• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Nissan Qashqai j10 motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Nissan Qashqai j10-motorer - markedslansering og de første suksessene (2007-2010)
    1. Nissan Qashqai j10 bensinmotorer første generasjon (2007-2010)
    2. Nissan Qashqai j10 dieselmotorer første generasjon (2007-2010)
  2. Nissan Qashqai j10-motorer - ansiktsløftning og Euro 5-tilpasning (2010-2014)
    1. Nissan Qashqai j10 bensinmotorer ansiktsløftning (2010-2014)
    2. Nissan Qashqai j10 dieselmotor ansiktsløftning (2010-2014)
  3. Konklusjon: De beste Nissan Qashqai j10-motorene i alle generasjoner

Den første generasjonen Nissan Qashqai (J10) revolusjonerte crossover-segmentet i 2007 og etablerte seg raskt som et populært alternativ til klassiske stasjonsvogner og SUV-er. I løpet av den sju år lange produksjonsperioden besto motorutvalget av ulike bensin- og dieselmotorer, som var preget av kontinuerlig videreutvikling og tilpasning til strengere utslippsstandarder. Den teknologiske utviklingen av Nissan Qashqai j10-motorene gjenspeiler skiftet mot mer effektive og miljøvennlige drivlinjer.

Nissan Qashqai j10-motorer - markedslansering og de første suksessene (2007-2010)

Nissan Qashqai j10-motorer - markedslansering og de første suksessene (2007-2010)

Første generasjon Qashqai ble lansert med et sofistikert motorutvalg som inkluderte både bensin- og dieselvarianter. Påliteligheten til de tidlige J10-motorene viste seg å være solid, med en typisk kjørelengde på 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og 2.0 dCi-dieselmotoren ble ansett som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen. De tekniske nyvinningene fokuserte på balansen mellom ytelse og forbruk, samtidig som markedsposisjonen som en praktisk familiecruiser satte nye standarder.

Nissan Qashqai j10 bensinmotorer første generasjon (2007-2010)

Bensinmotorutvalget startet med to velprøvde enheter fra Nissan-familien. 1,6-liters motoren med 114 hk (HR16DE) var innstegsmotoren og tilbød tilstrekkelig kraft for bykjøring, men viste sine begrensninger ved kjøring på motorvei. Med denne motoren viste det seg at registerkjeden av og til var et problem etter 120 000 kilometer, og tennspolene kunne svikte etter bare 80 000 kilometer.

2,0-liters bensinmotor med 141 hk (MR20DE) var toppvarianten og imponerte med harmonisk kraftutvikling og jevn gange. Denne motoren anses for å være mer pålitelig og holdbar, og de største problemene oppstår vanligvis først etter 180 000 kilometer. Svakheter som ofte forekommer, er innsugningsmanifolden i plast og av og til CVT-automatgirkassen med tilhørende utstyr.

Nissan Qashqai j10 dieselmotorer første generasjon (2007-2010)

Dieselsektoren ble utelukkende dominert av 2.0 dCi-motoren med 150 hk (M9R), som etablerte seg som en ekte langdistanseløper. Denne motoren fra Renault-Nissan-alliansen imponerte med et kraftig dreiemoment på 320 Nm og et moderat drivstofforbruk på rundt 6,5 liter per 100 kilometer. Kjørelengden nådde regelmessig 350 000 kilometer og mer, noe som gjorde motoren til en favoritt for hyppige sjåfører.

Typiske problemområder for 2.0 dCi blir først synlige etter høy kjørelengde: Turboladeren kan vise tegn til slitasje fra 200 000 kilometer, mens svinghjulet med to masser vanligvis må skiftes ut mellom 180 000 og 220 000 kilometer. Innsprøytningssystemet viser seg å være robust, men glødepluggene kan av og til forårsake problemer etter 150 000 kilometer.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1,6 HR16DE 114 7,8 Tannhjulskjede, tennspoler Gjennomsnitt
2,0 MR20DE 141 8,5 Inntaksmanifold, CVT-girkasse Bra
2,0 dCi M9R 150 6,5 Turbolader, svinghjul Meget bra

Nissan Qashqai j10-motorer - ansiktsløftning og Euro 5-tilpasning (2010-2014)

Ansiktsløftningen i 2010 medførte ikke bare visuelle endringer, men også viktige motorendringer for å oppfylle Euro 5-utslippsstandarden. Påliteligheten til de reviderte motorene holdt seg på det vanlige høye nivået, og kjørelengden økte til og med noe. Vedlikeholdsintervallene er forlenget til 20 000 kilometer, mens større reparasjoner fortsatt bare er nødvendig etter 180 000 til 220 000 kilometer. 2.0 dCi med 150 hk er fortsatt førstevalget for krevende brukere, også etter faceliften, og suppleres av forbedrede bensinmotorer med optimalisert effektivitet.

