Innholdsfortegnelse
Peugeot 508 motorer
Siden lanseringen i 2010 har Peugeot 508 etablert seg som en elegant mellomklasselimousine med et variert utvalg av motorer som har blitt kontinuerlig utviklet gjennom tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Peugeot 508-motorene gjenspeiler overgangen fra tradisjonelle forbrenningsmotorer til moderne hybrid- og elektrisk drift.

Peugeot 508 generasjon I (2010-2018)
Den første generasjonen av Peugeot 508 var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer med både velprøvde og innovative drivsystemer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste HDi-dieselmotorene enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige THP-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av styringskjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Typiske større reparasjoner var påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer for bensinmotorer og 250 000 kilometer for dieselmotorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.2 HDi med 204 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderat økonomi på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av Stop&Start-teknologien og den første hybridvarianten fra 2012, mens problemområdene hovedsakelig var de tidlige THP-bensinmotorene med problemer med styringskjeden.
Peugeot 508 bensinmotorer: Generasjon I (2010-2018)
Peugeot 508s bensinmotorutvalg inkluderte ulike THP-motorer (Turbo High Pressure) med turbolading. 1.6 THP var tilgjengelig med 115 kW (156 hk) og 121 kW (165 hk), senere ble en kraftigere variant med 149 kW (202 hk) lagt til. Disse Peugeot 508-motorene led av typiske problemer for den tidlige THP-generasjonen: problemer med styringskjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Motorkode EP6DT var spesielt utsatt for kjedeproblemer mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Det fantes også en atmosfærisk 1,6 VTi med 88 kW (120 hk) som innstegsmotor, som var mindre kraftig, men betydelig mer pålitelig. Den kraftigste bensinmotoren i Peugeot 508 var 1,6 THP med 202 hk, som til tross for sin kraft fortsatt hadde de typiske THP-svakhetene.
Peugeot 508 dieselmotorer: Generasjon I (2010-2018)
Peugeot 508-dieselmotorene var dominert av den velprøvde HDi-teknologien med ulike slagvolum- og effektvarianter. 1.6 HDi var tilgjengelig med 85 kW (115 hk) og 92 kW (125 hk) og viste seg å være en økonomisk, men ikke spesielt kraftig motor. 2.0 HDi hadde ytelser fra 103 kW (140 hk), 120 kW (163 hk) til 132 kW (180 hk). Toppmodellen var 2.2 HDi med 150 kW (204 hk), som utviklet seg til å bli den mest driftssikre og kraftige motoren i hele generasjonen. Disse Peugeot 508 HDi-motorene hadde common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard. Spesielt variantene som ble produsert fra og med 2012 med optimalisert eksosrensing, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Typiske svakheter var sporadiske problemer med partikkelfilteret på korte turer og slitasje på innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde.
Peugeot 508 hybriddrift: Generasjon I (2010-2018)
Peugeot 508 HYbrid4 med en systemeffekt på 147 kW (200 hk) ble tilbudt fra 2012. Denne kombinerte en 2.0 HDi-dieselmotor med en elektrisk motor på bakakselen og tilbød firehjulsdrift. Hybriden viste seg å være teknisk interessant, men kompleks og reparasjonsutsatt, og derfor ble den avviklet i 2015.
Peugeot 508 motor | Utgangseffekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VTi | 120 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Lite kraft, men robust | Gjennomsnitt |
1,6 THP | 156-202 HK | 6,8-8,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
1,6 HDi | 115-125 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Lite kraft, men økonomisk | Bra |
2,0 HDi | 140-180 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Partikkelfilter, innsprøytningsdyser | Bra |
2,2 HDi | 204 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust og kraftig | Veldig bra |
HYbrid4 | 200 HK | 3,8 l/100 km | Komplekse, elektroniske problemer | Moderat |

Peugeot 508 generasjon II (2018-i dag)
Den andre generasjonen av Peugeot 508 markerte en helt ny start med toppmoderne motorteknologi og betydelig forbedret driftssikkerhet. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de nye BlueHDi-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt sjeldne, og PureTech-bensinmotorene viser også betydelige forbedringer i forhold til forgjengerne THP. Det absolutte høydepunktet er 2.0 BlueHDi med 180 hk - et teknisk mesterverk med toppmoderne eksosrensing og svært jevn gange. Moderne plug-in hybridteknologi ble også introdusert for første gang med 508 Hybrid fra 2019. Typisk lengre vedlikeholdsintervaller er mellom 180 000 og 250 000 km for bensinmotorer og 300 000 km for dieselmotorer. Denne generasjonen kjennetegnes av betydelig færre motorproblemer og toppmoderne eksosetterbehandling.
