Innholdsfortegnelse
Opel Corsa E x15-motorer
Opel Corsa E x15 ble lansert i 2014 som den femte generasjonen av den populære småbilserien, og posisjonerte seg som en moderne, effektiv bybil med forbedret kvalitet sammenlignet med sine forgjengere. Motorutvalget i Corsa E x15-generasjonen inkluderte både velprøvde og helt nye motorer, alt fra økonomiske tresylindrede bensinmotorer til moderne turbodieselmotorer. I løpet av produksjonsperioden fra 2014 til 2019 fortsatte drivlinjeutvalget å utvikle seg og integrerte moderne teknologier som start-stopp-systemer og optimalisert eksosrensing.

Opel Corsa E x15-motorer - første generasjon med ny plattform (2014-2016)
Den første fasen av Corsa E x15-generasjonen innebar en fullstendig omorganisering av motorutvalget. Med riktig vedlikehold er en kjørelengde på 250 000 til 300 000 kilometer realistisk, mens større reparasjoner vanligvis skjer mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 1.4 Turbo med 100 hk, som kombinerte ytelse og driftssikkerhet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av den nye tresylindrede teknologien og de toppmoderne common rail-dieselmotorene. I småbilsegmentet plasserte Corsa E x15 seg dermed godt over konkurrenter som Renault Clio eller Peugeot 208, spesielt når det gjaldt motorutvalget.
Opel Corsa E x15 bensinmotorer første generasjon (2014-2016)
Bensinmotorutvalget startet med tre forskjellige motorer som dekket ulike behov. Den firesylindrede 1,2-literen med 70 hk (motorkode B12XE) var innstegsmotoren og viste seg å være svært pålitelig, men manglet litt kraft ved motorveikjøring. Langt mer interessant var den firesylindrede 1,4-literen med 90 hk (motorkode A14XER), som kombinerte velprøvd GM-teknologi med god anvendelighet i hverdagen. 1,4 Turbo med 100 hk (motorkode A14NET), som med sin turbolader leverte rikelig med dreiemoment selv på lave turtall, toppet utvalget.
Problemområder med 1,2-literen oppstod hovedsakelig med registerkjeden fra rundt 120 000 kilometer, mens 1,4 Turbo tidvis utviklet problemer med turboladeren fra 180 000 kilometer. 1,4-liters sugemotoren ble ansett for å være tilnærmet problemfri og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 250 000 kilometer uten større reparasjoner.
Opel Corsa E x15 dieselmotorer første generasjon (2014-2016)
Dieselutvalget var begrenset til den velprøvde 1,3 CDTi med 75 hk og 95 hk (motorkode A13DTE), som allerede var kjent fra andre GM-modeller. Denne Multijet-dieselen fra Fiat viste seg å være økonomisk og slitesterk, med et drivstofforbruk på under 4 liter per 100 kilometer og en typisk kjørelengde på 300 000 til 400 000 kilometer. 95 hk-versjonen hadde bedre dreiemoment for motorveikjøring, mens 75 hk-versjonen først og fremst var beregnet for bykjøring.
Typiske svakheter var eksosresirkuleringsventilen fra rundt 100 000 kilometer og sporadiske problemer med partikkelfilteret ved overveiende korte bykjøringer. Tannreimen måtte skiftes hver 120 000. kilometer, noe som var nødvendig på grunn av motorens interferenskonstruksjon.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.2 B12XE | 70 | 5,5 | Tannkjede fra 120 000 km | Gjennomsnittlig |
1,4 A14XER | 90 | 6,0 | Nesten ingen problemer | Meget bra |
1,4 Turbo A14NET | 100 | 5,8 | Turbolader fra 180 000 km | Bra |
1,3 CDTi A13DTE | 75/95 | 3,8 | EGR-ventil, partikkelfilter | Bra |

