Innholdsfortegnelse
VW Multivan-motorer
Siden introduksjonen i 2003 har VW Multivan etablert seg som en allsidig storkapasitetsløsning og har tilbudt et sofistikert utvalg av VW Multivan-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker, der dieselmotorene tradisjonelt har spilt hovedrollen.

VW Multivan-motorer: Generasjon I (2003-2015)
Den første generasjonen VW Multivan var basert på T5-plattformen og kjennetegnes av robuste, men ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype og vedlikehold: Mens de velprøvde 2,5 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Særlig motorene fra den første produksjonsfasen (2003-2009) hadde ofte problemer med innsprøytningssystemet og turboladerne. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 174 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderat økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være nærmest uforgjengelig.
VW Multivan bensinmotorer: Generasjon I (2003-2015)
Bensinmotorutvalget i VW Multivan var svært enkelt i den første generasjonen og besto hovedsakelig av 2,0 TSI med ulike effektnivåer fra 150 til 204 hk. Disse VW Multivan-motorene led av typiske problemer fra den tidlige TSI-generasjonen: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Selv om VW Multivan 2,0 TSI med 204 hk var kraftig, var den ikke særlig populær på grunn av sitt høye drivstofforbruk på 9-11 liter per 100 km og hyppige reparasjonsbehov. Mange eiere rapporterte om et oljeforbruk på opptil én liter per 1000 kilometer, noe som var spesielt irriterende i en bil med stor kapasitet.
VW Multivan dieselmotorer: Generasjon I (2003-2015)
VW Multivan-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 2,5 TDI i ulike effektnivåer fra 130 til 174 hk. VW Multivan 2,5 TDI med 130 hk (2003-2009) var innstegsmotoren, mens de kraftigere variantene med 174 hk ga bedre kjøreegenskaper. Disse VW Multivan TDI-motorene med den robuste pumpedyseinnsprøytningen viste seg å være svært holdbare, selv om de tidvis hadde problemer med innsprøytningsdysene og høytrykkspumpen. Fra 2009 kom den mer moderne 2,0 TDI med common rail-innsprøytning, først med 140 hk, senere også med 180 hk. Disse VW Multivan-dieselmotorene var mer økonomiske og mer stillegående enn sine forgjengere på 2,5 liter, men de oppnådde ikke den legendariske robustheten.
VW Multivan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TSI | 150-204 HK | 9,0-11,0 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
2,5 TDI | 130-174 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Innsprøytningsdyser, svært robuste | Meget bra |
2,0 TDI | 140-180 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Mer økonomisk, men mindre robust | Bra |

VW Multivan-motorer: Generasjon II (2015-2023)
Den andre generasjonen av VW Multivan (T6/T6.1) markerte et betydelig kvalitetsløft og regnes som den mest balanserte av alle tre generasjonene. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2,0 TDI-dieselmotorene med 150 hk anses som spesielt holdbare og økonomiske. Større motorhavarier er blitt mye sjeldnere, og det er bare de kraftige 2.0 TSI-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter når det gjelder oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 204 hk - et teknisk mesterverk med bi-turboladning som bød på både kraft og effektivitet. For første gang ble det også introdusert moderne eksosrensing med SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon, noe som forbedret utslippsverdiene betraktelig.
VW Multivan bensinmotorer: Generasjon II (2015-2023)
VW Multivans bensinmotorserie ble videreført med den velprøvde 2.0 TSI, men i en revidert form (EA888 Gen 3). Med ytelser på 150, 180 og 204 hk tilbød VW Multivan 2.0 TSI betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengeren. De mindre variantene med 150 hk viste seg å være betydelig mer driftssikre, mens de kraftige VW Multivan TSI-motorene med 204 hk fortsatt hadde sporadiske problemer med økt oljeforbruk. VW Multivan 2.0 TSI (EA888 Gen 3) utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i hele Multivans historie, med bare sjeldne rapporter om problemer med registerkjeden og betydelig redusert oljeforbruk.
VW Multivan dieselmotorer: Generasjon II (2015-2023)
VW Multivan 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 84 til 204 hk. Utgangspunktet var VW Multivan 2,0 TDI med 102 hk, etterfulgt av de mer populære variantene med 150 og 199 hk. Alle VW Multivan-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og AdBlue-system. VW Multivan 2.0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,2-7,1 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og forretningsfolk. Bi-turbodieselen på 204 hk hadde imponerende ytelse, men var mer kompleks og derfor mer utsatt for skader på turboladeren.
VW Multivan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TSI | 150-204 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Sporadisk oljeforbruk (204 hk) | Bra |
2,0 TDI | 102-150 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2,0 TDI Bi-Turbo | 199-204 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Turbolader, kompleks | Bra |

VW Multivan-motorer: Generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende VW Multivan-generasjonen (T7) er for første gang basert på MQB-plattformen og baserer seg helt og holdent på moderne motorteknologi med elektrifisering. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 50 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.4 eHybrid med en systemeffekt på 218 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. For første gang i Multivans historie finnes det ikke lenger en klassisk dieselmotor - en kontroversiell beslutning som mange bedriftseiere har kritisert.
VW Multivan mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2021-i dag)
Motorutvalget i VW Multivan er basert på to 1,5 eTSI-motorer med 136 hk og 150 hk. Begge VW Multivan-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering. VW Multivan 1,5 eTSI med 150 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større problemer i serieproduksjonen. En 2,0 TSI med 204 hk er også tilgjengelig, men er mindre anbefalelsesverdig på grunn av høyere drivstofforbruk og det velkjente EA888-problemet.
VW Multivan ladbare hybrider: Generasjon III (2021-i dag)
VW Multivan eHybrid-varianten tilbyr en systemeffekt på 218 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. Denne VW Multivan-motoren kombinerer en 1,4 TSI med en elmotor på 116 hk og tilbyr solide ytelser for bykjøring, men med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass og høyere vekt. VW Multivan 1.4 eHybrid har vist seg å være pålitelig i de første testene, men på grunn av systemets kompleksitet må man regne med høyere vedlikeholdskostnader.
VW Multivan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 eTSI | 136-150 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TSI | 204 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kjent EA888-problem | Gjennomsnittlig |
1,4 eHybrid | 218 HK | 1,8 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, tyngre | Bra |

Konklusjon: De beste VW Multivan-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av VW Multivan-motorene viser tydelig overgangen fra robuste, men tørste dieselmotorer til effektive, elektrifiserte bensinmotorer. Mens dieselmotorene i VW Multivan spilte hovedrollen i to generasjoner og viste seg å være ekstremt pålitelige, markerer den tredje generasjonen et fullstendig paradigmeskifte. Den nye mildhybridteknologien lover et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og moderne teknologi, selv om mange håndverkere beklager at dieselmotorene ikke lenger er tilgjengelige.
- Beste bensinmotor i VW Multivan:
VW Multivan 1,5 eTSI (150 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste dieselmotor i VW Multivan:
VW Multivan 2,5 TDI (174 hk, generasjon I) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, holdbarhet og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i VW Multivan:
VW Multivan 1,4 eHybrid (218 hk, generasjon III) med elektrisk rekkevidde på opptil 50 km og lavt drivstofforbruk i bytrafikk.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Multivan generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.