Innholdsfortegnelse
Renault Grand Scénic-motorer
Siden lanseringen i 1999 har Renault Grand Scénic etablert seg som en pioner i det kompakte varebilsegmentet, med et variert utvalg av motorer i fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne hybriddrivlinjer.

Renault Grand Scénic generasjon I (1999-2003)
Den første Renault Grand Scénic-generasjonen var en pionerperiode for Renault i det kompakte varebilsegmentet, og var preget av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,9 dCi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av tennspolene eller innsprøytningssystemet mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Motorene i denne generasjonen var fortsatt svært enkle å vedlikeholde og reparere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 dCi med 102 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid.
Renault Grand Scénic bensinmotorer: Generasjon I (1999-2003)
Renault Grand Scénics bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 1.4 16V med 70 kW (95 hk) var tilgjengelig som innstegsmotor, og senere fikk den selskap av den kraftigere 1.6 16V med 80 kW (109 hk). Den kraftigste bensinmotoren i Renault Grand Scénic var en 2.0 16V med 103 kW (140 hk), som ga tilstrekkelig effekt, men hadde et relativt høyt drivstofforbruk. Disse Renault Grand Scénic-motorene led av typiske problemer på begynnelsen av 2000-tallet: defekte tennspoler, problemer med lambdasonden og sporadiske problemer med innsprøytningssystemet gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene i denne generasjonen.
Renault Grand Scénic dieselmotorer: Generasjon I (1999-2003)
Renault Grand Scénic-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1,9 dCi med ulike effektnivåer fra 75 kW (102 hk) til 88 kW (120 hk). Denne Renault Grand Scénic dCi-motoren utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele generasjonen - spesielt common-rail-innsprøytningen viste seg å være svært holdbar og økonomisk. Disse Renault Grand Scénic dCi-motorene tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet. Det fantes også en mindre 1,5 dCi med 60 kW (82 hk), men denne var mindre vanlig og ble hovedsakelig brukt i basismotorer.
Renault Grand Scénic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 95 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Tennspoler, lambdasonde | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 109 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Innsprøytningssystem, tennspoler | Gjennomsnittlig drivstofforbruk |
2,0 16V | 140 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Høyt forbruk, tennspoler | Moderat |
1,5 dCi | 82 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Bra |
1,9 dCi | 102-120 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Renault Grand Scénic generasjon II (2003-2009)
Den andre generasjonen Renault Grand Scénic markerte et betydelig teknologisk sprang og introduserte moderne motorteknologi. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og 1,9 dCi-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. Nye problemer oppsto på grunn av mer kompleks elektronikk og innføring av turbolader i bensinmotorene. Det absolutte høydepunktet var 1.9 dCi med 130 hk - et teknisk mesterverk med variabel turboladergeometri som ga både kraft og effektivitet. Moderne direkte bensininnsprøytning ble også introdusert for første gang, selv om den til å begynne med slet med barnesykdommer.
Renault Grand Scénic bensinmotorer: Generasjon II (2003-2009)
Moderne teknologi ble lagt til i Renault Grand Scénics bensinmotorutvalg. Den velprøvde 1.6 16V ble værende i programmet med 83 kW (113 hk), men ble supplert av den nye 2.0 16V med 99 kW (135 hk). Fra 2005 ble den innovative 2.0 Turbo med 120 kW (163 hk) lagt til, den første turbobensinmotoren i Renault Grand Scénic. Disse turbomotorene i Renault Grand Scénic viste seg imidlertid å være problematiske, med hyppige defekter i turboladeren og intercooleren. Den mest pålitelige bensinmotoren forble 1.6 16V, selv om den ofte ble ansett som undermotorisert for vekten til Grand Scénic.
Renault Grand Scénic dieselmotorer: Generasjon II (2003-2009)
Den velprøvde Renault Grand Scénic 1.9 dCi ble videreutviklet og tilbudt med ulike effektnivåer fra 88 kW (120 hk) til 96 kW (130 hk). Et nytt tilskudd var den mindre 1,5 dCi med 63 kW (86 hk) og 76 kW (103 hk). Renault Grand Scénic 1,9 dCi med 130 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den variable turboladergeometrien sørget for utmerkede kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk. Disse Renault Grand Scénic dCi-motorene var allerede Euro 4-kompatible og fortsatte å tilby utmerket pålitelighet, med 1,5 dCi som var spesielt økonomisk.