Opel Corsa E x15-motorer - modelloppdatering med Euro-6 (2017-2019)
Modelloppdateringen i 2017 innebar først og fremst en tilpasning til Euro 6-utslippsstandarden og introduksjonen av nye motorvarianter. Driftssikkerheten holdt seg på det vanlige høye nivået på 250 000 til 350 000 kilometer, og noen av de reviderte motorene ble til og med mer holdbare. Den nye 1.4 Turbo med 150 hk representerte det absolutte høydepunktet i hele Corsa E x15-æraen og forvandlet den lille bilen til en ekte sportsbil. Blant de tekniske nyvinningene var forbedret utslippskontroll, optimaliserte innsprøytningssystemer og automatisk start-stopp som standard på enkelte motorer. Sammenlignet med konkurrenter som Ford Fiesta ST eller VW Polo GTI tilbød Opel dermed et billigere alternativ med sammenlignbare ytelser.
Oppdatering av Opel Corsa E x15 bensinmotormodell (2017-2019)
Det reviderte bensinmotorutvalget ble utvidet med den spektakulære 1,4 Turbo med 150 hk (motorkode A14NET), som utelukkende ble brukt i Corsa OPC. Denne motoren var basert på den velkjente 1.4 Turbo, men fikk en større turbolader, mer sportslig innstilling og forsterkede interne komponenter. Samtidig ble de eksisterende motorene 1.2 med 70 hk og 1.4 med 90 hk revidert og tilpasset Euro 6-standarder.
Turboen på 150 hk utviklet et imponerende dreiemoment på 220 Nm allerede fra 1800 o/min og katapulterte Corsa fra 0 til 100 km/t på under 7 sekunder. Den høye termiske belastningen viste seg imidlertid å være problematisk, noe som kunne føre til for tidlig slitasje på turboladeren fra rundt 120 000 kilometer. De mildere motorvariantene fikk optimaliserte registerkjeder og forbedrede tetninger, noe som økte levetiden ytterligere.
Oppgradering av Opel Corsa E x15 dieselmotormodell (2017-2019)
Den velprøvde 1.3 CDTi forble ryggraden i dieselprogrammet etter faceliften, men ble grundig revidert. Euro 6-versjonen med 95 hk (motorkode A13DTE) fikk et forbedret eksosrensesystem med et optimalisert partikkelfilter og mer presis AdBlue-injeksjon. Det ble også introdusert en ny versjon med 110 hk, som gir mer kraft for motorveikjøring.
De reviderte dieselmotorene viste betydelig færre problemer med partikkelfilteret, ettersom programvaren for regenereringssykluser ble optimalisert. EGR-ventilen var fortsatt et svakt punkt fra rundt 120 000 kilometer, mens tannremmen fortsatt skulle skiftes hver 120 000 kilometer. 110 hk-versjonen viste seg å være spesielt slitesterk og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 350 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.2 B12XE Euro-6 | 70 | 5,3 | Forbedret timingkjede | God |
1,4 A14XER Euro-6 | 90 | 5,7 | Minimal | Meget bra |
1,4 Turbo A14NET | 150 | 6,8 | Turbolader fra 120 000 km | Gjennomsnittlig |
1,3 CDTi A13DTE Euro-6 | 95/110 | 3,6 | EGR-ventil | Meget god |

Konklusjon: De beste Opel Corsa E x15-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen i Corsa E x15-generasjonen viser en konsekvent videreutvikling av velprøvd teknologi med fokus på effektivitet og pålitelighet. Mens de første årene fortsatt hadde noen barnesykdommer, nådde de senere Euro 6-motorene et svært høyt kvalitetsnivå. Utvalget fra økonomiske innstegsmotorer til den sportslige 150 hk turboen dekket nesten alle behov.
- Beste Opel Corsa E x15 bensinmotor:
1,4 A14XER med 90 hk imponerer med sin balanserte kombinasjon av hverdagstauglighet, driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk, samtidig som den byr på tilstrekkelige reserver for motorveikjøring.
- Beste Opel Corsa E x15 dieselmotor:
1.3 CDTi A13DTE med 95 hk i Euro 6-versjonen representerer det optimale kompromisset mellom økonomi, holdbarhet og kjøreegenskaper, spesielt i den reviderte versjonen fra 2017.
- Den mest sportslige Opel Corsa E x15-motoren:
1,4 Turbo A14NET med 150 hk forvandler Corsa til en ekte sportsbil og gir kjøreegenskaper på GTI-nivå, men krever intensivt vedlikehold for maksimal holdbarhet.
For alle Opel Corsa E x15 -motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.