Innholdsfortegnelse
VW T5 Multivan-motorer
Fra 2003 til 2015 etablerte VW T5 Multivan seg som en allsidig MPV, og i løpet av produksjonsperioden ble det tilbudt et bredt utvalg av VW T5 Multivan-motorer for en rekke ulike bruksområder. Den teknologiske utviklingen spente fra velprøvde sugemotorer til moderne common rail-dieselmotorer med avansert eksosrensing.

VW T5 Multivan-motorer (2003-2015)
VW T5 Multivan-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk sett ulikt modne motorer, som var svært forskjellige når det gjaldt driftssikkerhet og vedlikeholdskostnader avhengig av motortype. Mens de velprøvde 2,5 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner mellom 150 000 og 200 000 kilometer. De robuste bensinmotorene med naturlig innsug holdt betydelig lenger, men var tørste. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 174 hk (fra 2009), som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer lå på mellom 200 000 og 300 000 kilometer for større arbeider som innsprøytningspumper eller turboladere, mens bensinmotorer ofte fikk problemer med tennspoler eller styreenheter på et tidligere tidspunkt.
VW T5 Multivan bensinmotorer (2003-2015)
VW T5 Multivan-bensinmotorserien besto først av den robuste 2,5-liters sugemotoren med 96 kW (130 hk) og senere 128 kW (174 hk), som var kjennetegnet av høy driftssikkerhet, men også høyt drivstofforbruk. Fra 2009 kom den moderne 2.0 TSI med 150 kW (204 hk), som ga betydelig mer effekt, men som led av typiske TSI-problemer: skader på registerkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde den til den mest problematiske motoren i VW T5 Multivan. 3,2 VR6 med 173 kW (235 hk) var bare tilgjengelig i en kort periode og ble ansett som kraftig, men ekstremt tørst. Disse VW T5 Multivan-motorene nådde sin toppytelse først ved høyere turtall, noe som førte til økt drivstofforbruk i bytrafikk.
VW T5 Multivan dieselmotorer (2003-2015)
VW T5 Multivan-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 2,5 TDI i ulike versjoner fra 96 kW (130 hk) til 128 kW (174 hk). De tidlige modellene (2003-2006) hadde fortsatt det robuste pumpedyseinnsprøytningssystemet, fra 2006 ble det mer moderne common rail-systemet tatt i bruk. VW T5 Multivan 2,5 TDI med 103 kW (140 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele modellutvalget - særlig variantene med common rail-teknologi som ble produsert fra og med 2006, viste seg å være usedvanlig slitesterke. Fra 2009 ble det også tilbudt en 2,0 TDI med ulike effektnivåer fra 84 kW (114 hk) til 132 kW (180 hk), som var mer økonomisk, men mindre kraftig enn den store 2,5-liters motoren. Disse VW T5 Multivan TDI-motorene oppfylte tidlig de strenge utslippskravene og hadde utmerket trekkraft for tung last.
VW T5 Multivan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 bensin med naturlig innsuging | 130-174 HK | 11,5-13,2 l/100 km | Høyt forbruk, treg | Gjennomsnittlig |
2,0 TSI | 204 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
3,2 VR6 | 235 HK | 13,8-15,1 l/100 km | Ekstremt høyt forbruk | Moderat |
2,5 TDI PD | 130-174 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Problemer med pumpemunnstykket (tidlige modeller) | Bra |
2,5 TDI CR | 130-174 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Svært robust fra 2006 | Meget god |
2,0 TDI | 114-180 HK | 7,1-8,2 l/100 km | Mindre dreiemoment enn 2,5 TDI | Bra |

VW T5 Multivan-motorer ansiktsløftning (2009-2015)
Faceliftet i 2009 brakte med seg tekniske forbedringer og nye motorvarianter som økte påliteligheten og effektiviteten til VW T5 Multivan-motorene betydelig. De reviderte 2,5 TDI-dieselmotorene nådde nå lett 350 000 til 450 000 kilometer, mens de nye 2,0 TDI-motorene ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Større reparasjoner var først å forvente etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på turboladeren eller eksosresirkuleringen. Den fremste motoren i denne fasen var den reviderte 2,5 TDI med 132 kW (180 hk), som briljerte med optimalisert innsprøytning og forbedret eksosrensing. Introduksjonen av 2,0 TSI ga mer effekt, men også nye problemområder.
VW T5 Multivan bensinmotorer facelift (2009-2015)
Etter faceliftet i 2009 ble den velprøvde 2,5-liters sugemotoren revidert og tilbød nå 128 kW (174 hk) med forbedret virkningsgrad. Samtidig ble den kraftige 2.0 TSI-motoren med 150 kW (204 hk) lagt til i programmet, selv om den hadde de typiske svakhetene fra den tidlige TSI-generasjonen. Disse TSI-motorene i VW T5 Multivan led av problemer med registerkjeden, som ofte oppstod mellom 80 000 og 120 000 kilometer, samt økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer. Den reviderte sugemotoren forble det mer pålitelige, om enn tørstere, alternativet for sjåfører som satte pris på lang levetid.
VW T5 Multivan dieselmotorer ansiktsløftning (2009-2015)
Dieselmotorutvalget i facelift-generasjonen ble utvidet med den moderne 2.0 TDI (EA189) i ulike effektnivåer: 84 kW (114 hk), 103 kW (140 hk), 120 kW (163 hk) og 132 kW (180 hk). Samtidig er den velprøvde 2,5 TDI fortsatt tilgjengelig i effektnivåene 96 kW (130 hk), 103 kW (140 hk), 120 kW (163 hk) og 128 kW (174 hk). VW T5 Multivan 2,0 TDI viste seg å være mer økonomisk og moderne, men kunne ikke måle seg med den store 2,5-literen når det gjaldt dreiemoment. Alle dieselmotorene i VW T5 Multivan hadde common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 4- eller Euro 5-normen. 2,5 TDI med 103 kW (140 hk) var fortsatt gullstandarden når det gjaldt driftssikkerhet og holdbarhet, mens 2,0 TDI med 132 kW (180 hk) var den beste kombinasjonen av ytelse og økonomi.
VW T5 Multivan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 bensin revidert | 174 HK | 11,2-12,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
2,0 TSI | 204 HK | 9,6-10,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
2,5 TDI | 130-174 HK | 7,6-8,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,0 TDI | 114-180 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Mindre dreiemoment | Bra |

Konklusjon: De beste VW T5 Multivan-motorene gjennom tidene-motorer
Utviklingen av VW T5 Multivan-motorene viser tydelig dieselteknologiens overlegenhet i denne kjøretøyklassen. Mens dieselmotorene i VW T5 Multivan hadde gjennomgående høy driftssikkerhet og god økonomi, slet bensinmotorene med høyt drivstofforbruk eller tekniske problemer. De robuste sugemotorene viste seg å være mer holdbare enn de moderne, men problematiske TSI-motorene.
- Beste VW T5 Multivan bensinmotor:
Den reviderte 2,5-liters sugemotoren (174 hk, fra 2009) kombinerer høy driftssikkerhet med adekvat ytelse, til tross for høyt drivstofforbruk.
- Beste dieselmotor i VW T5 Multivan:
2,5 TDI (140 hk, common-rail fra 2006) har den perfekte balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og holdbarhet - en ekte favoritt.
- Kraftigste VW T5 Multivan-motor:
2,5 TDI (180 hk, fra 2009) kombinerer maksimal effekt med velprøvd TDI-pålitelighet og er ideell for tung last.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW T5 Multivan-motorer, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.