Innholdsfortegnelse
BMW E30 Cabrio-motorer
BMW E30 Cabrio, som ble produsert mellom 1985 og 1993, etablerte seg som en tidløs klassiker i premium cabriolet-segmentet. E30 Cabrio hadde et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske firesylindrede motorer til kraftige sekssylindrede motorer, som la grunnlaget for BMWs rykte som produsent av sportslige cabrioleter. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte overgangen fra forgasser- til innsprøytningsteknologi og formet en hel generasjon BMW-entusiaster.

BMW E30 Cabrio-motorer - den klassiske æraen med åpen topp (1985-1993)
Den første og eneste generasjonen av BMW E30 Cabrio representerte den klassiske BMW-motorteknologiens storhetstid med en forventet kjørelengde på typisk 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner skjer vanligvis mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og M20B25-motoren regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av Motronic drivstoffinnsprøytning og videreutviklingen av den velprøvde M20-motorfamilien. I en markedssammenligning posisjonerte E30 Cabrio seg som en direkte konkurrent til Mercedes-Benz W124 Cabriolet og Audi 80 Cabriolet, og BMW scoret poeng med sitt mer sportslige chassisoppsett og mer dynamiske motorer.
BMW E30 Cabrio bensinmotorer: Den klassiske epoken (1985-1993)
Bensinmotorene i E30 Cabrio var først og fremst basert på den velprøvde M20-motorfamilien, som kjennetegnes av sin pålitelighet og den karakteristiske BMW-lyden. Den første motoren var 316i (M40B16, 100 hk), som imidlertid bare var tilgjengelig i et begrenset antall. 318i med M40B18-motoren (113 hk) bød på solid basisutstyr for hverdagskjøring, mens 320i (M20B20, 129 hk) allerede ga betydelig mer kjøreglede.
Det absolutte høydepunktet var 325i med M20B25-motoren, som produserte 170 hk og ble ansett som en av datidens beste rekkeseksylindrede motorer. Denne motoren kombinerte kraftig akselerasjon med kultiverte kjøreegenskaper og oppnådde kjørelengder på over 300 000 kilometer. Problemer med ventildekselpakninger og vannpumper dukker vanligvis opp fra 180 000 kilometer, mens registerkjeden vanligvis må skiftes mellom 200 000 og 250 000 kilometer.
M20B25 imponerer med sin balanserte kraftutvikling og den umiskjennelige sekssylindrede lyden som har blitt dens varemerke. De svake punktene i M40B18 blir tydelige tidligere med topplokkpakninger fra rundt 150 000 kilometer, mens de sekssylindrede variantene er mye mer robust konstruert.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svake punkter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M40B16 (316i) | 100 | 8,5 | Topplokkpakning, termostat | Gjennomsnitt |
M40B18 (318i) | 113 | 8,8 | Ventildekselpakning, vannpumpe | God |
M20B20 (320i) | 129 | 9,2 | Tannkjede, innsprøytningsdyser | Bra |
M20B25 (325i) | 170 | 9,8 | Ventildekselpakning, vannpumpe | Meget god |
BMW E30 Cabrio dieselmotorer: Klassisk æra (1985-1993)
Dieselmotorene spilte en underordnet rolle i E30 Cabrio, ettersom bare 324d med M21D24-motor (86 hk) ble tilbudt sporadisk. Denne 2,4-liters sekssylindrede dieselmotoren var hovedsakelig tilgjengelig på de søreuropeiske markedene, og kjennetegnes av en usedvanlig jevn gange til å være en dieselmotor på den tiden. Forventet kjørelengde ligger mellom 400 000 og 500 000 kilometer, mens innsprøytningspumpen vanligvis må overhales mellom 250 000 og 300 000 kilometer.
Typiske problemområder er glødepluggsystemet fra 200 000 kilometer og innsprøytningsdysene fra 300 000 kilometer. Styrken til M21D24 ligger i den robuste konstruksjonen og det lave drivstofforbruket på rundt 6,5 liter per 100 kilometer. På grunn av det lave produksjonstallet er det nå vanskeligere å få tak i reservedeler enn til bensinversjonene.
Motoreffekt | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svake punkter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M21D24 (324d) | 86 | 6,5 | Innsprøytningspumpe, glødeplugger | God |

Konklusjon: De beste BMW E30 Cabrio-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til BMW E30 Cabrio representerer en epoke med klassisk BMW-teknikk der pålitelighet og kjøreglede var perfekt balansert. Utvalget fra økonomiske firesylindrede til ikoniske sekssylindrede motorer skapte et solid grunnlag for BMWs senere cabriolet-suksesser. Den tekniske modenheten til M20-motorfamilien satte standarden for etterfølgende generasjoner.
- Beste BMW E30 Cabrio bensinmotor:
M20B25 (325i, 170 hk) - Denne rekkesekseren kombinerer kraftig ytelse med legendarisk pålitelighet og den umiskjennelige BMW-lyden som fortsatt begeistrer entusiaster i dag.
- Beste BMW E30 Cabrio dieselmotor:
M21D24 (324d, 86 hk) - Selv om den er sjelden, imponerer denne sekssylindrede dieselmotoren med usedvanlig jevn gange og holdbarhet med svært lavt drivstofforbruk.
- Kultivert kjøreopplevelse:
M20B25 (325i, 170 hk) - Denne motoren er selve symbolet på den klassiske BMW-cabrioleten, og tilbyr den perfekte balansen mellom hverdagsbruk og sportslig karakter.
For alle BMW E30 Cabrio-motorer finner du reservedeler og vedlikeholdskomponenter av høy kvalitet hos AUTODOC for å sikre lang levetid for din klassiske bil.