• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

BMW X1 E84 Motorer

Innholdsfortegnelse

  1. BMW X1 E84-motorer - første generasjon (2009-2015)
    1. BMW X1 E84 bensinmotorer: første generasjon (2009-2015)
    2. BMW X1 E84 dieselmotorer: første generasjon (2009-2015)
  2. BMW X1 E84-motorer - Facelift Euro-6 (2012-2015)
    1. Ansiktsløftning av bensinmotorene i BMW X1 E84: Euro-6 (2012-2015)
    2. Ansiktsløftning av BMW X1 E84 dieselmotor: Euro-6 (2012-2015)
  3. Konklusjon: De beste BMW X1 E84-motorene i alle generasjoner

BMW X1 E84 ble lansert i 2009 som den første representanten for X1-serien, og etablerte seg raskt som en kompakt premium-SUV i et svært konkurranseutsatt segment. Den første generasjonen tilbød et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige bensinmotorer. Den teknologiske utviklingen av BMW X1 E84-motorene gjenspeiler BMWs overgang til mer moderne og mer effektive drivkonsepter.

BMW X1 E84-motorer - første generasjon (2009-2015)

BMW X1 E84-motorer - første generasjon (2009-2015)

Den første generasjonen BMW X1 E84-motorer kjennetegnes av en bemerkelsesverdig lang levetid, og mange av motorene når lett opp i 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på dieselmotorenes turboladere og høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet i E84-motorutvalget er 20d med 177 hk (N47D20C), som tilbyr en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Blant de tekniske høydepunktene i denne generasjonen er introduksjonen av TwinPower Turbo-teknologi for bensinmotorer og videreutviklingen av den velprøvde N47-dieselarkitekturen. I en markedssammenligning har X1 E84 posisjonert seg godt i forhold til konkurrenter som Audi Q3 og Mercedes GLA, og BMW scorer spesielt godt når det gjelder motorutvalg.

BMW X1 E84 bensinmotorer: første generasjon (2009-2015)

Bensinmotorene i BMW X1 E84 er basert på den velprøvde N-serien og utgjør et solid fundament for den kompakte SUV-en. Innstegsmotoren 18i med 150 hk (N46B20E) frem til 2011 og deretter N20B20A med samme effekt representerer inngangen til bensinverdenen. Disse motorene egner seg godt til hverdagsbruk, men har en tendens til å få problemer med registerkjeden og veivhusventilasjonssystemet ved høyere kjørelengder.

20i med 184 hk (N20B20A) fra 2011 markerer overgangen til TwinPower Turbo-teknologi og byr på et merkbart høyere dreiemoment enn forgjengeren. Her kan høytrykkspumpen og av og til turboladeren bli problematisk, typisk etter 120 000 kilometer. Toppmodellen 28i bensinmotor med 245 hk (N20B20B) leverer imponerende ytelser, men er utsatt for problemer med wastegaten og ladeluftkjølingen.

Styrken til bensinmotorene i BMW X1 E84 ligger i den direkte gassresponsen, de harmoniske kjøreegenskapene og den gode chassisavstemningen. Svakhetene ligger hovedsakelig i langtidsholdbarheten til enkelte tilleggsdeler og det relativt høye drivstofforbruket i de kraftigste variantene.

BMW X1 E84 dieselmotorer: første generasjon (2009-2015)

BMW X1 E84s dieselutvalg er basert på den vellykkede N47-motorfamilien og tilbyr fire ulike effektnivåer. 16d med 116 hk (N47D16A/B) representerer innstegsnivået og imponerer med et lavt drivstofforbruk på rundt 5,2 liter per 100 kilometer. Denne motoren er imidlertid utsatt for problemer med registerkjeden, spesielt mellom 80 000 og 120 000 kilometer.

18d med 143 hk (N47D20A) tilbyr en god balanse mellom ytelse og effektivitet. Denne motoren regnes som en av de mest pålitelige i N47-familien, men kan også rammes av problemer med registerkjeden. 20d med 177 hk (N47D20C) representerer det beste punktet i dieselutvalget, og kombinerer kraftfulle ytelser med et moderat drivstofforbruk på 5,8 liter.

