Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz CLS-motorer
Siden lanseringen i 2004 har Mercedes-Benz CLS etablert seg som grunnleggeren av det firedørs coupé-segmentet, og tilbyr et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz CLS-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg innovative teknologier og ulike tilnærminger til ytelse og effektivitet, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske V8-motorer til moderne mildhybridsystemer.

Mercedes-Benz CLS generasjon I (2004-2010)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz CLS var en pionerperiode for firedørs coupékonseptet, og var preget av kraftige, men tørste motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde V6-bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde V8-motorene ofte kostbare reparasjoner av luftfjæringen eller elektroniske komponenter mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Mercedes-Benz CLS-motorene i denne generasjonen var ennå ikke optimalisert for effektivitet, men baserte seg i stedet på klassisk sugemotorteknologi. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var CLS 350 med 272 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og relativ økonomi på en optimal måte, og som regnes som den mest driftssikre motoren i den første generasjonen.
Mercedes-Benz CLS bensinmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Mercedes-Benz CLS' bensinmotorprogram besto utelukkende av sugemotorer med forskjellig antall sylindere. Det startet med CLS 280 (M272, 231 hk), etterfulgt av den populære CLS 350 (M272, 272 hk) og den kraftige CLS 500 (M113, 306 hk). Disse Mercedes-Benz CLS-motorene led av typiske problemer for datidens Mercedes-generasjon: magnetventiler for kamakselfasing, oljetap på grunn av porøse tetninger og, når det gjelder V8-motorene, sporadiske problemer med topplokkpakningen. Den kraftigste Mercedes-Benz CLS var CLS 63 AMG med 514 hk fra en 6,2-liters V8-motor (M156), som bød på imponerende ytelser, men som også ble ansett som den mest vedlikeholdskrevende motoren i denne generasjonen. Spesielt kamakseljusteringen og hodeboltene viste seg å være svake punkter.
Mercedes-Benz CLS dieselmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Mercedes-Benz CLS-dieselmotorene var opprinnelig CLS 320 CDI med 224 hk (OM642), som ble introdusert i 2005. Denne ble senere etterfulgt av den kraftigere CLS 350 CDI med 265 hk, også den basert på den velprøvde V6-dieselen OM642. Mercedes-Benz CLS 320 CDI utviklet seg til å bli den mest pålitelige dieselen i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2006 med revidert common-rail-innsprøytning, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Mercedes-Benz CLS CDI-motorene bød på en utmerket kombinasjon av dreiemoment, drivstofføkonomi og driftssikkerhet, med sporadiske problemer med partikkelfilteret og EGR-kjøling.
Mercedes-Benz CLS-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLS 280 | 231 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Magnetventiler, oljetap | Bra |
CLS 350 | 272 HK | 10,1-10,7 l/100 km | Justering av kamaksel | Meget bra |
CLS 500 | 306 HK | 11,8-12,5 l/100 km | Topplokkpakning | Gjennomsnittlig |
CLS 63 AMG | 514 HK | 13,2-14,1 l/100 km | Hodebolter, høyt vedlikeholdsbehov | Moderat |
CLS 320 CDI | 224 HK | 7,4-8,1 l/100 km | EGR-kjøling, partikkelfilter | Meget god |
CLS 350 CDI | 265 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Partikkelfilter, injektorer | Bra |

Mercedes-Benz CLS generasjon II (2010-2018)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz CLS markerte overgangen til moderne turboteknologi og regnes som den mest teknologisk avanserte generasjonen i sin tid. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og V6-dieselmotorene med BlueTEC-teknologi anses for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldnere, men de nye turbobensinmotorene har vist sporadiske svakheter i turboladere og høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet var CLS 350 CDI med 265 hk - et teknisk mesterverk med BlueTEC-eksosgassrensing som bød på både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også de første hybridtilnærmingene og satte nye standarder for komfort og teknologi.
Mercedes-Benz CLS bensinmotorer: Generasjon II (2010-2018)
Mercedes-Benz CLS' bensinmotorprogram ble fullstendig revidert og inkluderte både sugemotorer og turbomotorer. Det startet med CLS 250 (M274, 211 hk), en 2,0-liters turbomotor, etterfulgt av CLS 350 (M276, 306 hk) med en V6-sugemotor. Disse mindre Mercedes-Benz CLS TSI-motorene viste seg å være betydelig mer effektive enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med høytrykkspumpen. For sportslige sjåfører fantes Mercedes-Benz CLS 500 med 408 hk og CLS 63 AMG med opptil 585 hk, sistnevnte ble brukt i CLS 63 S. Mercedes-Benz CLS 500 (M278) utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om skader på turboladeren og problemer med timingkjeden ved høye kjørelengder.
Mercedes-Benz CLS dieselmotorer: Generasjon II (2010-2018)
Mercedes-Benz CLS CDI ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 204 til 350 hk. Den velprøvde OM642 ble brukt i CLS 250 CDI (204 hk), CLS 300 CDI (245 hk) og CLS 350 CDI (265 hk). Den kraftige CLS 400 CDI med 340 hk var også tilgjengelig. Alle Mercedes-Benz CLS dieselmotorer var utstyrt med moderne BlueTEC-teknologi med SCR-katalysator og partikkelfilter. Mercedes-Benz CLS 350 CDI viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,2-7,1 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for langkjøring og prestisjetunge reiser.
Mercedes-Benz CLS-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLS 250 | 211 HK | 7,3-8,1 l/100 km | Høytrykkspumpe | God |
CLS 350 | 306 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Magnetventiler | Meget bra |
CLS 400 | 333 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Turbolader | Bra |
CLS 500 | 408 HK | 9,8-10,7 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
CLS 63 AMG | 525-585 HK | 11,4-12,8 l/100 km | Vedlikeholdskrevende | Gjennomsnittlig |
CLS 250 CDI | 204 HK | 5,7-6,4 l/100 km | AdBlue-system | Bra |
CLS 350 CDI | 265 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Svært robust | Meget god |
CLS 400 CDI | 340 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Injektorer | Bra |