Renault Grand Scénic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 113 HK | 7,9-8,4 l/100 km | Undermotorisert, men robust | Bra |
2,0 16V | 135 HK | 8,7-9,3 l/100 km | Direkte innsprøytning mottakelig | Gjennomsnittlig |
2,0 Turbo | 163 HK | 9,2-9,8 l/100 km | Turbolader, ladeluftkjøler | Problematisk |
1,5 dCi | 86-103 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
1,9 dCi | 120-130 HK | 5,7-6,1 l/100 km | Variabel geometri, veldig bra | Meget bra |

Renault Grand Scénic generasjon III (2009-2016)
Den tredje generasjonen Renault Grand Scénic brakte med seg en helt ny motorgenerasjon og fokuserte i økende grad på downsizing-teknologi. Påliteligheten varierte sterkt mellom de ulike motortypene: Mens de velprøvde dCi-dieselmotorene fortsatte å gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, slet de nye små turboladede bensinmotorene med ulike problemer. Spesielt 1.2 TCe-motorene utviklet seg til å bli de mest problematiske motorene i serien, med hyppige skader på turboladeren og problemer med styringskjeden. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 dCi med 130 hk, som kombinerte velprøvd dieselpålitelighet med moderne effektivitet. For første gang ble det også tilbudt elektrisk drift, selv om denne bare ble produsert i et lite antall.
Renault Grand Scénic bensinmotorer: Generasjon III (2009-2016)
Renault Grand Scénics bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og fokuserte på downsizing-teknologi. Den nye 1,2 TCe var tilgjengelig med 85 kW (115 hk) og 96 kW (130 hk), men viste seg å være svært problematisk. I tillegg fantes den velprøvde 1,6 16V med 81 kW (110 hk) som sugemotor og den kraftigere 2,0 16V med 103 kW (140 hk). Renault Grand Scénic 1,2 TCe utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen - turboladerskader etter 80 000 kilometer, problemer med registerkjeden og oljeforbruk gjorde den til en av de mest upålitelige motorene i Renault-programmet. Den mest pålitelige bensinmotoren forble 1,6 16V sugemotoren, som imidlertid ble ansett som utdatert etter moderne standarder.
Renault Grand Scénic dieselmotorer: Generasjon III (2009-2016)
Renault Grand Scénic-dieselprogrammet ble utvidet til å omfatte moderne Euro 5-kompatible motorer. Den velprøvde 1,5 dCi var tilgjengelig med 78 kW (106 hk) og 81 kW (110 hk), mens den nye 1,6 dCi ble tilbudt med 96 kW (130 hk) og 118 kW (160 hk). Renault Grand Scénic 1.6 dCi med 130 hk ble den beste motoren i denne generasjonen, med en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Disse Renault Grand Scénic dCi-motorene hadde moderne common-rail-innsprøytning med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-normen. 1.5 dCi var fortsatt den mest økonomiske motoren i serien, mens 1.6 dCi med 160 hk sørget for sportslige ytelser.
Renault Grand Scénic med elektrisk drift: Generasjon III (2009-2016)
Fra 2012 ble Renault Grand Scénic Electric med en effekt på 60 kW (82 hk) tilbudt for første gang. Denne rent elektriske drivlinjen hadde en rekkevidde på rundt 160 kilometer og var hovedsakelig designet for bykjøring. Produksjonen forble imidlertid svært lav, ettersom etterspørselen etter elektriske varebiler ennå ikke var der.
Renault Grand Scénic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TCe | 115-130 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Turbolader, registerkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,6 16V | 110 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Utdatert, men robust | Gjennomsnittlig |
2,0 16V | 140 HK | 8,4-9,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,5 dCi | 106-110 HK | 4,6-5,1 l/100 km | Svært økonomisk og pålitelig | Meget god |
1,6 dCi | 130-160 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Den beste balansen mellom alle egenskaper | Svært god |
Elektrisk | 82 HK | 0 l/100 km + elektrisitet | Lav rekkevidde, ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |

Renault Grand Scénic generasjon IV (2016-2023)
Den fjerde og siste generasjonen av Renault Grand Scénic markerte slutten på en epoke og baserte seg helt og holdent på moderne motorteknologi. Påliteligheten ble betydelig forbedret sammenlignet med tredje generasjon, og de fleste motorene kjørte mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. De problematiske 1,2 TCe-motorene ble revidert og viste betydelig færre problemer, mens dCi-dieselmotorene fortsatte å spille på sine sterke sider. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.7 Blue dCi med 150 hk - en helt ny motor som kombinerte toppmoderne teknologi med velprøvd dieselpålitelighet. For første gang ble det også tilbudt hybriddrift, selv om dette bare var tilgjengelig i de siste produksjonsårene.