Toppmodellen 23d med 204 hk (N47D20D) byr på sportslige ytelser, men er mer utsatt for problemer med turboladeren og eksosresirkuleringen. Typiske svake punkter for alle N47-motorer er registerkjeden, høytrykkspumpen og av og til injektorene fra rundt 150 000 kilometer.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Samlet vurdering
16d 116 5,2 Tannkjede, EGR-ventil Gjennomsnitt
18d 143 5,5 Tannkjede, turbolader Bra
18i 150 7,8 Tannkjede, KVGS Gjennomsnittlig
20d 177 5,8 Høytrykkspumpe, injektorer Meget god
20i 184 7,5 Høytrykkspumpe, turbolader Bra
23d 204 6,2 Turbolader, EGR-system God
28i 245 8,9 Wastegate, ladeluftkjøler Gjennomsnittlig

BMW X1 E84-motorer - Facelift Euro-6 (2012-2015)

Med faceliften i 2012 fikk BMW X1 E84-motorene viktige oppdateringer for å oppfylle Euro 6-utslippsstandarden. Påliteligheten forble på samme nivå som før facelift-modellene, men Euro 6-dieselmotorene ble mer komplekse takket være ekstra eksosrensesystemer. Den reviderte 20d med 184 hk (B47D20A) fra 2014 regnes som den beste motoren fra slutten av E84-æraen og kombinerer moderne teknologi med velprøvd pålitelighet. De tekniske nyvinningene omfattet hovedsakelig introduksjonen av B-serien for dieselmotorer og raffinerte bensinmotorer. Markedsposisjonen og konkurranseevnen forble sterk, og BMW fikk et forsprang på enkelte konkurrenter gjennom den tidlige innføringen av Euro 6.

Ansiktsløftning av bensinmotorene i BMW X1 E84: Euro-6 (2012-2015)

De reviderte bensinmotorene i BMW X1 E84 Facelift fikk hovedsakelig detaljerte forbedringer for å redusere utslippene. 18i beholdt sine 150 hk (N20B20A), men fikk optimalisert programvare og raffinerte tilleggsdeler. Problemet med høytrykkspumpen var fortsatt til stede, men forekom sjeldnere enn i de tidlige modellene.

20i, fortsatt med 184 hk (N20B20A), fikk revidert motorstyring og forbedret kjøling. Likevel var de velkjente svakhetene som turboladerproblemer og sporadiske feil på høytrykkspumpen fortsatt til stede. 28i ble stort sett videreført uendret, men viste en noe høyere pålitelighet på turboladerkomponentene i de senere produksjonsårene.

Ansiktsløftning av BMW X1 E84 dieselmotor: Euro-6 (2012-2015)

Dieselmotorene gjennomgikk de største endringene i forbindelse med ansiktsløftningen. 16d beholdt effekten på 116 hk, men fikk et revidert eksosrensesystem. Fra 2014 ble den nye B47D20A brukt i 20d, som tilbød mer effekt enn forgjengeren med 184 hk. Denne motoren er basert på en helt ny arkitektur og har betydelig færre problemer med timingkjeden.

18d forble i utgangspunktet med N47D20A, men ble også konvertert til B47-basen i 2014. Den nye generasjonen har bedre kjøreegenskaper og lavere utslippsverdier. 23d fortsatte å kjøre med den velprøvde N47D20D, men fikk ekstra eksosgassrensing for å oppfylle Euro 6-normen.

B47-motorene kjennetegnes av en mer robust timingkjede og optimalisert oljetilførsel, noe som i stor grad har eliminert de typiske N47-problemene. Svakhetene med Euro 6-dieselmotorene ligger hovedsakelig i det mer komplekse eksosrensesystemet med AdBlue-injeksjon og sporadiske problemer med dieselpartikkelfilteret ved korte kjørestrekninger.

Motor Effekt (hk) Forbruk (l/100 km) Typiske svakheter Samlet vurdering
16d Euro-6 116 4,9 DPF-regenerering, EGR God
18d B47 150 5,1 AdBlue-system, turbolagre Meget bra
18i facelift 150 7,6 Høytrykkspumpe, tennspoler Bra
20d B47 184 5,3 DPF på kort avstand, turbolager Meget bra
20i facelift 184 7,3 Turbolader, wastegate Bra
23d Euro-6 204 5,9 Turbolader, AdBlue-dosering Bra
28i facelift 245 8,7 Ladeluftkjøler, ventildeksel Middels

Konklusjon: De beste BMW X1 E84-motorene i alle generasjoner

BMW X1 E84-motorene gjennomgikk en bemerkelsesverdig teknisk utvikling i løpet av den seks år lange produksjonsperioden, fra de velprøvde N47-dieselmotorene til de mer moderne B47-motorene fra Euro 6-æraen. Samlet sett utgjør motorutvalget et solid grunnlag for den kompakte premium-SUV-en, der dieselvariantene tradisjonelt representerer seriens styrke.

  • Beste BMW X1 E84 bensinmotor:

20i med 184 hk (N20B20A) fra 2012 tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, hverdagstauglighet og fortsatt akseptabel driftssikkerhet blant bensinmotorene.

