Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W201-motorer
Mercedes-Benz W201, bedre kjent som 190, revolusjonerte kompaktklassesegmentet i 1982 og etablerte seg som den første kompakte sedanen fra Mercedes. I hele produksjonsperioden frem til 1993 tilbød Mercedes et variert utvalg av W201-motorer, alt fra økonomiske firesylindrede bensinmotorer til kraftige sekssylindrede motorer. Denne modellserien markerte det teknologiske skiftet fra mekaniske til elektroniske systemer og la grunnlaget for moderne Mercedes-kompaktbiler.

Mercedes-Benz W201-motorer (1982-1993)
Mercedes W201-modellserien var en milepæl i Mercedes' historie og kjennetegnes av eksepsjonell lang levetid. Med riktig vedlikehold nådde de fleste W201-motorene lett 400 000 til 600 000 kilometer, og dieselmotorene oppnådde til og med en kjørelengde på over 800 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 200 000 og 300 000 kilometer, vanligvis begrenset til topplokkpakninger eller innsprøytningspumper i dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.5-16V (190 E 2.5-16), som kombinerte motorsportsutprøvd teknologi med egnethet for hverdagsbruk. Teknisk sett var det innovasjoner som multilink bakaksel, ABS og senere ASR som kjennetegnet bilen, mens de robuste motorene M102 og OM601 befestet Mercedes' rykte for pålitelighet.
Mercedes-Benz W201 bensinmotorer (1982-1993)
Bensinmotorene i Mercedes W201-serien var hovedsakelig basert på den velprøvde firesylindrede M102-motoren i ulike slagvolumvarianter. 190 (W201) startet i 1982 med 2,0-liters motoren (M102.962) med 90 hk, etterfulgt av 1,8-literen (M102.910) med 109 hk fra 1984. Mercedes W201 2,0-literen viste seg å være spesielt pålitelig og økonomisk, mens 1,8-literen imponerte med sine livlige egenskaper. Fra 1985 ble den kraftige 2,3-literen (M102.985) med 136 hk lagt til, selv om den var mer utsatt for topplokkproblemer. Det absolutte høydepunktet var 190 E 2.5-16 (1984-1988) med M102.983-motoren (204 hk) og senere 190 E 2.5-16 Evolution (1989-1991) med opptil 235 hk - begge motorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige og nådde lett over 300 000 kilometer. Mercedes W201-bensinmotorene led hovedsakelig av problemer med topplokkpakninger ved høy kjørelengde og sporadiske problemer med den mekaniske innsprøytningen.
Mercedes-Benz W201 dieselmotorer (1982-1993)
Den legendariske OM601-motoren dominerte Mercedes W201-dieselmotorene i ulike utviklingsstadier. 190 D startet i 1983 med den 2,0-liters sugedieselen (OM601.911) med 72 hk, som ikke var rask, men praktisk talt uforgjengelig. Fra 1985 fulgte 190 D 2.5 med 2,5-liters sugediesel (OM602.911) med 90 hk, som tilbød mer dreiemoment og bedre ytelse. Høydepunktet var 190 D 2.5 Turbo (1988-1993) med OM602.962-motoren og 122 hk - den første turbodieselen i Mercedes kompaktklasse. Disse Mercedes W201 TDI-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige, med en typisk kjørelengde på mellom 600 000 og 800 000 kilometer. De største problemene var begrenset til slitasje på innsprøytningspumpene (Bosch) etter rundt 250 000-350 000 kilometer og sporadiske problemer med glødepluggene. Mercedes W201 2,5 Turbo utviklet seg til å bli den mest driftssikre og økonomiske motoren i hele modellserien.
Mercedes W201-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M102 1,8 LITER | 109 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Topplokkpakning | God |
M102 2,0 LITER | 90 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Svært robust, få problemer | Meget bra |
M102 2,3 LITER | 136 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Problemer med topplokk | Gjennomsnittlig |
M102 2,5-16V | 204-235 HK | 10,5-12,0 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
OM601 2.0D | 72 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Langsom, men uforgjengelig | God |
OM602 2,5D | 90 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 300 000 km | Meget bra |
OM602 2,5 Turbo | 122 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Innsprøytningspumpe, glødeplugger | Meget god |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz W201-motorene gjennom alle generasjoner-motorer
Mercedes W201-motorserien representerer en epoke med uovertruffen pålitelighet og lang levetid som fortsatt er legendarisk den dag i dag. Alle motorene i denne generasjonen imponerte med sin robusthet, men dieselmotorene og den motorsportsutprøvde 2,5-16V-motoren skilte seg spesielt ut. W201 beviste at Mercedes ikke gikk på akkord med kvalitet og holdbarhet selv i kompaktklassen.
- Beste Mercedes W201 bensinmotor:
Mercedes W201 2.5-16V (M102.983) med 204 hk kombinerte motorsportsutprøvd teknologi med eksepsjonell pålitelighet og regnes som en av de beste firesylindrede motorene gjennom tidene.
- Beste Mercedes W201 dieselmotor:
Mercedes W201 2.5 Turbo (OM602.962) med 122 hk hadde den perfekte balansen mellom ytelse, økonomi og den legendariske Mercedes-dieselens driftssikkerhet med en kjørelengde på over 600 000 kilometer.
- Beste Mercedes W201 allround-motor:
Mercedes W201 2,0-liter (M102.962) med 90 hk viste seg å være den mest balanserte motoren i serien - økonomisk, pålitelig og vedlikeholdsvennlig i flere tiår.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av kvalitetsreservedeler og originaldeler for service og vedlikehold av de klassiske Mercedes W201-motorene for å holde disse billegendene i live også i dag.