Innholdsfortegnelse
VW Touran 1T3-motorer
Første generasjon VW Touran (1T) ble lansert i 2003 som en kompakt varebil og etablerte seg raskt som en populær familieløsning i segmentet for kompakte varebiler. Motorutvalget i de ulike generasjonene gjenspeiler den teknologiske utviklingen til Volkswagen - fra de tidlige FSI-bensinmotorene til de velprøvde TDI-dieselmotorene og moderne TSI-motorene. Spesielt 1T3-generasjonen viser på en imponerende måte hvordan Volkswagen har klart å øke både effektiviteten og påliteligheten gjennom kontinuerlig videreutvikling.

VW Touran 1T3-motorer - andre facelift-generasjon (2010-2015)
1T3-generasjonen av VW Touran markerer det siste evolusjonstrinnet i den første Touran-serien, og brakte avgjørende forbedringer i motorutvalget. Denne generasjonen kjennetegnes av høy driftssikkerhet, og med godt vedlikeholdte biler når de lett opp i 250 000 til 300 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, noe som gjør Touran 1T3 til en av de kompakte varebilene i sin tid som krever minst vedlikehold.
2.0 TDI med 140 hk regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, og kombinerer optimale ytelser med enestående holdbarhet. Blant de tekniske høydepunktene i 1T3-epoken er innføringen av common rail-teknologi i alle dieselvarianter og optimaliseringen av TSI-bensinmotorene for økt effektivitet. I en markedssammenligning posisjonerer Touran 1T3 seg som en teknisk moden konkurrent til Ford C-Max og Opel Zafira, der spesielt motorens holdbarhet er et konkurransefortrinn.
VW Touran 1T3 TSI-bensinmotorer (2010-2015)
TSI-bensinmotorene i 1T3-generasjonen er basert på den velprøvde EA111-motorfamilien og byr på en balansert blanding av ytelse og effektivitet. 1,2 TSI med 105 hk (motorkode CBZB) og 1,4 TSI var tilgjengelig i to effektnivåer med 122 hk (CAXA) og 140 hk (CAVD). 1,4 TSI med 140 hk viser seg å være en spesielt harmonisk motor for Touran, ettersom den tilbyr tilstrekkelige reserver for fullastet kjøring.
Typiske svakheter ved TSI-motorene viser seg vanligvis mellom 120 000 og 150 000 kilometer i form av problemer med registerkjeden, og 1,2 TSI-motorene er gjerne mer utsatt enn 1,4-litersvariantene. Høytrykkspumpen kan vise tegn på slitasje i alle TSI-versjoner etter rundt 100 000 kilometer, noe som merkes i form av ujevn tomgangskjøring og tap av effekt. Et positivt aspekt som bør fremheves er turboladernes gode respons, som sjelden gir problemer selv ved høye kjørelengder.
VW Touran 1T3 TDI-dieselmotorer (2010-2015)
TDI-dieselmotorene i 1T3-generasjonen representerer høydepunktet i den første Touran-æraen og anses for å være spesielt holdbare og effektive. Utvalget omfatter 1.6 TDI med 105 hk (CAYC), 2.0 TDI med 140 hk (CFHC) og den sportslige 2.0 TDI med 170 hk (CBBB). Alle motorene har common rail-innsprøytning og oppfyller Euro 5-utslippsnormen.
2.0 TDI med 140 hk etablerte seg raskt som en kundefavoritt, ettersom den kombinerer optimale kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på rundt 5,8 liter per 100 kilometer. Styrken ligger i den jevne kraftleveransen og den stillegående driften, samtidig som den har tilstrekkelig dreiemoment til å trekke. Den mindre 1.6 TDI er mer økonomisk når det gjelder drivstofforbruk, men når sine grenser ved kjøring med full last eller i oppoverbakker.
Eksosresirkuleringsventilene kan være problematiske i alle TDI-variantene, da de har en tendens til å bli tette mellom 80 000 og 120 000 kilometer, og da må de rengjøres eller skiftes ut. Dieselpartikkelfilteret viser de første regenereringsproblemene etter rundt 100 000 kilometer på hovedsakelig korte byturer, mens betydelig høyere kjørelengder er mulig uten problemer på vanlig motorveiskjøring.
Motoreffekt | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 105 | 6,2 | Tannhjulskjede, høytrykkspumpe | God |
1,4 TSI 122 HK | 122 | 6,4 | Tannkjede fra 150 000 km | God |
1,4 TSI 140 HK | 140 | 6,6 | Aktuator for turbolader | Meget bra |
1,6 TDI | 105 | 5,4 | EGR-ventil, DPF for korte avstander | Bra |
2,0 TDI 140 HK | 140 | 5,8 | EGR-ventil etter 100 000 km | Meget bra |
2,0 TDI 170 HK | 170 | 6,1 | Turbolader, injektorer | Gjennomsnittlig |

Sammendrag: De beste VW Touran 1T3-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen av VW Touran 1T3 demonstrerer på en imponerende måte hvordan Volkswagen har utviklet velprøvd teknologi til perfeksjon og kontinuerlig økt både effektivitet og pålitelighet. Den siste generasjonen av den første Touran-serien kombinerer sofistikert ingeniørkunst med praktiske egenskaper og tilbyr et av de mest homogene motorprogrammene i segmentet for kompakte varebiler.
- Beste VW Touran 1T3 bensinmotor:
1,4 TSI med 140 hk - gir optimal balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet med tilstrekkelige reserver for alle bruksområder.
- Beste VW Touran 1T3 dieselmotor:
2.0 TDI med 140 hk - regnes som referansen for dieselteknologi med lang levetid, utmerket kjørekultur og moderat drivstofforbruk med høy hverdagstauglighet.
- Den mest pålitelige allrounderen:
2.0 TDI med 140 hk - kombinerer de beste langtidsegenskapene med lave driftskostnader og egner seg både for hyppige sjåfører og familier med sporadiske langreiser.
Reservedeler til alle VW Touran 1T3-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i velprøvd kvalitet og til rimelige priser.