Nissan Qashqai j10 bensinmotorer ansiktsløftning (2010-2014)

Bensinmotorene fikk subtile endringer for å optimalisere drivstofforbruket og redusere utslippene. 1,6-liters motoren beholdt sine 114 hk, men fikk optimalisert motorstyring og forbedret drivstoffbehandling. Drivstofforbruket sank med rundt 0,3 liter per 100 kilometer, mens de kjente svake punktene stort sett forble uendret.

2,0-liters bensinmotoren gjennomgikk en mer omfattende overhaling med optimaliserte forbrenningskamre og tilpasset ventilstyring. Effekten forble på 141 hk, men det maksimale dreiemomentet økte noe til 198 Nm. Denne versjonen anses å være mer moden og har færre problemer med innsugningsmanifolden, ettersom Nissan har gjort forbedringer i plastmaterialet.

Nissan Qashqai j10 dieselmotor ansiktsløftning (2010-2014)

Den velprøvde 2.0 dCi-motoren gjennomgikk en forsiktig utvikling til Euro 5-samsvar. I tillegg til et optimalisert eksosetterbehandlingssystem fikk motoren et forbedret innsprøytningssystem og en tilpasset turboladergeometri. Effekten forble konstant på 150 hk, mens dreiemomentet ble begrenset til 320 Nm.

Påliteligheten til den nye dieselen overgår til og med de allerede høye standardene til den forrige versjonen. Problemer med turboladeren oppstår sjeldnere, ettersom Nissan har optimalisert smøring og kjøling. Svinghjulet med to masser er mer robust, og de første tegnene på slitasje er vanligvis ikke å forvente før etter 200 000 kilometer. Det er bare det mer komplekse eksosetterbehandlingssystemet som av og til kan kreve vedlikehold.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1.6 HR16DE Facelift 114 7,5 Tannkjede, tennspoler God
2.0 MR20DE Facelift 141 8,2 CVT-girkasse, innsugningsmanifold Bra
2,0 dCi M9R Facelift 150 6,2 Etterbehandling av eksos Meget bra

Konklusjon: De beste Nissan Qashqai j10-motorene i alle generasjoner

Motorutvalget i Nissan Qashqai j10 utviklet seg i løpet av sju års produksjon til et modent og pålitelig tilbud som tilfredsstilte både bensin- og dieselførere. Kontinuerlig videreutvikling førte til forbedret drivstofføkonomi og lavere utslipp uten at det gikk ut over den bunnsolide påliteligheten. Spesielt dieselmotorene etablerte seg som referanse for langdistanseegenskaper og økonomi i crossover-segmentet.

  • Beste bensinmotor i Nissan Qashqai j10:

2.0 MR20DE med 141 hk etter faceliften tilbyr den optimale kombinasjonen av ytelse, smidighet og pålitelighet for bensinelskere.

  • Beste dieselmotor i Nissan Qashqai j10:

2.0 dCi M9R med 150 hk regnes som referansen når det gjelder effektivitet og lang levetid i alle årsmodeller, spesielt i facelift-versjonen fra 2010.

  • Mester i langdistansekjøring:

2.0 dCi med 150 hk etter faceliftet kombinerer det laveste drivstofforbruket med maksimal driftssikkerhet og oppnår med letthet kjørelengder på over 300 000 kilometer.

