Innholdsfortegnelse
Land Rover Range Rover-motorer
Siden introduksjonen i 1970 har Land Rover Range Rover etablert seg som selve symbolet på den luksuriøse terrengbilen, og har i løpet av fem generasjoner tilbudt et imponerende utvalg av motorer, fra robuste V8-enheter til moderne hybridmotorer. Den teknologiske utviklingen av Land Rover Range Rover-motorene gjenspeiler endringen fra puristiske terrengkjøretøy til svært sofistikerte luksus-SUV-er.

Land Rover Range Rover historiske generasjoner I-II (1970-2001)
De to første Land Rover Range Rover-generasjonene formet bildet av den britiske luksus-terrengbilen i over tre tiår, og var kjennetegnet av mekanisk robuste, men teknisk enkle motorer. Med riktig vedlikehold nådde de robuste V8-motorene lett 300 000 til 400 000 kilometer, og Rover V8-motorene på slutten av 1980-tallet ble ansett for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner på motor og girkasse måtte vanligvis utføres hver 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av slitasje på topplokkpakninger og oljepumper. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var den 4,6-liters V8-motoren med 225 hk fra andre generasjon (1994-2002), som kombinerte kraft, pålitelighet og den karakteristiske V8-lyden på en optimal måte. De tekniske nyvinningene var begrenset til introduksjonen av drivstoffinnsprøytning i 1986 og automatgir, mens konkurrentene allerede eksperimenterte med elektroniske systemer.
Land Rover Range Rover bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1970-2001)
Land Rover Range Rover-bensinmotorutvalget ble dominert av Rover V8-motorer, opprinnelig hentet fra Buick. Generasjon I (1970-1996) startet med en 3,5-liters V8 med 132 hk, senere kom varianter med 3,9 liter (182 hk) og 4,2 liter (200 hk). Generasjon II (1994-2002) introduserte den kraftigste historiske motoren: 4,6-liters V8 med 225 hk. Disse Land Rover Range Rover-motorene var mekanisk robuste, men led av tidstypiske problemer: topplokkpakningsskader, oljelekkasjer og et høyt drivstofforbruk på 15-18 liter per 100 km. V8-motoren på 4,6 liter utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i begge generasjoner, spesielt variantene som ble produsert fra 1999 og utover med forbedret motorstyring.
Land Rover Range Rover dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1970-2001)
Dieselmotorer spilte en underordnet rolle i de to første generasjonene. Fra 1986 ble det tilbudt en 2,5-liters turbodiesel med 113 hk, men den hadde dårlig effekt og ble ikke mye brukt. Først i generasjon II i 1994 ble den BMW-inspirerte 2,5-liters turbodieselen med 136 hk introdusert, som var betydelig mer raffinert, men som likevel ikke oppnådde samme robusthet som V8-bensinmotorene. Disse tidlige Land Rover Range Rover-dieselmotorene var hovedsakelig rettet mot europeiske markeder og hadde tidvis problemer med turboladere og drivstoffinnsprøytningspumper.
Land Rover Range Rover-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,5 V8 (Gen I) | 132 HK | 16-18 l/100 km | Topplokkpakning, oljelekkasjer | Bra |
3,9 V8 (Gen I) | 182 HK | 15-17 l/100 km | Oljepumpe, forgasser | God |
4,2 V8 (Gen I) | 200 HK | 15-17 l/100 km | Elektronikk, drivstoffpumpe | Middels |
4,6 V8 (Gen II) | 225 HK | 14-16 l/100 km | Svært robust fra 1999 | Meget god |
2,5 TD (Gen I/II) | 113-136 HK | 9-11 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Moderat |