Peugeot 508 bensinmotorer: Generasjon II (2018-i dag)
Peugeot 508s bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på moderne PureTech-teknologi. 1.2 PureTech er tilgjengelig med 96 kW (130 hk) og 114 kW (155 hk) og har vist seg å være betydelig mer driftssikker enn sine forgjengere med THP. Disse mindre Peugeot 508 PureTech-motorene har registerreim i stedet for registerkjede og har kun sporadiske problemer med ventilkoksing på korte kjøreturer. 1,6 PureTech med 133 kW (180 hk) og 165 kW (225 hk) kombinerer høy ytelse med akseptabel driftssikkerhet. Motorkoden EP6FDT på 180 hk-varianten anses for å være spesielt vellykket. Alle PureTech-motorene har direkte innsprøytning, turbolading og automatisk start-stopp. Den mest problematiske motoren er fortsatt 1,6 PureTech med 225 hk, som av og til får skader på turboladeren ved sportslig kjøring.
Peugeot 508 dieselmotorer: Generasjon II (2018-i dag)
Peugeot 508 BlueHDi (DV6/DW10) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 96 kW (130 hk) til 132 kW (180 hk). 1,5 BlueHDi med 96 kW (130 hk) er den mest økonomiske motoren i serien med et standardforbruk på bare 3,2-3,8 liter per 100 km. 2.0 BlueHDi med 120 kW (163 hk) og 132 kW (180 hk) har vist seg å være den mest pålitelige og velbalanserte motoren i denne generasjonen. Alle dieselmotorene i Peugeot 508 er utstyrt med toppmoderne SCR-katalysatorer med AdBlue-injeksjon og vedlikeholdsfrie partikkelfiltre. BlueHDi-teknologien har eliminert de fleste av problemene fra HDi-forgjengerne og tilbyr en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og smidighet. Typiske svakheter er minimale og begrenser seg til sporadiske problemer med AdBlue-systemet ved svært høye kjørelengder.
Peugeot 508 ladbar hybriddrift: Generasjon II (2018-i dag)
Peugeot 508 Hybrid med 165 kW (225 hk) ble tilbudt fra 2019, og 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) med 265 kW (360 hk) systemeffekt fra 2021. Disse kombinerer en 1,6 PureTech-motor med en eller to elektriske motorer og tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km. 508 Hybrid har vist seg å være teknisk moden og pålitelig, mens 508 PSE er designet som en toppmodell med firehjulsdrift og et sportslig oppsett. Begge systemene benytter et litium-ion-batteri på 11,9 kWh og tilbyr hurtiglading med opptil 7,4 kW.
Peugeot 508 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 130-155 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,6 PureTech | 180-225 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Turbolader ved 225 hk | Bra |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 3,2-3,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
2.0 BlueHDi | 163-180 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Minimalt, AdBlue-system | Meget bra |
508 Hybrid | 225 HK | 1,3-1,6 l/100 km | Kompleks, men sofistikert | Bra |
508 PSE | 360 HK | 2,0-2,4 l/100 km | Høy slitasje under sport | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 508-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 508-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom begge generasjonene. Mens den første generasjonen fortsatt slet med de typiske barnesykdommene til THP-bensinmotorer, imponerer den andre generasjonen med betydelig forbedret driftssikkerhet og moderne drivverksteknologi. Dieselmotorene har vært modellseriens styrke gjennom alle generasjoner, og BlueHDi-teknologien representerer nok en gang et kvalitetsløft.
- Beste Peugeot 508 bensinmotor:
1,6 PureTech (180 hk, generasjon II) kombinerer moderne teknologi med høy ytelse og betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengerne THP.
- Beste Peugeot 508 dieselmotor:
2.0 BlueHDi (180 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av kraft, pålitelighet, jevn gange og moderat økonomi på tvers av alle generasjoner.
- Beste Peugeot 508 hybridmotor:
508 Hybrid (225 hk, generasjon II) med sin sofistikerte plug-in hybridteknologi og 60 km elektrisk rekkevidde.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 508 generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.