Innholdsfortegnelse
VW Touran 5t motorer
Andre generasjon VW Touran (5T) ble lansert i 2015 som en moderne kompakt varebil og etablerte seg raskt som et populært alternativ til klassiske SUV-er. Motorene i VW Touran 5t kjennetegnes av et sofistikert utvalg av økonomiske TSI-bensinmotorer og effektive TDI-dieselmotorer, som kontinuerlig har blitt videreutviklet. Fra lanseringen og frem til i dag har Touran gått gjennom flere motorfaser med betydelige teknologiske forbedringer.

VW Touran 5t-motorer - markedslansering med EA211 og EA288 (2015-2018)
Den første fasen av VW Touran 5t brakte med seg en helt ny generasjon motorer basert på Volkswagens mest moderne enheter. Påliteligheten til disse motorene gjenspeiles i en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og 2,0 TDI med 150 hk er det absolutte høydepunktet i denne generasjonen.
Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av den modulære tverrgående matrisen (MQB) og de tilhørende EA211 bensin- og EA288 dieselmotorene. I en markedssammenligning posisjonerte Touran seg som et teknisk avansert alternativ til Ford C-Max og Opel Zafira, med betydelig mer moderne motorteknologi.
VW Touran 5t TSI-bensinmotorer: markedslansering (2015-2018)
TSI-motorene i den tidlige Touran 5t var basert på den velprøvde EA211-familien og hadde tre effektnivåer. 1,2 TSI med 110 hk (motorkode CYVA) utgjorde innstegsnivået og viste seg å være en økonomisk hverdagsmotor, men led av sporadiske problemer med registerkjeden fra rundt 120 000 kilometer. 1,4 TSI med 125 hk (CZCA) hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk, mens 1,4 TSI med 150 hk (CZDA) var den mest sportslige varianten.
Spesielt 1,4 TSI 150 hk kjennetegnes av sylinder-on-demand-teknologien, som slår av to sylindere ved lav belastning. Plasttermostatene viste seg å være problematiske i alle TSI-variantene, og de måtte skiftes ut mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Direkteinnsprøytningen førte også til koksdannelse på innsugsventilene, som bør rengjøres hver 60 000 til 80 000 kilometer.
VW Touran 5t TDI-dieselmotorer: markedslansering (2015-2018)
TDI-motorene i EA288-familien setter nye standarder når det gjelder effektivitet og renhet. 1.6 TDI med 110 hk (motorkode CXMA) fungerte som innstegsdiesel og imponerte med et lavt drivstofforbruk på rundt 4,5 liter per 100 kilometer. 2.0 TDI var tilgjengelig i to effektnivåer: 150 hk (CUNA) og 190 hk (CUAA), der sistnevnte utelukkende ble kombinert med firehjulsdrift.
Den fremragende 2.0 TDI 150 hk kombinerte kraftfulle ytelser med et gjennomsnittlig drivstofforbruk på bare 4,8 liter. Alle TDI-motorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og var utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon. Svakhetene lå hovedsakelig i eksosresirkuleringsventilene, som kunne forårsake problemer mellom 100 000 og 150 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 110 | 5,8 | Tannkjede, termostat | God |
1,4 TSI | 125 | 5,6 | Termostat, ventilkoksing | God |
1,4 TSI | 150 | 5,9 | ACT-system, termostat | Meget bra |
1,6 TDI | 110 | 4,5 | EGR-ventil, DPF | Bra |
2,0 TDI | 150 | 4,8 | EGR-ventil, turbolader | Meget bra |
2,0 TDI | 190 | 5,2 | Turbolader, innsprøytningspumpe | Bra |

VW Touran 5t-motorer - ansiktsløftning med optimaliserte enheter (2018-2023)
Ansiktsløftningen brakte med seg forfinede motorvarianter og ny teknologi. Forventningene til kjørelengde steg til 300 000 til 400 000 kilometer, ettersom Volkswagen eliminerte de kjente svake punktene i de tidlige motorene. Vedlikeholdsintervallene ble forlenget til 15 000 kilometer, og større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 kilometer. 1,5 TSI EVO med 150 hk etablerte seg som den beste bensinmotoren i denne epoken.
Den viktigste nyheten var introduksjonen av 1,5 TSI EVO-motoren, som erstattet den tidligere 1,4 TSI-motoren. Samtidig fikk alle motorene detaljerte forbedringer og optimalisert programvare for styreenheten. Touran opprettholdt sin sterke posisjon i konkurransemiljøet, særlig takket være kombinasjonen av effektivitet og pålitelighet.
VW Touran 5t TSI bensinmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)
Den reviderte 1.0 TSI med 115 hk (motorkode CHZJ) erstattet 1.2 TSI som innstegsmotor og tilbød sammenlignbare ytelser med bedre drivstofforbruk til tross for mindre slagvolum. Den nye 1,5 TSI EVO med 150 hk (DADA) ble midtpunktet i bensinmotorutvalget og kombinerte den velprøvde sylinderdeaktiveringen med en Miller Cycle-forbrenningsprosess for optimal effektivitet.
Sylinder-on-demand-teknologien i 1,5 TSI fungerte mye mer pålitelig enn forgjengeren og vekslet sømløst mellom to og fire sylindere. Problemer med termostater ble i stor grad eliminert takket være mer robuste metallkonstruksjoner. 1.0 TSI var imidlertid utsatt for oljeforbruk ved høyere kjørelengder, noe som krevde regelmessige kontroller.
VW Touran 5t TDI dieselmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)
TDI-familien forble stort sett uendret, men fikk optimalisert eksosetterbehandling og forbedrede styreenheter. 1.6 TDI (115 hk, DGDB) erstattet 110 hk-varianten og tilbød litt mer effekt med samme drivstofforbruk. 2.0 TDI 150 hk (DFGA) var utstyrt med en større turbolader og utviklet et enda jevnere dreiemoment.
Spesielt bemerkelsesverdig er den forbedrede AdBlue-doseringen, som reduserte forbruket av urea med rundt 20 prosent. SCR-katalysatorene fikk en ekstra varmer for bedre kaldstartsegenskaper. Problemer med tilstoppede partikkelfiltre har blitt minimert takket være mer intelligente regenereringssykluser.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 115 | 5,4 | Oljeforbruk, timingkjede | Bra |
1,5 TSI EVO | 150 | 5,2 | ACT-magnetventiler | Meget bra |
1,6 TDI | 115 | 4,3 | DPF-regenerering | God |
2,0 TDI | 150 | 4,6 | Turboladergeometri | Meget god |

