Innholdsfortegnelse
Fiat Panda 169 motorer
Fiat Panda 169, som ble produsert fra 2003 til 2012, etablerte seg som en pålitelig bybil med et sofistikert utvalg av motorer. Den andre generasjonen av den italienske småbilen bød på en rekke økonomiske bensin- og dieselmotorer, som kjennetegnes av robusthet og økonomi. Den teknologiske utviklingen i løpet av den ni år lange produksjonsperioden gjenspeilte skiftet mot mer miljøvennlige og effektive drivsystemer.

Fiat Panda 169-motorer - Kompakt effektivitet (2003-2012)
Fiat Panda 169-motorene kjennetegnes av en eksepsjonell lang levetid, og mange av bilene har kjørt mellom 250 000 og 300 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 150 000 til 200 000 kilometer, noe som gjør Panda til en av de mest pålitelige småbilene i sin klasse. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.3 MultiJet 16V med 75 hk, som ga en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av MultiJet-dieselteknologien og senere Start-Stop-systemene, mens problemområdene hovedsakelig var å finne i de tidlige 1.2 8V-motorene. På markedet posisjonerte Panda seg som et lavprisalternativ til tyske konkurrenter som VW Polo eller Opel Corsa, men imponerte med lavere driftskostnader.
Fiat Panda 169 bensinmotorer (2003-2012)
Bensinmotorene i Fiat Panda 169 var basert på velprøvd FIRE-teknologi (Fully Integrated Robotised Engine) og ga et solid grunnlag for bytrafikk. Motorprogrammet omfattet 1.1 FIRE med 54 hk (motorkode 187A1.000), 1.2 8V FIRE med 60 hk (188A4.000) og senere 1.2 8V med 69 hk (169A4.000). 1,4 16V med 100 hk (843A1.000) rundet av toppsjiktet og bød på betydelig bedre kjøreegenskaper.
Den beste bensinmotoren var helt klart 1,2 8V med 69 hk fra den senere produksjonsfasen, som imponerte med forbedrede materialer og optimaliserte styreenheter. De tidlige 1,2 8V-motorene med 60 hk viste seg derimot å være problematiske, og fikk ofte problemer med topplokkpakningen etter 120 000 kilometer. Typiske svake punkter for alle FIRE-motorene er vannpumpen (utskifting anbefales etter 100 000 kilometer) og lambdasonden (fra 80 000 kilometer). På 16V-motorene bør registerkjeden kontrolleres etter 150 000 kilometer, da den har en tendens til å strekke seg.
Fiat Panda 169 dieselmotorer (2003-2012)
Dieselmotorene i Panda 169 var blant de mest avanserte på sin tid, og var basert på MultiJet-teknologi fra Bosch. 1,3 MultiJet 8V med 70 hk (188A9 000) og 1,3 MultiJet 16V med 75 hk (199A2 000) var tilgjengelige. Senere kom en ECO-versjon av 75 hk-motoren med start-stopp-system, noe som reduserte drivstofforbruket til imponerende 4,2 liter per 100 kilometer.
1.3 MultiJet 16V med 75 hk viste seg å være en absolutt langdistanseløper og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer med riktig vedlikehold. Kritiske komponenter er svinghjulet med to massemotorer (utskifting etter 180 000 kilometer), innsprøytningspumpen (første problemer fra 200 000 kilometer) og dieselpartikkelfilteret i biler fra og med 2006. Den svakere 70 hk-motoren hadde tidvis problemer med turboladeren fra og med 150 000 kilometer, men forble generelt svært pålitelig. Alle MultiJet-motorene krever motorolje av høy kvalitet (5W-30) og korte skifteintervaller på 15 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 BRANN | 54 | 6,8 | Vannpumpe, lav ytelse | Gjennomsnittlig |
1,2 8V BRANN (60 HK) | 60 | 6,5 | Topplokkpakning, lambdasonde | Moderat |
1,2 8V FIRE (69 HK) | 69 | 6,2 | Vannpumpe etter 100 000 km | God |
1.4 16V | 100 | 7,1 | Tannkjede, høyere drivstofforbruk | Bra |
1,3 MultiJet 8V | 70 | 4,8 | Turbolader fra 150 000 km | Bra |
1,3 MultiJet 16V | 75 | 4,5 | Svinghjul med to masser | Meget bra |
1,3 MultiJet ECO | 75 | 4,2 | DPF-problemer på korte kjøreturer | Meget bra |

Konklusjon: De beste Fiat Panda 169-motorene av alle generasjoner
Motorutvalget i Fiat Panda 169 gjenspeiler italiensk ingeniørkunst i sin reneste form, og spesielt dieselmotorene imponerte med sin eksepsjonelle holdbarhet og økonomi. Kontinuerlig videreutvikling i løpet av den ni år lange produksjonsperioden resulterte i sofistikerte og pålitelige drivsystemer som fortsatt i dag regnes som referanse for kompakte og effektive motorer.
- Beste bensinmotor i Fiat Panda 169:
1,2 8V FIRE med 69 hk fra den senere produksjonsfasen imponerer med pålitelighet, moderate ytelser og et akseptabelt drivstofforbruk på 6,2 liter per 100 kilometer.
- Beste Fiat Panda 169 dieselmotor:
1.3 MultiJet 16V med 75 hk regnes som et mesterverk innen dieselteknologi og byr på en uslåelig kombinasjon av ytelse, et drivstofforbruk på bare 4,5 liter og en lang levetid på over 400 000 kilometer.
- Den mest økonomiske motoren i Fiat Panda 169:
1.3 MultiJet ECO med 75 hk og Start-Stop-system oppnår et rekordlavt drivstofforbruk på bare 4,2 liter per 100 kilometer og er perfekt for miljøbevisste sjåfører som kjører mye og ofte.
For alle Fiat Panda 169-motorer finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet hos AUTODOC for å sikre lang levetid for din lille italienske bil.