Innholdsfortegnelse
Renault Espace-motorer
Siden lanseringen i 1984 har Renault Espace etablert seg som en pioner i MPV-segmentet, og tilbyr et mangfoldig utvalg av Renault Espace-motorer gjennom fem generasjoner. Den teknologiske utviklingen spenner fra enkle sugemotorer til moderne turbomotorer med hybridassistanse.

Renault Espace-motorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2002)
De tre første Renault Espace-generasjonene kjennetegnet det store varebilsegmentet og var preget av robuste, men teknisk enkle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden typisk 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselversjonene var betydelig mer holdbare enn bensinmodellene. Større motorskader var sjeldne, men de tidlige bensinmotorene krevde ofte reparasjoner av topplokkpakningen eller registerkjeden mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 2,2 dT-dieselen med 113 hk (generasjon III), som på en optimal måte kombinerte effekt, driftssikkerhet og, etter datidens standard, akseptabel økonomi. Den første generasjonen (1984-1991) tilbød hovedsakelig bensinmotorer med en kapasitet på 1,9 til 2,2 liter, mens dieselmotorer ble tilgjengelige for første gang i den andre generasjonen (1991-1996). Den tredje generasjonen (1996-2002) introduserte moderne common rail-dieselmotorer og kraftigere V6-bensinmotorer.
Renault Espace bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2002)
Renault Espace bensinmotorutvalget inkluderte ulike sugemotorer. I den første generasjonen dominerte 2,0-liters motoren med 109 hk, supplert av en 1,9-liters motor med 88 hk. I andre generasjon kom den velprøvde 2,0-literen i en revidert utgave med 113-120 hk, i tillegg til en 2,2-liter med 125 hk. Høydepunktet var 3,0 V6 med 190 hk som ble introdusert i tredje generasjon, som imidlertid var mer utsatt for reparasjoner på grunn av sin kompleksitet. Disse Renault Espace-motorene led av tidstypiske problemer: defekte topplokkpakninger, problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk ved høy kjørelengde. Den mest pålitelige bensinmotoren var andre generasjon 2,0-liters motor med 113 hk, som kjennetegnes av robusthet og enkelt vedlikehold.
Renault Espace dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2002)
Blant dieselmotorene i Renault Espace ble 2.1 TD med 88 hk først etablert i andre generasjon (fra 1991), men den var bråkete og treg. Den tredje generasjonen brakte den mye mer moderne 2.2 dT med 113 hk, som var utstyrt med turbolader og ladeluftkjøling. Denne Renault Espace-dieselen utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i de historiske generasjonene - spesielt variantene som ble produsert fra 1998 og utover med en forbedret innsprøytningspumpe, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. 2.2 dT hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, et drivstofforbruk på bare 7,5-8,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet, noe som gjorde den til den ideelle familie- og langdistansemotoren.
Renault Espace-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 bensin | 88 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Svakbrystet, topplokkpakning | Moderat |
2,0 bensin | 109-120 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Robust, av og til registerkjede | Bra |
2,2 bensin | 125 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Topplokkpakning, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
3,0 V6 | 190 HK | 11,0-12,0 l/100 km | Kompleks, utsatt for reparasjoner | Moderat |
2,1 TD | 88 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Høylytt, treg, innsprøytningspumpe | Middels |
2,2 dT | 113 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Svært robust fra 1998 | Veldig bra |

Renault Espace-motorer: Generasjon IV (2002-2014)
Den fjerde Renault Espace-generasjonen markerte overgangen til moderne motorteknologi og bød på et mye mer variert utvalg av motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste motorene i denne generasjonen lett 300 000 til 400 000 kilometer, og 2.0 dCi-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større motorskader var sjeldne, og det var bare de tidlige 2.0 turbobensinmotorene som viste svakheter i topplokkpakningen. Det absolutte høydepunktet var 2.0 dCi med 175 hk - et teknisk mesterverk med common rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri, noe som ga både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også den første V6-dieselen (3.0 dCi) og bød på den kraftigste bensinmotoren i Espace-historien med 3.5 V6.
Renault Espace bensinmotorer: Generasjon IV (2002-2014)
Bensinmotorutvalget i Renault Espace besto opprinnelig av den velprøvde 2,0-liters sugemotoren med 136 hk, som senere ble erstattet av en 2,0 Turbo med 163-170 hk. For høyere krav var det 3,5 V6 med 245 hk, som imidlertid var komplisert og tørst. Renault Espace 2.0 Turbo viste seg å være den mest problematiske bensinmotoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om sylindertopppakningsfeil og skader på turboladeren under sportslig kjøring. Den mest pålitelige bensinmotoren forble 2,0-liters sugemotoren med 136 hk, som kjennetegnes av velprøvd teknologi og enkelt vedlikehold, men som var noe svakbrystet i forhold til vekten på Espace.
Renault Espace dieselmotorer: Generasjon IV (2002-2014)
Renault Espace 2.0 dCi dominerte dieselutvalget med ulike effektnivåer fra 127 til 175 hk. Det fantes også en 1,9 dCi med 120 hk (2002-2006) og den kraftige 3,0 dCi V6 med 181 hk. Alle Renault Espace dieselmotorer hadde moderne common-rail innsprøytning med turbolader og partikkelfilter (fra 2005). Renault Espace 2.0 dCi med 150 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. 3.0 dCi V6 hadde imponerende ytelse, men var mer utsatt for reparasjoner på det komplekse eksosresirkuleringssystemet og turboladeren.
Renault Espace-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 bensin | 136 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Svakbrystet, men robust | Bra |
2,0 Turbo | 163-170 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Topplokkpakning, turbolader | Problematisk |
3,5 V6 | 245 HK | 11,5-12,5 l/100 km | Kompleks, høyt forbruk | Moderat |
1,9 dCi | 120 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 dCi | 127-175 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Svært robust (150 hk-varianten) | Meget bra |
3,0 dCi V6 | 181 HK | 7,8-8,5 l/100 km | EGR-problemer, turbolader | Gjennomsnittlig |

