• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Opel Corsa E x15-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Opel Corsa E x15-motorer - første generasjon med ny plattform (2014-2016)
    1. Opel Corsa E x15 bensinmotorer første generasjon (2014-2016)
    2. Opel Corsa E x15 dieselmotorer første generasjon (2014-2016)
  2. Opel Corsa E x15-motorer - modelloppdatering med Euro-6 (2017-2019)
    1. Oppdatering av Opel Corsa E x15 bensinmotormodell (2017-2019)
    2. Oppgradering av Opel Corsa E x15 dieselmotormodell (2017-2019)
  3. Konklusjon: De beste Opel Corsa E x15-motorene av alle generasjoner

Opel Corsa E x15 ble lansert i 2014 som den femte generasjonen av den populære småbilserien, og posisjonerte seg som en moderne, effektiv bybil med forbedret kvalitet sammenlignet med sine forgjengere. Motorutvalget i Corsa E x15-generasjonen inkluderte både velprøvde og helt nye motorer, alt fra økonomiske tresylindrede bensinmotorer til moderne turbodieselmotorer. I løpet av produksjonsperioden fra 2014 til 2019 fortsatte drivlinjeutvalget å utvikle seg og integrerte moderne teknologier som start-stopp-systemer og optimalisert eksosrensing.

Opel Corsa E x15-motorer - første generasjon med ny plattform (2014-2016)

Opel Corsa E x15-motorer - første generasjon med ny plattform (2014-2016)

Den første fasen av Corsa E x15-generasjonen innebar en fullstendig omorganisering av motorutvalget. Med riktig vedlikehold er en kjørelengde på 250 000 til 300 000 kilometer realistisk, mens større reparasjoner vanligvis skjer mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 1.4 Turbo med 100 hk, som kombinerte ytelse og driftssikkerhet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av den nye tresylindrede teknologien og de toppmoderne common rail-dieselmotorene. I småbilsegmentet plasserte Corsa E x15 seg dermed godt over konkurrenter som Renault Clio eller Peugeot 208, spesielt når det gjaldt motorutvalget.

Opel Corsa E x15 bensinmotorer første generasjon (2014-2016)

Bensinmotorutvalget startet med tre forskjellige motorer som dekket ulike behov. Den firesylindrede 1,2-literen med 70 hk (motorkode B12XE) var innstegsmotoren og viste seg å være svært pålitelig, men manglet litt kraft ved motorveikjøring. Langt mer interessant var den firesylindrede 1,4-literen med 90 hk (motorkode A14XER), som kombinerte velprøvd GM-teknologi med god anvendelighet i hverdagen. 1,4 Turbo med 100 hk (motorkode A14NET), som med sin turbolader leverte rikelig med dreiemoment selv på lave turtall, toppet utvalget.

Problemområder med 1,2-literen oppstod hovedsakelig med registerkjeden fra rundt 120 000 kilometer, mens 1,4 Turbo tidvis utviklet problemer med turboladeren fra 180 000 kilometer. 1,4-liters sugemotoren ble ansett for å være tilnærmet problemfri og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 250 000 kilometer uten større reparasjoner.

Opel Corsa E x15 dieselmotorer første generasjon (2014-2016)

Dieselutvalget var begrenset til den velprøvde 1,3 CDTi med 75 hk og 95 hk (motorkode A13DTE), som allerede var kjent fra andre GM-modeller. Denne Multijet-dieselen fra Fiat viste seg å være økonomisk og slitesterk, med et drivstofforbruk på under 4 liter per 100 kilometer og en typisk kjørelengde på 300 000 til 400 000 kilometer. 95 hk-versjonen hadde bedre dreiemoment for motorveikjøring, mens 75 hk-versjonen først og fremst var beregnet for bykjøring.

