Innholdsfortegnelse
VW T5 varebilmotorer
VW T5 varebil etablerte seg som en robust arbeidshest fra 2003 til 2015, og tilbød et sofistikert utvalg av motorer for kommersielle bruksområder gjennom hele produksjonsperioden. Kontinuerlig teknisk utvikling resulterte i pålitelige diesel- og tidvis bensinmotorer som var spesialtilpasset kravene til håndverkere og transportører.

VW T5 varebil-motorer (2003-2015)
VW T5 varebil var et kvantesprang i forhold til forgjengeren T4, og kjennetegnes av moderne common-rail-dieselteknologi og robust konstruksjon. Med riktig vedlikehold kjørte VW T5 Kasten-motorene regelmessig mellom 400 000 og 500 000 kilometer, og de kraftigere TDI-variantene gikk ofte enda lenger. Større reparasjoner var vanligvis bare påkrevd mellom 200 000 og 300 000 kilometer - det gjaldt som regel clutchen, turboladeren eller svinghjulet med dobbeltmasse. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 174 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Tekniske innovasjoner som common rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri satte nye standarder i nyttekjøretøysegmentet. I en markedssammenligning utkonkurrerte T5 sine konkurrenter, Mercedes Sprinter og Ford Transit, med bedre kjøredynamikk og lavere vedlikeholdskostnader.
VW T5 varebil med bensinmotor (2003-2015)
VW T5 varebilens bensinmotorutvalg var svært enkelt og begrenset seg i hovedsak til 2.0 TSI med 150 hk (2009-2015), som først og fremst ble utviklet for eksport til bensinfølingssensitive markeder. Denne bensinmotoren i VW T5 var basert på den velprøvde EA888-enheten, men led av de typiske TSI-problemene fra den første generasjonen: økt oljeforbruk, problemer med registerkjeden og tidvis skader på turboladeren. Forbruket lå på 9,5-11,0 liter per 100 km, noe som gjorde den lite attraktiv for kommersielle brukere. I Tyskland var denne motoren praktisk talt utilgjengelig, ettersom diesel var det klart beste valget for varebiler. De få importerte bensinversjonene ble ansett som eksotiske og finnes knapt i dag.
VW T5 varebil dieselmotorer (2003-2015)
2,5 TDI dominerte dieselmotorene i VW T5 varebilene i ulike effektnivåer. Innstegsmotoren var 2,5 TDI med 88 hk (2003-2009), etterfulgt av kraftigere varianter med 130 hk, 163 hk og 174 hk. Alle VW T5 Kasten TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og fra 2006 også partikkelfilter som standard. VW T5 Kasten 2,5 TDI med 130 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre og bestselgende motoren - den hadde tilstrekkelig effekt til de fleste bruksområder med et drivstofforbruk på bare 7,5-8,5 liter per 100 km. De kraftigere variantene med 163 hk og 174 hk var ideelle for tung last og tilhengerkjøring, men hadde av og til problemer med turboladeren under ekstrem belastning. Fra 2009 ble det også lansert en 2,0 TDI med 140 hk, men denne var mindre robust enn de velprøvde 2,5-litersmotorene. Typiske svakheter ved alle VW T5-dieselmotorene var glødepluggene, høytrykkspumpen og, ved høye kjørelengder, innsprøytningsdysene.
VW T5 varebilmotor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TSI | 150 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Oljeforbruk, registerkjede, turbolader | Problematisk |
2,5 TDI | 88 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Glødeplugger, lav ytelse | Gjennomsnittlig |
2,5 TDI | 130 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Glødeplugger, svært robuste | Meget bra |
2,5 TDI | 163 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Turbolader i ekstrem drift | Bra |
2,5 TDI | 174 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Turbolader, høytrykkspumpe | Bra |
2,0 TDI | 140 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Mindre robust enn 2,5 TDI | Gjennomsnittlig |

VW T5 varebil - ansiktsløftning-motorer (2009-2015)
Faceliftet i 2009 innebar hovedsakelig detaljforbedringer og utslippsoptimaliseringer for motorene i VW T5 varebil. Påliteligheten holdt seg på samme høye nivå som hos forgjengerne, og de reviderte motorene kjørte ofte mellom 450 000 og 550 000 kilometer. Større reparasjoner ble sjeldnere takket være forbedrede materialer og optimalisert programvare for styreenheten. Den reviderte 2,5 TDI-motoren med 180 hk ble det nye flaggskipet, og den hadde enda mer dreiemoment for tung last. Euro 5-standarden krevde mer omfattende etterbehandling av eksosgassen, noe som økte kompleksiteten, men forbedret miljøkompatibiliteten betydelig. T5 forble foran konkurrentene takket være sin sofistikerte teknologi og lave driftskostnader, selv om Mercedes tok igjen forspranget med den nye Sprinter.
Ansiktsløftning av dieselmotoren i VW T5 varebil (2009-2015)
De reviderte dieselmotorene i VW T5 varebil fikk forfinede common-rail-systemer og optimaliserte turboladere. Den velprøvde 2,5 TDI-motoren var fortsatt tilgjengelig i effektnivåene 130 hk, 163 hk og nå 180 hk. I tillegg etablerte 2,0 TDI med 140 hk seg som et mer økonomisk alternativ. VW T5 varebil 2,5 TDI med 180 hk ble seriens høydepunkt - med et dreiemoment på 400 Nm håndterte den uanstrengt tung last og tilhengere på opptil 3,5 tonn. Alle de nye motorene fikk forbedret eksosresirkulering og SCR-katalysatorer for Euro 5-standarden. VW T5 TDI-motorene i den nye modellen ble ansett for å være de mest sofistikerte i hele serien, med færre problemer med glødeplugger og høytrykkspumper. Bare AdBlue-systemet til Euro 5-motorene viste seg å være et nytt svakt punkt, med sporadiske sensorfeil og tette rør.
Facelift av VW T5 varebil med bensinmotorer (2009-2015)
Selv etter faceliften forble VW T5 varebil 2.0 TSI et marginalt fenomen og ble bare tilbudt på noen få markeder. Problemene med oljeforbruk og timingkjede vedvarte, men ble avhjulpet av programvareoppdateringer og forbedrede vedlikeholdsintervaller. Denne motoren forble uinteressant for tyske håndverkere, ettersom dieselalternativene var overlegne på alle måter.
Facelift av VW T5 varebilmotor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TSI | 150 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Oljeforbruk, registerkjede | Problematisk |
2,0 TDI | 140 HK | 6,8-7,8 l/100 km | AdBlue-system, turbolader | Bra |
2,5 TDI | 130 HK | 7,2-8,2 l/100 km | AdBlue-sensorer, svært robust | Meget bra |
2,5 TDI | 163 HK | 7,8-8,8 l/100 km | AdBlue-system | Bra |
2,5 TDI | 180 HK | 8,2-9,2 l/100 km | AdBlue-system, toppmotor | Meget bra |

Konklusjon: De beste VW T5 varebilmotorene gjennom alle generasjoner-motorer
VW T5-varebilmotorene har vist seg å være usedvanlig pålitelige og holdbare i løpet av tolv års produksjon. Mens bensinmotorene praktisk talt ikke spilte noen rolle, var det de robuste TDI-motorene som dominerte markedet og satte standarden for nyttekjøretøy. Kontinuerlig videreutvikling førte til stadig mer effektive og renere motorer, uten at det gikk på bekostning av den legendariske påliteligheten.
- Beste VW T5 kassevogn bensinmotor:
VW T5 Kasten 2.0 TSI (150 hk) var den eneste bensinmotoren som var tilgjengelig, men den ble ikke anbefalt på grunn av problemer og høyt drivstofforbruk.
- Beste VW T5 Kasten dieselmotor:
VW T5 Kasten 2,5 TDI med 130 hk (2003-2015) gir den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og hverdagsvennlighet. For mer kraft er 2,5 TDI med 180 hk (2009-2015) førstevalget.
- Den beste motoren i VW T5 varebil totalt sett:
VW T5 varebil 2,5 TDI med 130 hk anses som den mest balanserte og pålitelige motoren i hele serien - ideell for håndverkere og håndverkerbransjen.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning for vedlikehold og reservedeler til alle VW T5 varebilmotorer.