Innholdsfortegnelse
Citroën C5-motorer
Siden lanseringen i 1999 har Citroën C5 etablert seg som flaggskipet i den franske mellomklassen, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig utvikling av motorutvalget over tre generasjoner. Hver generasjon har hatt sine karakteristiske styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra konvensjonelle sugemotorer til moderne turboteknologi og hybriddrift.

Citroën C5 generasjon I (2001-2008)
Den første Citroën C5-generasjonen var preget av velprøvd fransk ingeniørkunst og ga et solid grunnlag for motorutviklingen. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de robuste HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 2.2 HDi med 136 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 180 000 og 250 000 kilometer for større arbeider, mens bensinmotorer krevde økt oppmerksomhet allerede fra 120 000 kilometer. Citroën C5-motorene fra denne epoken konkurrerte med suksess med tyske premiumprodusenter og etablerte fransk dieselteknologi som referanse i segmentet.
Citroën C5 bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Citroën C5-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av atmosfæriske motorer i ulike slagvolumklasser. 1.8 16V med 117 hk fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 2.0 16V med 136 hk og toppmodellen 3.0 V6 med 207 hk. Disse Citroën C5-motorene var basert på velprøvd PSA-teknologi og kjennetegnes av kultivert, jevn gange. 2.0 16V utviklet seg til å bli den mest driftssikre bensinmotoren i denne generasjonen, mens V6-motoren var kraftig, men hadde høyere vedlikeholdskostnader og sporadiske problemer med registerkjeden. Typiske svakheter ved alle bensinmotorene var defekte tennspoler etter 100 000 kilometer og slitasje på kamakselfaserne ved høyere kjørelengder.
Citroën C5 dieselmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Citroën C5-dieselmotorene var dominert av HDi-teknologi med common-rail-innsprøytning. 1.6 HDi med 109 hk var innstegsmodellen, etterfulgt av 2.0 HDi i ulike effektnivåer fra 110 til 136 hk og den kraftige 2.2 HDi med 136 hk. Citroën C5 2.0 HDi med 110 hk utviklet seg til å bli en langdistansespesialist - spesielt variantene som ble produsert fra 2004 og utover med et revidert innsprøytningssystem, viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske. Disse Citroën C5 HDi-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og pålitelighet. 2.2 HDi ble sett på som et mesterverk innen fransk dieselteknologi og ble også brukt med stor suksess i andre PSA-modeller.
Citroën C5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 16V | 117 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Tenningsspoler, kamakselfasere | Gjennomsnitt |
2,0 16V | 136 HK | 8,6-9,4 l/100 km | Svært robust, få problemer | Bra |
3,0 V6 | 207 HK | 10,1-11,2 l/100 km | Tannkjede, høye vedlikeholdskostnader | Moderat |
1,6 HDi | 109 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Middels |
2,0 HDi | 110-136 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,2 HDi | 136 HK | 5,9-6,6 l/100 km | Legendarisk robust | Meget god |

Citroën C5 generasjon II (2008-2017)
Den andre generasjonen Citroën C5 markerte overgangen til moderne turboteknologi og brakte med seg både fremskritt og nye utfordringer. De fleste motorene i denne generasjonen nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de velprøvde HDi-dieselmotorene fortsatte å lede feltet når det gjaldt lang levetid. Større motorhavarier var sjeldne, men de nye THP-turbobensinmotorene viste av og til svakheter i registerkjeden og turboladeren. Det absolutte høydepunktet var 2.0 HDi med 163 hk - et teknisk mesterverk med bi-turbolading som ga både kraft og effektivitet. Typiske reparasjonsintervaller var mellom 150 000 og 220 000 kilometer for større arbeider. Citroën C5-motorene i denne generasjonen posisjonerte seg med suksess mot tysk og japansk konkurranse og etablerte fransk turboteknologi som et seriøst alternativ.
Citroën C5 bensinmotorer: Generasjon II (2008-2017)
Citroën C5-bensinmotorserien ble revolusjonert med introduksjonen av THP-turboteknologien (Turbo High Pressure). 1.6 THP med 156 hk erstattet de større sugemotorene og tilbød mer effekt til tross for mindre slagvolum. Senere kom varianter med 163 hk og til slutt den kraftige 1,6 THP med 200 hk. Disse Citroën C5-motorene var basert på teknologi utviklet i samarbeid med BMW, og de bød på enestående kjøreegenskaper. 1,6 THP med 156 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige turboladede bensinmotoren i denne generasjonen, mens de kraftigere variantene tidvis opplevde problemer med registerkjeden og turboladeren. Typiske svakheter ved alle THP-motorene var forkoksing av innsugsventilene og slitasje på høytrykkspumpen ved høyere kjørelengder.
Citroën C5 dieselmotorer: Generasjon II (2008-2017)
Citroën C5 2.0 HDi ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 136 til 200 hk, der den kraftigste varianten hadde biturbolading. Den mindre 1,6 HDi med 112 hk var også tilgjengelig for prisbevisste kjøpere. Alle dieselmotorene i Citroën C5 hadde moderne tredjegenerasjons common rail-innsprøytning med partikkelfilter. Citroën C5 2.0 HDi med 138 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,9-5,6 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Bi-turbo-versjonen med 200 hk hadde imponerende ytelse, men krevde mer intensivt vedlikehold og hadde tidvis problemer med det komplekse turboladningssystemet.
Citroën C5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 THP | 156-200 HK | 6,8-8,2 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing | Gjennomsnitt |
1,6 HDi | 112 HK | 4,6-5,3 l/100 km | Turbolader, DPF-problemer | Gjennomsnittlig |
2,0 HDi | 136-163 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 HDi Bi-Turbo | 200 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Komplekst turboladningssystem | Bra |