Mercedes-Benz CLS generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende generasjonen av Mercedes-Benz CLS er helt avhengig av elektrifisering og representerer Mercedes' fremtidsvisjon for luksuscoupéer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har imponerende elektrisk rekkevidde. Langtidserfaringene viser lovende takter, selv om de første årene fortsatt var preget av barnesykdommer. Toppmotoren er CLS 53 AMG med 435 hk, som kombinerer sportslige ytelser med relativ effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 250 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. Typiske reparasjonsintervaller er 120 000-180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, selv om den komplekse elektronikken av og til krever tidligere inngrep.
Mercedes-Benz CLS mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2018-i dag)
To motorer danner grunnlaget for Mercedes-Benz CLS-motorprogrammet: CLS 350 med 299 hk (M256) og CLS 450 med 367 hk (M256). Begge Mercedes-Benz CLS-motorene er utstyrt med 48-volts EQBoost-teknologi med integrert start- og vekselstrømsgenerator. Mercedes-Benz CLS 350 med M256-motor anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftoverføring takket være elektrisk assistanse og har så langt stort sett vært fri for større produksjonsproblemer, bortsett fra sporadiske programvareoppdateringer for mildhybridsystemet.
Mercedes-Benz CLS AMG-motorer: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz CLS AMG-variantene omfatter CLS 53 med 435 hk (M256) og CLS 63 S med 630 hk (M177). Disse Mercedes-Benz CLS-motorene kombinerer ytelse med moderne teknologi, der CLS 63 S er den mest teknisk komplekse motoren og tidvis har problemer med eksosanlegget.
Mercedes-Benz CLS dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz CLS 350d med 286 hk (OM656) er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Mercedes-Benz CLS-dieselmotorer. Denne motoren regnes som en av de mest moderne dieselmotorene noensinne og har så langt vist seg å være svært pålitelig.
Mercedes-Benz CLS-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLS 350 | 299 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Programvareoppdateringer | Veldig bra |
CLS 450 | 367 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Mild hybridkompleksitet | Bra |
CLS 53 AMG | 435 HK | 8,8-9,6 l/100 km | Vedlikeholdsintensiv | Bra |
CLS 63 S AMG | 630 HK | 10,7-11,8 l/100 km | Eksosanlegg, komplekst | Gjennomsnittlig |
CLS 350d | 286 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Veldig robust så langt | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz CLS-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz CLS-motorene viser tydelig endringen fra klassiske sugemotorer til svært effektive mildhybridsystemer. Mens dieselmotorene i Mercedes-Benz CLS har vært pålitelige gjennom alle generasjoner, har de kraftige AMG-bensinmotorene gjennomgående slitt med høyere vedlikeholdsbehov. Den nye tredjegenerasjons mildhybridteknologien er et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og moderne teknologi.
- Beste Mercedes-Benz CLS-bensinmotor:
Mercedes-Benz CLS 350 (299 hk, generasjon III) kombinerer moderne EQBoost-teknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Mercedes-Benz CLS dieselmotor:
Mercedes-Benz CLS 350 CDI (265 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og langdistanseegenskaper på tvers av alle generasjoner.
- Beste Mercedes-Benz CLS allroundmotor:
Mercedes-Benz CLS 350d (286 hk, generasjon III) med sin moderne OM656-teknologi og fremragende effektivitet kombinert med sportslige ytelser.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz CLS tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.