For alle Nissan Qashqai j10-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Versjon: XL-III C3
  • Varenummer: 872373
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 497,89 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
497,89 kr
124,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
2,96 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 758,20 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
758,20 kr
75,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 44
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 154291
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 602,08 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
602,08 kr
150,52 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Transmax Dexron VI Mercon LV 1550C4 Olje automatgir 1l, Rød
Anmeldelser - 15
Produkt info
  • Produsentens anbefalinger: GM Dexron VI, Ford Mercon LV, Aisin Warner AW-1, Aisin Warner AW-2, Bentley PY112995PA, BMW ATF3+, BMW ATF6, BMW ATF7, BMW ATF+4, Ammix ATF D-III, Elfmatic J6, Ford Mercon ULV, Ford Mercon SP, Honda ATF-3.1, Honda ATF DW-1, Honda ATF Z1, Hyundai SP-IV, Hyundai SP-IV M, Hyundai SP-IV-RR, Jaguar Fluid 8432, JASO M315 1A-LV, JWS 3314, JWS 3317, JWS 3309, JWS 3324, LR LR023288, LR TYK500050, MB 236.10, MB 236.12, MB 236.14, MB 236.15, MB 236.17, Maserati 231603, Mazda ATF M-III, Mazda ATF M-V, Mazda ATF FZ, Mitsubishi SP-II, Mitsubishi SP-III, Mitsubishi SP-IV, Mitsubishi ATF-PA, Mitsubishi ATF-J3, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic S, Nissan Matic F, Subaru F6, Suzuki 2384K, Toyota T-III, Toyota T-IV, Toyota WS, Volvo 1161540, VW G 052 990, VW G 055 540, VW G 060 162, Volvo 97342
  • olje: Fullsyntetisk olje, Syntetisk olje
  • Versjon: Dexron VI Mercon LV
  • Produktlinje: Transmax
  • Tank design: Flaske
  • Girtype: for automatgir
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 1
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Olje automatgir
  • Varenummer: 1550C4
  • Vår pris: 180,78 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Olje automatgir 1l, Rød
Artikkelnummer: 1550C4
180,78 kr
180,78 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 X1
  • Varenummer: 150565
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 582,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
582,41 kr
116,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SCHRADER 1210 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bolt, med ventiler
  • Maksimum tillatt hastighet: 210
  • Kapslingsfarge: svart / hvit
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • material ventilstamme: Gummi med kobberdukinnlegg
  • Kontrolltegn: CE
  • Kjenningsbokstav: 1210
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm] 0
  • Montasjetype: plugget inn
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med dekktrykk-kontrollsystem
  • Ventilfarge: svart
  • SCHRADER: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: 1210
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SCHRADER Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Artikkelnummer: 1210
331,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Syntrax Long Life 154F0C Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Versjon: Long Life
  • Produktlinje: Syntrax
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: MAN 342 S1, Scania STO 1:0, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 21A
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API GL-5
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • CASTROL: Girolje
  • Varenummer: 154F0C
  • Vår pris: 271,22 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 154F0C
271,22 kr
271,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra A5/B5 550046685 Motorolje 0W-30, 4l
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • ACEA: ACEA A5 / B5
  • API: API SL
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: Helix
  • Versjon: Ultra A5 / B5
  • Varenummer: 550046685
  • Produsentanbefaling olje: Ford, Volvo
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Vår pris: 623,35 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l
Artikkelnummer: 550046685
623,35 kr
155,84 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: MaxLife
  • Varenummer: 872296
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 430,59 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
430,59 kr
107,65 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
FEBI BILSTEIN 101161 Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: ATF III
  • Produsentens anbefalinger: ­AISIN WARNER / AW-1, ATF AW-1, ­ATF SP-II, ­ATF SP-III, ­ATF T-IV, ­BMW ATF 6, Chrysler ATF +4, Daihatsu Alumix ATF, Dexron III, ­Fiat Typo T-IV, ­Ford WSS-M2C922-A1, ­Ford WSS-M2C924-A, ­Honda ATF Z-I, ­Honda DW-1, ­Isuzu Besco ATF-II, ­Isuzu Besco ATF-III, ­JASO M315 Typ 1A, ­JWS 3309, ­JWS 3324, ­Kia SP-II, ­Kia SP-III, Kia SP-IV RR, ­Mazda ATF D-III, Mazda ATF M-III, ­Mazda ATF M-V, Mitsubishi SP II, ­Mitsubishi SP III, ­Nissan C / D / J, Nissan Matic S, ­Peugeot ATF AW-1, ­Saab ATF 3309, Subaru ATF / Special, ­Suzuki 3309, ­Suzuki 3317, ­Toyota Type D-2 / WS, Toyota Type T-II, Toyota Type T-III, ­Toyota Type T-IV, ­Toyota WS, ­TUTELA GI / V, ­TUTELA VI
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 4,43
  • Mengde: 4
  • FEBI BILSTEIN: Olje automatgir
  • Varenummer: 101161
  • Vår pris: 702,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Artikkelnummer: 101161
Mer
sammenlignet med Veil. pris 856,93 kr

702,42 kr
140,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 XE
  • Varenummer: 150941
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 2133,47 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
2133,47 kr
106,67 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: