Innholdsfortegnelse
BMW X3-motorer
Siden lanseringen i 2003 har BMW X3 utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede premium-SUV-ene, med et variert utvalg av BMW X3-motorer i tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne mildhybridsystemer.

BMW X3-motorer: Generasjon I (2003-2010)
Den første generasjonen BMW X3 var en pionerperiode for BMW i premium-SUV-segmentet og var kjennetegnet av robuste, men ennå ikke helt modne motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde BMW X3-dieselmotorene enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av ventildekseltetninger eller vannpumper mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Større motorskader var sjeldne hvis vedlikeholdet ble forsømt, men dyre tilleggsenheter gjorde vedlikeholdet kostbart. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0d med 218 hk, som på en optimal måte kombinerte effekt, pålitelighet og, etter datidens standard, akseptabel økonomi.
BMW X3 bensinmotorer: Generasjon I (2003-2010)
Bensinmotorene i BMW X3 besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 2.5i med 141 kW (192 hk) var tilgjengelig som innstegsmotor, etterfulgt av den mer populære 3.0i med 170 kW (231 hk). Disse BMW X3-motorene led av typiske problemer på begynnelsen av 2000-tallet: lekkasjer i ventildekselpakninger, defekte vannpumper og tidvis problematiske vanos-systemer gjorde dem svært vedlikeholdskrevende. BMW X3 3.0si med 200 kW (272 hk) var den kraftigste bensinmotoren i denne generasjonen og viste seg å være mer pålitelig enn sine mindre søsken, men hadde et tilsvarende høyt drivstofforbruk på over 12 liter per 100 km.
BMW X3 dieselmotorer: Generasjon I (2003-2010)
2.0d med 110 kW (150 hk) dominerte BMW X3s dieselmotorutvalg som innstegsmotor, men den ble ofte oppfattet som undermotorisert. BMW X3 3.0d med 150 kW (204 hk) utviklet seg til å bli generasjonens bestselger - spesielt variantene som ble produsert fra 2007 og utover med revidert common-rail innsprøytning, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Kronen på verket var BMW X3 3.0sd med 210 kW (286 hk), den første BMW-dieselmotoren med bi-turbolading. Disse BMW X3-dieselmotorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og pålitelighet, der bare virvelklaffene av og til skapte problemer.
BMW X3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5i | 192 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Ventildekselpakning, vannpumpe | Gjennomsnitt |
3,0i | 231 HK | 11,8-12,4 l/100 km | Vanos-system, vannpumpe | Bra |
3,0si | 272 HK | 12,2-13,1 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | Bra |
2,0d | 150 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Undermotorisert, virvelklaffer | Middels |
3,0d | 204-218 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Svært robust, velprøvd | Meget god |
3,0sd | 286 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Bi-turbo kompleks, men kraftig | Bra |

BMW X3-motorer: Generasjon II (2010-2017)
Den andre BMW X3-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang og regnes som den mest balanserte av alle tre generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og BMW X3-dieselmotorene med xDrive anses for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige N20-bensinmotorene som har vist svakheter i styringskjeden. Det absolutte høydepunktet var BMW X3 M40i med 265 kW (360 hk) - et teknisk mesterverk med turboladning som bød på både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også BMW X3 TwinPower Turbo-teknologien og satte nye standarder for ytelse og drivstofforbruk.
BMW X3 bensinmotorer: Generasjon II (2010-2017)
BMW X3s bensinmotorutvalg startet med 2.0i (N20) med 135 kW (184 hk), som imidlertid led av problemer med registerkjeden. BMW X3 2.8i og senere 3.0i (N52/N55) med 180-225 kW (245-306 hk) viste seg å være mye mer pålitelige. Disse BMW X3-motorene benyttet den nye TwinPower Turbo-teknologien og hadde en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk. BMW X3 M40i med 265 kW (360 hk) var den kraftigste bensinmotoren og ble flaggskipet i denne generasjonen - med sin B58-motor, som regnes som en av de beste BMW-motorene gjennom tidene, kombinerte den et dreiemoment på 500 Nm med et overraskende moderat drivstofforbruk på 8,7 liter per 100 km.
BMW X3 dieselmotorer: Generasjon II (2010-2017)
BMW X3s dieselutvalg ble dominert av de velprøvde sekssylindrede motorene. BMW X3 2.0d med 120-140 kW (163-190 hk) tilbød solide ytelser for hverdagsbruk, mens BMW X3 3.0d med 190-230 kW (258-313 hk) representerte den perfekte balansen mellom kraft og effektivitet. Alle BMW X3 dieselmotorer hadde moderne common-rail innsprøytning med partikkelfilter. BMW X3 3.0d med 190 kW (258 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,2-6,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og trailerdrift. BMW X3 M50d-varianten med 280 kW (381 hk) og tri-turbo-lading var et teknisk høydepunkt, men tilsvarende kompleks.
BMW X3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0i (N20) | 184 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
2,8i/3,0i | 245-306 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Vannpumpe, termostat | Bra |
M40i | 360 HK | 8,7-9,3 l/100 km | B58-motor svært robust | Veldig bra |
2,0d | 163-190 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Solid, men ikke mye brukt | Bra |
3,0d | 258-313 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Svært robust og effektiv | Meget god |
M50d | 381 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Tri-Turbo-kompleks | Bra |

BMW X3-motorer: Generasjon III (2017-i dag)
Den nåværende BMW X3-generasjonen representerer det ypperste innen BMW-motorteknologi og baserer seg helt og holdent på turbolading og i økende grad på elektrifisering. Alle motorene er nå utstyrt med TwinPower Turbo-teknologi, og mildhybridsystemer blir gradvis introdusert. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2017, finnes det ingen fullstendig langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er BMW X3 M Competition med 375 kW (510 hk), som kombinerer sportslige ytelser med forbløffende hverdagstauglighet. Den moderne motorgenerasjonen lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom produksjonskvaliteten og materialene har blitt betydelig forbedret.
BMW X3 bensinmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
To firesylindrede motorer danner grunnlaget for BMW X3-motorutvalget: 2.0i med 135 kW (184 hk) og den kraftigere 2.0i med 181 kW (245 hk). Begge BMW X3-motorene er basert på den velprøvde B48-motoren med TwinPower Turbo-teknologi. BMW X3 M40i med 265 kW (360 hk) og den nye BMW X3 M40d med 280 kW (381 hk) benytter den utmerkede B58-motoren, som har vist seg å være spesielt pålitelig. Kronen på verket er BMW X3 M-modellene med S58-motor: BMW X3 M med 353 kW (480 hk) og BMW X3 M Competition med 375 kW (510 hk) - begge regnes som de beste BMW X3-motorene gjennom tidene og tilbyr en perfekt balanse mellom ytelse og holdbarhet.
BMW X3 dieselmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
BMW X3s dieselmotorutvalg omfatter 2.0d med 140 kW (190 hk) som innstegsmotor og den populære 3.0d med 195 kW (265 hk). BMW X3 M40d med 280 kW (381 hk) benytter en fireturbo dieselmotor og representerer det ypperste innen BMWs dieselteknologi. Alle BMW X3 dieselmotorer er utstyrt med moderne AdBlue-teknologi og oppfyller Euro 6d-standarden. BMW X3 3.0d med 195 kW (265 hk) fremstår som den beste dieselen i denne generasjonen - den har jevn kraftutvikling, lavt drivstofforbruk på 6,1-6,7 liter per 100 km og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer.
BMW X3 hybriddrift: Generasjon III (2017-i dag)
Fra 2020 ble BMW X3 xDrive30e introdusert som ladbar hybrid med en systemeffekt på 215 kW (292 hk). Denne kombinerer en 2,0-liters bensinmotor med en 83 kW (113 hk) elektrisk motor og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 46 km. BMW X3 Hybrid viser seg å være pålitelig, men har begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass og høyere vedlikeholdskostnader på grunn av den komplekse teknologien.
BMW X3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0i (B48) | 184-245 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
M40i (B58) | 360 HK | 8,7-9,3 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
M/M Konkurranse | 480-510 HK | 10,1-10,7 l/100 km | S58-motoren er svært robust | Veldig bra |
2,0d | 190 HK | 5,9-6,5 l/100 km | Solid base | Bra |
3,0d | 265 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Svært robust og effektiv | Veldig bra |
M40d | 381 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Quad-Turbo-kompleks | Bra |
xDrive30e | 292 HK | 2,1-2,4 l/100 km + strøm | Kompleks teknologi, lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste BMW X3-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW X3-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen som BMW har gjort i løpet av to tiår. Mens de tidlige BMW X3-motorene fortsatt slet med barnesykdommer, har de moderne motorene utviklet seg til å bli referansemotorer i sine respektive klasser. BMW X3s dieselmotorer har vært pålitelige og effektive gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene har blitt betydelig bedre for hver generasjon.
- Beste BMW X3-bensinmotor:
BMW X3 M40i med B58-motor (360 hk, generasjon II og III) kombinerer fremragende ytelse med eksepsjonell pålitelighet og moderat drivstofforbruk - et mesterverk innen BMW-motorteknologi.
- Beste BMW X3 dieselmotor:
BMW X3 3.0d (258-265 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner, og er anerkjent som en av BMWs beste dieselmotorer.
- Beste BMW X3 hybridmotor:
BMW X3 xDrive30e (292 hk, generasjon III) med sin solide plug-in hybridteknologi og elektriske rekkevidde på opptil 46 km for miljøbevisste sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW X3-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.