Typiske svakheter var eksosresirkuleringsventilen fra rundt 100 000 kilometer og sporadiske problemer med partikkelfilteret ved overveiende korte bykjøringer. Tannreimen måtte skiftes hver 120 000. kilometer, noe som var nødvendig på grunn av motorens interferenskonstruksjon.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1.2 B12XE 70 5,5 Tannkjede fra 120 000 km Gjennomsnittlig
1,4 A14XER 90 6,0 Nesten ingen problemer Meget bra
1,4 Turbo A14NET 100 5,8 Turbolader fra 180 000 km Bra
1,3 CDTi A13DTE 75/95 3,8 EGR-ventil, partikkelfilter Bra

Opel Corsa E x15-motorer - modelloppdatering med Euro-6 (2017-2019)

Modelloppdateringen i 2017 innebar først og fremst en tilpasning til Euro 6-utslippsstandarden og introduksjonen av nye motorvarianter. Driftssikkerheten holdt seg på det vanlige høye nivået på 250 000 til 350 000 kilometer, og noen av de reviderte motorene ble til og med mer holdbare. Den nye 1.4 Turbo med 150 hk representerte det absolutte høydepunktet i hele Corsa E x15-æraen og forvandlet den lille bilen til en ekte sportsbil. Blant de tekniske nyvinningene var forbedret utslippskontroll, optimaliserte innsprøytningssystemer og automatisk start-stopp som standard på enkelte motorer. Sammenlignet med konkurrenter som Ford Fiesta ST eller VW Polo GTI tilbød Opel dermed et billigere alternativ med sammenlignbare ytelser.

Oppdatering av Opel Corsa E x15 bensinmotormodell (2017-2019)

Det reviderte bensinmotorutvalget ble utvidet med den spektakulære 1,4 Turbo med 150 hk (motorkode A14NET), som utelukkende ble brukt i Corsa OPC. Denne motoren var basert på den velkjente 1.4 Turbo, men fikk en større turbolader, mer sportslig innstilling og forsterkede interne komponenter. Samtidig ble de eksisterende motorene 1.2 med 70 hk og 1.4 med 90 hk revidert og tilpasset Euro 6-standarder.

Turboen på 150 hk utviklet et imponerende dreiemoment på 220 Nm allerede fra 1800 o/min og katapulterte Corsa fra 0 til 100 km/t på under 7 sekunder. Den høye termiske belastningen viste seg imidlertid å være problematisk, noe som kunne føre til for tidlig slitasje på turboladeren fra rundt 120 000 kilometer. De mildere motorvariantene fikk optimaliserte registerkjeder og forbedrede tetninger, noe som økte levetiden ytterligere.

Oppgradering av Opel Corsa E x15 dieselmotormodell (2017-2019)

Den velprøvde 1.3 CDTi forble ryggraden i dieselprogrammet etter faceliften, men ble grundig revidert. Euro 6-versjonen med 95 hk (motorkode A13DTE) fikk et forbedret eksosrensesystem med et optimalisert partikkelfilter og mer presis AdBlue-injeksjon. Det ble også introdusert en ny versjon med 110 hk, som gir mer kraft for motorveikjøring.

De reviderte dieselmotorene viste betydelig færre problemer med partikkelfilteret, ettersom programvaren for regenereringssykluser ble optimalisert. EGR-ventilen var fortsatt et svakt punkt fra rundt 120 000 kilometer, mens tannremmen fortsatt skulle skiftes hver 120 000 kilometer. 110 hk-versjonen viste seg å være spesielt slitesterk og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 350 000 kilometer.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1.2 B12XE Euro-6 70 5,3 Forbedret timingkjede God
1,4 A14XER Euro-6 90 5,7 Minimal Meget bra
1,4 Turbo A14NET 150 6,8 Turbolader fra 120 000 km Gjennomsnittlig
1,3 CDTi A13DTE Euro-6 95/110 3,6 EGR-ventil Meget god

Konklusjon: De beste Opel Corsa E x15-motorene av alle generasjoner

Motorutviklingen i Corsa E x15-generasjonen viser en konsekvent videreutvikling av velprøvd teknologi med fokus på effektivitet og pålitelighet. Mens de første årene fortsatt hadde noen barnesykdommer, nådde de senere Euro 6-motorene et svært høyt kvalitetsnivå. Utvalget fra økonomiske innstegsmotorer til den sportslige 150 hk turboen dekket nesten alle behov.

