylling av AdBlue og sporadisk regenerering av partikkelfilteret.
Den kraftige 40 TDI-varianten med 184 hk (DGTB) ga sportslige kjøreegenskaper med moderat drivstofforbruk. Bi-turboladingen sørget for kraftig akselerasjon fra lave turtall, mens den sofistikerte eksosteknologien oppfylte de høyeste utslippskravene.
Audi A3 8VA e-tron hybridmotorer (2016-2020)
A3 Sportback e-tron markerte Audis inntreden i plug-in hybridteknologi i kompaktsegmentet. Systemet kombinerte en 1.4 TFSI med 150 hk (CUKB) og en elektrisk motor med 102 hk for å produsere en systemeffekt på 204 hk. Batteriet på 8,8 kWh muliggjorde en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer i henhold til NEDC-normen.
Hybridteknologien var basert på en 6-trinns S-tronic-girkasse med integrert elmotor, og imponerte med sømløse overganger mellom kjøremodusene. I elektrisk modus nådde A3 e-tron en toppfart på 130 km/t, noe som var helt adekvat for bykjøring. Systemintegrasjonen viste seg å være pålitelig, selv om batteriet begynte å miste kapasitet etter 150 000 kilometer.
Ladingen tok 2,5 timer via en wallbox og rundt fire timer via en stikkontakt. Rekuperasjon under bremsing og nedbremsing bidro til effektiviteten, mens ulike kjøremoduser muliggjorde optimal tilpasning til ulike kjøresituasjoner.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
30 TFSI | 116 | 5,3 | Tannkjede fra 140 000 km | God |
35 TFSI | 150 | 5,4 | Svært små problemer | Meget bra |
40 TFSI | 190 | 6,1 | Teknologi med høyt vedlikeholdsbehov | Bra |
45 TFSI S3 | 245 | 7,2 | Høy ytelse krever presisjon | Bra |
30 TDI | 116 | 4,1 | AdBlue-system | Bra |
35 TDI | 150 | 4,3 | Etterbehandling av eksosgass | Meget bra |
40 TDI | 184 | 4,6 | Bi-Turbo kompleks | Bra |
e-tron Hybrid | 204 | 1,7 | Batterikapasitet fra 150 000 km | Bra |

Konklusjon: De beste Audi A3 8VA-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen til Audi A3 8V gjenspeiler den teknologiske utviklingen i bilindustrien: fra konvensjonelle turbomotorer til Euro 6-kompatible motorer og elektrifisering. Den kontinuerlige forbedringen av effektivitet, utslipp og pålitelighet hadde en varig innvirkning på denne generasjonen. Spesielt i andre halvdel av produksjonsperioden ble det produsert sofistikerte motorer som kombinerte høy kjørelengde med moderne miljøbeskyttelse.
- Beste Audi A3 8VA bensinmotor:
35 TFSI med 150 hk (DADA) fra facelift-generasjonen kombinerer moderne 1,5-liters TSI-teknologi med sylinderdeaktivering og Miller-forbrenningsprosess. Den balanserte kraftleveransen, det lave drivstofforbruket og den høye driftssikkerheten gjør den til det ideelle valget for de fleste bilførere.
- Beste Audi A3 8VA dieselmotor:
2.0 TDI med 150 hk (CRLB) fra første generasjon setter standarden når det gjelder holdbarhet og effektivitet. Den velprøvde teknologien uten altfor komplisert etterbehandling av eksosen gjør det mulig å kjøre over 300 000 kilometer med moderate driftskostnader.
- Fremtidens teknologi:
A3 Sportback e-tron med en systemeffekt på 204 hk demonstrerte potensialet i plug-in hybridteknologien allerede i 2016. Som en pioner innen elektrifisering i det kompakte premiumsegmentet la den grunnlaget for dagens e-tron-familie.
Reservedeler til alle Audi A3 8VA-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i dokumentert kvalitet og til gunstige priser.