Innholdsfortegnelse
BMW F30-motorer
BMW 3-serie F30 ble lansert i 2012 og etablerte seg som den mest vellykkede mellomklassesedanen i sin tid med et variert utvalg av motorer gjennom hele produksjonstiden. Fra økonomiske tresylindrede bensinmotorer til kraftige sekssylindrede dieselmotorer - F30-generasjonen bød på teknologiske nyvinninger og varierende grad av pålitelighet.

BMW F30-motorer (2012-2019)
BMW F30-generasjonen representerte et teknologisk kvantesprang sammenlignet med forgjengeren E90 og var kjennetegnet av moderne, men i noen tilfeller ennå ikke helt moden motorteknologi. Kjørelengden varierte betraktelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde sekssylindrede BMW F30-dieselmotorene med seks sylindere lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige tresylindrede bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av timingkjeden eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 330d med sin 3,0-liters sekssylindrede dieselmotor, som leverte 258 hk og kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for de fleste motorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider.
BMW F30 bensinmotorer (2012-2019)
BMW F30-bensinmotorprogrammet besto av et bredt utvalg av tre-, fire- og sekssylindrede motorer. Det startet med 316i (136 hk) med en 1,6-liters firesylindret motor, etterfulgt av den revolusjonerende 318i med en 1,5-liters tresylindret motor (136 hk fra 2015). Disse BMW F30-motorene fra TwinPower Turbo-familien led imidlertid av typiske barnesykdommer: Tidekjedetrekk, oljeforbruk og tidvis problemer med høytrykkspumpen. 320i med 2,0-liters firesylindret motor (184 hk, senere 156 hk) utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i serien. De sekssylindrede variantene 325i (218 hk), 328i (245 hk) og 335i (306 hk) bød på utmerkede kjøreegenskaper, men hadde tidvis problemer med innsprøytningsdyser og turbolader ved intensiv bruk.
BMW F30 dieselmotorer (2012-2019)
BMW F30-dieselmotorene ble dominert av velprøvd firesylindret teknologi med 316d (116 hk), 318d (143 hk, senere 150 hk) og 320d (184 hk, senere 190 hk). Disse BMW F30 TwinPower-turbodieselmotorene med common rail-innsprøytning og partikkelfilter viste seg å være usedvanlig driftssikre og økonomiske. BMW F30 320d utviklet seg til å bli bestselgeren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2015 og utover, med optimalisert eksosrensing, viste seg å ha en enestående holdbarhet på lang sikt. De sekssylindrede dieselmotorene 325d (218 hk), 330d (258 hk) og den senere introduserte 335d (313 hk) bød på sportslige kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og ble ansett som de tekniske høydepunktene blant BMW F30-motorene.
BMW F30-motorer med høy ytelse (2012-2019)
BMW M3 F80 (431 hk) og M4 F82/F83 (431 hk) fikk S55-motoren, en 3,0-liters sekssylindret biturbo som regnes som en av de kraftigste BMW F30-motorene. I tillegg var det 340i med B58-motor (326 hk fra 2015), som etablerte seg som en spesielt pålitelig motor med høy ytelse.
BMW F30-motor | Utgangseffekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
316i/318i | 136 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Tannkjede, tresylindrede vibrasjoner | Gjennomsnitt |
320i | 156-184 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Av og til høytrykkspumpe | Bra |
328i/335i | 245-306 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Injektorer, turbolader | Bra |
316d/318d | 116-150 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
320d | 184-190 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Eksepsjonelt pålitelig | Svært god |
330d/335d | 258-313 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Sportslig og økonomisk | Veldig bra |
M3/M4 S55 | 431 HK | 8,8-9,4 l/100 km | Kompleks, men robust | Bra |