  • Beste Opel Corsa E x15 bensinmotor:

1,4 A14XER med 90 hk imponerer med sin balanserte kombinasjon av hverdagstauglighet, driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk, samtidig som den byr på tilstrekkelige reserver for motorveikjøring.

  • Beste Opel Corsa E x15 dieselmotor:

1.3 CDTi A13DTE med 95 hk i Euro 6-versjonen representerer det optimale kompromisset mellom økonomi, holdbarhet og kjøreegenskaper, spesielt i den reviderte versjonen fra 2017.

  • Den mest sportslige Opel Corsa E x15-motoren:

1,4 Turbo A14NET med 150 hk forvandler Corsa til en ekte sportsbil og gir kjøreegenskaper på GTI-nivå, men krever intensivt vedlikehold for maksimal holdbarhet.

For alle Opel Corsa E x15 -motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, hjulside, framaksel, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Monteringsposisjon: hjulside, framaksel
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, hjulside, framaksel, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-56%
FEBI BILSTEIN 21829 Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Anmeldelser - 43
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 521 71, VW TL 521 78, VW TL 525 12, VW TL 726 Y, MB 235.10, Ford WSS-M2C200-D2
  • viskositetsklasse SAE: 75W
  • Vekt [kg]: 0,917
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje manuell girkasse
  • Varenummer: 21829
  • Vår pris: 194,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Artikkelnummer: 21829
sammenlignet med Veil. pris 446,44 kr

194,42 kr
194,42 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • API: API SN
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 953,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
953,38 kr
190,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-38%
FEBI BILSTEIN 38586 Stabilisatorsett framaksel
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel
  • Lengde [mm]: 1045
  • Vekt [kg]: 3,28
  • Stabilisatordiameter [mm]: 19
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med gummilagre
  • FEBI BILSTEIN: Stabilisatorsett
  • Varenummer: 38586
  • Vår pris: 2189,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Stabilisatorsett framaksel
Artikkelnummer: 38586
sammenlignet med Veil. pris 3569,72 kr

2189,87 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 598,50 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

