Innholdsfortegnelse
BMW X1 E84 Motorer
BMW X1 E84 ble lansert i 2009 som den første representanten for X1-serien, og etablerte seg raskt som en kompakt premium-SUV i et svært konkurranseutsatt segment. Den første generasjonen tilbød et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige bensinmotorer. Den teknologiske utviklingen av BMW X1 E84-motorene gjenspeiler BMWs overgang til mer moderne og mer effektive drivkonsepter.

BMW X1 E84-motorer - første generasjon (2009-2015)
Den første generasjonen BMW X1 E84-motorer kjennetegnes av en bemerkelsesverdig lang levetid, og mange av motorene når lett opp i 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på dieselmotorenes turboladere og høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet i E84-motorutvalget er 20d med 177 hk (N47D20C), som tilbyr en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Blant de tekniske høydepunktene i denne generasjonen er introduksjonen av TwinPower Turbo-teknologi for bensinmotorer og videreutviklingen av den velprøvde N47-dieselarkitekturen. I en markedssammenligning har X1 E84 posisjonert seg godt i forhold til konkurrenter som Audi Q3 og Mercedes GLA, og BMW scorer spesielt godt når det gjelder motorutvalg.
BMW X1 E84 bensinmotorer: første generasjon (2009-2015)
Bensinmotorene i BMW X1 E84 er basert på den velprøvde N-serien og utgjør et solid fundament for den kompakte SUV-en. Innstegsmotoren 18i med 150 hk (N46B20E) frem til 2011 og deretter N20B20A med samme effekt representerer inngangen til bensinverdenen. Disse motorene egner seg godt til hverdagsbruk, men har en tendens til å få problemer med registerkjeden og veivhusventilasjonssystemet ved høyere kjørelengder.
20i med 184 hk (N20B20A) fra 2011 markerer overgangen til TwinPower Turbo-teknologi og byr på et merkbart høyere dreiemoment enn forgjengeren. Her kan høytrykkspumpen og av og til turboladeren bli problematisk, typisk etter 120 000 kilometer. Toppmodellen 28i bensinmotor med 245 hk (N20B20B) leverer imponerende ytelser, men er utsatt for problemer med wastegaten og ladeluftkjølingen.
Styrken til bensinmotorene i BMW X1 E84 ligger i den direkte gassresponsen, de harmoniske kjøreegenskapene og den gode chassisavstemningen. Svakhetene ligger hovedsakelig i langtidsholdbarheten til enkelte tilleggsdeler og det relativt høye drivstofforbruket i de kraftigste variantene.
BMW X1 E84 dieselmotorer: første generasjon (2009-2015)
BMW X1 E84s dieselutvalg er basert på den vellykkede N47-motorfamilien og tilbyr fire ulike effektnivåer. 16d med 116 hk (N47D16A/B) representerer innstegsnivået og imponerer med et lavt drivstofforbruk på rundt 5,2 liter per 100 kilometer. Denne motoren er imidlertid utsatt for problemer med registerkjeden, spesielt mellom 80 000 og 120 000 kilometer.
18d med 143 hk (N47D20A) tilbyr en god balanse mellom ytelse og effektivitet. Denne motoren regnes som en av de mest pålitelige i N47-familien, men kan også rammes av problemer med registerkjeden. 20d med 177 hk (N47D20C) representerer det beste punktet i dieselutvalget, og kombinerer kraftfulle ytelser med et moderat drivstofforbruk på 5,8 liter.
Toppmodellen 23d med 204 hk (N47D20D) byr på sportslige ytelser, men er mer utsatt for problemer med turboladeren og eksosresirkuleringen. Typiske svake punkter for alle N47-motorer er registerkjeden, høytrykkspumpen og av og til injektorene fra rundt 150 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Samlet vurdering |
---|---|---|---|---|
16d | 116 | 5,2 | Tannkjede, EGR-ventil | Gjennomsnitt |
18d | 143 | 5,5 | Tannkjede, turbolader | Bra |
18i | 150 | 7,8 | Tannkjede, KVGS | Gjennomsnittlig |
20d | 177 | 5,8 | Høytrykkspumpe, injektorer | Meget god |
20i | 184 | 7,5 | Høytrykkspumpe, turbolader | Bra |
23d | 204 | 6,2 | Turbolader, EGR-system | God |
28i | 245 | 8,9 | Wastegate, ladeluftkjøler | Gjennomsnittlig |