VW Touran 5t-motorer - nåværende generasjon med eTSI-teknologi (2023-i dag)
Det siste evolusjonstrinnet brakte mild hybridteknologi til Touran for første gang. Den forventede kjørelengden ligger fortsatt i området 300 000 til 400 000 kilometer, men 48-volts systemene betyr ekstra kompleksitet. 1.5 eTSI med 150 hk representerer for øyeblikket den mest moderne og effektive drivverksløsningen. Vedlikeholdsintervallene er fortsatt 15 000 kilometer, men hybridkomponentene krever spesialiserte diagnoseverktøy.
eTSI-teknologien kombinerer velprøvde TSI-motorer med 48-volts mildhybridsystemer som gjenvinner energi under friløp og bremsing. I markedet posisjonerer den nåværende Touran seg som en av de mest teknologisk avanserte kompakte varebilene, med effektivitetsverdier som utkonkurrerer rene elbiler i visse scenarier.
VW Touran 5t eTSI bensinmotorer: Nåværende generasjon (2023-i dag)
1.0 eTSI med 110 hk (motorkode DKLA) kombinerer den velprøvde tresylindrede motoren med en 48-volts startgenerator og et lite litium-ion-batteri. Systemet muliggjør elektrisk seiling ved konstante hastigheter og støtter forbrenningsmotoren ved akselerasjon. Dette reduserer drivstofforbruket til bare 4,9 liter per 100 kilometer.
1.5 eTSI med 150 hk (DKNA) representerer spydspissen innen bensinmotorteknologi og kombinerer Miller Cycle-forbrenning, sylinderdeaktivering og mild hybridstøtte. 48-voltsystemet fungerer sømløst sammen med sylinder-on-demand-teknologien og optimaliserer driften kontinuerlig. De første erfaringene viser høy driftssikkerhet, selv om det ennå ikke er mulig å si noe sikkert om hybridkomponentenes holdbarhet på lang sikt.
VW Touran 5t TDI dieselmotorer: Nåværende generasjon (2023-i dag)
Dieselutvalget er redusert til den velprøvde 2.0 TDI med 150 hk, som imidlertid er blitt ytterligere optimalisert. Motoren (DFTE) har forbedret turboladingen med variabel turbingeometri og et optimalisert innsprøytningssystem. AdBlue-doseringssystemet er videreutviklet, noe som reduserer forbruket av urea ytterligere.
Spesielt bemerkelsesverdig er integreringen av en elektrisk tilleggsvarmer, som forkorter oppvarmingsfasen og reduserer utslippene ved kaldstart. Systemet for etterbehandling av eksosgasser fungerer med to SCR-katalysatorer og en ammoniakkslipkatalysator for maksimal renseeffekt. Drivstofforbruket forblir konstant på 4,4 liter per 100 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 eTSI | 110 | 4,9 | 48V-system fortsatt ukjent | Bra |
1,5 eTSI | 150 | 4,8 | Hybridkomponenter på lang sikt | Meget bra |
2,0 TDI | 150 | 4,4 | Kompleks eksosgassrensing | Meget god |

Konklusjon: De beste VW Touran 5t-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen i VW Touran 5t gjenspeiler Volkswagens konsekvente videreutvikling av moderne drivverksteknologi, fra de første EA211- og EA288-motorene til dagens eTSI-milde hybrider. I alle generasjoner har det skjedd en jevn forbedring når det gjelder effektivitet, pålitelighet og miljøkompatibilitet, samtidig som kompleksiteten i systemene har økt kontinuerlig.
- Beste VW Touran 5t bensinmotor:
1,5 TSI EVO med 150 hk fra facelift-generasjonen (2018-2023) kombinerer velprøvd teknologi med sofistikert sylinderdeaktivering og gir den beste balansen mellom ytelse, forbruk og lang levetid.
- Beste VW Touran 5t dieselmotor:
2.0 TDI med 150 hk fra den første generasjonen (2015-2018) regnes som referansen når det gjelder pålitelighet og effektivitet, med en dokumentert holdbarhet på over 300 000 kilometer med riktig vedlikehold.
- Toppmoderne drivverk:
Den nåværende generasjonen 1.5 eTSI med 150 hk representerer fremtidens drivlinjer i Touran, og kombinerer forbrenningsmotorens effektivitet med elektrisk assistanse for optimal total effektivitet.
For alle VW Touran 5t-motorer finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet hos AUTODOC, slik at du kan opprettholde bilens pålitelighet og ytelse på lang sikt.