Renault Grand Scénic bensinmotorer: Generasjon IV (2016-2023)
Renault Grand Scénics bensinmotorutvalg ble utvidet med forbedrede versjoner av de velkjente motorene. Den reviderte 1.2 TCe var tilgjengelig med 85 kW (115 hk) og 96 kW (130 hk) og viste betydelig færre problemer enn forgjengeren. En nyhet var 1.3 TCe med 103 kW (140 hk) og 118 kW (160 hk), som var utviklet i samarbeid med Mercedes-Benz. Renault Grand Scénic 1.3 TCe utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. De reviderte 1,2 TCe-motorene hadde færre problemer, men var fortsatt mer sårbare enn dieselalternativene.
Renault Grand Scénic dieselmotorer: Generasjon IV (2016-2023)
Renault Grand Scénic-dieselutvalget ble utvidet med den helt nye 1.7 Blue dCi. Denne var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) og 110 kW (150 hk) og erstattet den velprøvde 1.6 dCi. Den velprøvde 1.5 Blue dCi forble i programmet med 85 kW (115 hk). Renault Grand Scénic 1.7 Blue dCi med 150 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele generasjonen - den bød på den nyeste Euro 6d-teknologien med SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon, samtidig som den opprettholdt en høy grad av driftssikkerhet. Disse Renault Grand Scénic Blue dCi-motorene oppfylte de strengeste utslippskravene og fortsatte å tilby den dieseleffektiviteten du er vant til.
Renault Grand Scénic hybrid drivlinje: Generasjon IV (2016-2023)
Fra 2020 ble Renault Grand Scénic Hybrid med 118 kW (160 hk) systemeffekt tilbudt for første gang. Denne kombinerte en 1,6-liters bensinmotor med en elektrisk motor og tilbød solide ytelser med lavt drivstofforbruk. Hybridteknologien viste seg å være pålitelig, men var bare tilgjengelig i et lite antall.
Renault Grand Scénic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TCe | 115-130 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Forbedret, men fortsatt sårbar | Gjennomsnitt |
1,3 TCe | 140-160 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Meget godt samarbeid med Mercedes | Meget godt |
1,5 Blue dCi | 115 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og pålitelig | Meget god |
1,7 Blue dCi | 120-150 HK | 4,8-5,3 l/100 km | Toppmoderne teknologi, veldig bra | Meget bra |
1.6 Hybrid | 160 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Pålitelig, men ikke mye brukt | Bra |

Konklusjon: De beste Renault Grand Scénic-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Grand Scénic-motorene viser tydelig Renaults styrke i dieselsektoren gjennom alle generasjoner. Mens dieselmotorene i Renault Grand Scénic gjennomgående har imponert med høy driftssikkerhet og effektivitet, har de turboladede bensinmotorene slitt med betydelige problemer, spesielt i tredje generasjon. Den fjerde generasjonen førte til en betydelig forbedring, og samarbeidet med Mercedes-Benz var spesielt vellykket med 1,3 TCe-motorene.
- Beste Renault Grand Scénic bensinmotor:
Renault Grand Scénic 1.3 TCe (140-160 hk, generasjon IV) kombinerer moderne teknologi med høy pålitelighet og utmerket effektivitet takket være Mercedes-samarbeidet.
- Beste Renault Grand Scénic dieselmotor:
Renault Grand Scénic 1.7 Blue dCi (150 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av banebrytende Euro 6d-teknologi, pålitelighet og økonomi på tvers av alle generasjoner.
- Beste Renault Grand Scénic hybridmotor:
Renault Grand Scénic 1.6 Hybrid (160 hk, generasjon IV) med sin balanserte systemytelse og lave drivstofforbruk, selv om den bare var tilgjengelig i et lite antall.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Renault Grand Scénic tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.