Innholdsfortegnelse
Audi A5 8ta motorer
Audi A5 8ta, som ble lansert i 2007 som den første generasjonen av A5-modellserien, etablerte seg raskt som en stilig coupé i premiumsegmentet. Motorutvalget i 8ta-generasjonen besto av et imponerende utvalg fra økonomiske dieselaggregater til kraftige V8-bensinmotorer. I løpet av hele produksjonsperioden fra 2007 til 2016 fortsatte drivlinjen å utvikle seg og integrerte toppmoderne teknologier som FSI direkte innsprøytning og quattro firehjulsdrift.
Audi A5 8ta-motorer - første generasjon (2007-2016)

Den første generasjonen av Audi A5 8ta var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og mange motorer nådde lett 250 000 til 350 000 kilometer. Større vedlikeholdsarbeider er vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, mens mindre reparasjoner vanligvis skjer etter 100 000 kilometer. 3.0 TDI med 240 hk regnes som det absolutte høydepunktet i 8ta-generasjonen, og kombinerer ytelse med bemerkelsesverdig effektivitet. Teknisk sett revolusjonerte denne generasjonen direkte innsprøytning i bensinmotorer og introduserte moderne common-rail-teknologi i dieselmotorer. I en markedssammenligning plasserte A5 8ta seg med suksess mellom BMW 3-serie Coupé og Mercedes C-Klasse Coupé, og imponerte med sitt velbalanserte motorutvalg.
Audi A5 8ta FSI-bensinmotorer: første generasjon (2007-2016)
FSI-bensinmotorene i den første A5-generasjonen var basert på velprøvd teknologi med direkte innsprøytning og tilbød et bredt effektområde. Innstegsmotoren 1.8 TFSI (CABD) med 160 hk ble levert fra 2007 til 2012 og viste seg å være en solid hverdagsmotor med et moderat drivstofforbruk på 7,8 l/100 km. Den populære 2.0 TFSI (CAED/CAEA) med 180-211 hk dominerte i mellomklassen og imponerte med sin allsidighet, men viste av og til problemer med registerkjeden etter 120 000 kilometer.
3.2 FSI V6 (CALA) med 265 hk, som var tilgjengelig fra 2007 til 2012, briljerte i det øvre ytelsesområdet og imponerte med sin jevne gange. 4,2 FSI V8 (CAUA) med 354 hk, som utelukkende ble brukt i S5 og imponerte med sin driftssikkerhet til tross for et drivstofforbruk på 11,2 l/100 km, kronet bensinmotorene. Typiske svakheter ved FSI-motorene er karbonavleiringer på innsugsventilene etter 80 000 kilometer og sporadiske problemer med høytrykkspumpen i TFSI-variantene.
Audi A5 8ta TDI-dieselmotorer: første generasjon (2007-2016)
TDI-motorene i A5 8ta satte nye standarder når det gjaldt effektivitet og holdbarhet. Innstegsmodellen 2.0 TDI (CAGA/CGLC) med 143-177 hk viste seg å være ekstremt driftssikker og oppnådde et drivstofforbruk på bare 5,2 l/100 km. Disse motorene kjørte praktisk talt vedlikeholdsfritt opptil 200 000 kilometer, og det var bare partikkelfilteret som måtte regenereres av og til i utpreget bykjøring.
Det absolutte høydepunktet var 3.0 TDI V6 i ulike ytelsesnivåer: Basisversjonen (CCWA) med 204 hk, mellomklasseversjonen (CCWB) med 240 hk og toppversjonen (CKVB) med 245 hk. Spesielt motoren på 240 hk etablerte seg som den perfekte balansen mellom ytelse og forbruk (5,9 l/100 km) og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin klasse. Svakheter ble hovedsakelig funnet i glødepluggene etter 100 000 kilometer og av og til i eksosresirkuleringen etter 150 000 kilometer.
Den sjeldne 2,7 TDI V6 (CGKA) med 190 hk avrundet utvalget, men forble mindre vanlig på grunn av sin mer komplekse teknologi og viste ofte problemer med registerkjedene etter 120 000 kilometer.
| Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1,8 TFSI | 160 | 7,8 | Tannhjulskjede, karbonavleiringer | Bra |
| 2,0 TFSI | 180-211 | 7,5-8,2 | Tannhjulskjede, høytrykkspumpe | Bra |
| 3,2 FSI V6 | 265 | 9,1 | Karbonavleiringer | Meget bra |
| 4.2 FSI V8 | 354 | 11,2 | Ventilklaring, oljeforbruk | Bra |
| 2,0 TDI | 143-177 | 5,2-5,8 | Partikkelfilter, glødeplugger | Meget bra |
| 2,7 TDI V6 | 190 | 6,1 | Tannkjede, EGR-ventil | Gjennomsnittlig |
| 3,0 TDI V6 | 204-245 | 5,9-6,2 | Glødeplugger, EGR-ventil | Meget god |
Konklusjon: De beste Audi A5 8ta-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til Audi A5 8ta gjenspeiler den teknologiske modenheten på slutten av 2000-tallet og tilbyr en balansert blanding av ytelse, effektivitet og pålitelighet. Direkte innsprøytning for bensinmotorer og avansert common-rail-teknologi for dieselmotorer satte industristandarder på den tiden.
- Beste Audi A5 8ta bensinmotor:
3,2 FSI V6 med 265 hk imponerer med sin eksepsjonelt jevne gange, høye driftssikkerhet og rimelige drivstofforbruk, noe som gjør den til det ideelle kompromisset mellom ytelse og hverdagsbruk.
- Beste Audi A5 8ta dieselmotor:
3.0 TDI V6 med 240 hk representerer det ypperste innen TDI-teknologi og tilbyr den perfekte balansen for kresne sjåfører med sitt kraftige dreiemoment, lave drivstofforbruk og høye holdbarhet.
- Den mest sportslige motoren i Audi A5 8ta:
4,2 FSI V8 med 354 hk i S5 leverer rene følelser og imponerende kjøreegenskaper, samtidig som den imponerer med sin robuste konstruksjon.
For alle Audi A5 8ta-motorer finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet hos AUTODOC for å sikre lang levetid på bilen din.