Land Rover Range Rover generasjon III (2002-2012)
Den tredje Land Rover Range Rover-generasjonen markerte overgangen til moderniteten og brakte med seg både tekniske nyvinninger og nye utfordringer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde V8-bensinmotorene nådde 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de nye BMW-dieselmotorene ofte kostbare reparasjoner av turbolader eller høytrykkspumpe mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Store motorskader på grunn av defekte registerkjeder i 4,4-liters V8-motoren var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var den BMW-inspirerte 3,6-liters TDV8 med 272 hk, som for første gang tilbød dieselytelse på V8-nivå. Innføringen av luftfjæring og Terrain Response System revolusjonerte terrengegenskapene, men førte også med seg nye kilder til problemer.
Land Rover Range Rover bensinmotorer: Generasjon III (2002-2012)
Land Rover Range Rovers bensinmotorutvalg besto opprinnelig av en 4,4-liters V8 med 286 hk (BMW M62-motor) og en 4,2-liters V8 Supercharged med 396 hk. Fra 2005 ble den kraftigere 4,2-liters V8 Supercharged med 400 hk lagt til, etterfulgt i 2009 av den nye 5,0-liters V8 med 375 hk og Supercharged-varianten med 510 hk. Disse Land Rover Range Rover-motorene led av ulike problemer: BMWs 4,4-liters V8 viste svakheter i timingkjedene og kjølesystemene, mens Jaguar-Land Rovers 5,0-liters V8-motorer (AJ-V8) var mye mer pålitelige. Den kraftigste Land Rover Range Rover-bensinmotoren var 5.0 V8 Supercharged med 510 hk, som ble ansett som svært robust til tross for sin kompleksitet.
Land Rover Range Rover dieselmotorer: Generasjon III (2002-2012)
Land Rover Range Rover-dieselmotorene ble i begynnelsen dominert av BMW 3,0-liters TD6 med 177 hk, men denne ble raskt erstattet av den kraftigere 3,6-liters TDV8 med 272 hk. Land Rover Range Rover 3.6 TDV8 utviklet seg til å bli den mest populære motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2007 og utover med forbedret utslippskontroll, viste seg å være kraftige og relativt økonomiske. Fra 2010 ble den videreutviklede 4,4-liters TDV8 med 313 hk introdusert. Disse Land Rover Range Rover TDV8-motorene hadde en utmerket kombinasjon av kraft og dreiemoment, men opplevde tidvis problemer med turboladerne og det komplekse utslippskontrollsystemet.
Land Rover Range Rover-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
4,4 V8 (BMW) | 286 HK | 13-15 l/100 km | Tannkjeder, kjølesystem | Moderat |
4,2 V8 med kompressor | 396-400 HK | 14-16 l/100 km | Kompressor, drivstoffpumpe | Middels |
5,0 V8 | 375 HK | 12-14 l/100 km | Svært robust | Meget god |
5.0 V8 med kompressor | 510 HK | 14-16 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | Bra |
3,0 TD6 | 177 HK | 8-10 l/100 km | Virvelklaffer, turbolader | Middels |
3,6 TDV8 | 272 HK | 9-11 l/100 km | Robust, kraftfull | Meget bra |
4,4 TDV8 | 313 HK | 9-11 l/100 km | Turbolader, eksosgassrensing | Bra |

Land Rover Range Rover generasjon IV (2012-2021)
Den fjerde generasjonen Land Rover Range Rover fokuserte på vektreduksjon ved hjelp av aluminiumskarosseri og toppmoderne motorteknologi, noe som resulterte i en betydelig forbedring av effektiviteten. De fleste motorene i denne generasjonen kan lett gå 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og Jaguar-Land Rovers V6- og V8-motorer anses for å være spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt sjeldnere, og det er bare det komplekse eksosrensesystemet på dieselmotorene som av og til forårsaker kostbare reparasjoner. Det absolutte høydepunktet var den 5,0-liters V8 Supercharged med opptil 565 hk i SVR-versjonen - et teknisk mesterverk med kompressorladning. Hybridteknologien debuterte også med P400e fra 2017, som representerte et viktig skritt mot elektrifisering.
Land Rover Range Rover bensinmotorer: Generasjon IV (2012-2021)
Land Rover Range Rovers utvalg av bensinmotorer startet med den velprøvde 5,0-liters V8-motoren i ulike effektnivåer fra 375 til 565 hk. Fra 2017 ble den nye 3,0-liters V6 Supercharged med 340-380 hk lagt til, som ble markedsført som P380 og P400. Disse Land Rover Range Rover V6-motorene viste seg å være betydelig mer drivstoffeffektive enn V8-motorene, og det var kun sporadiske problemer med kompressorenheten. Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged ble flaggskipmotoren med en effekt på opptil 565 hk i Range Rover Sport SVR, men viste av og til en tendens til overoppheting under ekstrem bruk. De firesylindrede Ingenium-motorene (2,0 liter) med 300 hk avrundet porteføljen, men viste seg å være mindre karakterfulle.
Land Rover Range Rover dieselmotorer: Generasjon IV (2012-2021)
Land Rover Range Rover baserte seg på moderne V6-dieselmotorer: først 3,0-liters TDV6 med 258 hk, senere den videreutviklede 3,0-liters SDV6 med 292 hk. Fra 2018 ble de nye Ingenium-dieselmotorene lagt til: en 2,0-liters med 240 hk og en 3,0-liters med 275 hk. Land Rover Range Rover 3.0 SDV6 viste seg å være den mest pålitelige dieselmotoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 7,5-8,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. De nyere Ingenium-dieselmotorene hadde innledningsvis problemer med AdBlue-injeksjon og komplekse systemer for utslippskontroll.
Land Rover Range Rover Hybrid Drive: Generasjon IV (2012-2021)
Fra 2017 ble Land Rover Range Rover P400e tilbudt med plug-in hybridteknologi. Denne kombinerte en 2,0-liters Ingenium-bensinmotor med en elektrisk motor på 116 hk, noe som ga en systemeffekt på 404 hk. P400e hadde en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer og et betydelig redusert drivstofforbruk, men opplevde tidvis problemer med det komplekse batterikjøle- og høyspenningssystemet.
Land Rover Range Rover-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 Ingenium | 300 HK | 9-11 l/100 km | Lite karakter, turbolader | Gjennomsnitt |
3.0 V6 med kompressor | 340-380 HK | 10-12 l/100 km | Kompressormatet, mer økonomisk enn V8 | God |
5,0 V8 | 375 HK | 11-13 l/100 km | Svært robust | Meget god |
5,0 V8 med kompressor | 510-565 HK | 12-15 l/100 km | Overoppheting under ekstrem drift | Bra |
2,0 D Ingenium | 240 HK | 6,5-7,5 l/100 km | AdBlue-system, eksosgassrensing | Moderat |
3.0 TDV6/SDV6 | 258-292 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Svært robust (SDV6) | Meget god |
3.0 D Ingenium | 275 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Kompleks for rensing av eksosgass | Gjennomsnittlig |
P400e Hybrid | 404 HK | 2,8 l/100 km + elektrisitet | Batterikjøling, høyspenningssystem | Bra |

