Innholdsfortegnelse
Audi Q5-motorer
Siden markedslanseringen i 2008 har Audi Q5 etablert seg som en mellomstor SUV i premiumklassen og tilbyr et imponerende utvalg av Audi Q5-motorer i tre generasjoner. Fra tradisjonelle TFSI- og TDI-motorer til moderne mildhybrid- og ladbare hybridsystemer - den teknologiske utviklingen av Q5 gjenspeiler Audis innovative styrke.

Audi Q5-motorer: Generasjon I (2008-2017)
Den første generasjonen Audi Q5 la grunnlaget for Audis suksess i premium-SUV-segmentet, og var preget av robuste, men ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 3.0 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige 2.0 TFSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Særlig modellene fra 2008-2012 led av barnesykdommer som oljeforbruk og problemer med timing. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 TDI med 258 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være nærmest uforgjengelig.
Audi Q5 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Audi Q5s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av TFSI-motorer med turbolading og kompressor. 2.0 TFSI var tilgjengelig med 155 kW (211 hk) som innstegsmotor, og fikk senere selskap av kraftigere varianter med 165 kW (224 hk) og 169 kW (230 hk). Disse tidlige Audi Q5-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den første TFSI-generasjonen: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk på grunn av defekte stempelringer og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Den kraftigste Audi Q5-bensinmotoren var 3.0 TFSI med 200 kW (272 hk) til 245 kW (333 hk) i SQ5, som var mindre utsatt for turboskader takket være overlading, men som fortsatt hadde sporadiske problemer med timingkjeden.
Audi Q5 dieselmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Audi Q5-dieselmotorene ble dominert av 2.0 TDI med ulike effektnivåer fra 105 kW (143 hk) til 140 kW (190 hk). Audi Q5 2.0 TDI med 125 kW (170 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene med tredje generasjons common-rail-innsprøytning som ble produsert fra 2012 og utover, viste seg å være svært slitesterke og økonomiske. Høydepunktet var imidlertid 3.0 TDI med ytelser fra 150 kW (204 hk) til 190 kW (258 hk), som regnes som en av de beste dieselmotorene i sin tid. Disse Audi Q5 TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet, der 3.0 TDI imponerte spesielt med sin lettkjørthet og trekkraft.
Audi Q5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 211-230 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
3,0 TFSI | 272-333 HK | 9,8-11,1 l/100 km | Av og til registerkjede | Moderat |
2,0 TDI | 143-190 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Svært robust fra 2012 | Bra |
3,0 TDI | 204-258 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Audi Q5-motorer: Generasjon II (2017-2024)
Den andre Audi Q5-generasjonen markerte et betydelig sprang i kvalitet og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 3.0 TDI-dieselmotorene med 286 hk anses som spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt sjeldne, og det er bare de kraftige 2.0 TFSI-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter når det gjelder oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 3.0 TDI med 286 hk - et teknisk mesterverk med elektrisk kompressor som bød på både kraft og effektivitet. Hybridteknologien debuterte også med 55 TFSI e fra 2019, som satte nye standarder for effektivitet og ytelse.
Audi Q5 bensinmotorer: Generasjon II (2017-2024)
Audi Q5s bensinmotorutvalg startet med 2.0 TFSI (140 kW/190 hk til 185 kW/252 hk), som var betydelig mer pålitelig enn forgjengeren, men som fortsatt hadde sporadiske problemer med oljeforbruk og ventilkoksing. For sportslige sjåfører fantes Audi Q5 3.0 TFSI med en effekt på 260 kW (354 hk) i SQ5, som viste seg å være betydelig mer robust enn 2,0-litersvariantene. Audi Q5 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) forble imidlertid den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer og sporadiske skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Audi Q5 dieselmotorer: Generasjon II (2017-2024)
Audi Q5 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 140 kW (190 hk) til 150 kW (204 hk). Høydepunktet var 3.0 TDI med 210 kW (286 hk), som hadde en elektrisk kompressor (EPC) og dermed eliminerte turboforsinkelsen. Alle Audi Q5-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Audi Q5 3.0 TDI med 210 kW (286 hk) viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,2 liter per 100 km til tross for den høye effekten - ideelt for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring.
Audi Q5 hybriddrift: Generasjon II (2017-2024)
Audi Q5 55 TFSI e med en systemeffekt på 270 kW (367 hk) ble tilbudt fra 2019. Denne kombinerte en 2.0 TFSI med en 105 kW (143 hk) elektrisk motor og tilbød en elektrisk rekkevidde på opptil 62 kilometer. Audi Q5 plug-in hybrid viste seg å være teknisk moden, men med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass og høyere vekt.
Audi Q5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 190-252 HK | 7,4-8,6 l/100 km | Oljeforbruk, ventilkoksing | Moderat |
3,0 TFSI | 354 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Robust, sporadisk turbolader | Bra |
2,0 TDI | 190-204 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0 TDI | 286 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
55 TFSI e | 367 HK | 2,4 l/100 km + strøm | Tungt, lite bagasjerom | Bra |