Citroën C5 generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende Citroën C5-generasjonen, nå kjent som C5 X, representerer en fullstendig reorientering med fokus på elektrifisering og moderne drivverksteknologi. Alle motorene er turboladede, og de fleste har hybridstøtte. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.6 PureTech Hybrid med 225 hk systemeffekt, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Den moderne teknologien lover en levetid på over 250 000 kilometer, og hybridkomponentene avlaster forbrenningsmotoren. Citroën C5-motorene i denne generasjonen konkurrerer direkte med tyske premium-hybridmotorer og etablerer fransk teknologi som innovasjonsleder i segmentet.
Citroën C5 bensinmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
Grunnlaget for Citroën C5-motorutvalget er 1.2 PureTech med 130 hk, som har moderne tresylindret turboteknologi. Denne Citroën C5-motoren kjennetegnes av høy effektivitet og jevn gange, til tross for sitt lille slagvolum. 1.6 PureTech med 180 hk utgjør mellomklassen og anses for å være spesielt velbalansert - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større problemer i serieproduksjonen. Begge motorene er utstyrt med moderne teknologi som variabel ventilstyring og optimalisert forbrenning.
Citroën C5 hybriddrivverk: Generasjon III (2021-i dag)
Citroën C5 Hybrid-variantene tilbyr systemytelser på 225 hk med 1.6 PureTech Hybrid, som kombinerer en 1,6-liters turboladet bensinmotor med en elektrisk motor. Disse Citroën C5-motorene gir opptil 60 km elektrisk rekkevidde og kombinerer effektivitet med høy ytelse. Hybridteknologien er basert på velprøvde PSA-komponenter og har så langt ikke vist noen større problemer, men den er teknisk kompleks og krever spesialisert vedlikehold.
Citroën C5 dieselmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
En Citroën C5 2.0 BlueHDi-motor med 180 hk er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Citroën-dieselmotorer. Denne motoren er basert på velprøvd HDi-teknologi, men er optimalisert for moderne utslippsstandarder og har en SCR-katalysator og et moderne partikkelfilter. 2.0 BlueHDi er i ferd med å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, og den har utmerket ytelse på lange distanser.
Citroën C5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 130 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Bra |
1,6 PureTech | 180 HK | 6,2-6,9 l/100 km | Svært balansert | Meget bra |
2.0 BlueHDi | 180 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Velprøvd og robust | Veldig bra |
1,6 PureTech Hybrid | 225 HK | 1,3 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Bra |

Konklusjon: De beste Citroën C5-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Citroën C5-motorene viser en imponerende kontinuitet i dieselteknologien, mens bensinmotorene har gjennomgått en tydelig utvikling fra sugemotorer til turboteknologi og moderne hybriddrift. Fransk ingeniørkunst har vist seg å være usedvanlig holdbar og pålitelig, særlig i HDi-dieselmotorene. Den nye tredjegenerasjons hybridteknologien er et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og moderne drivverksteknologi.
- Beste bensinmotor i Citroën C5:
Citroën C5 1.6 PureTech (180 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Citroën C5 dieselmotor:
Citroën C5 2.2 HDi (136 hk, generasjon I) og 2.0 HDi (138 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet på tvers av alle generasjoner.
- Beste Citroën C5 hybridmotor:
Citroën C5 1.6 PureTech Hybrid (225 hk, generasjon III) med elektrisk rekkevidde på opptil 60 km og lavt drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Citroën C5 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.