Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W212-motorer
Mercedes-Benz E-Klasse W212 ble lansert i 2009 og etablerte seg som referanse i det øvre mellomklasse-segmentet med et eksepsjonelt variert utvalg av MERCEDES-BENZ W212-motorer. I løpet av to generasjoner har Mercedes-Benz tilbudt en imponerende teknologisk utvikling fra klassiske sugemotorer til ultramoderne turbomotorer og hybriddrift.

MERCEDES-BENZ W212-motorer (2009-2013)
Den første W212-generasjonen markerte et vendepunkt for Mercedes-Benz og introduserte en rekke nye motorteknologier, som ikke alle var umiddelbart modne. Kjørelengden varierte betraktelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde V6-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige CGI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av direkteinnsprøytningssystemet eller kamakselfaserne mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Spesielt M271-motorene led av problemer med registerkjeden og kompressoren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var E 350 CDI med sin 3,0-liters V6-diesel (265 hk), som kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi på en perfekt måte og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
MERCEDES-BENZ W212 bensinmotorer (2009-2013)
MERCEDES-BENZ W212 bensinmotorprogram besto av et bredt utvalg av fire- til åttesylindrede motorer. Innstegsmodellen var E 200 med en 1,8-liters kompressormotor (184 hk, M271), som imidlertid led av kroniske problemer med timingkjeden og kompressoren. E 250 med 1,8-liters turbomotor (204 hk, M274), som først ble introdusert i 2011, viste seg å være langt mer driftssikker. CGI-motorene E 200 CGI (184 hk) og E 250 CGI (204 hk) med direkte innsprøytning bød på moderne teknologi, men var utsatt for koksing av innsugsventilene og problemer med høytrykkspumpene. E 350 (272 hk, M272) med sin 3,5-liters V6-sugemotor ble ansett som en av de mest pålitelige bensinmotorene, mens V8-motoren i E 500 (388 hk, M273) hadde problemer med kamakselfaserne til tross for sin kraft.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotorer (2009-2013)
Den velprøvde OM642-serien dominerte MERCEDES-BENZ W212-dieselmotorutvalget. E 220 CDI startet med en 2,1-liters firesylindret (170 hk, OM651), som viste seg å være robust, men som av og til hadde problemer med partikkelfilteret. V6-dieselmotorene utgjorde ryggraden i serien: E 250 CDI (204 hk), E 300 CDI (231 hk) og den nevnte E 350 CDI (265 hk) - alle med 3,0-liters OM642-motor. Disse MERCEDES-BENZ W212-motorene ble ansett for å være usedvanlig holdbare og økonomiske, med et drivstofforbruk på rundt 6,0 liter per 100 km. Problemene oppsto hovedsakelig når vedlikeholdet ble forsømt, særlig med glødepluggene og EGR-ventilstyringen.
MERCEDES-BENZ W212 AMG-motorer (2009-2013)
AMG-variantene bød på imponerende ytelse med E 63 AMG (525 hk, senere 557 hk) og dens 6,2-liters V8-motor med naturlig sugemotor (M156). Denne MERCEDES-BENZ W212-motoren utviklet seg til å bli en av de mest karakteristiske AMG-motorene, men led av kostbare problemer med kamakselens fasemagneter og sporadiske skader på toppakningen under høy belastning.
MERCEDES-BENZ W212-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
E 200 Kompressor | 184 HK | 8,1 l/100 km | Tannkjede, kompressor | Problematisk |
E 250 CGI | 204 HK | 7,4 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Moderat |
E 350 | 272 HK | 8,9 l/100 km | Svært robust | Svært god |
E 500 | 388 HK | 10,1 l/100 km | Kamakselfaser | Bra |
E 220 CDI | 170 HK | 5,1 l/100 km | Partikkelfilter | Bra |
E 350 CDI | 265 HK | 6,0 l/100 km | Eksepsjonelt robust | Meget god |
E 63 AMG | 525-557 HK | 11,9 l/100 km | Kamakselfasemagneter | Bra |