598,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 438,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
438,04 kr
87,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 598,50 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
598,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 XE
  • Varenummer: 150941
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 2133,47 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
2133,47 kr
106,67 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
QF 0468 BOSCH F 026 C00 468 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
Anmeldelser - 27
Produkt info
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • Material: Stål
  • Farge: svart
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: F 026 C00 468
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
Artikkelnummer: F 026 C00 468
380,43 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Modulo 13558 Setetrekk svart, Polyester, foran
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 4
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13558
  • Vår pris: 836,48 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13558
836,48 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Dexron VI MN8207-10 Olje automatgir ATF VI, 10l, Rød
Anmeldelser - 20
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: ATF VI
  • Produsentens anbefalinger: JASO M315 1A-LV, Aisin ATF-0T4, Aisin ATF-0WS, Saturn Z 000169756, ALLISON C4, Bentley PY112995PA, Ford Mercon LV, Hyundai SP-IV, Hyundai SP4-M1, Hyundai SPH-IV, Hyundai SP-IV-RR, Hyundai WS, Hyundai NWS-9638, Toyota ATF FZ, Toyota ATF T-IV, Toyota ATF WS, MB 236.14, MB 236.15, MB 236.2, MB 236.41, MB 236.5, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic K, Nissan Matic S, Nissan Matic W, VW G 053 001, VW G 052 533, VW G 055 005, VW G 055 162, VW G 060 162, BMW ATF 3+, BMW ATF 4, BMW ATF 6, Chrysler ATF+2, Chrysler ATF+3, Chrysler ATF+4, Honda ATF DW-1, Honda ATF 3.1, Honda ATF Z1, Isuzu ATF II, Isuzu ATF III, Isuzu SCS, LR TYK500050, Land Rover AW-1, LR LR0022460, LR LR023288, LR LR023289, Jaguar JLM 20238, Jaguar JLM 20292, Jaguar JLM 21044, MAN 339 A, MAN 339 D, MAN 339 F, Maserati 231603, Mazda ATF-FZ, Mazda ATF N-1, Mazda ATF S-1, Mazda ATF M-5, Mitsubishi ATF-J3, Mitsubishi ATF-MA1, Mitsubishi ATF-PA, Mitsubishi SP-IV, 000.043.205.28, 000.043.204.63, 000.043.304.00, 000.043.205.09, PSA 9730 AE, PSA B71 2340, Renault DP-0, Renault Matic D2, Saab 93 160 393, Saab 93 165 147, Ssangyong DSIH 5M-52, Ssangyong DSIH 5M-66, Subaru ATF HP, Subaru ATF WS, Suzuki ATF 2326, Suzuki ATF 2384K, Suzuki ATF 3314, Suzuki ATF 3317, Suzuki Matic D, Suzuki Matic J, Suzuki Matic S, Volvo 1161521, Volvo 1161621, Volvo 1161640, Volvo 1161540, Volvo 97340, Volvo 97341, ZF TE-ML 11, ZF TE-ML 21L
  • Produktlinje: Dexron VI
  • Tank design: Kanne
  • Girtype: for automatgir, ikke for CVT-automatgir (trinnløst)
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 10
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Olje automatgir
  • Varenummer: MN8207-10
  • Vår pris: 733,33 kr
Detaljer
MANNOL Olje automatgir ATF VI, 10l, Rød
Artikkelnummer: MN8207-10
Mer
733,33 kr
73,33 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
QF 0466 BOSCH F 026 C00 466 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • Material: Stål
  • Farge: sølv
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: F 026 C00 466
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
Artikkelnummer: F 026 C00 466
390,97 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
HELLA 4RD 933 332-551 Relè, arbeidsstrøm 30A/40A, 5-polet
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Spenning [V]: 12
  • bæreevne ved 12 V: 30A / 40A
  • Kombi-bryterfunksjon: veksler
  • Antall stikkontakter: 5
  • Mengde: 1
  • temperaturområde [°C]: -40
  • Temperaturområde til [°C]: +125
  • vekt [g]: 24
  • induktiv last [A]: 15
  • Kapasitiv last [A]: 5
  • Nominell strøm [A]: 40
  • ohmsk belastning [A]: 40
  • reléfunksjon: Komfortutrustning, Parkeringshjelp, ABS, Nærlys, Fjernlys, oppvarmet bakrute, ESP, Vindusheis, Starter, horn, Klimaanlegg, lysbryter, vifte, varme- / klimaanlegg, Kupévifte, klemme 15, kjørelys, trekkhydraulikk, Sentrallås, ABS returpumpe, Justering sidespeil, utespeil m / oppvarming, elektrisk tilleggsvarmer, Innendørs belysning, klemme 15R, klemme 87, Drivstoffpumpe, Lambdasonde
  • Montering / demontering skal kun gjøres av fagpersoner!
  • HELLA: Relè, arbeidsstrøm
  • Varenummer: 4RD 933 332-551
  • Vår pris: 59,13 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
HELLA Relè, arbeidsstrøm 30A/40A, 5-polet
Artikkelnummer: 4RD 933 332-551
59,13 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
REINZ 70-31414-10 Tetningsstoff Tube, Silikon, Innhold: 70ml, ikke løsemiddelholdig, permanent elastisk, herdende, svart, REINZOSIL
Anmeldelser - 83
Produkt info
  • Material: Silikon
  • kjem. egenskap: ikke løsemiddelholdig, permanent elastisk, herdende
  • Farge: svart
  • Innhold [ml]: 70
  • temperaturområde [°C]: 50
  • Temperaturområde til [°C]: 320
  • Tank design: Tube
  • kun i forbindelse med: 70-31415-00
  • tilleggsinfo: REINZOSIL
  • REINZ: Tetningsstoff
  • Varenummer: 70-31414-10
  • Vår pris: 86,27 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
REINZ Tetningsstoff Tube, Silikon, Innhold: 70ml, ikke løsemiddelholdig, permanent elastisk, herdende, svart, REINZOSIL
Artikkelnummer: 70-31414-10
86,27 kr
1232,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: