Innholdsfortegnelse
Mitsubishi Pajero-motorer
Siden lanseringen i 1982 har Mitsubishi Pajero etablert seg som en legendarisk terrengbil og har gått gjennom fire generasjoner med et imponerende utvalg av drivverkskonsepter. Mitsubishi Pajeros motorutvalg strekker seg fra økonomiske dieselmotorer til kraftige V6-bensinmotorer og gjenspeiler den teknologiske utviklingen i offroad-segmentet gjennom fire tiår.

Mitsubishi Pajero generasjon I-II (Historiske generasjoner 1982-1999)
De to første generasjonene av Mitsubishi Pajero la grunnlaget for ryktet som et uforgjengelig terrengkjøretøy, og med riktig vedlikehold nådde de lett 400 000 til 500 000 kilometer. Mens den første generasjonen (1982-1991) fortsatt var dominert av enkle sugemotorer, ble det i den andre generasjonen (1991-1999) utviklet et mer differensiert utvalg av motorer. Typiske hovedreparasjoner var først påkrevd etter 250 000-300 000 kilometer, hovedsakelig girkasserevisjoner og understellskomponenter. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 2,5 TD med 99 hk fra andre generasjon - en tilnærmet uforgjengelig firesylindret diesel som fungerte pålitelig selv under de mest ekstreme forhold. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av Super Select 4WD-teknologien og de første turbodieselmotorene, mens konkurrentene fortsatt var avhengige av en enkelt girkasse.
Mitsubishi Pajero bensinmotorer: Generasjon I-II (1982-1999)
De historiske Mitsubishi Pajero-bensinmotorene besto av ulike sugemotorer med et slagvolum på 2,0 til 3,5 liter. Den første generasjonen var dominert av den robuste 2,6-liters firesylindrede motoren med 90-105 hk, som imponerte med sin enkelhet. I andre generasjon kom den første V6-motoren: en 3,0-liters med 141 hk og senere den kraftigere 3,5-liters V6 med 202 hk. Disse Mitsubishi Pajero-motorene var kjennetegnet av svært jevn gange og pålitelighet, men hadde et tilsvarende høyt drivstofforbruk på 12-15 liter per 100 km. Den beste bensinmotoren på denne tiden var 3,0 V6 med 141 hk - den hadde den optimale balansen mellom ytelse og holdbarhet.
Mitsubishi Pajero dieselmotorer: Generasjon I-II (1982-1999)
Den første generasjonen dieselmotorer startet med en 2,3-liters sugedieselmotor med bare 75 hk, som var økonomisk, men undermotorisert. Gjennombruddet kom med 2,5 TD (turbodiesel) i andre generasjon, først med 87 hk, senere med 99 hk. Denne Mitsubishi Pajero-dieselen utviklet seg til å bli en legendarisk motor - ekstremt robust, vedlikeholdsvennlig og svært økonomisk med et drivstofforbruk på bare 8-9 liter. Parallelt kom det en større 2,8 TD med 125 hk, som tilbød mer effekt, men også større kompleksitet. Datidens Mitsubishi Pajero TDI-motorer ble ansett som praktisk talt uforgjengelige og gikk jevnt selv på drivstoff av lav kvalitet.
Mitsubishi Pajero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,6 bensinmotor | 90-105 HK | 12-14 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
3,0 V6 | 141 HK | 13-15 l/100 km | Drivstofforbruk, men svært robust | Meget bra |
3,5 V6 | 202 HK | 14-16 l/100 km | Tørstig, kompleks | God |
2,3 Diesel | 75 HK | 8-9 l/100 km | For svak | Gjennomsnittlig |
2,5 TD | 87-99 HK | 8-9 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
2,8 TD | 125 HK | 9-10 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |

Mitsubishi Pajero generasjon III (1999-2006)
Den tredje generasjonen Mitsubishi Pajero markerte overgangen til den moderne æraen med common rail-diesel og raffinerte bensinmotorer, men nådde bare en kjørelengde på 300 000-350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 180 000-220 000 kilometer, hovedsakelig på innsprøytningssystemet og turboladerne. Den fremste motoren i denne generasjonen var 3.2 DI-D med 165 hk - en common rail-diesel som kombinerte kraft og effektivitet på en optimal måte, og som regnes som den mest driftssikre motoren i hele serien. Tekniske nyvinninger inkluderte common rail direkte innsprøytning, elektronisk stabilitetskontroll og raffinerte firehjulsdriftssystemer for første gang, noe som gjorde Pajero betydelig mer komfortabel, men også mer kompleks enn sine robuste forgjengere.
Mitsubishi Pajero bensinmotorer: Generasjon III (1999-2006)
Mitsubishi Pajeros bensinmotorutvalg fokuserte på to velprøvde V6-motorer: 3,5-liters GDI med 202 hk og den større 3,8-liters V6 med 248 hk. 3,5 GDI (Gasoline Direct Injection) var Mitsubishis svar på moderne direkteinnsprøytning, men hadde tidvis problemer med ventilkoksing og det komplekse innsprøytningssystemet. Disse Mitsubishi Pajero-motorene tilbød betydelig mer raffinement enn sine forgjengere, men var også mer vedlikeholdskrevende. V6-motoren på 3,8 liter viste seg å være mer robust, men hadde et drivstofforbruk på 13-15 liter, noe som gjorde den mindre attraktiv for det europeiske markedet. Med riktig vedlikehold gikk begge motorene i over 250 000 kilometer uten problemer.
Mitsubishi Pajero dieselmotorer: Generasjon III (1999-2006)
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D dominerte denne generasjonen og ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 160 til 165 hk. Denne moderne common-rail-dieselen med fireventilsteknologi og variabel turboladergeometri satte nye standarder for Mitsubishi Pajero-motorer. Med et drivstofforbruk på bare 8,5-9,5 liter var den betydelig mer økonomisk enn bensinmotorene, og den hadde dessuten et dreiemoment på 343 Nm. Den velprøvde 2,5 TD med 116 hk var også tilgjengelig som et billigere alternativ. 3.2 DI-D ble en bestselger og regnes fortsatt i dag som en av de beste dieselmotorene Mitsubishi noensinne har bygget - robust, økonomisk og kraftig nok for tunge tilhengere.
Mitsubishi Pajero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,5 GDI | 202 HK | 11-13 l/100 km | Ventilkoksing, innsprøytning | God |
3,8 V6 | 248 HK | 13-15 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
2,5 TD | 116 HK | 8-9 l/100 km | Utdatert, men robust | God |
3,2 DI-D | 160-165 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Svært robust | Meget god |