Land Rover Range Rover Generation V (2022-i dag)
Den nåværende Land Rover Range Rover-generasjonen satser fullt og helt på elektrifisering og representerer det britiske luksusmerkets visjon for fremtiden. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer, og for første gang finnes det en helelektrisk variant. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder ytelse og effektivitet. Toppmotoren er P530 med 530 hk fra en 4,4-liters V8-motor med dobbel turbolading, som kombinerer sportslige ytelser med moderne teknologi. Den nye MLA-plattformen (Modular Longitudinal Architecture) lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den er spesialutviklet for elektrifisering og ulike drivlinjer.
Land Rover Range Rover mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2022-i dag)
To mildhybridmotorer danner grunnlaget for Land Rover Range Rover-motorprogrammet: P400 med 400 hk fra en 3,0-liters rekkesekser med elektrisk kompressor og P530 med 530 hk fra en 4,4-liters V8 twin-turbo. Begge Land Rover Range Rover-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med integrert startgenerator. Land Rover Range Rover P400 anses for å være spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse med elektrisk assistanse og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer.
Land Rover Range Rover ladbare hybrider: Generasjon V (2022-i dag)
Land Rover Range Rover P440e- og P510e-variantene tilbyr systemytelser på 440 og 510 hk med opptil 100 km elektrisk rekkevidde. Disse Land Rover Range Rover-motorene kombinerer en 3,0-liters rekkesekser med kraftige elmotorer og et batteri på 38,2 kWh. P510e tegner til å bli et teknisk høydepunkt med imponerende ytelse og høy effektivitet, men er teknisk sett svært kompleks.
Land Rover Range Rover Electric Drive: Generasjon V (2022-i dag)
For første gang i Range Rovers historie finnes det en helelektrisk variant: Range Rover Electric med 430 hk fra to elmotorer og et batteri på 109 kWh. Rekkevidden er opptil 500 km, og bilen har samme terrengegenskaper som den konvensjonelle Range Rover.
Land Rover Range Rover-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
P400 (3,0 MHEV) | 400 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Meget bra |
P530 (4,4 V8 MHEV) | 530 HK | 11,5-13,5 l/100 km | Kompleks, men lovende | Bra |
P440e (PHEV) | 440 HK | 1,6-2,1 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, høy effektivitet | God |
P510e (PHEV) | 510 HK | 1,8-2,3 l/100 km + elektrisitet | Svært kompleks, topp ytelse | Gjennomsnittlig |
Elektrisk | 430 HK | 26-28 kWh/100 km | Ny, fortsatt ukjent | Bra |

Konklusjon: De beste Land Rover Range Rover-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Land Rover Range Rover-motorene viser en fascinerende evolusjon fra robuste, mekaniske V8-motorer til svært komplekse, elektrifiserte drivlinjer. Mens de historiske V8-motorene var preget av enkelhet og holdbarhet, tilbyr de moderne motorene betydelig større effektivitet og miljøvennlighet. Dieselmotorene har etablert seg som et pålitelig alternativ for de som kjører mye, mens de nye hybrid- og elmotorene definerer fremtiden for luksus-SUV-segmentet.
- Beste Land Rover Range Rover bensinmotor:
Den 5,0-liters V8-motoren (generasjon III og IV) kombinerer klassisk V8-karakter med moderne pålitelighet, og leverer utmerket ytelse i alle bruksområder.
- Beste Land Rover Range Rover dieselmotor:
3,6-liters TDV8 (272 hk, generasjon III) og 3,0-liters SDV6 (292 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og holdbarhet.
- Beste Land Rover Range Rover hybridmotor:
Mildhybriden P400 (400 hk, generasjon V) med sin 3,0-liters rekkesekser og elektrisk assistanse representerer den optimale balansen mellom ytelse og effektivitet.
For vedlikehold og reservedeler til alle Land Rover Range Rover-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for å sikre lang levetid for disse sofistikerte kjøretøyene.