MERCEDES-BENZ W212-motorer (2013-2016)
Ansiktsløftningsgenerasjonen brakte en betydelig forbedring i motorkvaliteten og regnes som den mest modne W212-varianten. De fleste MERCEDES-BENZ W212-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 450 000 kilometer, og de reviderte V6-dieselmotorene regnes fortsatt som referanse for lang levetid. De største forbedringene ble sett i bensinmotorene: De nye firesylindrede M274-turbomotorene viste seg å være betydelig mer pålitelige enn sine forgjengere, mens V8-motorene fra AMG ble konvertert til moderne biturbo-teknologi. Det absolutte høydepunktet var den reviderte E 350 CDI med optimalisert eksosgassrensing og enda bedre effektivitet. Hybridteknologien debuterte også med E 300 BlueTEC Hybrid.
MERCEDES-BENZ W212 bensinmotorer (2013-2016)
De reviderte MERCEDES-BENZ W212-bensinmotorene viste betydelige kvalitetsforbedringer. E 200 fikk den nye 2,0-liters turboen (184 hk, M274), som eliminerte de kroniske problemene med kompressormotoren. E 250 (211 hk, M274) viste seg å være spesielt vellykket og utviklet seg til å bli den mest pålitelige firesylindrede bensinmotoren i serien. V6-motorene E 300 (245 hk) og E 400 (333 hk) var basert på den nye M276-serien med direkte innsprøytning og turbolader, men hadde tidvis problemer med turboladerne ved høyt kjørelengde. E 500 ble erstattet av E 400, mens AMG gikk over til den nye 4,0-liters biturboteknologien (M177) med 571 hk i E 63 AMG S.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotorer (2013-2016)
MERCEDES-BENZ W212-dieselmotorene ble hovedsakelig optimalisert med tanke på eksosgassrensing. E 220 CDI (170 hk, OM651) ble revidert og viste seg å være enda mer robust, mens V6-dieselmotorene E 250 CDI (204 hk), E 300 CDI (231 hk) og E 350 CDI (258 hk) beholdt sin velprøvde pålitelighet. En nyhet var E 350 BlueTEC med AdBlue-teknologi, som oppfylte Euro 6-standarden og beholdt sin legendariske levetid til tross for en mer kompleks eksosrensing. Disse MERCEDES-BENZ W212-motorene fortsatte å bli sett på som referanse for dieselmotorer i den øvre mellomklassen.
MERCEDES-BENZ W212 hybriddrift (2013-2016)
E 300 BlueTEC Hybrid kombinerte 2,1-liters dieselmotoren med en elektrisk motor for en systemytelse på 231 hk. Denne MERCEDES-BENZ W212-motorhybriden hadde en imponerende effektivitet med et standardforbruk på bare 4,1 liter per 100 km, men viste av og til problemer med den komplekse elektronikken og hybridbatteriet etter høye kjørelengder.
MERCEDES-BENZ W212 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
E 200 | 184 HK | 6,8 l/100 km | Betydelig forbedret | Bra |
E 250 | 211 HK | 6,9 l/100 km | Svært robust | Meget god |
E 300 | 245 HK | 7,4 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |
E 400 | 333 HK | 8,1 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Bra |
E 220 CDI | 170 HK | 4,5 l/100 km | Svært robust | Meget bra |
E 350 BlueTEC | 258 HK | 5,3 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |
E 300 BlueTEC Hybrid | 231 HK | 4,1 l/100 km | Kompleks elektronikk | Bra |
E 63 AMG S | 571 HK | 10,5 l/100 km | Ny biturbo-teknologi | Bra |

Konklusjon: De beste MERCEDES-BENZ W212-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av MERCEDES-BENZ W212-motorene viser Mercedes-Benz' overgang fra tradisjonell til moderne motorteknologi. Mens de tidlige bensinmotorene fortsatt hadde barnesykdommer, utviklet de senere turbomotorene seg til å bli pålitelige kraftaggregater. V6-dieselmotorene forble hele tiden modellseriens styrke og satte standarden for holdbarhet og effektivitet. AMG-motorene gjennomgikk en fullstendig evolusjon fra atmosfæriske V8-motorer til moderne biturbomotorer.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 bensinmotor:
E 250 (211 hk, M274, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med utmerket pålitelighet og rimelig drivstofforbruk.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 dieselmotor:
E 350 CDI/BlueTEC (258-265 hk, OM642) tilbyr den perfekte kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og holdbarhet i begge generasjoner.
- Beste MERCEDES-BENZ W212 hybridmotor:
E 300 BlueTEC Hybrid (231 hk) med sitt eksepsjonelt lave drivstofforbruk og sin solide hverdagstauglighet til tross for kompleks teknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av MERCEDES-BENZ W212-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.