Mitsubishi Pajero generasjon IV (2006-2021)
Den fjerde og siste generasjonen Mitsubishi Pajero representerte toppen av den tekniske utviklingen, men nådde bare 250 000-300 000 kilometer med optimalt vedlikehold på grunn av den økte kompleksiteten i moderne utslippsstandarder. Typiske reparasjonsintervaller var 150 000-200 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av problemer med partikkelfilter og høytrykkspumper i dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren var den reviderte 3.2 DI-D med 200 hk fra 2010 - den kombinerte den velprøvde påliteligheten fra forgjengeren med moderne Euro 5-teknologi. Blant de tekniske høydepunktene var adaptive dempere, bakkekontroll og raffinert firehjulsdrift, samtidig som oppfyllelsen av strenge utslippskrav gjorde motorene mer komplekse og vedlikeholdsintensive.
Mitsubishi Pajero bensinmotorer: Generasjon IV (2006-2021)
Den eneste tilgjengelige bensinmotoren i Mitsubishi Pajero var den velprøvde 3,8-liters V6-motoren med 250 hk, som forble praktisk talt uendret gjennom hele produksjonsperioden. Denne MIVEC-motoren (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control) hadde variabel ventilstyring og var betydelig mer raffinert enn sine forgjengere. Med et drivstofforbruk på 12-14 liter forble den imidlertid en eksot på det europeiske markedet, der dieselmotorer dominerte. Mitsubishi Pajero-motorteknologien i denne V6-motoren var moden og pålitelig, men det høye drivstofforbruket gjorde den uinteressant for de fleste kjøpere. Den forble imidlertid populær i andre markeder, særlig i Australia og Midtøsten.
Mitsubishi Pajero dieselmotorer: Generasjon IV (2006-2021)
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D forble den eneste dieselmotoren, men ble kontinuerlig videreutviklet. Den var opprinnelig tilgjengelig med 170 hk, men fikk en omfattende oppdatering til 200 hk med forbedret tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning i 2010. Disse Mitsubishi Pajero-motorene oppfylte Euro 5-standarden med partikkelfilter og SCR-katalysator som standard. Drivstofforbruket økte noe til 9-10 liter, hovedsakelig på grunn av eksosrensingssystemet. Høytrykkspumpene og partikkelfiltrene skapte tidvis problemer, spesielt på korte turer. Likevel forble 3.2 DI-D den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, og med et dreiemoment på 441 Nm hadde den tilstrekkelig kraft til å håndtere tunge tilhengerlaster på opptil 3,5 tonn.
Mitsubishi Pajero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,8 MIVEC | 250 HK | 12-14 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
3,2 DI-D (170 HK) | 170 HK | 9-10 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Bra |
3.2 DI-D (200 HK) | 200 HK | 9-10 l/100 km | Høytrykkspumpe, partikkelfilter | Bra |

Konklusjon: De beste Mitsubishi Pajero-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Mitsubishi Pajero-motorene gjenspeiler fire tiår med bilhistorie - fra enkle, men robuste enheter i de tidlige dager til svært komplekse moderne motorer. Mens de tidlige generasjonene var preget av ren og skjær uforgjengelighet, har senere utviklinger gitt mer komfort og effektivitet, men også større kompleksitet. Mitsubishi Pajero-motorarven slutter med utfasingen av 2021-serien, men de mest velprøvde enhetene forblir referansen for pålitelighet i terrengkjøretøysegmentet.
- Beste Mitsubishi Pajero bensinmotor:
3.0 V6 (141 hk, generasjon II) kombinerte optimal pålitelighet med tilstrekkelig kraft og moderat drivstofforbruk for en V6-motor på sin tid.
- Beste Mitsubishi Pajero dieselmotor:
3.2 DI-D (165 hk, generasjon III) regnes som høydepunktet i Mitsubishis Pajero-motorutvikling - robust, økonomisk og kraftig nok til alle formål.
- Den mest legendariske Mitsubishi Pajero-motoren:
2.5 TD (99 hk, generasjon II) har utviklet seg til å bli en legende blant terrengkjøretøyentusiaster takket være sin praktiske uforgjengelighet og sparsommelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mitsubishi Pajero-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med pålitelig levering for bevaring av denne billegenden.