Innholdsfortegnelse
BMW X3 F25 motorer
BMW X3 F25, som ble produsert fra 2010 til 2017, etablerte seg som en teknologisk milepæl i den mellomstore SUV-kategorien. Andre generasjon av X3 tilbød et imponerende utvalg av motorer, fra effektive firesylindrede dieselmotorer til kraftige sekssylindrede bensinmotorer. I løpet av produksjonsårene utviklet BMW kontinuerlig nye drivverksteknologier og optimaliserte eksisterende enheter for bedre effektivitet og ytelse.

BMW X3 F25-motorer - andre generasjon med TwinPower Turbo (2010-2017)
BMW X3 F25-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang sammenlignet med forgjengeren, E83. BMW fokuserte konsekvent på den nye TwinPower Turbo-teknologien og moderne direkteinnsprøytning. Påliteligheten til F25-motorene når vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens større reparasjoner vanligvis skjer mellom 150 000 og 200 000 kilometer.
N55B30-motoren regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, og kombinerer ytelse med bemerkelsesverdig lang levetid. Blant de tekniske nyvinningene var BMW TwinPower Turbo-teknologi for første gang i X3, Valvetronic ventilstyring og ultramoderne common-rail-dieselsystemer. I en markedssammenligning plasserte F25 seg klart over konkurrenter som Audi Q5 eller Mercedes GLK takket være sin sportslige orientering og overlegne kjøredynamikk.
Vedlikeholdsintervallene lå på mellom 15 000 og 20 000 kilometer, avhengig av motortype. Denne generasjonen kjennetegnes av betydelig forbedret drivstoffeffektivitet sammenlignet med forgjengeren, samtidig som ytelsene har økt.
BMW X3 F25 TwinPower Turbo-bensinmotorer: andre generasjon (2010-2017)
Bensinmotorene i F25-generasjonen var alle basert på den innovative TwinPower Turbo-teknologien. Innstegsmotoren sDrive18i/xDrive20i med 150 hk (N20B20) hadde en solid grunnmotor, men led av og til av problemer med registerkjeden etter 120 000 kilometer. xDrive28i med 245 hk (N20B20) representerte mellomklassevarianten og imponerte med godt dreiemoment allerede fra lave turtall.
Toppmodellen xDrive35i med 306 hk (N55B30) representerte den beste bensinmotoren i denne generasjonen. Denne sekssylindrede rekkemotoren kombinerte imponerende ytelse med BMW-typisk jevn gange og viste seg å være betydelig mer pålitelig enn de firesylindrede enhetene. Typiske svakheter ved N20-motorene var slitasje på registerkjeden, sporadiske problemer med turboladeren etter 180 000 kilometer og feil på høytrykkspumpen.
N55-motorene var mer robuste, men opplevde av og til problemer med wastegate-klaffer og injektorer. Drivstofforbruket lå på mellom 7,8 og 10,2 liter per 100 kilometer, avhengig av motor og kjørestil.
BMW X3 F25 TwinPower Turbo-dieselmotorer: andre generasjon (2010-2017)
Dieselmotorene i F25-generasjonen besto av tre effektnivåer med toppmoderne common-rail-teknologi. sDrive18d/xDrive18d med 143 hk (N47D20) var innstegsmodellen og viste seg å være en økonomisk langdistansemotor med et forbruk på rundt 5,8 liter. Svakheten lå i registerkjeden, som ofte måtte skiftes mellom 100 000 og 150 000 kilometer.
xDrive20d med 184 hk (N47D20) var den mest populære dieselvarianten, og den ga det beste kompromisset mellom ytelse og forbruk. Denne motoren viste seg å være grunnleggende pålitelig, men led også av de velkjente N47-problemene med registerkjeden og sporadiske turboladerdefekter etter 200 000 kilometer.
Toppmodellen xDrive30d diesel med 258 hk (N57D30) var basert på en sekssylindret rekkemotor og regnes som den beste dieselmotoren i F25-generasjonen. N57-serien viste seg å være betydelig mer robust enn sine firesylindrede motstykker, selv om det av og til oppstod problemer med eksosresirkulering og injektorer. Drivstofforbruket lå på mellom 5,5 og 7,2 liter, avhengig av motor.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N20B20 (20i) | 150-245 | 7,8-8,9 | Tannkjede, turbolader | Gjennomsnitt |
N55B30 (35i) | 306 | 9,8-10,2 | Wastegate, injektorer | Bra |
N47D20 (18d/20d) | 143-184 | 5,8-6,5 | Tannkjede, turbolader | Middels |
N57D30 (30d) | 258 | 6,8-7,2 | EGR, injektorer | Meget god |