BMW F30 LCI-generasjonen-motorer (2015-2019)
BMW F30-faceliftet (LCI - Life Cycle Impulse) i 2015 brakte med seg reviderte motorer og forbedret driftssikkerhet. De fleste motorene i denne fasen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 450 000 kilometer, og de reviderte dieselmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier ble sjeldnere, hovedsakelig på grunn av forbedret materialkvalitet og optimalisert kontrollprogramvare. Det absolutte høydepunktet var den reviderte 330d med 258 hk, som ble enda mer effektiv takket være raffinert innsprøytning og optimalisert eksosgassrensing. Moderne BMW EfficientDynamics-teknologi med automatisk start-stopp og gjenvinning av bremseenergi ble også introdusert som standard for første gang.
BMW F30 LCI bensinmotorer: Generasjon (2015-2019)
Det reviderte bensinmotorprogrammet BMW F30 fikk den nye 318i med 1,5-liters tresylindret TwinPower-Turbo (136 hk), som gikk overraskende smidig til tross for sin kompakte konstruksjon. BMW F30 320i ble oppgradert til 184 hk og fikk forbedret direkte innsprøytning. Et nytt tilskudd var 340i med den moderne B58 sekssylindrede motoren (326 hk), som etablerte seg som en av de mest pålitelige BMW F30-motorene. Disse BMW F30 LCI-bensinmotorene viste betydelig færre problemer enn forgjengerne, med bare sporadiske problemer med drivstoffpumpen eller tennspolene etter høy kjørelengde.
BMW F30 LCI dieselmotorer: Generasjon (2015-2019)
BMW F30 LCI-dieselmotorene fikk alle ytelsesoppgraderinger: 318d ble oppgradert til 150 hk, 320d til 190 hk. Alle BMW F30-dieselmotorene hadde toppmoderne common-rail innsprøytning med opptil 2500 bar innsprøytningstrykk og SCR-katalysator. BMW F30 320d LCI med 190 hk viste seg å være den mest balanserte motoren i hele F30-generasjonen, med et testforbruk på bare 4,3-4,6 liter per 100 km og eksepsjonell driftssikkerhet. De sekssylindrede dieselmotorene 330d (258 hk) og 335d (313 hk) beholdt sine fremragende egenskaper og fortsatte å bli sett på som referansen i segmentet.
BMW F30 LCI-motorer med høy ytelse: Generasjon (2015-2019)
BMW M3 F80 LCI og M4 F82/F83 LCI fikk en effektøkning til 450 hk med S55-motoren. Den nye 340i med B58-motor (326 hk) ble et insidertips blant BMW F30-motorene - den tilbød nesten M-ytelse med betydelig bedre hverdagsegnethet og pålitelighet.
BMW F30 LCI-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
318i | 136 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Tresylindret karakter | god |
320i | 184 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
340i B58 | 326 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget bra |
318d | 150 HK | 4,0-4,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
320d | 190 HK | 4,3-4,6 l/100 km | Referanse diesel | Meget bra |
330d | 258 HK | 5,0-5,4 l/100 km | Sportslig og effektiv | Veldig bra |
335d | 313 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Kraftig og økonomisk | Meget god |
M3/M4 S55 | 450 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Svært kompleks, men robust | Bra |

Konklusjon: De beste BMW F30-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av BMW F30-motorene demonstrerer tydelig Bavarias ekspertise innen motorkonstruksjon - mens BMW F30-dieselmotorene forble eksepsjonelt pålitelige gjennom hele produksjonsperioden, utviklet også bensinmotorene seg til modne og holdbare enheter. Facelift-modellene fra 2015 og fremover representerer det tekniske høydepunktet i F30-generasjonen og tilbyr en ideell balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste BMW F30-bensinmotor:
BMW F30 340i med B58-motor (326 hk, LCI) kombinerer fremragende kjøreegenskaper med eksepsjonell driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk.
- Beste BMW F30 dieselmotor:
BMW F30 320d LCI (190 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk i hele F30-generasjonen.
- Beste BMW F30-motor med høy ytelse:
BMW F30 330d (258 hk) med sin unike kombinasjon av sportslig ytelse og dieseleffektivitet regnes som et teknisk mesterverk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner BMW F30, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.