Audi Q5-motorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Audi Q5-generasjonen satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Audis visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er SQ5 TFSI e med en systemeffekt på 367 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
Audi Q5 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Audi Q5s motorprogram er basert på to 2.0 TFSI-motorer med 150 kW (204 hk) og 195 kW (265 hk). Begge Audi Q5-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-start-generator og sylinderdeaktivering. Audi Q5 2.0 TFSI med 150 kW (204 hk) regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Audi Q5 ladbare hybrider: Generasjon III (2024-i dag)
Audi Q5 TFSI e har en systemytelse på 270 kW (367 hk) og en elektrisk rekkevidde på opptil 100 km. SQ5 TFSI e med 270 kW (367 hk) kombinerer en 2.0 TFSI med en kraftig elmotor og byr på imponerende kjøreegenskaper med høy effektivitet. Disse Audi Q5-motorene er teknisk komplekse, men betydelig mer sofistikerte enn sine forgjengere.
Audi Q5 dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
To Audi Q5 3.0 TDI-motorer med 170 kW (231 hk) og 210 kW (286 hk) er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige Audi Q5-dieselmotorer. Den kraftigste 3.0 TDI har fortsatt elektrisk kompressor (EPC) og regnes som en av de beste dieselmotorene på markedet.
Audi Q5 sportsmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
SQ5 3.0 TFSI med 270 kW (367 hk) viser tidlig tegn på høy pålitelighet og utvikler seg til å bli den beste sportsmotoren i denne generasjonen. I motsetning til tidligere tiders problematiske 2.0 TFSI-motorer, ser den nye 3.0 TFSI ut til å være betydelig mer robust.
Audi Q5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI MHEV | 204-265 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
3.0 TFSI | 367 HK | 8,9-9,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0 TDI | 231-286 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Bevist pålitelig | Meget god |
TFSI e | 367 HK | 1,8-2,1 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men moden | Bra |

Konklusjon: De beste Audi Q5-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi Q5-motorene viser tydelig Audis læringskurve over tre generasjoner. Mens dieselmotorene i Audi Q5 forble pålitelige gjennom alle generasjoner og ble stadig bedre, slet 2.0 TFSI-bensinmotorene lenge med lignende problemer. Den nye tredjegenerasjons mildhybridteknologien lover endelig en lovende løsning for sjåfører som verdsetter effektivitet og pålitelighet.
- Beste bensinmotor i Audi Q5:
Audi Q5 2.0 TFSI MHEV (204 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Audi Q5 dieselmotor:
Audi Q5 3.0 TDI (286 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og ytelse på tvers av alle generasjoner.
- Beste Audi Q5 hybridmotor:
Audi Q5 55 TFSI e (367 hk, generasjon III) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 100 km og lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi Q5 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.