BMW X1 E84-motorer - Facelift Euro-6 (2012-2015)
Med faceliften i 2012 fikk BMW X1 E84-motorene viktige oppdateringer for å oppfylle Euro 6-utslippsstandarden. Påliteligheten forble på samme nivå som før facelift-modellene, men Euro 6-dieselmotorene ble mer komplekse takket være ekstra eksosrensesystemer. Den reviderte 20d med 184 hk (B47D20A) fra 2014 regnes som den beste motoren fra slutten av E84-æraen og kombinerer moderne teknologi med velprøvd pålitelighet. De tekniske nyvinningene omfattet hovedsakelig introduksjonen av B-serien for dieselmotorer og raffinerte bensinmotorer. Markedsposisjonen og konkurranseevnen forble sterk, og BMW fikk et forsprang på enkelte konkurrenter gjennom den tidlige innføringen av Euro 6.
Ansiktsløftning av bensinmotorene i BMW X1 E84: Euro-6 (2012-2015)
De reviderte bensinmotorene i BMW X1 E84 Facelift fikk hovedsakelig detaljerte forbedringer for å redusere utslippene. 18i beholdt sine 150 hk (N20B20A), men fikk optimalisert programvare og raffinerte tilleggsdeler. Problemet med høytrykkspumpen var fortsatt til stede, men forekom sjeldnere enn i de tidlige modellene.
20i, fortsatt med 184 hk (N20B20A), fikk revidert motorstyring og forbedret kjøling. Likevel var de velkjente svakhetene som turboladerproblemer og sporadiske feil på høytrykkspumpen fortsatt til stede. 28i ble stort sett videreført uendret, men viste en noe høyere pålitelighet på turboladerkomponentene i de senere produksjonsårene.
Ansiktsløftning av BMW X1 E84 dieselmotor: Euro-6 (2012-2015)
Dieselmotorene gjennomgikk de største endringene i forbindelse med ansiktsløftningen. 16d beholdt effekten på 116 hk, men fikk et revidert eksosrensesystem. Fra 2014 ble den nye B47D20A brukt i 20d, som tilbød mer effekt enn forgjengeren med 184 hk. Denne motoren er basert på en helt ny arkitektur og har betydelig færre problemer med timingkjeden.
18d forble i utgangspunktet med N47D20A, men ble også konvertert til B47-basen i 2014. Den nye generasjonen har bedre kjøreegenskaper og lavere utslippsverdier. 23d fortsatte å kjøre med den velprøvde N47D20D, men fikk ekstra eksosgassrensing for å oppfylle Euro 6-normen.
B47-motorene kjennetegnes av en mer robust timingkjede og optimalisert oljetilførsel, noe som i stor grad har eliminert de typiske N47-problemene. Svakhetene med Euro 6-dieselmotorene ligger hovedsakelig i det mer komplekse eksosrensesystemet med AdBlue-injeksjon og sporadiske problemer med dieselpartikkelfilteret ved korte kjørestrekninger.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Samlet vurdering |
---|---|---|---|---|
16d Euro-6 | 116 | 4,9 | DPF-regenerering, EGR | God |
18d B47 | 150 | 5,1 | AdBlue-system, turbolagre | Meget bra |
18i facelift | 150 | 7,6 | Høytrykkspumpe, tennspoler | Bra |
20d B47 | 184 | 5,3 | DPF på kort avstand, turbolager | Meget bra |
20i facelift | 184 | 7,3 | Turbolader, wastegate | Bra |
23d Euro-6 | 204 | 5,9 | Turbolader, AdBlue-dosering | Bra |
28i facelift | 245 | 8,7 | Ladeluftkjøler, ventildeksel | Middels |

Konklusjon: De beste BMW X1 E84-motorene i alle generasjoner
BMW X1 E84-motorene gjennomgikk en bemerkelsesverdig teknisk utvikling i løpet av den seks år lange produksjonsperioden, fra de velprøvde N47-dieselmotorene til de mer moderne B47-motorene fra Euro 6-æraen. Samlet sett utgjør motorutvalget et solid grunnlag for den kompakte premium-SUV-en, der dieselvariantene tradisjonelt representerer seriens styrke.
- Beste BMW X1 E84 bensinmotor:
20i med 184 hk (N20B20A) fra 2012 tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, hverdagstauglighet og fortsatt akseptabel driftssikkerhet blant bensinmotorene.
- Beste BMW X1 E84 dieselmotor:
20d med 184 hk (B47D20A) fra 2014 representerer det absolutte høydepunktet i E84-dieselprogrammet og kombinerer moderne teknologi med utmerket langtidsholdbarhet.
- Den mest pålitelige BMW X1 E84-motoren:
18d med 150 hk (B47D20A) fra 2014 regnes som den mest driftssikre motoren i hele serien, og tilbyr en optimal balanse mellom ytelse og problemfrihet.
For alle BMW X1 E84-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet hos AUTODOC for å sikre lang levetid for kjøretøyet ditt.