BMW X3 F25-motorer - ansiktsløftning med effektivitetsoptimalisering (2014-2017)
Med faceliften i 2014 gjennomførte BMW ytterligere optimaliseringer av motorutvalget. Revideringen medførte forbedrede eksosutslippsverdier, optimalisert motorstyring og, i noen tilfeller, nye motorvarianter. Driftssikkerheten forble på samme nivå som i de tidlige F25-modellene, men med noe bedre drivstofforbruk og reduserte utslipp.
Særlig dieselmotorene fikk oppdateringer for å oppfylle Euro 6-normen, mens bensinmotorene fikk forbedrede turboladere og optimalisert programvare. N57D30 forble den mest pålitelige motoren i serien, mens N47-motorene beholdt sine grunnleggende svakheter til tross for forbedringene.
BMW X3 F25 facelift bensinmotorer: effektivitetsoptimalisering (2014-2017)
De nye bensinmotorene fikk først og fremst programvareoppdateringer og mindre mekaniske forbedringer. xDrive20i med 184 hk (N20B20) erstattet den svakere 150 hk-versjonen og tilbød bedre kjøreegenskaper med tilsvarende drivstofforbruk. De velkjente problemene med timingkjeden i N20-serien var imidlertid fortsatt til stede.
xDrive28i ble erstattet av xDrive25i med 231 hk, basert på den samme N20B20-motoren med optimalisert tuning. Toppmodellen xDrive35i forble uendret og fortsatte å være det beste bensinalternativet. Drivstofforbruket ble forbedret med rundt 0,3-0,5 liter per 100 kilometer sammenlignet med modellene fra før faceliftet.
BMW X3 F25 facelift dieselmotorer: Euro 6 og effektivitet (2014-2017)
Dieselmotorene i facelift-modellene fikk omfattende revisjoner for å oppfylle Euro 6. xDrive18d beholdt sine 143 hk, men fikk et revidert eksossystem med SCR-katalysator. Problemet med timingkjeden på N47-motorene ble delvis avhjulpet med forsterkede komponenter, men ikke helt løst.
xDrive20d, fortsatt med 184 hk, fikk optimalisert forbrenning og redusert drivstofforbruk. xDrive30d forble på 258 hk og fortsatte å være den mest pålitelige dieselmotoren i serien. I tillegg ble det i en periode tilbudt en xDrive35d-variant med 313 hk, som var basert på N57S-motoren.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N20B20 (20i/25i) | 184-231 | 7,5-8,6 | Tannkjede, turbolader | Gjennomsnitt |
N55B30 (35i) | 306 | 9,5-9,9 | Wastegate, injektorer | God |
N47D20 (18d/20d) | 143-184 | 5,5-6,2 | Tannkjede, SCR-system | Gjennomsnittlig |
N57D30 (30d) | 258 | 6,5-6,9 | EGR, AdBlue-system | Meget bra |
N57S30 (35d) | 313 | 7,1-7,5 | Turbolader, AdBlue | Bra |

Konklusjon: De beste BMW X3 F25-motorene av alle generasjoner
BMW X3 F25-motorserien representerer BMWs vellykkede overgang til TwinPower Turbo-æraen med betydelige effektivitetsforbedringer sammenlignet med forgjengerne. Til tross for noen kjente svakheter, har F25-generasjonen etablert seg som et solid grunnlag for moderne BMW-drivverksteknologi.
- Beste BMW X3 F25 bensinmotor:
N55B30 med 306 hk - Denne rekkesekseren kombinerer klassiske BMW-egenskaper med moderne turboteknologi og har vist seg å være betydelig mer pålitelig enn de firesylindrede alternativene.
- Beste BMW X3 F25 dieselmotor:
N57D30 med 258 hk - Den sekssylindrede dieselmotoren regnes som det ypperste i F25-dieselserien, og tilbyr en utmerket kombinasjon av kraft, dreiemoment og holdbarhet med moderat drivstofforbruk.
- Den mest pålitelige BMW X3 F25-motoren:
N57D30 - I både 258 hk- og 313 hk-variantene har denne sekssylindrede dieselmotoren vist seg å være den mest robuste enheten i serien med lavest feilrate.
For alle BMW X3 F25-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.