  • Beste BMW X1 E84 dieselmotor:

20d med 184 hk (B47D20A) fra 2014 representerer det absolutte høydepunktet i E84-dieselprogrammet og kombinerer moderne teknologi med utmerket langtidsholdbarhet.

  • Den mest pålitelige BMW X1 E84-motoren:

18d med 150 hk (B47D20A) fra 2014 regnes som den mest driftssikre motoren i hele serien, og tilbyr en optimal balanse mellom ytelse og problemfrihet.

For alle BMW X1 E84-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet hos AUTODOC for å sikre lang levetid for kjøretøyet ditt.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-48%
ZF GETRIEBE 1071.298.033 Sett til oljeskift, automatisk girkasse inneholder et komplett sett for oljeskift
Anmeldelser - 63
Produkt info
  • alternativt reparasjonssett: 1071.298.038
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: inneholder et komplett sett for oljeskift
  • Innhold [liter]: 7
  • deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 1071.298.041
  • Kvalitet: ZF LifeguardFluid 6
  • ZF GETRIEBE: Sett til oljeskift, automatisk girkasse
  • Varenummer: 1071.298.033
  • Vår pris: 2996,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ZF GETRIEBE Sett til oljeskift, automatisk girkasse inneholder et komplett sett for oljeskift
Artikkelnummer: 1071.298.033
Mer
sammenlignet med Veil. pris 5810,10 kr

2996,89 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 999,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
999,89 kr
199,98 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
2,96 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
NEO TOOLS 11-314 Justeringsverktøysett, styringstider
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Produsentinnskrenkning: BMW Valvetronic
  • Emballasje: plastkoffert
  • Brennstofftype: Bensin
  • NEO TOOLS: Justeringsverktøysett, styringstider
  • Varenummer: 11-314
  • Vår pris: 772,59 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NEO TOOLS Justeringsverktøysett, styringstider
Artikkelnummer: 11-314
772,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 558,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

558,36 kr
111,67 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-20
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1467,16 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1467,16 kr
73,36 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MPM PSF SHVI 50001 Servoratt olje BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, GM 1940715, GM 1940766, PSA S71 2710, VW G 002 000, VW G 004 000, Volvo 1161529, Innhold: 1l
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Produsentens anbefalinger: BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, GM 1940715, GM 1940766, PSA S71 2710, VW G 002 000, VW G 004 000, Volvo 1161529
  • Versjon: SHVI
  • Produktlinje: PSF
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Innhold [liter]: 1
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med hydraulisk servostyring
  • Kjøretøytype: Bil
  • DIN / ISO: DIN 51524 T3, ISO 7308
  • MPM: Servoratt olje
  • Varenummer: 50001
  • Vår pris: 784,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MPM Servoratt olje BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, GM 1940715, GM 1940766, PSA S71 2710, VW G 002 000, VW G 004 000, Volvo 1161529, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 50001
Mer
784,89 kr
784,89 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CR/CP4S1/L40/20 BOSCH 0 986 437 424 Høytrykkspumpe
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Byttedel
  • Brennstofftype: Diesel
  • BOSCH: Høytrykkspumpe
  • Varenummer: 0 986 437 424
  • Vår pris: 9026,17 kr
  • Tilstand: Refabrikkert
Detaljer
BOSCH Høytrykkspumpe
Artikkelnummer: 0 986 437 424
9026,17 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-49%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 276,52 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

276,52 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • API: API SN
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 953,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
953,38 kr
190,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SCHRADER 1210 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bolt, med ventiler
  • Maksimum tillatt hastighet: 210
  • Kapslingsfarge: svart / hvit
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • material ventilstamme: Gummi med kobberdukinnlegg
  • Kontrolltegn: CE
  • Kjenningsbokstav: 1210
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm] 0
  • Montasjetype: plugget inn
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med dekktrykk-kontrollsystem
  • Ventilfarge: svart
  • SCHRADER: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: 1210
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SCHRADER Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Artikkelnummer: 1210
331,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 598,50 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

598,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-10%
FEBI BILSTEIN 45549 Deksel, drivstofftank kan ikke låses, plast, svart, med holdebånd
Anmeldelser - 45
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med holdebånd
  • Kan låses: kan ikke låses
  • for OE-nummer: 16 11 7 222 392
  • Material: plast
  • Farge: svart
  • Vekt [kg]: 0,061
  • FEBI BILSTEIN: Deksel, drivstofftank
  • Varenummer: 45549
  • Vår pris: 232,63 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Deksel, drivstofftank kan ikke låses, plast, svart, med holdebånd
Artikkelnummer: 45549
sammenlignet med Veil. pris 259,99 kr

232,63 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 438,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
438,04 kr
87,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: