Innholdsfortegnelse
Peugeot 2008 motorer
Siden markedslanseringen i 2013 har Peugeot 2008 etablert seg som en av de mest suksessrike crossoverne i B-segmentet, og tilbyr et sofistikert utvalg av motorer i to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle forbrenningsmotorer til full elektrifisering demonstrerer Peugeots skifte mot bærekraftig mobilitet.

Peugeot 2008 generasjon I (2013-2019)
Den første Peugeot 2008-generasjonen var Peugeots svar på det voksende crossover-markedet, og var kjennetegnet av velprøvde, men teknisk konservative motorer. Med riktig vedlikehold lå kjørelengden på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, mens de mindre bensinmotorene ofte fikk problemer med registerkjeden mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, spesielt med de tresylindrede motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 BlueHDi med 120 hk, som på en optimal måte kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt. Teknisk sett satset Peugeot på velprøvde konsepter, noe som betydde færre nyvinninger, men sikret en høy grad av brukervennlighet i hverdagen.
Peugeot 2008 bensinmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Peugeot 2008s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av tresylindrede motorer fra PureTech-familien. 1.2 PureTech var tilgjengelig med 60 kW (82 hk), 81 kW (110 hk) og 96 kW (130 hk). Disse Peugeot 2008-motorene led av typiske tresylindrede problemer: Tannkjeden strakk seg allerede etter 80 000 kilometer, økt oljeforbruk og tidvis problemer med kamakseljusteringen. Den kraftigste bensinmotoren i Peugeot 2008 var 1,6 THP med 121 kW (165 hk), men denne var bare tilgjengelig i GTi-versjonen og ble ansett som mindre pålitelig på grunn av sin kompleksitet. Det fantes også en atmosfærisk 1,2 VTi med 60 kW (82 hk), som var treg, men svært robust.
Peugeot 2008 dieselmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Peugeot 2008-dieselmotorene ble dominert av BlueHDi-familien med ulike effektnivåer. 1,6 BlueHDi var tilgjengelig med 55 kW (75 hk), 73 kW (100 hk) og 88 kW (120 hk). Peugeot 2008 1,6 BlueHDi med 88 kW (120 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene med SCR-katalysator og partikkelfilter som ble produsert fra og med 2014, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Peugeot 2008 BlueHDi-motorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. De tidlige modellene hadde tidvis problemer med partikkelfilteret ved bykjøring.
Peugeot 2008-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 VTi | 82 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Langsom, men robust | Gjennomsnitt |
1,2 PureTech | 82-130 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
1,6 THP | 165 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Kompleks, sårbar | Problematisk |
1,6 BlueHDi | 75-120 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |

Peugeot 2008 generasjon II (2019-i dag)
Den andre generasjonen av Peugeot 2008 markerte en revolusjonerende endring og introduserte for første gang en helelektrisk variant. Forbrenningsmotorene kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, selv om de reviderte PureTech-motorene er blitt betydelig mer driftssikre. Større motorhavarier er sjeldne, og det er bare de tidlige 1,2 PureTech-motorene som fortsatt har svakheter i styringskjeden. Det absolutte høydepunktet var e-2008 med 100 kW (136 hk) elektrisk kraft - et teknisk statement for Peugeots elektrifiseringsstrategi. De konvensjonelle motorene har blitt grunnleggende revidert og tilbyr nå bedre driftssikkerhet enn sine forgjengere.
Peugeot 2008 bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Peugeot 2008s bensinmotorutvalg fokuserer på den reviderte PureTech-familien med 75 hk, 100 hk og 130 hk. Disse Peugeot 2008 PureTech-motorene ble utstyrt med forsterkede registerkjeder og forbedrede oljepumper, noe som økte driftssikkerheten betydelig. 1,2 PureTech med 96 kW (130 hk) utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing etter høy kjørelengde. Alle Peugeot 2008-bensinmotorene har start-stopp-teknologi og oppfyller Euro 6d-standarden. Motorene er tilgjengelige med manuell 5- eller 6-trinns girkasse samt en 8-trinns automatgirkasse.
Peugeot 2008 dieselmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Peugeot 2008 1.5 BlueHDi med 75 kW (100 hk) og 96 kW (130 hk) erstattet 1,6-litersvariantene. Disse mer moderne Peugeot 2008-dieselmotorene har optimalisert common-rail innsprøytning med opptil 2000 bar trykk og SCR-katalysator. Peugeot 2008 1.5 BlueHDi med 96 kW (130 hk) viste seg å være den mest effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,6 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Motorene er mindre utsatt for partikkelfilterproblemer enn sine forgjengere og egner seg også for ren bykjøring.
Peugeot 2008 elektrisk drift: Generasjon II (2019-i dag)
Peugeot e-2008 har en elmotor på 100 kW (136 hk) med et dreiemoment på 260 Nm og et batteri på 50 kWh. Rekkevidden er opptil 320 kilometer i henhold til WLTP-standarden. e-2008 har en imponerende akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,5 sekunder og regnes som den mest innovative drivlinjen i Peugeot 2008-motorfamilien. Hurtiglading med opptil 100 kW gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
Peugeot 2008-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 75-130 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Forbedret timingkjede | Bra |
1,5 BlueHDi | 100-130 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
Elektrisk motor | 136 HK | 17,8 kWh/100 km | Batterilevetid ukjent | Meget god |

Konklusjon: De beste Peugeot 2008-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 2008-motorene viser tydelig overgangen fra konvensjonelle til elektrifiserte drivsystemer. Mens den første generasjonen fortsatt slet med barnesykdommene til PureTech-motorene, tilbyr den andre generasjonen betydelig mer pålitelige forbrenningsmotorer og et overbevisende elektrisk alternativ. Dieselmotorene forble de mest pålitelige drivlinjene i begge generasjoner.
- Beste Peugeot 2008 bensinmotor:
Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 hk, generasjon II) kombinerer adekvat ytelse med forbedret driftssikkerhet og moderat kompleksitet.
- Beste Peugeot 2008 dieselmotor:
Peugeot 2008 1,5 BlueHDi (130 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av begge generasjoner.
- Beste Peugeot 2008 med elektrisk drift:
Peugeot e-2008 (136 hk, generasjon II) med en rekkevidde på 320 kilometer og hurtigladekapasitet representerer fremtiden for Peugeot 2008-motorene.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 2008-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.