Innholdsfortegnelse
Skoda Fabia 2 motorer
Andre generasjon Škoda Fabia, som ble lansert i 2007, etablerte seg som en pålitelig småbil i det svært konkurranseutsatte segmentet. I løpet av den sju år lange produksjonsperioden frem til 2014 tilbød den et sofistikert utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til effektive dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte overgangen fra Euro 4- til Euro 5-standarder og brakte moderne common rail-teknologi til kompaktklassen.

Škoda Fabia 2-motorer - andre generasjon komplett pakke (2007-2014)
Andre generasjon Fabia var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og mange eksemplarer nådde lett 250 000 til 300 000 kilometer. Større reparasjoner skjedde vanligvis først etter 150 000 til 180 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch og understell. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,2 TSI med 105 hk, som kombinerte økonomi og kjøreglede på en optimal måte. Motorutvalget nøt godt av tilknytningen til Volkswagen-konsernet og benyttet seg av velprøvde enheter fra den modulære tverrgående matrisen. I en markedssammenligning posisjonerte Fabia seg som et rimelig alternativ til VW Polo og Ford Fiesta, uten å gå på kompromiss med påliteligheten.
Škoda Fabia 2 bensinmotorer: andre generasjon (2007-2014)
Bensinmotorene i Fabia 2 var basert på velprøvd Volkswagen-teknologi og tilbød et bredt spekter av ytelser. Innstegsmotoren 1.2 MPI med 60 hk (motorkode BMD) viste seg å være økonomisk, men uforgjengelig, og oppnådde et drivstofforbruk på 5,8 liter per 100 kilometer. 70 hk-versjonen av samme motor (BME) var litt mer elastisk, men med tilsvarende økonomi.
1,4 MPI med 86 hk (BUD) var et godt kompromiss, men hadde en tendens til å få problemer med innsprøytningsventilene etter 120 000 kilometer. Høydepunktet var 1,2 TSI med 105 hk (CBZA), som var både økonomisk og kraftig takket være turbolading og direkte innsprøytning. Tannkjeden viste seg tidvis å være problematisk etter 80 000 kilometer, og turboladeren etter 150 000 kilometer.
Den sportslige 1,4 TSI-en med 180 hk fra RS-versjonen (CAVE) hadde imponerende ytelser, men medførte høyere vedlikeholdskostnader. Typiske svakheter var høytrykkspumpen og sporadiske problemer med direkteinnsprøytningen etter 100 000 kilometer.
Škoda Fabia 2 dieselmotorer: andre generasjon (2007-2014)
Dieselutvalget fokuserte på den velprøvde 1.6 TDI-motoren i ulike effektnivåer. Motoren på 75 hk (CAYB) ble ansett som spesielt driftssikker og oppnådde et drivstofforbruk på bare 4,2 liter. Varianten med 90 hk (CAYC) hadde større trekkraft, men et noe høyere drivstofforbruk på 4,4 liter.
Begge motorene var utstyrt med moderne common rail-teknologi og oppfylte Euro 5-normen. Typiske problemer oppstod først etter høy kjørelengde: Partikkelfilteret måtte regenereres av og til fra 120 000 kilometer, og innsprøytningsdysene begynte å vise tegn på slitasje etter 180 000 kilometer. Tannhjulskjeden viste seg å være slitesterk og forårsaket sjelden problemer.
1,6 TDI kjennetegnes av lave driftskostnader og lang rekkevidde. Med en 45-liters tank var det mulig å kjøre over 1 000 kilometer, noe som gjorde Fabia til en ideell langdistansebil.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI | 60/70 | 5,8 | Lav ytelse | God |
1,4 MPI | 86 | 6,2 | Injektorer | Gjennomsnittlig |
1,2 TSI | 105 | 5,4 | Tannkjede, turbolader | Meget bra |
1,4 TSI | 180 | 7,1 | Høytrykkspumpe | Bra |
1,6 TDI | 75 | 4,2 | Partikkelfilter | Meget bra |
1,6 TDI | 90 | 4,4 | Innsprøytningsdyser | Meget bra |

Škoda Fabia 2 motorer - ansiktsløftning og modelloppgradering (2010-2014)
Med faceliften i 2010 fikk Fabia reviderte motorer og forbedret effektivitet. Påliteligheten holdt seg på samme høye nivå som hos forgjengerne, og kjørelengder på 280 000 til 320 000 kilometer var ingen sjeldenhet. Større reparasjoner ble utsatt til 160 000 til 200 000 kilometer takket være forbedrede materialer. Den reviderte 1,2 TSI-en med 105 hk utviklet seg til å bli klasseledende takket være optimalisert programvare og mer robuste komponenter. De faceliftede modellene har fått forfinede motorfester og forbedret støyisolering, noe som har økt kjørekomforten merkbart.
Škoda Fabia 2 bensinmotor ansiktsløftning: optimalisert effektivitet (2010-2014)
De reviderte bensinmotorene fikk finjusteringer og forbedrede komponenter. 1.2 MPI forble uendret i begge effektnivåer, men viste noe bedre drivstofforbrukstall takket være optimalisert motorstyring. Den problematiske 1,4 MPI ble erstattet av en revidert versjon som hadde færre problemer med innsprøytningsventilene.
1,2 TSI fikk størst utbytte av forbedringene: En forsterket timingkjede reduserte feilfrekvensen betydelig, og den reviderte turboladeren viste seg å være mer holdbar. Direkteinnsprøytningssystemet fikk forbedrede dyser som var mindre utsatt for koksdannelse. Disse forbedringene gjorde 1.2 TSI til den ubestridte favoritten blant bensinmotorene.
1,4 TSI i RS-versjonen forble stort sett uendret, men fikk et revidert motorstyringssystem for bedre respons. De grunnleggende svakhetene ble beholdt, men påliteligheten ble noe forbedret.
Škoda Fabia 2 dieselmotor ansiktsløftning: raffinert common-rail-teknologi (2010-2014)
Dieselmotorene fikk hovedsakelig programvareoppdateringer og forfinede innsprøytningsstrategier. 1.6 TDI i begge effektnivåer fikk optimalisert forbrenning og redusert drivstofforbruk med rundt 0,1 liter per 100 kilometer. Partikkelfilterregenerering ble styrt på en mer intelligent måte og skapte færre problemer i bytrafikken.
En ny 1.6 TDI med 105 hk (CAYB) utvidet rekkevidden oppover og tilbød mer sportslige kjøreegenskaper med bare litt høyere drivstofforbruk på 4,6 liter. Denne motoren viste seg å være like pålitelig som sine svakere søsken og ga betydelig mer kjøreglede.
Common rail-systemene fikk høyere innsprøytningstrykk for renere forbrenning og reduserte sotutslipp. Vedlikeholdsintervallene kunne forlenges til 30 000 kilometer, noe som reduserte driftskostnadene ytterligere.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI | 60/70 | 5,7 | Lav ytelse | God |
1,4 MPI | 86 | 6,0 | Sjeldne problemer med innsprøytningen | Bra |
1,2 TSI | 105 | 5,2 | Forbedret holdbarhet | Meget god |
1,4 TSI | 180 | 6,9 | Høytrykkspumpe | Bra |
1,6 TDI | 75 | 4,1 | Minimale problemer | Meget bra |
1,6 TDI | 90 | 4,3 | Svært pålitelig | Meget god |
1,6 TDI | 105 | 4,6 | Utmerket balanse | Meget god |

Konklusjon: De beste Škoda Fabia 2-motorene i alle generasjoner
Škoda Fabia 2-motorene gjennomgikk en bemerkelsesverdig utvikling fra velprøvde sugemotorer til moderne turboladede motorer med direkte innsprøytning. Hele motorserien var kjennetegnet av over gjennomsnittlig pålitelighet og lave driftskostnader, noe som gjorde Fabia til en av de mest økonomiske småbilene på sin tid.
- Beste Škoda Fabia 2 bensinmotor:
1,2 TSI med 105 hk (fra facelift 2010) kombinerer optimal kraftutvikling med lavt drivstofforbruk på 5,2 liter og høy driftssikkerhet takket være forbedrede komponenter.
- Beste Škoda Fabia 2 dieselmotor:
1,6 TDI med 90 hk gir den ideelle balansen mellom økonomi (forbruk på 4,3 liter), tilstrekkelig effekt og eksepsjonell holdbarhet med minimale svake punkter.
- Den mest økonomiske Škoda Fabia 2-motoren:
1.6 TDI med 75 hk oppnår et drivstofforbruk på bare 4,1 liter med høy driftssikkerhet og er perfekt for hyppige sjåfører med over 20 000 kilometer i året.
For alle Škoda Fabia 2-motorer finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.