Renault Espace-motorer: Generasjon V (2014-i dag)
Den nåværende generasjonen av Renault Espace representerer en radikal endring fra klassisk varebil til crossover-design og er helt avhengig av moderne turbomotorer. Alle motorene har direkte innsprøytning og turbolading, noe som resulterer i mer kompakte dimensjoner og høyere ytelse. Generasjonen har vært på markedet siden 2014, og de første langtidserfaringene er allerede tydelige: De fleste motorene går mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1.6 dCi-dieselmotorene anses som spesielt driftssikre. Toppmotoren er 2.0 Blue dCi med 200 hk, som kombinerer sportslige ytelser med akseptabel effektivitet. Introduksjonen av hybridteknologi fra 2020 med E-Tech Hybrid markerer starten på elektrifiseringen av Renault Espace-motorene.
Renault Espace bensinmotorer: Generasjon V (2014-i dag)
Renault Espace bensinmotorutvalg er basert på 1.6 TCe-motoren med ulike effektnivåer fra 160 til 200 hk. Senere ble 1.8 TCe med 225 hk lagt til, men den var bare tilgjengelig i et begrenset antall. Disse Renault Espace-motorene har direkte innsprøytning og turbolading, men har typiske problemer med moderne downsizing-motorer: koksing av innsugsventilene, problemer med høytrykkspumpen og tidvis skader på turboladeren under sportslig kjøring. Renault Espace 1,6 TCe med 160 hk utviklet seg til den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens de kraftigere variantene er mer utsatt for reparasjoner.
Renault Espace dieselmotorer: Generasjon V (fra 2014 og frem til i dag)
Renault Espace 1.6 dCi dominerte opprinnelig dieselutvalget med effektnivåer fra 130 til 160 hk. Fra 2018 ble den erstattet av den mer moderne 2.0 Blue dCi med 160, 180 og 200 hk. Disse Renault Espace-dieselmotorene har twin-turbo-teknologi (2.0 Blue dCi) og SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning. Renault Espace 1.6 dCi med 130 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. 2.0 Blue dCi-motorene gir mer kraft, men er mer utsatt for problemer med det komplekse eksosetterbehandlingssystemet og det doble turbosystemet.
Renault Espace hybrid drivlinje: Generasjon V (fra 2014 og frem til i dag)
Renault Espace E-Tech Hybrid med 200 hk systemeffekt ble introdusert i 2020. Denne kombinerer en 1,6-liters bensinmotor med to elektriske motorer og en innovativ multimode-girkasse uten clutch. Renault Espace E-Tech Hybrid tilbyr en god balanse mellom ytelse og forbruk (5,8-6,2 l/100 km), men er teknisk svært kompleks og har tidvis problemer med elektronikken og den uvanlige girkassen.
Renault Espace motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 TCe | 160-200 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Gjennomsnitt |
1,8 TCe | 225 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Sjelden, skade på turbolader | Moderat |
1,6 dCi | 130-160 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
2.0 Blue dCi | 160-200 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Etterbehandling av eksosgass, dobbel turbo | Bra |
E-Tech Hybrid | 200 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Kompleks, elektroniske problemer | Bra |

Konklusjon: De beste Renault Espace-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Espace-motorene viser tydelig endringen fra robuste, enkle enheter til komplekse, effektive turbomotorer. Mens de historiske dieselmotorene forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet de moderne bensinmotorene med de typiske problemene med downsizing-teknologi. Den nye femte generasjonens hybridteknologi er et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og moderne teknologi.
- Beste Renault Espace bensinmotor:
Renault Espace 2.0 bensin (113 hk, generasjon II) kombinerer velprøvd teknologi med høy pålitelighet og enkelt vedlikehold - en ekte langdistansemotor uten moderne kompleksitet.
- Beste Renault Espace dieselmotor:
Renault Espace 1.6 dCi (130 hk, generasjon V) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsvennlighet med toppmoderne dieselteknologi.
- Beste Renault Espace hybridmotor:
Renault Espace E-Tech Hybrid (200 hk, generasjon V) med sin innovative multimodus-teknologi og lave drivstofforbruk på under 6 liter per 100 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle Renault Espace-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.